Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Very Intelligent Design

Very Intelligent Design

 
Het volgende plaatje is een poster van Fritz Kahn uit 1927, die het menselijk lichaam als fabriek voorstelde.

de mens als fabriek
Van internet

Henning M. Lederer maakte er vervolgens een schitterende animatie van.

http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=6505158&server=vimeo.com&show_title=1&show_byline=1&show_portrait=0&color=&fullscreen=1

Der Mensch als Industriepalast [Man as Industrial Palace] from Henning Lederer on Vimeo.

Let vooral op de mooie camera op de plaats van het oog, die voortdurend foto’s maakt. Dit schijnt in werkelijkheid ook zo te gaan, we zien snel op elkaar volgende beelden, als frames van een film, zo las ik laatst.

Is dit een voorbeeld van de manier waarop ID-ers levende organismen beschouwen? ID-ers beweren dat als je een horloge vindt en bekijkt hoe het werkt, dat je dan moet concluderen dat het door een intelligentie gemaakt is. Dit zou een metafoor moeten zijn voor alle ingewikkelde organismen, organen en macromoleculaire interacties enz. Dan bestaat er ook nog het zogenaamde ‘irreducible complexity’-argument. Een complex orgaan als het oog zou niet geëvolueerd kunnen zijn, elk onderdeel op zich heeft namelijk geen eigen functie, dus kan het oog niet ‘vanzelf’ uit die onderdelen opgebouwd zijn. Daar zou dus intelligentie achter schuilen. Ditzelfde argument is voor wetenschappers nou precies de reden om de evolutietheorie aan te hangen. Alle ‘onderdelen’ van het oog zijn langzaam en gelijktijdig geëvolueerd waardoor ze perfect op elkaar afgestemd zijn. Het is verbazend hoe de ID-ers de werkelijkheid zo mechanistisch en materialistisch kunnen interpreteren.

Een veel realistischer beeld wordt gegeven door animaties van de Harvard University (of filmpje) waarin moleculaire interacties duidelijk gebaseerd zijn op affiniteit die hoofdzakelijk bepaald wordt door electrostatische interacties, Vanderwaalskrachten, waterstofbruggen en driedimensionele vorm.


Overgenomen van Mixed Grill

Met dank aan ing. St Hawk voor de site van Harvard.

P.S. het kan zijn dat veel bloggers het filmpje van Lederer al kennen. Het is heel populair in de blog- en nieuwssites, waar ik het van overgenomen heb.


 Bijgewerkt: 31.10.2009

46 Reacties op “Very Intelligent Design

  1. Eelco oktober 30, 2009 om 16:12

    Bij jouw PS: geeft niets, het blijft een leuk filmpje ! Very Intelligent, indeed.

  2. Pierra oktober 30, 2009 om 16:15

    @Eelco, je bent er snel bij!! Ik vond het ook erg leuk en toepasselijk binnen de huidige blogosphere. Bedankt voor je reactie!
    Groet,

  3. martin oktober 30, 2009 om 16:29

    Leuk om jezelf als fabriek te zien. Dat die processen
    allemaal net wat ingewikkelder gaan doet er niets aan
    af dat het wel lekker duidelijk is zo. De moleculaire
    interacties zitten er helemaal niet in, maar dat zou ook
    wat veel gevraagd zijn.

  4. maria-dolores oktober 30, 2009 om 17:08

    dat soort dingen was in 1927 voor leken tenminste nog enigszins te begrijpen…

  5. antoinette duijsters oktober 30, 2009 om 17:16

    Vind het wel leuk om te zien. maar animaties zijn interessanter.

  6. Pierra oktober 30, 2009 om 17:29

    @Martin, het is zo wel heel duidelijk en een prachtig kunstwerkje. En een complete animatie van alles wat er zich binnen ons lichaam afspeelt zou ook te ver gaan, al komt er binnenkort vast wel een heel gedetailleerde interactieve animatie over.
    @maria-dolores, voor die tijd al heel wat, zowel dat het toen al gemaakt is als de publieke belangstelling ervoor.
    @Antoinette, onder de poster staat een animatie. Kun je die misschien niet zien? Of bedoel je de realistische animaties?
    Groetjes,

  7. Smokey oktober 30, 2009 om 17:56

    Heel mooi. Op die manier geïllustreerd kun je het mensdelijk lichaam met een (organisch)chemische fabriek vergelijken. Tot op zekere hoogte dan, want een mens leeft en een fabriek niet. De motor van bijvoorbeeld is een mooie illustratie bij het verbandings (spijsverterings)proces.
    Ik heb ergens ook vergelijkbare illustraties liggen, maar deze is werkelijk prachtig Pierra en een lust voor het oog.Beetje Jugendstilstijl.
    Het beenmerg in de linker onderhoek en de spieren’beweger" kan ik op die plekken niet goed plaatsen".
    Groetjes.

  8. antoinette duijsters oktober 30, 2009 om 18:02

    Ik bedoelde de realistische animaties

  9. Pierra oktober 30, 2009 om 18:05

    @Smokey, in het beenmerg zit er een arbeider rode bloedlichaampjes te maken en de spiermachine is blijkbaar voorgesteld als iets dat krachten overbrengt via kleinere en grotere wielen.
    Smokey, je zou jouw tekeningen ook op het blog kunnen zetten, dat zou leuk zijn!
    Groet,

  10. trekmoment oktober 30, 2009 om 18:07

    Leuk, ik kende het niet. Doet me denken aan een kunstenaar die de spijsvertering heeft nagebouwd in een prachtige machine!

  11. Smokey oktober 30, 2009 om 18:09

    Sorry dat ik oningelogd ben. Het lukt momenteel niet. Het zijn niet mijn tekeningen Pierra, maar illustraties van derden. Het duurde heel lang voordat mijn reactie berstuued kon worden.
    Ja, ik wist wel van dat beenmerg maar de lokatie op de tekning in de beide onderhoeken kon ik niet plaatsen.

  12. Pierra oktober 30, 2009 om 18:16

    @Antoinette, sorry, dat dacht ik al. Die vind ik ook interessanter, al is deze machine wel heel grappig.
    @Trekmoment, had je een bepaalde kunstenaar in gedachten? Dan zoeken we hem op. Fijn dat het nieuw is voor je want het loopt zo snel als een vuurtje op de blogs en nieuwssites en ik breng toch graag iets ‘nieuws’.
    @Smook, op een of andere manier herken ik je toch wel! De locatie is wat schematisch en klopt dus eigenlijk ook niet. We hebben toch uiteindelijk niet alleen ‘onderbuik’spieren.
    Groet,

  13. Aad Verbaast oktober 30, 2009 om 18:36

    Geweldig blog!
    Wordt bij mij opgeslagen in de map: pareltjes!

  14. Pierra oktober 30, 2009 om 18:40

    @Aad, haha leuk! Ook ik had het filmpje opgeslagen. De oorspronkelijke ‘schrijver’ was de volgende: http://www.nujij.nl/der-mensch-als-industriepalast.6975180.lynkx
    waaraan mijn dank verschuldigd is.
    Groet,

  15. coby oktober 30, 2009 om 19:02

    Ik vind het creatief, knap èn grappig hoe dat toendertijd werd vormgegeven. Op zich het feit dat iemand dit bedenkt en uitzoekt hoe het te visualiseren. Dan hebben we het nu een stuk gemakkelijker met al die animatietechnieken. Ik denk dat dit heel veel duidelijk heeft kunnen maken voor die tijd.
    Hartelijke groet, Coby

  16. Pierra oktober 30, 2009 om 19:15

    @Coby, en het doet zo modern aan. Ook van het filmpje kan iemand nog heel wat leren. Het hart bijvoorbeeld wordt prachtig weergegeven en de verschillende omloop van zuurstofrijk en zuurstofarm bloed.
    Groet,

  17. kuifje simon oktober 30, 2009 om 19:54

    Heel erg leuk die poster; heb m opgeslagen
    om nog eens een keer te bekijken !!

  18. Geroma oktober 30, 2009 om 20:06

    Pierra, ik kende het filmpje nog niet. Ontzettend leuk en boeiend om naar te kijken. Die poster is ook geweldig. Hoe heb je die zo groot op je blog gekregen, trouwens? Wow!
    Groetjes van hier.

  19. Tsjok45 oktober 30, 2009 om 20:58

    trekmoment schreef :
    "Doet me denken aan een kunstenaar die de spijsvertering heeft nagebouwd in een prachtige machine! "
    Wim Delvoye ?
    en zijn "Cloaca " machine (–> Mukha /Antwerpen )http://www.kunstbus.nl/kunst/wim+delvoye.html

  20. cor3306 oktober 30, 2009 om 21:02

    leuk ook de animatie; ik heb vaag het idee dat ik plaat heel vroeger ooit gezien heb(die ouwe "school’platen hadden dezelfde charme vind ik )

  21. iris kijkt oktober 30, 2009 om 21:21

    interessante kwestie, want het draait om hoe je iets voorstelt. Stel mij voor als kind van God, of stel mij voor als een machine. Wat zou ik het liefste willen zijn ? organiseer genoeg onderwijs en je weet dat je een machine bent, hou mensen dom en ze weten dat ze kind van god zijn.

  22. Pierra oktober 30, 2009 om 22:41

    @Kuifje, dat heb ik ook meteen gedaan toen ik hem zag.
    @Geroma, als je de URL van de poster overneemt, dan is hij zelfs te groot voor het blog en ik moest hem aanpassen aan 599 pixels breed.
    @Tsjok, nooit eerder van gehoord. Iets te realistisch misschien.
    @Cor, zou heel goed kunnen. Een leuke plaat voor het onderwijs.
    @Iris, met (goed) onderwijs weet je dat je een ongelooflijk ingewikkeld organisme bent dat door niemand of niets ontworpen kan zijn, ook vanwege de kleine foutjes/imperfecties. Een kind van God, dat kun je volgens mij niet ‘weten’, alleen maar geloven.
    Groetjes,

  23. Jeroen de Baaij oktober 30, 2009 om 22:47

    Ondanks dat ik niet zoveel heb met ID, heb ik erg genoten van het filmpje. Met een lach op mijn gezicht de verschillende stappen bekeken!

  24. Bart oktober 31, 2009 om 10:36

    Fantastisch, en zo mooi nauwgezet de originele poster tot in de kleinste details omgezet in de animatie! :))
    Genoten…
    Groet, Bart

  25. ing. St Hawk oktober 31, 2009 om 12:38

    Prachtig !
    Bij mij hebben die drie mannetjes helemaal rechtsbovenin nogal eens een meningsverschil. Tot nu toe zonder ernstige gevolgen voor de rest van de machinerie, maar ik houd mijn hart vast voor de gevolgen op de langere termijn.

  26. ramirezi oktober 31, 2009 om 12:50

    Jammer, hoe echter hoe saaier… Maar met dit soort plaatjes en filmpjes doe je mij als biologie-docent echt een plezier…

  27. Pierra oktober 31, 2009 om 13:24

    @Bart, leuk ja, je zou moeten kunnen inzoomen op de poster. Dat zou nog leuker zijn.
    @ing. St Hawk, ja misschien zitten daar ratio en gevoel te overleggen en de moderator, wie zou dat zijn.
    @ramirezi, dat zou leuk zijn als je er iets mee kon doen in de klas. Maar de beelden van Harvard vind ik toch niet zo saai en kloppen ook aardig met wat je zou verwachten. Ook de wandelende miosine is erg leuk uigebeeld.
    Groeten,

  28. Rob van der Vlugt oktober 31, 2009 om 13:35

    Pierra,
    Voor de echte filmliefhebber.http://www.youtube.com/user/cdk007#p/a

  29. Bart oktober 31, 2009 om 15:58

    Pierra, de originele afbeelding van de poster (ik heb hem voor mezelf gedownload) is heel mooi groot en gedetailleerd. Prachtig om, inderdaad, nog eens op in te zoomen, het is tot in de kleinste details heel goed te zien zo…ik kan het iedereen aanraden, even zo te doen…..

  30. Pierra oktober 31, 2009 om 18:06

    @Rob, wow, parchtig en duidelijk filmpje. Het zou ook goed bij mijn vorige blog passen. Misschien zet ik het daar wel bij. Dank!!
    @Bart, goed idee!! een aanrader voor iedereen dus!
    Dank voor jullie reacties,
    Groet,

  31. Kokopelli november 1, 2009 om 00:08

    @Pierra: Een broedplaats voor mooie animatiefilmpjes met een interessante tekst.You did it again!
    Die van Rob – Ik vind overigens Ing. St Hawk toch iets stijlvoller klinken ;-))) – mag er ook wel zijn.
    Wat overigens te denken van de titel De fabriek als menselijk lichaam?
    Of is dat geen creatief idee?? ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  32. Pierra november 1, 2009 om 01:06

    @Kokopelli, zonder jouw tip om berichten ook op nujij en ekudos aan te melden had ik het filmpje daar nooit gevonden, dus zoals altijd is alles op het web weer met elkaar verbonden.
    Leuke alternatieve titel, in dit geval heb ik me beperkt tot een een eenvoudige vertaling. Maar jouw titel kan ook en is zeker creatief, al past het dan minder goed bij de tekst over ID.
    Late groet,
    @Allen, wie de details beter wil zien kan met de rechtermuis op de poster klikken en uit het menu ‘show image’ (of hoe het ook mag heten in het engels) kiezen en alleen het plaatje zelf zien. Dan met de browser (menu ‘show’ of ‘visualize’ of Ctrl++) inzoomen. Sorry voor de verwarring met de termen maar mijn browser (FF) is in het Italiaans.

  33. Kokopelli november 1, 2009 om 01:11

    @Pierra: En een nog iets latere groet van mij terug.
    Het spoken kan beginnen… ;-)))

  34. Gus november 1, 2009 om 04:44

    Ontzettend lollig die poster, maar dat filmpje, wow. Absoluut wonder.
    Ik geloof dat ik onderhand jouw blog leuker vind dan de mijne.

  35. paco painter november 1, 2009 om 09:58

    ik vind het geweldig gedaan

  36. Pierra november 1, 2009 om 18:14

    @Gus, ik krijg gelukkig ook veel tips van medebloggers. De teksten die uit jouw brein ontspringen, daar kan niemand aan tippen. Je kunt hier ook zien waar ze vadaan komen!
    @Paco, ja ik was ook meteen verkocht.
    Groetjes,

  37. Zwollywood november 1, 2009 om 22:32

    De mens een machine…..betreft ook een filosofische visie op de mens. Dit bedoel je niet bij dit beel….een mens is uiteraard méér. ….een leven organisme…met brains…Het filmpje ga ik morgen even bekijken.

  38. Pierra november 1, 2009 om 22:46

    @Zwolly, een mens of een ander organisme is natuurljk veel meer dan dit fabriekje, maar het geeft wel duidelijk een aantal essentiele functies weer. Ooit komt er waarschijnlijk een dergelijke poster waar je steeds meer op kunt inzoomen en de fijnste moleculaire details kunt zien.
    Groet,

  39. ing. St Hawk november 2, 2009 om 00:30

    ….de fijnste moleculaire details….
    Ik zie het al voor me. Massa’s piepkleine Japannertjes die lekker eiwitjes zitten te oregamiën.

  40. Pierra november 2, 2009 om 01:01

    @ing. St Hawk, die mannetjes moeten dan inderdaad ook veel kleiner worden. Als het zover is hoop ik dat je me er op attent maakt.
    …notte…

  41. Gus november 2, 2009 om 17:14

    Pierra, nou heb ik eventjes zo nog eens gekeken, maar het is waar! Ik kan niet anders dan toegeven, achter dat nobele voorhoofd (en edele gelaatstrekken natuurlijk), daar ontspringt een hele hoop.
    Alleen, het enige wat er nu aan m’n gedachtengang ontspringt is Boerenkool, met een sappige rookworst er bij. Ik weet dat de Italiaanse worsten bellisimo zijn, maar heb je er ook zoiets als Hemaworst? Of? ???
    Weet je wat ik eigenlijk mis, dat is een Bellini. Hmmmm, I envy you.
    Maar ik ga kokkerellen.

  42. Pierra november 2, 2009 om 22:12

    @Gus, da’s nou ook toevallig, vorige week at ik mijn laatste rookworst uit Nederland. Heerlijk. Geen boerenkool natuurlijk. Dit soort sappige gerookte worsten hebben ze hier niet.
    Bellini kon er wat van!
    Dan ga ik Bregje maar eens volgen want Zoe vond ik altijd erg leuk. (Grappig dat jij dat nu weer weet.)
    Groet,

  43. diederik_duck november 3, 2009 om 12:01

    Mooie post,
    food for thoughts

  44. Smokey november 3, 2009 om 12:02

    Pierra, Zojuist de updates van vandaag in jouw ‘groeiende" blog bekeken met toevoeging van meer filmpjes. `t Is een levendige en tegelijkertijd nagenoeg geruisloze bedoening in het menselijke lichaam.
    In de wikipedia van Fritz Kahn staat rechts een afbeelding van Fragonard, die Jeroen een tijdje geleden plaatste. The Swing, het meisje op de schommel, en de jongen die eronder een "upskirt" kijkje nam.
    Grappig toeval dat dit schilderij langs deze weg voorbijkwam.

  45. Pierra november 3, 2009 om 17:33

    @Diederik, leuk dat je er was!
    @Smokey, inderdaad. Ik had het niet eens gezien. De ‘peeping Tom’ vond ik bij Jeroen al zo grappig. Alles zit in elkaar verweven, maar wat het schilderij daar doet is me een raadsel.
    Groet,

  46. Gus november 5, 2009 om 13:01

    Pierra, Dit is FF try-out in open office.
    tekst, dan
    Controle a (verandert van kleur)
    Controle c
    daarna in document, rechter muisknop "plakken"
    Hope it’s gonna
    work
    .ﭷ
    12:48:39
    Nou, plaatje er bij
    FF checken
    Ik geloof dat het lukt, alleen een foto van een piano, (plaatje) dat wil niet.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

