Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Vakantiedrukte

Blijkbaar zomerreces ook in de nieuwsberichten. Vandaar een bericht over onze achtertuin. Op dit rustige platteland is het een enorme drukte van voedselvergarende en bestuivende wespen, bijen, vlinders en hommels. Allereerst zag ik de kolibrivlinder laat op de avond voor de bloemen van Lantana zweven.

kolibirvlinder1

kolibrivlinder2

Maar de volgende dag zag ik (dezelfde?) vlinder s’middags ook voor de bloemen van de vlinderstruik hangen. Hier las ik dat deze kolibrivlinder een zuidelijke soort is die ook naar Nederland kan migreren waar hij zich dan reproduceert, maar de winter niet overleeft. Hij is s’avonds actief maar kan ook in de namiddag gezien worden.

kolibrivlinder3
kolibrivlinder

Verder waren er veel hommels en bijen in de hibiscus te zien en te horen. Ze zaten vol met stuifmeel, een lust voor het oog.

hommel
bij

Uiteindelijk waren er ook heel veel wespen of bijen (?) te zien op de Coreopsis (meisjesogen). Zijn zakken zijn gevuld met stuifmeel.

bijwesp

Deze laatste foto is nabij Bologna in de bossen genomen. Geen idee wat voor vlinder dit is, maar hij heeft iets weg van de St. Jacobsvlinder van Ramirezi.

stippelvlinder

Alle foto’s zijn genomen met een eenvoudig ‘lach en ik schiet’-digitaal cameraatje en met Adobe Photoshop-geknutsel heb ik geprobeerd er iets redelijks van te maken.

21 Reacties op “Vakantiedrukte

  1. Maria-Dolores juli 3, 2009 om 16:22

    geweldig!
    die kolibrivlinder is erg mooi. kan me herinneren dat ik er één keer een gezien heb en erg onder de indruk was… moet eerlijk bekennen dat ik toen niet zag/wist of het een vlinder of een kolibri was…
    ‘k ga nog even naar die link kijken.
    ciao

  2. Antoinette Duijsters juli 3, 2009 om 16:24

    Prachtige foto’s, en de vlinder lijkt mij Zygaena ephialtes, geen Nederlandse naam zover ik weet. kan ook geel inplaatst van rood zijn

  3. coby juli 3, 2009 om 16:50

    Ik zou toch even schrikken als ik hier een kolibrivlinder opeens zag, maar nu ik ze herkennen kan, wordt het al een stuk minder eng. Jullie achtertuin lijkt me een goede plek voor een zomerreces trouwens… :-))
    Mooie foto’s Pierra!
    Hartelijke groet, Coby

  4. pierra juli 3, 2009 om 16:52

    @Maria-D, ik had hem zelf ook nog nooit gezien hier. Kolibri’s kunnen heel klein zijn, maar zo klein als deze vlinder dacht ik niet. Ik zag ooit echte kolibri’s voor het hotelraam in Los Angeles zweven om uit de bloemen van de bomen langs de straat te drinken. We stonden versteld.
    @Antoinette, zocht de naam op en hij lijkt er wel wat op, alleen zijn de stippels op de foto van wiki idd geel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zygaena_ephialtes. Maar dan kan hij het toch best zijn, denk ik.
    Groetjes,

  5. pierra juli 3, 2009 om 16:57

    @Coby, je hebt helemaal gelijk, er valt hier heel wat te doen en te beleven, dus bljven we de hele zomer hier. Meestal gaan we in het najaar of voorjaar weg. Deze vlinder is niet zo groot hoor dus je hoeft er niet van te schrikken. Misschien heb ik hem wel eens eerder gezien, maar met een blog kijk je beter naar de dingen om je heen, tenminste bij mij is dat echt zo.
    Groet,

  6. Smokey Robbinson juli 3, 2009 om 18:07

    Kolibrivlinders, wist niet eens dat ze bestonden Pierra Maar daarom juist leuk.
    De foto`s, "lach of ik schiet":)) of niet, zijn toch erg mooi geworden. De close ups zijn mijn favorieten omdat je er dan met de neus bovenop kunt zitten.
    Groet en bedankt voor dit allemaal

  7. landheha juli 3, 2009 om 19:10

    mooi. als ik zo’n bij onder het stuifmeel zie denk ik wel eens aan mezelf na een spaghetti maaltijd …

  8. galadriel juli 3, 2009 om 19:42

    schitterend…ik zag vorig jaar in Frankrijk voor het eerst van mijn leven een kolobrievlinder, mijn reisgenoten geloofden me niet toen ik het hen vertelden omdat ze zeiden dat de vlinder zuidelijker leefde…. had ik toch gelijk!
    mooi foto’s ,mooie tuin ook!

  9. tsjok45 juli 3, 2009 om 20:25

    Erg mooi
    bedankt

  10. fred van der wal juli 3, 2009 om 21:06

    Hier in de Bourgogne is de kolibrivlinder eveneens aanwezig

  11. jeg_synes juli 3, 2009 om 21:24

    wow yes!!!! het is heerlijk als je vakantie kunt houden in je eigen achtertuin (wij hebben ook zo’n tuin :))))
    en dan nog eens op vakantie kunt gaan als alle anderen werken…lekkere luxe nietwaar…hahaha
    maar je bloemen- en beestenspul is echt genieten…..
    ik mis hier steeds meer de bijzondere vlinders en de bijen, wespen en hommels, terwijl de tuin anders stikte van al die beesten……ze zijn er wel hoor, maar veel minder dan anders…is dat bij jou ook zo?
    jeggroet

  12. Helena juli 3, 2009 om 21:29

    In Nederland zijn ze in ieder geval niet zeldzaam. Ik heb hem ook wel eens op mijn balkon op bezoek gehad (bij de kamperfoelie) in de grote stad. Maar wist toen niet wat het voor vlinder was, via wat zoeken ben ik daar achter gekomen. Wel een erg aparte vlinder!
    Kolibrie (de vogel) heb ik ook wel eens in het echt gezien, in Nicaragua!

  13. Jeroen de Baaij juli 3, 2009 om 22:33

    Mooie bijdrage, Pierra!
    Wat heerlijk om zoveel moois in je achtertuin te hebben. Hier in Parijs is iedere boom al een bezienswaardigheid 😉
    Al zie ik vanaf mijn kamertje in de avondschemering weleens vleermuisjes rondvliegen!

  14. Martin Broek juli 3, 2009 om 22:36

    Mooi dat er in je eigen omgeving
    zoveel moois is en ook dingen
    die je nog niet kent.

  15. pierra juli 4, 2009 om 00:04

    @Smokey, er zit op dit eenvodige cameraatje wel een macro-functie, maar echt scherp krijg je het niet. Toch vind ik het zelf best goed gelukt, dankzij Photoshop natuurlijk.
    (Over ijs gesproken, we zaten vanavond bij de buren zelfgemaakt ijs van eigen perziken te eten. Heel verfrissend. T’is hier zo’n 35 graden overdag.)
    @Landleha, dat krijg je als je de spaghetti heel hard opzuigt.
    @Gala, volgende keer gauw een foto nemen, ze zweven wel een hele minuut voor de bloem.
    @Hoi Tsjok45, bedankt voor je reactie.
    @Fred, leuk om te horen.
    @Jeg, we hebben pas sinds zo’n vier jaar deze tuin dus ik kan het niet beoordelen, en het eerste jaar groeide er nog vrijwel niets. Dit jaar is onze tuin echt deel gaan uitmaken van de omgeving. Heel veel vlinders, niet allemaal zo bijzonder, maar ook andere insecten, ook vuurvliegjes. Er zaten hier in het voorjaar ook twee vogelnesten, dus onze tuin maakt nu deel uit van de echte natuur.
    @Helena, dat geeft de link ook aan dat hij in Nederland voorkomt. Bij kamperfoelie komt zo’n lange tong mooi van pas.
    @Jeroen, ik droom nog wel eens van de prachtige en vele parken in Parijs en van de Jardin des Plantes. En dat midden in een wereldstad.
    @Martin, zoals ik al schreef is onze tuin nog maar een paar jaar oud, dus er komen misschien nog wel heel veel nieuwe bewoners.
    Bedankt voor jullie reacties,
    Groetjes,

  16. Aad Verbaast juli 4, 2009 om 10:48

    Die kolibrivlinder (ik wist niet dat die zo heette, dank daarvoor) is wel een prachtig beest. Een aanwinst vind ik in onze natuur.

  17. pierra juli 4, 2009 om 16:54

    @Aad, welcome back! Leuk dat je er weer bent. Ik las je laatste blog dat meteen al weer overspoeld was met reacties, zoals vanouds.
    Ja, deze vlinder is mooi, maar eigenlijk wel een profiteur want het lijkt me dat hij niet aan de bestuiving deelneemt en alleen maar nectar drinkt. Wel heel mooi om te zien.
    groet,

  18. Jim Hasenaar juli 5, 2009 om 00:00

    Wat is de natuur in je achtertuin toch mooi.
    Nooit van het bestaan van een kolibrivlinder afgeweten.
    Prachtig pierra.

  19. pierra juli 5, 2009 om 00:57

    Leuk om te horen Jim, voor mij was de vlinder ook nieuw hier…en bedankt voor je compliment.
    Groet,

  20. Gus juli 6, 2009 om 02:15

    Goh, wat een leuke foto’s allemaal.
    Gewoon eens een keer wat anders dan die hersenkrakende artikelen, waar ik trouwens dol op ben.
    Joh, soms komt zo wat de rook uit mijn oren.
    Goeie foto’s!
    Vooral die met die gele bloem en bij.

  21. Pingback:De kolibrievlinder is terug « Bloeiwijze in beeld

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Footnotes to Plato

because all (Western) philosophy consists of a series of footnotes to Plato

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più - blog personale di Paolo Minucci

Scientia Salon

An archived blog about science & philosophy, by Massimo Pigliucci

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Why Evolution Is True

Why Evolution is True is a blog written by Jerry Coyne, centered on evolution and biology but also dealing with diverse topics like politics, culture, and cats.

Evolution blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

A Public House for Science

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

Glaswerk

Ongepoetst en uit de hand

Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk