Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Lentesculptuur

Het was vandaag zonnig lenteweer. Sommige bomen beginnnen al hun knoppen los te laten. Een bijzondere boom is de Kaukasische vleugelnoot (Pterocarya fraxinifolia). Alle uiteinden van de takken hebben vreemd opengaande knoppen.

pterocarya

 

Een aantal jaren terug zagen we een hele groep van deze bomen in Amsterdam op het Amstelplein en vonden deze bomen zo mooi dat we er zelf een geplant hebben. Zo ziet hij er in de zomer uit.

pterocarya fraxinifolia
van Internet: Kaukasische vleugelnoot

Verder kwam ik ook nog wilde eenden tegen. Een groep van 2 mannetjes en 5 vrouwtjes. Ik zag ze nooit eeerder op die plek en hoop dat ik ze niet liet schrikken. Misschien willen ze er wel nestelen.

groep eendjes

paartje

mannetje

2 maart 2010

33 Reacties op “Lentesculptuur

  1. Smokey maart 2, 2010 om 23:02

    Net wat je schrijft Pierra, echte sculpturen. Door de kunstenaar Natuur zelfgemaakt.
    Foto twee vind ik vooral een mooi strak beeld.
    In de eenden en het water zie je de golvende beweging.
    De Kaukasische vleugelnoot- de eerste keer dat ik die naam vernam- lijkt me een fraaie boom.
    Ik vond zjuist nog deze site:http://www.stemderbomen.nl/pages/artikelen/art_kaukasische_vleugelnoot.htm
    Het schijnt dat de boom al voor nieuwjaar gesnoeid moet worden i.v.m. de vroeg op gang komende sapstroom.

  2. Pierra maart 2, 2010 om 23:08

    @Smokey, het is een beetje uitvergroot maar wonderlijk voor een knop. Onze boom is nog niet zo groot en heeft nog niet gebloeid, misschien dit jaar?
    Oh, jee zie nu je advies, nu dan zijn we te laat, maar nu ik eraan denk, hij hoeft eigenlijk niet gesnoeid te worden want hij is nog aan de kleine kant.
    was net bij je op bezoek, en zag een feestelijke kroonluchter. Kom zo langs.

  3. vuurjuffer maart 3, 2010 om 08:35

    mooi
    de noot heeft echt vleugels
    nooit gezien
    nooit van gehoord
    tot nu
    met een groet

  4. antoinette duijsters maart 3, 2010 om 09:02

    Heel mooie foto’s Pierra, ja zoiets valt vooral op als de boom nog jong is en je op ooghoogte kunt kijken.
    Er staan nog steeds vleugelnoten in parken, maar je moet weten waar, ze vallen alleen op als de snoeren vruchten er aan hangen.
    Ja veel eendjes worden onrustig, bij de vrouwtjes begint het te kriebelen, hier zijn ze druk op zoek naar een geschikte nestplaats:-)))))

  5. Pierra maart 3, 2010 om 09:24

    @vuurjuffer, de eigenaardige knop
    viel me pas dit jaar op.
    Groet,
    @Antoinette, we leerden ze kennen precies toen ze die prachtige snoerenvruchten droegen. Want zo zonder bladeren zegt de boom niet veel. Op de mooie vruchten moeten we nog even wachten hier.
    De eendjes waren er vorige week voor het eerst en ben verschillende dagen voorzichtig gaan kijken. Het lijkt erop dat ze blijven🙂

  6. paco painter maart 3, 2010 om 09:27

    Erg mooi.Hier word ik vrolijk van

  7. Pierra maart 3, 2010 om 09:38

    @Paco, leuk, daar hoopte ik op🙂

  8. Ingrid van den Bergh maart 3, 2010 om 14:00

    Las in de informatie onder je link dat deze boom gevoelig is voor late nachtvorst. daar krijgen we nog wat van de komende dagen al weet ik niet of dit te rekenen valt onder "late" nachtvorst.
    Maar de boom is werklijk prachtig getooid.

  9. Pierra maart 3, 2010 om 14:27

    @Ingrid, nu zit ik in Italie, maar ook hier wordt vanaf zondag zelfs weer sneeuw voorspeld. Laten we hopen dat de knopjes het overleven, maar ze zien er best sterk uit.
    Ik weet niet waar je woont, maar kom je in Augustus in Amsterdam, wandel dan naar het Amstelplein, echt heel mooi.

  10. Ingrid van den Bergh maart 3, 2010 om 15:50

    Pierra, mijn woonstee is oosterhout, Noord-Brabant. Jammer dat Amsterdam (met openbaar vervoer) zo ver weg ligt.
    Gisteren kreeg ik van mijn schoonzus een plaggetje sneeuwklokjes, die ga ik straks planten en laat ze welig tieren.
    Ook daar in Italië een snelle komst van de lente gewenst.

  11. Aad Verbaast maart 3, 2010 om 15:51

    Bijzonder boom inderdaad. Daar kan je wel een boom over opzetten!🙂
    Heerlijk dat lentegevoel. Al twee dagen voel ik me een stuk beter. Het buitenleven kan weer gaan beginnen. De volgels kwetteren er weer lustig op los!

  12. Maria-Dolores maart 3, 2010 om 16:03

    prachtige foto’s en een mooie nieuwe header!
    (header ken ik, nou ja, heb ik wel eens gezien… Venetie??)

  13. Pierra maart 3, 2010 om 16:09

    @Ingrid, prachtig, sneeuwklokjes, komt er nog sneeuw ook bij jullie?
    We zijn al aan het snoeien geslagen.
    @Aad, een boom opzetten ja over politiek bijvoorbeeld, wat een heisa in Nederland. Ik ben benieuwd wat er uit die stembus springt. :-%
    De lente is toch altijd weer een verrassing…

  14. Pierra maart 3, 2010 om 17:26

    @Maria-Dolores, dank je! ja dat is Venezie bovenop de orologio. Duidelijk geen eigen foto, maar wel netjes uitgeknipt.
    Ciao.

  15. coby maart 3, 2010 om 20:28

    Ha, de lente, ik stem vóór, oh nee, ik heb al gestemd :-))
    Alle gekheid op een stokje: ik geniet echt van alle bijdragen overal over de lente, ik ben een lentemens.
    Van mij mag het altijd lente zijn. Wat een bijzondere knoppen, zouden het bomen zijn die in combinatie met het Amstelpark zijn geplant daar? Er staan heel veel bijzondere bomen in het Amstelpark, dat ooit is ontworpen voor de wereldtentoonstelling. Wil nog twee bijdragen van je bijlezen maar dat is voor later, nu gaat even de computer uit…..
    Hartelijke groet, Coby

  16. Pierra maart 3, 2010 om 20:57

    @Coby, je hebt al gestemd en dus ben je net als Joshua die zei: ‘ik ben mijn stem kwijt’.🙂
    De bomen die ik toen zag stonden op het Amstelplein, maar ze kunnen ook heel goed in het Amstelpark (?) staan. We krijgen nog nachtvorst dit weekend dus even een tegenvaller. (Weer wat planten naar binnen).
    Ik had de computer nu net weer aangezet….
    Groetjes,

  17. eva maart 3, 2010 om 21:59

    Tjeempie wat mooi zeg, die uitbottende takken.
    Het lijkt wel beeldhouwwerk!
    gr eva

  18. Pierra maart 3, 2010 om 22:10

    @Eva, ja ik was ook verbaasd. Een soort zandsculptuur. Het is het eerste jaar dat ik het zie.
    Groet,

  19. Glaswerk maart 4, 2010 om 00:06

    @Pierra: Het is aangenaam verpozen hier.
    Zijn de drie bovenste foto’s van internet of alleen de derde?
    Hoe dan ook, fotogeniek is de vleugelnoot zeker.Jouw recept is vanavond uitstekende bevallen.
    Ivy had er alleen wel knoflook bij gedaan.

    Zoals je ziet kom ik net uit de glaswerkerij…😉

  20. Pierra maart 4, 2010 om 00:16

    @Kokopelli, alleen de groene vleugelnoot is van internet de bovenste twee zijn van gisteren uit de tuin.
    (Eigenlijk moet er geen knoflook in, maar dat kan ik misschien zelf ook eens proberen. Het gaat om de zacht-zoete smaak en een beetje parmiggiano erover doet het heel goed erbij.)
    De glaskwekerij is echt een geslaagde onderneming.
    (Is 100W met vakantie?)

  21. Glaswerk maart 4, 2010 om 02:36

    @Pierra: Dan heb je een paar fraaie platen geschoten.(Is 100W met vakantie?)
    Nee, of het moet een vakantie van slechts een dag zijn geweest: http://www.vkblog.nl/bericht/303828/%21_____BLONDE_RIJP😉

  22. Ingrid van den Bergh maart 4, 2010 om 20:23

    Pierra 03-03-2010 16:09
    De weerman voorspelt morgen of overmorgen nog een wit laagje, met kans op matige nachtvors. Grrrrrrrrrrrrr…..

  23. Pierra maart 4, 2010 om 21:21

    @Ingrid, ook hier kans op nachtvorst, Maart en z’n staart?😦

  24. Gus maart 5, 2010 om 17:33

    Hm, het sneeuwt hier op het moment.
    De CV nog steeds aan, lekker warm.

  25. Pierra maart 5, 2010 om 18:47

    @Gus, ik zal je wat vertellen, het sneeuwt hier sinds tien minuten ook. Gek weer dit jaar, toch fluiten de vogels s’morgens al lenteliedjes.

  26. Gus maart 5, 2010 om 23:34

    Nou heb ik net op het nieuws gehoord dat het morgen -9 of 10 gaat vriezen.
    En heb ik daar zin in, pfffft.
    Toevallig net alles in huis gehaald gister, de hele bumps.
    Prachtige serie heb je er van gemaakt, Biodiversiteit. Het was voor mij even een overload aan info.
    Het ziet er goed uit!

  27. Pierra maart 6, 2010 om 21:33

    @Gus, ik had alle delen snel achter elkaar geplaatst. Wel wat veel tegelijk misschien. Leuk dat je het bekeken hebt.
    Hier was het vandaag prachtig lenteweer, maar morgen weer sneeuw. Lastig.

  28. Smokey maart 6, 2010 om 23:56

    Kom even de groeten doen. Afgelopen nacht was er wat natte sneeuw zag ik vanaf mijn slaapkamerbalcon. Vanmiddag guur en koud. Tussen de 4 en 5 graden vorst. In het centrum zaten zowaar mensen in de stralende zon op een terrasje van een espressozaak. Kon m`n ogen bijna niet geloven. Het terras was niet verwarmd.
    Toen ik daarstraks thuiskwam flonkereden sterren aan de heldere avondhemel. Schitterend !

  29. Pierra maart 7, 2010 om 00:02

    @Smokey, ik liep vanmiddag zonder jas in de zon, maar dat wordt morgen weer anders. Ik heb nou toch wel zin in iets warmer weer, lekker met de ramen open…
    Groet,

  30. fravapa maart 8, 2010 om 14:10

    Prachtige sculpturen!
    Indrukwekkend uitvergroot.
    ….en hier was vanmorgen 8 maart alles weer oogverblindend wit…
    grfrp

  31. Pierra maart 8, 2010 om 15:19

    @fravapa, dank je, terwijl het gisteren een mooie dag was bij jullie dacht ik. Hier wordt voor woensdag en sneeuwstorm verwacht. Er komt geen einde aan…:-(

  32. koen maart 13, 2010 om 14:45

    Mooi blog en wat een aparte boom!
    hartelijke groet,
    koen

  33. Pierra maart 13, 2010 om 15:44

    @koen, een prachtige boom is het. Hopen dat hij hier gauw wat groter wordt.
    Groet,

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

