Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Darwin en de weerwolf

Voor lange tijd was de weerwolf een angstaanjagend dier, een hybride tussen mens e wolf, waarvan men dacht dat hij echt bestond. Brian Regal, professor in

weerwolf
Van internet: Weerwolf

wetenschapsgeschiedenis aan de Kean University in Union, New Jersey, beweert dat dit monster tot het verleden behoort. Met de komst van Darwin’s evolutietheorie is deze hybride zeer onwaarschijnlijk geworden en naarmate de evolutietheorie meer bekendheid kreeg kwam er een andere hybride tevoorschijn: Bigfoot, Sasquatch, of de Yeti (de ‘verschrikkelijke sneeuwman’ uit de Himalaya), die allemaal aan elkaar verwante aap-mensen zouden zijn. Hij toont dit (wetenschappelijk?) aan door middel van kunstwerken en prenten uit de laatste eeuwen waarop men de overgang van weerwolf naar aap-mens zou kunnen zien.

Er bestaan veel verschillende benamingen voor deze aap-mens, die een primaat zou zijn met een lengte van twee tot drieënhalve meter. Er zijn geen bewijzen voor het bestaan van deze aap-mens, behalve een filmopname uit 1967 in Californië, waarvan wel gedacht wordt dat een aantal frames in de film vervalst zijn.

bigfoot
Van Internet: Bigfoot

Het onderzoek naar deze legendarische schepsels wordt ook wel cryptozoölogie genoemd. Deze pseudowetenschap houdt zich bezig met onondekte diersoorten die onwaarschijnlijk zijn. Ze moeten niet al te groot zijn, want dan waren ze al ontdekt, en ze kunnen niet uitgestorven zijn, want dan bestaan ze immers niet.

Richard Dawkins zou deze ‘evolutie’ waarschijnlijk scharen onder de evolutie van ‘memen’: zich evoluerende ideeën, die zich als genen gedragen en verspreiden onder de mensen.

Toch is en blijft de weerwolf nog heel populair, en persoonlijk vind ik het een veel mooiere legendarische figuur dan deze aap-mens. Hij is heel gevaarlijk en in sommige films voel je zelfs sympatie voor dit arme wezen. Hij spreekt nog steeds tot de verbeelding in de nieuwste kinderboeken (Harry Potter) en komt bij volle maan ook nog regelmatig op het blog voorbij (Geroma, Kokopelli). Laten we haar in de gaten houden:

Bron: ScienceDaily

40 Reacties op “Darwin en de weerwolf

  1. Maria-Dolores november 5, 2009 om 18:02

    ik stel me de weerwolf (heel onwetenschappelijk) voor als een wezen uit een tijd dat de mensen niet eens goed durfden kijken hoe hij er uitzag, omdat ze geloofden dat dàt juist onheil zou brengen…

  2. Pierra november 5, 2009 om 18:14

    @Maria- Dolores, dat zou heel goed kunnen: waarschijnlijk zien wij hem nu (met de film) pas goed; de transformaties, de bloeddorstige aanvallen, alles in close-up.
    Groet,

  3. antoinette duijsters november 5, 2009 om 18:36

    Het zijn prachtige verhalen, laat ze blijven bestaan:-) Maar laat het ook verhalen of films blijven.

  4. Pierra november 5, 2009 om 19:05

    @Antoinette, om nu ook legendes wetenschappelijk te benaderen is misschien leuk, maar niet echt belangrijk. Vreemd dat Brian Regal Kink Kong er niet bij haalt, een vrij ‘moderne’ aap-mens. Er staat wel een grappige foto van hem in de link, met Darwin op zijn rechterschouder!
    Groet,

  5. P.H.M. van de Kletersteeg november 5, 2009 om 22:59

    Gut Pierra; heb je nou toch mijn foto op internet gezet? (bovenste) Nou herkent straks iedereen me (’s nachts)
    Maar die man die jij noemt heeft neit het duitse bibliotheek onderzoek gelezen dat plaats vond ergens in de negentiger jaren.
    Iemand vroeg zich af, hoe het kwam, dat het zien van vampiers en heksen en weerwolven e.d. vooral plaats vond in de duitssprekende gebieden, (roemenie was toen ook deel van hongaarse keizerrijk) en uitsluitend door arme en gewone mensen.
    Nou, die reden was simpel en moet jij kunnen fverifieren.
    De armen aten zwart brood; dwz brood gemaakt van rogge; kraamvrouwen rogge
    Zo genoemd, omdat het eten ervan, het nabloeden bij evalling tegengaat en afremt (gecontroleerd en waar)
    Dit rogge krijgt in koude winters een schimmel.In die schimmel bacterien, die het bakproces overleven en die halucinerend werken.
    Voila.
    Dan de twee invalshoek: in de rst van de wereld, ook in USA.
    Het zien van heksen, vampiers e.d. werd in samenhang met angst voor besmettelijke ziekten gebracht; meestal longziekten.
    Zo groef een vader in new England het lijk van zijn dochter op , sneed het hart eruit, verbrandde het en at de as met de rest van de familie. Negentiende eeuw, volledig gedocumenteerd.
    Ver gezocht?Nee.In 2003 deed een roemeen in een bergdorp hetzelfde.
    Met dezelfde motieven; angst voor het onbekende.
    P.s.: wolf is een super sociaal dier, intelligent.

  6. P.H.M. van de Kletersteeg november 5, 2009 om 23:05

    een wolf is een wold; een hond stamt ervan af; hij begrijpt de taal van een wolf nog steeds.
    Ik trof in roemenie een hond, groter dan een duitse herder; ontzettend scherp.
    Ik ging naar hem toe en speelde met hem; dat was de hond die bij mij paste als een maat costuum. Godruz heette hij.
    Eeen paar dagen later vertelde ik mijn vriendin, kop dicht en kijken en luisteren, en voor alles niet mee bemoeien.
    Ik zat bij de hond,en ging huilen als een wolf.
    Godruz werd eerst onrustig, en toen gedroeg hij zich als zijn natuur; hij huilde met me mee.
    Na een paar minuten alle honden in de omgeving.
    Het was logisch; ik was zijn leider; hij moest mij troosten; en anderen oproepen hetzxelfde te doen.
    Daarna rekte ik mijn armen uit, toen mijn benen; Godruz deed hetzelfde.
    Hij kwam tegen me aan zitten en gaf mij een lik over mijn gezicht.
    De schat, puur natuur

  7. Geroma november 5, 2009 om 23:07

    Pierra, dit filmpje illustreert mijn ‘gevoel’ van de weerwolf, ten top: http://www.youtube.com/watch?v=AtyJbIOZjS8
    Dank voor je link trouwens, in je verhaal!
    Lief groetje van hier;-)

  8. P.H.M. van de Kletersteeg november 5, 2009 om 23:08

    en genetisch bepaald gedrag; vermoedelijk door die rottige junk genen

  9. Pierra november 5, 2009 om 23:54

    @Geroma, bedankt voor je filmpje, echt leuk en de weerwolf is nog springlevend!
    Lieve groet,
    @PHM, interessante extra informatie. Ik weet trouwens niet of honden die ‘huilen’ ook verdriet hebben, ik dacht het niet. Bij bepaalde muziek of wanneer de ambulance langskomt gaat mijn hond ook ‘huilen’ ?!
    Heb je de hond meegenomen?
    Trouwens, als je zelf een blog wilt beginnen kun je mooi het plaatje als avatar gebruiken.
    Groet,

  10. Kokopelli november 6, 2009 om 00:30

    @Pierra: Leuke bijdrage die mooi inspeelt op de recente maanstand van zaken.
    Grappig maanplaatje heb je overigens opgenomen in de publicatie. Weet je meteen wanneer je zilveren kogels mee moet nemen als je bij mij op mijn weblog op bezoek komt… ;-)))
    Thanx voor het hyperlinkje.
    Groet,
    Kokopelli

  11. Pierra november 6, 2009 om 00:38

    @Kokopelli, (het komt enigszins als mosterd na de maaltijd. Tijdgebrek…)
    Het maanplaatje geeft altijd de actuele maanfase aan. Zo houden we ook met bewolkt weer de ‘maanzieken’ in de gaten 🙂
    Groet,

  12. Kokopelli november 6, 2009 om 00:45

    Heel verstandig Pierra, heel erg verstandig zelfs…

  13. iris kijkt november 6, 2009 om 02:09

    Mooie volkse verhalen.

  14. P.H.M. van de Kletersteeg november 6, 2009 om 08:22

    @pierra het is mogelijk dat jouw hond bijgeluiden heeft opgepikt en daar op reageert.
    Godruz was een echte alpha hond; zijn aangeboren leiderschap werd door geen andere hond in twijfel getrokken.
    Maar idd; kan ook een oproep tot samenkomst zijn, oproep tot hulp; maar vaak is het eenzaamheid, verdriet, pijn.
    Op mijn erf zit en komt vanalles; alleen dat vertel ik hiet niet.
    Als ik hier vertel over reebokjes en hert, dan staan de volgende dag de jagers klaar om af te schieten.
    Een wolf s hier maar een periode geweest; die zitten meer een 20km verder.
    Ik liet vlees en svchoon water voor hem achter; hij kwam een paar keer terug.
    Wolven en beren trouwens.
    Vogels hen ik als jongen a;ltijd tam gehad; eksters vlaamse gaai, kraaien, roek, kauw,
    Ik liet ze los met de trek, en soms kwamen ze het volgend jaar weer terug.
    Maar een blog; nee, wel was ik ooit van plan een opinie te doen; maar allez daar ben ik gebanned; en deze verbinding is te langszaam om met de IP te googelen.

  15. martin november 6, 2009 om 09:18

    De maanzieke in Kaos van de gebroeders Taviani
    komt wel heel dicht bij een weerwolf waar je nog in
    kan geloven. Het is een sympathie opwekkende
    weerwolf.

  16. Ivy (Heyta) november 6, 2009 om 09:19

    Pierra: ik blijf graag geloven in weerwolven, yeti en het monster van Loch Ness! Zeker de flarden ‘wetenschappelijk bewijs’ en de schokkerige filmpjes spreken tot de verbeelding.
    Het zou een arme wereld worden als dergelijke wezens niet meer mogen bestaan!!!
    Bovendien, van de coelacanth dachten ze ook dat hij was uitgestorven, dus wie weet…..
    Mooi maanplaatje idd. Iets voor een widget?

  17. Aad Verbaast november 6, 2009 om 11:23

    Leuk blog. Ik mis de draken nog even. Mijn fascinatie sinds ik kind was.
    En die duiken nog steeds op! 😉

  18. Pierra november 6, 2009 om 11:57

    @Iris, het zijn wel heel hardnekkige verhalen.
    @PHM, je woont niet in nederland?!
    @Martin, die film ken ik nog niet. Ik vond de beschrijving op wiki. Inderdaad een sympatieke weerwolf.
    @Ivy, het zijn mooie dieren, en spreken tot de verbeelding. De historicus laat gelukig alleen maar zien dat er een overgang zou zijn van weerwolven naar yeti’s e.d. Of ze werkelijk bestaan daar bemoeit hij zich eigenlijk niet mee. Loch Ness, dat is ook een prachtig wezen.
    Leuk de maancyclus als widget. Voor wie geinteresseerd is kan op ‘moon info’ klikken en kan zich daar registreren. Daarna krijg je de html-code die je in je widget kan plakken.
    P.S. Sorry voor mijn ongenuanceerde reactie bij jouw blog, ik dacht er even niet al teveel bij na.
    @Aad, de draken: die zijn ook weer ‘in’. Ik las ook de boeken over Eragon van Christopher Paulini. Kende je die al? Schitterend.
    Groeten

  19. Ivy (Heyta) november 6, 2009 om 12:04

    Pierra, no problem! Ik was alleen bang dat ik een stukje humor over het hoofd zag……
    Eragon is mooi, ja. Ze hebben er ook al een film van gemaakt. Maar eerlijk gezegd ben ik halverwege ‘Oudste’ al afgehaakt, het was wel veel van hetzelfde en veel uit andere verhalen (Tanith Lee, Ursula Le Guin). Zoonlief verslindt ze echter keer op keer.

  20. Pierra november 6, 2009 om 13:49

    @Ivy, die ‘humor’ is eigenlijk nogal zwart, dus laat maar….
    Heb deze zomer de DVD van Eragon gekocht, maar nog niet bekeken. Oudste vond ik ook erg goed, maar ik ken dan ook de andere auteurs die je noemt niet. Ik kreeg Eragon kado. Ik dacht niet dat het mijn genre was, maar toen vond ik het toch heel mooi. Het zou een trilogie worden, maar heb nog niets gehoord over een derde boek (?!). Ben benieuwd.
    Groet,

  21. Smokey november 6, 2009 om 20:04

    Grappig Pierra. Van weerwolven weet ik niets, nada, alleen maar het woord. Zelfs nooit een film daar over gezien. Als enige waarschijnlijk. We hadden vroeger een Ierse wolfshond en die leek wel een beetje op zo`n weerwolf als op jouw afbeelding, alleen had ze een vriendelijke snuit en niets kwaads in de zin. Liefste en zachtaardigste hond die we ooit hadden. Je verhaal deed me denken aan Helène Grimaud. Heb je vast wel van gehoord. Zij heeft zelf wolven.
    Vorig jaar schreef ik dit blog n.a.v. een boek van haar dat ik heb. http://www.vkblog.nl/bericht/223770/Concertpianiste_tussen_de_wolven
    Aanbeveling voor dit blog en
    groetjes,

  22. Gus november 6, 2009 om 20:32

    Allereerst heerlijk blog!
    Maarrrrr natuurlijk bestaat de weerwolf, net zoals vampiers en de Yeti. En als ze niet bestaan, dan moeten ze maar bestaan, punt uit! Aan de andere kant gaat mijn belangstelling meer uit naar de zee meermin.
    Lorelei en natuurlijk last but not least de Sirenes.
    Het serene geluid van die zangstemmen te kunnen horen was maar aan één man beschoren.
    (ja ehm, die rijmelarij het loopt tegen sinterklaas, hm?)
    Wolven, ze zijn banger voor de mens dan dat wij voor hun hoeven zijn.

  23. ing. St Hawk november 6, 2009 om 20:33

    Pierra,
    Leuk artikel weer. Blijkbaar leeft er een sterke behoefte aan dit soort fantasie-wezens want de lijst die je aantreft onder jouw legendarische-schepselslink is imposant.
    Eén schepsel uit die lijst, de Futakuchi-onna, is echter helemaal geen produkt van onze fantasie, sterker nog, ik ken er een paar. Ook in de mannelijke variant.

  24. P.H.M. van de Kletersteeg november 6, 2009 om 22:06

    In relatie tot wolfachtigen: in USA zijn er kruisingen gemaakt tussen wolven en honden, hybriden.
    Zien eruit als honden, maar met instinct van wolf
    Zien ze een kind, dan zien ze een prooi.
    Ziet een hond een kind; ziet hij een jong mens
    Ze zijn bewust gemaakt, vanwege de vraag naar bewakingshonden..
    Er zijn er 400.000 van in USA.
    Maar als bewakingshond zijn ze niet goed; alleen als ze worden afgericht.
    Dan moeten ze afgericht worden op geen eten aannemen van anderen, en geluidloos aanvallen.
    Zolang je het weet is het ok
    Maar door voortplanting kan je leuke honden krijgen, die het gedrag hebben van monsters
    Daar zit ook het verschil met de pitbull terriers; het zijn geen honden.
    Niet uiterlijk is van belang (ze doen me qua schoonheid aan bakelende denken) maar gedrag.
    Als twee honden vechten, en een verliest, stopt de ander.
    Als het een pub is, gaat ie op zijn rug en piest een paar druppels als teken van overgave
    Een pitbul gaat dan door..
    Bij foute kruisingen heeft de mens de verplichting de fouten af te maken.
    Je mag niet rotzooien met de natuur.
    ——————
    er wordt wel verantwoord gekruist met wolf; maar dat is iets anders.
    bijna werktijd; volle maan en bijna middernacht.
    mijn hoektandjes groeien..
    …awhoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!

  25. martin november 6, 2009 om 23:35

    Pierra die moet je dan echt eens gaan kijken. Ooit
    heb ik een stuk zelfs bewerkt tot toneelstuk gezien,
    de kruik. Ik zag hem in het filmhuis van Den Helder
    en was toen nog matroos bij de marine. Ik stapte een
    wereld in die niet van mij was. De filmhuis mensen
    waren progressief en niet van de marine, maar dat
    had ik gelukkig nog niet zo door. Onlangs heb ik Kaos
    gekocht en nog een paar keer bekeken.

  26. Jeroen de Baaij november 7, 2009 om 00:23

    Pierra, leuk dit blog op de grens van wetenschap en fictie. Als kind las ik dolgraag boeken over weerwolven en vampiers, maar ik moet zeggen dat ik er sindsdien niet meer zo mee bezig ben 😉

  27. Pierra november 7, 2009 om 00:38

    Ik wilde eerder antwoorden maar was vanavond uit.
    @Smokey, heb je bericht gezien. Mooi (nog van voor mijn tijd). Ook de link naar haar video is erg mooi, ik zet hem erbij: http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=uMycqzJSB5Y met prachtige wolven. Ik kan me voorstellen dat je daar voor leeft. Zelf heb ik een CD met wolvengeluiden. Ooit in een gekke bui gekocht, maar toch wel erg mooi. Er zijn veel films over de weerwolven, sommige zijn heel serieus.
    @Gus, je noemt het: vampiers. Daar kun je een heel bericht aan wijden. Ik las dat graaf Dracula uit Bram Stoker’s roman gebaseerd is op Vlad Dracula een ongelooflijk wrede krijgsheer (het staat allemaal op wiki, maar eigenlijk wil je niet weten hoe hij mensen martelde). De mooiste Dracula-film die ik ooit zag is die van Francis Ford Coppola, wat een romantiek!!! en is enigszins gebaseerd op de historische figuur.
    @ing. St Hawk, het is een indrukwekkende lijst. Ik probeer me voor te stellen wie jij zou kennen met deze eigenschappen. Vrouwen met anorexia??? Bepaalde mensen die uit hun ‘nek kletsen’. Een raadseltje.
    @PHM, ik heb het een keer meegemaakt dat een hond (een duitse herder dus niet eens bijzonder gevaarlijk) de mijne aanviel en niet ophield met bijten ondanks dat mijn hond allang op z’n rug lag. Gelukkig kwam de baas eraan, nam zijn hond mee maar ondertussen had mijn hond allerlei wonden. Ik heb m’n hond met trillende benen naar huis gebracht en ben daarna teruggegaan naar de baas om hem eens duidelijk te vertellen dat zijn hond niet te vertrouwen is. Een afschuwelijk incident. Honden zijn prachtbeesten, maar als er een kind in de buurt is ben ik altijd hyperalert. Je weet maar nooit…
    De maan is trouwens krimpende, ze was maandag vol meen ik, dus vannacht blijft het rustig.
    @Martin
    Ik weet nu dat ik de film wél gezien heb, alleen erg lang geleden en nu herinner ik me weer hoe het zat, al ging het niet echt om de klassieke weerwolf, maar wel een schitterend verhaal.
    Groeten allemaal,

  28. Pierra november 7, 2009 om 00:44

    @Jeroen, op een bepaald moment heb je dit soort verhalen en films wel gezien. Wel kun je met meer afstand toch genieten van zo’n film, om te zien wat voor een draai ze er dit keer aan geven.
    Groet,

  29. P.H.M. van de Kletersteeg november 7, 2009 om 09:23

    Dan was de hond "vals"; hersenafwijking.
    Aangeboren hersenafwijking meestal.
    Als je een ras wilt registreren, begin je met 200 van dezelfde honden.
    Dan ga je kweken; dus in die 200.
    Als een type hond populair wordt, is er veel inteelt.
    Daar komt ook die HD door maar ook gedragsveranderingen.
    Bastaards zijn vaak beter; maar als je een hond wilt beoordelen: zie hoe hij zich gedraagt als hij vrij is; en zie hoe hij zich gedraagt tegenover andere honden en mensen.
    Wil je zien of je eigen hond stabiel is?
    zet een emmer voer voor hem neer.
    Als hij genoeg neemt-dus niet teveel is hij stabiel
    Vreet hij zich ongans, is er iets loos.

  30. P.H.M. van de Kletersteeg november 7, 2009 om 09:30

    dan. als hij losloopt moet hij inmiddelijk gehoorzamen; zonder geschreeuw.
    Als hij zijn behoefte doet, moet ie dat uit zichzelf niet midden op het pad doen.
    Los buiten: dan is hij buiten zijn territorium–vandaar
    Mijn huidige hond ligt aan een ketting
    Paar keer brak hij los en weg.
    Een paar honden uit het dorp accepteerden hem niet als leider.
    Daarna wel.
    En hij kwam weer thuis.
    (zijn ketting is 6 meter, en die zit op een kabel van 50 meter; hij heeft 600 vierkante meter.

  31. coby november 7, 2009 om 11:33

    Grappig, het blijft van alle tijden. You tube staat vol met filmpjes van zgn. onverklaarbare verschijnselen en verschiijningen. Maar weerwolven spreken inderdaad tot de verbeelding, ik heb ooit eens een hele spannende aflevering van Sherlosk Holmes met een weerwolf gezien als kind. Lekker mistig, met inderdaad de maan, donker, er werden dan telkens moorden gepleegd. Natuurlijk loste Holmes het op, maar ik weet niet meer hoe het afliep…. Zo blijft die weerwolf toch hangen :-))
    Hartelijke groet, Coby

  32. Pierra november 7, 2009 om 12:42

    @PHM, ik hoop dat je ook af en toe met de hond gaat wandelen. Mijn honden zijn altijd bastaards geweest, of kado gekregen omdat deze mensen hem niet meer konden houden, of uit het hondenasiel. Nog nooit een gefokte hond genomen en nog nooit een puppy gehad. Daar ben ik principieel op tegen.
    @Coby, ik heb er ook films over gezien, maar weet nu echt niet meer welke films dat waren. Zoveel indruk lieten ze nu ook weer niet achter, maar het beeld van de weerwolf blijft bestaan, en is zeker niet ‘uitgestorven’ of vervangen door een aap-mens.
    Groeten,

  33. P.H.M. van de Kletersteeg november 7, 2009 om 15:08

    Dieren en vriendinnen hebben bij mij geen reden om te klagen….
    Zo kreeg ik mijn katten; achtergelaten langs deweg.
    In twee dagen heb ik een kitten tam; piest hij op het gewone toilet, eet wat ik eet., komt als ik roep en lift mee op mijn schouder.

  34. galadriel november 7, 2009 om 19:27

    de weerwolf spreek idd nog steeds tot de verbeelding. Mijn dochter is verslingerd aan de boeken van Stephenie Meyer…de zogeten Twiligt serie…over een onmodelijke realtie tussen een mensenkind en een vampier en een jaloerse weerwolf….

  35. Gus november 8, 2009 om 04:55

    Ik weet het Vlad Dracula, niet te best. En die Coppola film, beautifull, daar zou je bijna slachtoffer van willen worden. 3 van die mooie dames? Maar de leukste vind ik die van Polanski.
    Ja honden en kinderen, blijf alert daar op.

  36. P.H.M. van de Kletersteeg november 8, 2009 om 10:01

    Tja; de naam was vladimir Tepes. Dracula betekent in de orde van de draak.
    De historische man was veel en veel meer bloeddorstig dan de film dracula.
    De turken stuurden een leger op hem af om hem een lesje te leren.
    Zij kwamen in een vallei, en vonden daar 20.000 turken, op palen gespiest.
    Dat was zelfs voor de turken te veel.
    Voor de daklozen bedelaars(struikrovers dieven en moordenaars) had hij ook een oplossing; een groot houten gebouw; alle bedelaars een gratis maal, deurtjes dicht en de hele handel in de fik
    Voor de edelen; die liet zij zijn kasteel bouwen; na een jaar waren met de executies meegerekend, er geen edelen meer over.
    ————–
    maar de eerste "bloedprinces was familie van de koning in het oostenrijks/hongaarse rijk, 600 jaar eerder.
    Edelen vonden in haar kasteel 600 uitgebloedde lijken van maagden aan.
    Zij baadde in hun bloed en maakte zich schuldig aan kannibalisme.
    Omdat zij familie was van de vorst, kon zij niet terecht staan; dus sloten ze haar kasteel af.
    realiteit is vaak bloediger in de geschiedenis dan de fictie

  37. Pierra november 8, 2009 om 17:49

    @Galadriel, die boeken kende ik nog niet. Het gegeven klinkt leuk. Bedankt voor de tip, misschien lees ik ze wel eens.
    @Gus, Dance of the Vampires? Heb ik ooit gezien. Ook heel leuk. Maar in Coppola is de schrijnende liefde van Dracula voor zijn slachtoffer en andersom echt heel bijzonder vind ik.
    @PHM, Vlad Dracula was inderdaad een ècht monster in tegenstelling tot de Dracula uit Coppola’s film die eigenlijk alleen zijn vroegere vrouw zocht. Indrukwekkend, deze bloedprinces. Serieuze horror.
    Groetjes

  38. P.H.M. van de Kletersteeg november 8, 2009 om 19:39

    echte horror: DjengisKhan nam een stad in afghanistan in en hij was kennelijk beetje boos.
    Van de 160.000 inwoners liet hij er 40 in leven.
    De kruisridders van destijds namen een stad in, en het verhaal ging, dat de inwoners dismaneten e.d. hadden ingeslikt.
    Alle 40–60.000 werden vermoord en uitgeslacht
    ——————–
    En wij zitten te riebelen bij ":the hounds of Baskerville" en weerwolfjes.
    ————-
    Coppola is goed en uniek; jammer dat de moralisten hem willen kruisigen.Zijn talent is uniek, en zijn leven was al hard genoeg

  39. Nada februari 17, 2010 om 12:06

    Hoe kunnen mensen nou in vampieren en weerwolven geloven??
    Als ze bestaan waarom zijn ze dan niet ondekt?
    Als wij kunnen zien dat er water was op mars, dan kunnen we vast ook zien dat er ”domme” wezens leven op de aarde.
    EEN VAMPIER IS NIET LEVEND EN NIET DOOD, WAAROM MOET HIJ BLOED DRINKEN OM IN LEVEN TE BLIJVEN?????
    NADA

  40. Peter Mudde augustus 6, 2010 om 02:29

    Weerwolven zijn heel waarschijnlijk.. Immers bijna alle volkeren in de wereld hebben een verhaal waarin mesnen – bij volle maan meestal – in een dier veranderen en dan vreselijke dingen doen. Een verhaal dat zo algemeen onder allerlei cultiuren verbreidt is, met wat verschillen.. de ene keer wordt de mens een wolf, de andere keer een vleermuis, in Afrika ene luipaard en in Australie ene raar onbekend beest..
    Als het zo’n algemeen voorkomend verhaal is, moet het wel waar zijn..
    Onzin natuurlijk, maar wel het argument dat dor gelovigen gebruikt wordt om de ‘zondvloed’ als waar te verklaren..

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Footnotes to Plato

because all (Western) philosophy consists of a series of footnotes to Plato

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più - blog personale di Paolo Minucci

Scientia Salon

An archived blog about science & philosophy, by Massimo Pigliucci

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Why Evolution Is True

Why Evolution is True is a blog written by Jerry Coyne, centered on evolution and biology but also dealing with diverse topics like politics, culture, and cats.

Evolution blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

A Public House for Science

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

Glaswerk

Ongepoetst en uit de hand

Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk