Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

De jongen met de kikker

Moderne kunst is in Venetië niet duidelijk zichtbaar in de stad en op de pleinen. Om er toch wat van te zien is de Biënnale Arte en het Peggy Guggenheim een bezoek waard. De Biënnale Arte wordt pas weer in 2011 gehouden (in 2009 wijdde ik er een bericht aan) en om die leegte te vullen bezocht ik het Guggenheim. In dit museum hangt veel werk uit het begin van de vorige eeuw. In de tuin rond het museum daarentegen staat veel hedendaagse kunst. Dan Graham maakte deze spiegelende driehoek met gaten ( Il solido triangolare con elementi circolari 1989) in de wanden. Daar doorheen is de brullende leeuw (Il leone Urlante II 1954) van Mirko Basaldella te zien.

 

brullende leeuw door spiegel

 

Deze vrouw kijkt naar en/of spiegelt zich in ditzelfde kunstwerk.

 

vrouw en spiegel

 

Maar buiten deze ommuurde kunst is er sinds kort ook hedendaagse kunst in de openbare ruimten te vinden. Op de Punta della Dogana staat sinds 2009 deze ‘Jongen met de kikker’ (Il ragazzo con la rana). Het beeld is van Charles Ray en is ongeveer 4 meter hoog. Het is vanwege deze afmeting door alle langsvarende boten goed te zien en domineert dit prachtige uitkijkpunt over Venetië, waar het Canal Grande samenkomt met het Canale della Giudecca. Veel Venetianen hadden moeite met de plaatsing van dit opvallende beeld op hun historische territorium.

 


 

Een ander werk dat veel stof deed opwaaien was de ‘Brug van Calatrava’ (Il ponte del Calatrava of Il ponte della Costituzione), een Catalaans architect. Deze vierde brug van Venetië, die gemaakt is van staal en glas, vormt een handige verbinding tussen Piazzale Roma (waar met wat geluk de auto geparkeerd kan worden) en het treinstation. Veel Venetianen zagen deze brug als geheel overbodig en een tegemoetkoming aan de toeristen. Bovendien is het opnieuw een modern werk dat de historische waarde van Venetië zou schaden.

 


 

In het onderstaande filmpje zie je goed hoeveel er met glas gewerkt is, waardoor het panorama op de stad goed zichtbaar blijft.

 


 

Hoewel het heerlijk is om te weten dat ook Venetië meegaat met de tijd, blijven de gewone alledaagse pleinen en straatjes toch het mooist.

 


 

De foto van de brug komt van internet.


Op deze en deze sites is er nog meer te lezen over ‘De jongen met de kikker’ (in het Italiaans).

 

34 Reacties op “De jongen met de kikker

  1. meneer_opinie oktober 17, 2010 om 19:03

    Mooi. Dit soort dingen mis ik wel eens in Angola in Panama.

  2. antoinette duijsters oktober 17, 2010 om 19:12

    Die brug vind ik prachtig, maar het beeld niet, doet me teveel aan oude kunst denken.

  3. maria-dolores oktober 17, 2010 om 19:17

    het beeld lijkt me geweldig.
    een kleine jongen van vier meter hoog, dat moet er bijzonder uitzien.

  4. pierra oktober 17, 2010 om 19:20

    @meneer_opinie, een hele eer je als eerste te zien, maar dat spreekt eigenlijk voor zich in dit geval 🙂
    Gelukkig geef je ons regelmatig een kijkje uit jouw woonstreken, want die hebben ook heel wat te bieden.
    @Antoinette, ik vond het beeld ook niet mooi, het is splinternieuw en zo wit en bovendien te natuurgetrouw. Maar hoe meer ik naar de foto’s ervan kijk hoe beter het wordt. Ik raak er al aan gehecht.
    De brug vind ik ook erg mooi en is ook nog eens heel nuttig.

  5. BarbaraJansma oktober 17, 2010 om 19:21

    Ik vind die brug ook het mooist.
    Er is een soortgelijke in Zeeburg, al is die wat goedkoper gedacht.http://fiveprime.org/hivemind/Tags/bridge,zeeburg
    die rooie bedoelde ik, al zijn die andere ook fraai

  6. pierra oktober 17, 2010 om 19:23

    @maria-dolores, het effect is bijna dat de mensen die erbij staan klein lijken. Vooral de suppoost was een behoorlijk grote man, maar lijkt nu een dwergje.

  7. pierra oktober 17, 2010 om 19:26

    @Barbara, deze brug heeft erg veel gekost en zoals gewoonlijk meer dan voorzien was. Ook daarom werd er vreselijk gemopperd door de Venetianen.
    Ik zie nu je link pas. Wat een leuke speelse brug(gen). Daar zijn ze hier jammer genoeg iets te conservatief voor.

  8. Smokey Robbinson oktober 17, 2010 om 19:38

    Mooi najaar daar!
    Buitenproportioneel beeld van een klein jongetje. Aanvankelijk vond ik `m wat gladjes maar de tegenstelling met de omgeving roept `t iets spannends en ondefinieerbaars op.
    Hoe hij naar die kikker kijkt is treffend.
    Een brug van glas( en staal) is echt iets voor Venetië( Venetiaans glas).
    De dame op de foto lijkt een zelfportret te maken.
    Ik vergat nog de video te bekijken. Dat ga ik nu doen.
    Prachtig sierlijk die brug. De Rialtobrug steekt er opeens erg bij af.

  9. pierra oktober 17, 2010 om 19:44

    @Smokey, de jongen staat daar helemaal alleen op deze winderige plek, maar ik begin het langzaamaan ook mooi te vinden en inderdaad kijkt hij rustig naar zijn zojuist uit het water geviste kikker.
    Ook op de treden van de brug ligt een verruwd glas dat heel Venetiaans aandoet. Dat zie je beter op het filmpje.
    …een zelfportret :-))

  10. Smokey Robbinson oktober 17, 2010 om 19:57

    @Pierra, Ja lach niet:)) het lijkt net of ze een cameraatje vasthoudt. Met die spiegels is het moeilijk te zien.
    In het kader van de kunst in z`n algemeenheid kan een bepaald object opeens mooi worden, juist omdat het een shockerende inpact heeft.
    In elk geval moest ik bij dit beeld twee-driemaal bekijken. `t Staat op die plek heel goed omdat het contrastreert met de omgeving. Daarbij is de Italiaanse lichtval, tenminste bij zonnig weer, prachtig op zo`n spierwit beeld.
    Die glazen treden van de brug zijn ook "spannend. Een bevriend echtpaar heeft zo`n soort trap in kleinere versie in de hal.`Het is een kunstwerk( unicum) om te gebruiken. De trap is van gekleurd glas en is in de spierwitte zijmuur verankerd zodat de treden lijken te zweven/ De eerste keer als je die trap op- of afloopt is het een beetje eng.

  11. pierra oktober 17, 2010 om 20:28

    @Smokey, ze staat ietsje te poseren lijkt het 🙂
    Je hebt er een goede kijk op en ik ben het met je eens ook wat het contrast betreft.
    Het is natuurlijk eng als je erdoor kunt kijken, maar dat is bij deze brug niet het geval. Lijkt me erg mooi die trap van je vrienden en kunstwerken die ook nog eens bruikbaar zijn, zijn bijna altijd leuk.
    Het is hier nu heel slecht weer, zeker niet geschikt voor een wandeling buiten.

  12. Smokey Robbinson oktober 17, 2010 om 21:36

    @pierra, ik zou best zo`n trap in m`n huis willen hebben maar dat zal niet staan.
    Ik heb ergens een foto van die trap maar niet digitaal. Vond op internet iets wat er op lijkt. Die van hen is zonder leuning. Ze hebben zelf een ontwerpaangedragen.http://www.architectenweb.nl/aweb/producten/product_detail.asp?productID=11399 Hier een indruk.
    `t Is de eerste foto.

  13. pierra oktober 17, 2010 om 22:00

    Een prachtige trap en ik kan me voorstellen dat het met verschillende kleuren nog specialer wordt.
    Iets dergelijks zou bij mij thuis ook niet zo goed staan, want we hebben veel plavuizen en antieke kleuren.
    Ik krijg geen mails meer van de reacties…

  14. Gus oktober 17, 2010 om 22:08

    Wel, ik ben geen Venetiaan. maar ik mopper er wel over. Ik vind het niks.
    Niet gewoon niks, maar…nog minder dan niks. Lelijk, doet afbreuk aan de omgeving, de stad.
    Ja, het is een knieval voor het toerisme.
    Eigenlijk vind ik ook dat ze dat lange geval, van het vaste land naar Venetië moeten afbreken.
    Serieus, dat meen ik. (niet de eerste keer dat ik dit schrijf op je blog)
    De stad is voor de Venetiaan onleefbaar s’zomers. Een soort gratis Disneypark.
    Laten ze entree heffen bij de stadsingang. 50 euro p.p.
    Maar dan wel zelf in roeibootjes er heen roeien!

  15. pierra oktober 17, 2010 om 22:28

    @Gus, dat is precies wat heel veel Venetianen denken, maar de hoofdverbinding tussen Venetie en het vasteland afbreken? Eigenlijk zou dat goed kunnen en dan met watertaxi’s de mensen overzetten.
    Er is wel erg veel werkverkeer tussen het vasteland en Venetie, dus niet alleen toerisme. De treinen zitten ’s morgens overvol met mensen die in Venetie moeten werken of studeren.
    Het is mogelijk om een speciale Venetie-kaart aan te vragen als je in de regio woont, zo’n kaart heb ik ook. Je betaalt dan een schijntje voor de vaporetto’s. Want het leven van een toerist in Venetie is wel erg duur zonder zo’n kaart dus Venetie maakt het de toeristen echt niet zo makkelijk.
    Maar ze passen wel goed op dat Venetie geen Disneyland wordt. Vond dit artikel dat gaat over het feit dat de gondels deel zouden moeten uitmaken van het werelderfgoed:http://www.telegraaf.nl/buitenland/7916686/__Itali_wil_gondels_als_Werelderfgoed__.html?cid=rss

  16. Ghijsa oktober 17, 2010 om 22:32

    Bij dse eerste jongensfoto dacht ik dat de jongen een sigaretje op stak.
    Lekker dacht ik nog, ik zag toen ook nog helemaal geen kikker maar kwam tot de conclusie dat het misschien 1 april was.

  17. bert oktober 17, 2010 om 23:06

    prachtig beeld, al vraag ik me ook wel af of er een link is met Venetië, een verhaal dat er bijhoort ?
    De brug vind ik persoonlijk toch wel knap, ik hou wel van een mix van oud en nieuw.

  18. ing. St Hawk oktober 17, 2010 om 23:20

    Pierra,
    Mooi en lelijk is altijd lastig. De Rialtobrug is niet mooi maar verdomd praktisch. Waarom het toenmalige bestuur voor het ontwerp van Da Ponte koos en niet voor dat van Michelangelo valt nog steeds niet te begrijpen maar intussen is het één van de meest gefotografeerde objecten van de stad.
    De jongen met zijn kikker vind ik persoonlijk zeer ontroerend.

  19. pierra oktober 18, 2010 om 00:04

    @Ghijsa, ja nu zie ik het ook. Gelukkig stond de tweede foto erbij.
    @bert, ik heb veel gezocht of er een link is met Venetie. Het enige dat de Charles Ray ervan zegt is dat de jongen zojuist een kikker uit het water heeft gevist en dat zou het verband moeten zijn met het omringende water. Een beetje vergezocht.
    Hij heeft erg veel nagedahct over de grootte van het beeld en wel drie versies gegoten. De geplaatste versie is de grootste. Hij wilde dat het beeld goed zichtbaar was vanaf het water.
    Ik hou ook erg van een mengeling van oud en nieuw, iets dat je veel in de grote Spaanse steden en in Parijs ziet en wat je in Rome en Venetie toch wel mist, al begint daar de laatste jaren verandering in te komen.
    @ing. St Hawk dat de Rialtobrug niet mooi is ben ik helemaal met je eens. De brug doet erg lomp aan. Het schijnt de beste oplossing geweest te zijn voor de passerende scheepvaart.
    Michelangelo had er vast een betere oplossing voor bedacht.
    De nieuwe brug is juist weer erg licht.
    De jongen met de kikker zal vast ook een veelgefotografeerd object worden en zo helemaal deel worden van Venetie.

  20. Glaswerk oktober 18, 2010 om 00:43

    @Pierra: Prachtige serie.
    En ook lelijke dingen kun je mooi op de foto zetten. 😉
    Wat ben je toch eigenlijk een mazzelkont om in Italië te kunnen wonen.

  21. Gus oktober 18, 2010 om 00:46

    Nou, ik wil niet alles torpederen, maar ik vind het beeld dus ook niet mooi….hij staat zo raar met die buik vooruit….klopt dat wel, die verhoudingen?
    Boven aan de buik begint het te snel te bollen…?
    Misschien heeft ie te veel kikkers gegeten? :-)))

  22. 100_woorden oktober 18, 2010 om 01:51

    Prachtig, dat witte beeld, waarom men er problemen mee heeft, begrijp ik niet goed omdat witte (marmeren?) beelden van levensechte figuren behoorlijk tijdloos zijn. .
    De brug, moah, het is een aardige poging om het oude met het nieuwe te verbinden, maar dat glas hadden ze wel weg mogen laten wat mij betreft, hoewel glas en Venetië van oudsher ook bij elkaar horen natuurlijk.

  23. Aad Verbaast oktober 18, 2010 om 10:10

    Prachtig beeld van die jongen met kikker. Wat me bezighoudt is dat je schrijft dat het ongeveer 4 meter hoog is.
    Nu zie ik daar op je foto een man direct naast staan. Is die man dan ongeveer 3 meter lang, of is die 4 meter van je incorrect? Of is hier sprake van een bijzondere vertekning in de foto??
    Prachtige stad natuurlijk. Persoonlijk heb ik wel wat moeite als in zo’n nog intacte oude stad ineens moderne elementen ingepast worden. Kan toch ook anders?

  24. pierra oktober 18, 2010 om 10:35

    @Glaswerk, mille grazie,
    Maar wat moderne kunst en architectuur betreft is er in Nederland erg veel te zien. Dus daar boffen jullie weer mee.
    Sommige dingen worden mooi van lelijkheid.
    @Gus, ook al is het een groot beeld, het is eigenlijk nog een kind, dus die verhoudingen kloppen volgens mij heel goed. Maar je bent absoluut vrij om het mooi of lelijk te vinden. In eerste instantie vond ik het ook niet mooi.
    @100_woorden, het beeld is gegoten van staal. Er zit dus ook niet die lichte adertekening in die je bij marmer hebt. Het is daarom echt spierwit en dat maakt het zo ‘nieuw’. Zo zal het waarschijnlijk ook blijven.
    @Aad, er stond dat het beeld 14 voet hoog is, daar heb ik ‘ongeveer 4 meter’ van gemaakt. Maar als je het vergelijkt met de man dan zou je zeggen dat het kleiner is. Het kan ook de vertekening van de foto zijn. De volgende keer neem ik een meter mee 😉
    Zelf vind ik het altijd mooi om nieuwe (kunst)werken tussen de oude gebouwen te zien staan. Je kunt toch niet alles behouden zoals het is.

  25. Gus oktober 18, 2010 om 13:19

    M’n oog valt op die bovenkant van de buik.
    Ach, ik had liever een standbeeld van Michelangelo gezien (fine art) 5 a 6 meter hoog. Door Italiaanse beeldhouwkunde studenten gemaakt uit marmer. Tot in perfectie uitgevoerd. Zoiets had gratis gekund, (behalve het marmer natuurlijk) voor eeuwig hun naam (namen) gevestigd.
    Ik kom nog even terug op die brug, het ding op zich is niet lelijk, maar op die plek….
    Zeker modern gaat heel goed naast oud, maar dat is, (vind ik) meer iets voor in de huiskamer.
    Dit komt in de buurt van stijlbreuk.
    Waarom niet een stenen brug, zoals je die ziet in Rio de la Canonica, maar dan hoger.
    Alleen…kunnen ze dat tegenwoordig nog wel,

  26. kuifje simon oktober 18, 2010 om 14:32

    Oepf Venetie, moet er weer snel heen;
    vond Goggenheim destijds mooi museum.
    simongroet

  27. Annelies oktober 18, 2010 om 16:18

    Prachtig museum natuurlijk, goed dat je er bent geraakt, zoveel te zien binnen en buiten!
    Het beeld vind ik mooi maar het weer moet er nog op inwerken zodat het nieuwe er af is…en die brug is echt prachtig, zeer passend in de omgeving!

  28. Rob Kruzdlo oktober 18, 2010 om 18:24


    Weggevlucht uit Ven… door die kut duiven

  29. pierra oktober 18, 2010 om 21:15

    @Gus, waar haal je nu zomaar een beeld van Michelangelo vandaag. Degenen die er een hebben zullen die niet zomaar afstaan.
    De plek waar de brug staat stoort minder dan het lijkt, hij staat tussen de parkeerplaats (piazzale Roma) en het station, daar zijn relatief weinig monumentele gebouwen, al lijkt het op de foto alsof hij midden in het Canal grande staat
    @kuifje simon, ik vond het ook erg mooi en was er nog nooit geweest! Jammer genoeg mocht er binnen niet gefotografeerd worden.
    …en niet te lang wachten, straks herken je de stad niet meer 🙂
    @Annelies, leuk dat je langskomt want jouw blog over het Guggenheim bracht mij er uiteindelijk naar toe.
    Ik weet niet of het beeld ‘verweert’ want het is nu naar anderhalf jaar nog steeds verblindend wit.
    @Rob Kruzdlo
    Mooi filmpjes. De eerste laat het beeld goed zien. De tweede juist weer niet, vreemd dat je keuze daar op viel.
    Ach, die duiven zijn er bijna alleen op piazza S. Marco.

  30. Jacopone oktober 19, 2010 om 16:40

    Genoten van je reportage met mooie beelden. Bedankt :–)

  31. pierra oktober 19, 2010 om 21:53

    @Jacopone, dank voor je aardige reactie.

  32. Annet oktober 19, 2010 om 22:50

    Wat doe ik hier in het veen?
    Alleen de taal al is kunst……

  33. Annet oktober 19, 2010 om 22:51

    Prachtig beeld met pronte billen:)

  34. pierra oktober 19, 2010 om 23:50

    @Annet, de laguna van Venetie is behoorlijk zompig…
    op het filmpje van Rob Kruzdlo zie je het beeld nog beter.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Footnotes to Plato

because all (Western) philosophy consists of a series of footnotes to Plato

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più - blog personale di Paolo Minucci

Scientia Salon

An archived blog about science & philosophy, by Massimo Pigliucci

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Why Evolution Is True

Why Evolution is True is a blog written by Jerry Coyne, centered on evolution and biology but also dealing with diverse topics like politics, culture, and cats.

Evolution blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

A Public House for Science

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

Glaswerk

Ongepoetst en uit de hand

Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk