Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Janine Benyus en biomimicry

Janine Benyus is een biologe die zich inzet voor een dialoog tussen biologen en designers. Zij laat hen zien hoe de natuur allerlei oplossingen biedt voor technische problemen. Deze oplossing houden ook in dat er gewerkt wordt met bioafbreekbaar materiaal.

Biomimetica is eind jaren negentig ontstaan. Het bestudeert de beste ideeën in de natuur en bootst deze na met als doel een productieproces of een product te verbeteren en duurzamer te maken.
De kern van het idee is natuurlijk profijt te trekken uit de 3,8 miljard jaar aan ervaring,

ijsvogel
Van internet: Ijsvogel

ontwikkeling en aanpassing van de natuur en zich te baseren op de vorm of het metabolisme van een levend organisme of de interactie die het ontwikkeld heeft met het ecosysteem.

In haar lezingen geeft Janine Benyus ontelbare voorbeelden. Het beroemdste is wel de Japanse bullet train van Shinkansen. Deze trein maakte extreem veel lawaai en elke keer als hij een tunnel in- en uitdook kwam er een vreselijke klap. Nu is de bedrading van de trein bedekt met een coating die de veren van de geruisloos vliegende uil nabootsten, en de neus van de trein heeft de vorm gekregen die de snavel van een ijsvogel naabootst waardoor de klap bij tunnels opgevangen wordt. Deze vogels kunnen namelijk het water induiken zonder een druppeltje op te laten springen.

Een ander interessant voorbeeld is de kalkafzetting van kalk (ketelsteen) in pijpleidingen, een groot probleem. Janine wees de ingenieurs op het feit dat ook schelpen uit calciet bestaan. De schelpdieren produceren een proteine waarop het kalk uit het zeewater neerslaat. Dit gaat niet alsmaar door, want bij de juiste grootte van de schelp wordt er een nieuwe protiene gevormd over de schelp die kalk juist afstoot. De ingenieurs die hun hele carriere al naar oplossingen zochten, vonden dan nu eindelijk de ‘graal’. Ze bekleedden
vanaf toen al hun leidingen met deze laatste proteine en het probleem was voorbij.
Zo bestaat er ook een oliepijpleidingensysteem dat gebruikt maakt van een ‘bloedplaatjes-technologie’. Hier worden kleine scheurtjes in de leiding gedicht met deze artificiële bloedplaatjes die met de olie meestromen. Ze klonteren samen bij kleine scheurtjes en geven met hun lichte radioactiviteit de technici aan waar de problemen zitten.
Een ander voorbeeld is de bultrug die langs zijn vinnen een soort stompe richels heeft zitten die de efficientie met 35% verhogen. Windmolens die deze structuren toepassen kunnen bij erg lage windsnelheden draaien.

whaleblade
Van internet: bultrug en whaleblade

Het gebruik van materialen die bestaan uit slechts de ‘natuurlijke’ elementen van het periodiek systeem, zorgt voor een ecosysteem dat recycled kan worden, alles kan worden afgebroken en weer opnieuw gebruikt worden, net zoals de Aarde dat al 3,5 miljard jaar doet. Uiteindelijk kunnen we niet doorgaan met zeeën en de lucht te vervuilen omdat we niet inventief genoeg zijn geweest. Dat zou toch een blamage voor de mens zijn.

Van internet: volume water en lucht t.o.v. de Aarde

Bekijk ook de lezingen uit TED van Janine Benyus uit 2007 en 2009.
 
Zie voor meer informatie ook de volgende sites
Nog meer voorbeelden: http://images.businessweek.com/ss/08/02/0209_green_biomimic/index_01.htm
sites:
http://www.asknature.org/
http://www.biomimicryinstitute.org/

51 Reacties op “Janine Benyus en biomimicry

  1. Smokey februari 9, 2010 om 14:47

    Prachtig! Geweldig! De natuur is wel bij benadering na te bootsen maar niet te overtreffen. Hoe modern ook, de mens maakt , zo blijkt, telkens een surrogaat. En ja, alle elementen uit het periodiek systeem zijn voldoende. Daarmee had de mens gewoonweg niet mee moeten synthetiseren. Dan waren er niet zoveel onafbreekbare toxinen in de omloop. Als de mens daarmee doorgaat, werkt hij hard aan z`n eigen ondergang. Hoe banaal gelijktijdig.
    Respect en eerbied voor de natuur, met als buitengewoon voorbeeldig voorbeeld de visie van Janine Benyus, dat is iets wat menigeen nog zal dienen te leren.
    Heel mooi subject Pierra!
    Dikke aanbeveling.

  2. Pierra februari 9, 2010 om 14:53

    @Smokey, het spreekt ons allemaal aan denk ik. Het is een veel breder concept dan dat van klimaatverandering bijv. Alle harde materialen zijn aanwezig, schelpen met parelmoer zijn 2 keer zo sterk dan ons ceramiek. Ik kon helaas niet al haar voorbeelden aanhalen, dus een 20 minuten luisteren naar een van haar lezingen kan de moeite waard zijn. (Kies voor 2009). Dieren worden hier ook niet gebruikt, alleen hun materialen worden nagebootst.
    Mooie avatar!!

  3. maria-dolores februari 9, 2010 om 15:07

    @Pierra,
    mooi!
    Dit soort wetenschap spreekt me wél enorm aan.
    p.s.
    jij had me toch ooit eens iets over vertalen gevraagd?
    wist je dat er een Nederlands-Italiaans vertaalnetwerk bestaat?
    ik ben er zelf geen lid van, maar weet dat ze erg serieus zijn.
    ciao,
    Maria-Dolores

  4. Pierra februari 9, 2010 om 15:15

    @maria-dolores, het is inderdaad mooi toegepast op de industrie, stel je voor, alles op lange duur afbreekbaar!
    Ik schrijf je wel achterom over dat vertalen.
    Ciao,

  5. antoinette duijsters februari 9, 2010 om 15:34

    Mooie voorbeelden van hoe de mens met de natuur kan leven. Nu nog het aantal mensen terug brengen:-)

  6. Pierra februari 9, 2010 om 15:44

    @Antoinette, als dit echt consequent doorgevoerd kan worden, dan hoeft dat misschien ook niet eens. De dichtbevolkste regio’s gebruiken vaak natuurlijke materialen (kano’s, netten, kleurstoffen) en zijn niet de ‘schuldigen’ aan de vervuiling met onafbreekbare plastics. Bovendien hoe wil je zoiets aanpakken. Moeilijk.

  7. Smokey februari 9, 2010 om 16:24

    Pierra, ik heb de twee video`s later ook bekeken. Interessant en goed dat dit nu(op tijd) naar buiten wordt gebracht. Meer organische leefstijl, zoals al in de twintiger jaren van de vorige eeuw gepropageerd werd, kan misschien nog e.e.a. aan de aarde redden.W.b.t. de avatar, dank. Ik vond `t wel lijken op Lelie van blog Area 8813. Als soort hommage want zij zet zich in voor de dieren.

  8. Pierra februari 9, 2010 om 16:32

    @Smokey, leuk dat je gekeken hebt. Op de bovenste link onder aan het bericht staan nog meer voorbeelden van nieuwe uitvindingen die op de natuur geinspireerd zijn. (Wie is Lelie?)

  9. Aad Verbaast februari 9, 2010 om 16:37

    Ik was niet bekend met de term "Biomimetica". Maar wat een geweldige invalshoek is dat om te willen en dan te kunnen leren van oplossingen uit de natuur. Eigenlijk zo logisch als wat natuurlijk.
    Mooie voorbeelden geef je er van.
    Dank voor de inspiratie. Ik ga me er zeker verder in verdiepen, en op een later tijdstip die door jou aangeboden filmpjes bekijken.

  10. Pierra februari 9, 2010 om 16:47

    @Aad, er zijn ook nog meer voorbeelden in de tweenalaatste link. Het was teveel om ze op te noemen, behalve alle anderen die zij in haar presentatie weergeeft. Heel inspirerend inderdaad.

  11. antoinette duijsters februari 9, 2010 om 18:07

    Pierra, voorbehoedsmiddelen overal uitdelen, vooral aan de vrouwen:-)

  12. Pierra februari 9, 2010 om 18:13

    @Antoinette, ik dacht dat dat al op grote schaal gebeurde, maar schijnt dus niet veel te helpen. Bovendien krijg je ruzie met de Paus. Ook waren er jaren tachtig veel Chinese vluchtelingen in Europa vanwege het eenkindsbeleid in China. Het blijft moeilijk.

  13. dianne februari 9, 2010 om 18:46

    Pierra, met veel interesse gelezen. Het raakt mijn enthousiasme, heerlijk 🙂
    groet

  14. Pierra februari 9, 2010 om 18:50

    @Dianne, deze vrouw brengt haar enthousiasme goed over en heeft heel wat op poten gezet. Ik hoop dat ze voorlopig doorgaat en het is fijn dat ze ook in 2009 nog actueel is.

  15. elise van schouwenburg februari 9, 2010 om 18:57

    Geweldig. Ik kende de term ook niet. Biomimetica. De natuur is de baas.

  16. coby februari 9, 2010 om 19:44

    Ik heb net naar de link van 2009 geluisterd en gekeken, echt heel mooi, deze tak van wetenschap.
    Het is wat ze zegt: natuur leeft al veel langer en is veel ouder dan wij en hebben heel veel oplossingen in zich voor waar wij ook voor staan en naar zoeken. Wat een mooie voorbeelden van toepassingen.
    Dit stemt mij weer hoopvol en enthousiast, mooi zinvol vak lijkt me dat, dat biomimetica.
    Hartelijke groet, Coby

  17. Pierra februari 9, 2010 om 19:51

    @Elisa, ja dat lijkt er wel op. Zou ook eens goed zijn om dat te onderkennen.
    @Coby, leuk dat je gekeken hebt Coby, uiteindelijk is bloggen vaak een vluchtige bezigheid, maar ze weet echt wat ze doet en staat in nauw contact met ontwerpers van allerlei apparatuur. Ik vind het ook erg optimistisch, mag wel in deze tijd. 😉

  18. P.H.M. van de Kletersteeg februari 9, 2010 om 20:10

    in de techniek werd altijd met de natuur gewerkt.Voor aerodinamica stonden vogels model;Om er achter te komen dat NIET het gladste oppervlak de minste weerstand heeft: vissen; de haai.
    Technie is standaard met de natuur(wetten) verbonden

  19. P.H.M. van de Kletersteeg februari 9, 2010 om 22:05

    de wereld redden? die bestaat over 1000 jaar nog steeds; natuur past zich wel aan

  20. Gus februari 10, 2010 om 02:28

    Vreemd eigenlijk dat het wiel telkens opnieuw moet worden uitgevonden, die trein/tunnel. Want eigenlijk is het zo logisch als wat. Maar die coating en windmolens, dat is uniek. 1/3 van al die windmolenparks is dus eigenlijk onnodig. Ik vind ze n.l. verschrikkelijk lelijk. maar ja, oké. Ik wil eigenlijk ook terug naar de ouwerwetse stoomtrein! Dus aan mij heb je niet veel 🙂
    Mooi blog weer!

  21. Jos_in_Hangzhou februari 10, 2010 om 03:53

    Heel goed om eens aandacht te schenken aan biomimicry. Er valt nog veel te leren van de natuur!
    Mag ik er op wijzen dat de zin ‘Het gebruik van materialen die bestaan uit slechts de ‘natuurlijke’ elementen van het periodiek systeem…’ mij wel vreemd voorkomt.
    Alle materialen, natuurlijke en kunstmatige, bestaan toch slechts uit moleculen die opgebouwd zijn uit de elementen van het periodiek systeem.
    De enige elementen die niet in de natuur voorkomen zijn de kunstmatige zeer kort levende transuranen!

  22. Pierra februari 10, 2010 om 07:01

    @PHM, ik denk dat wij ons ook best aan de natuur mogen aanpassen. Zo kunnen er al kunstmatige bladeren gemaakt voor voor zonne-energie en CO2 kan omgezet worden in ‘natuurlijke’ plastics.

  23. Pierra februari 10, 2010 om 07:23

    @Gus, dan zijn we het een keer niet eens ;-). Ik vind windmolenparken prachtig en verbeeld me ze te horen draaien. Ook denk je, er wordt tenminste schone energie geproduceerd, beter dan een stel schoorstenen lijkt me. Je hebt Marghera bij Venetie toch wel eens gezien? Mooi van lelijkheid, vooral s’nachts.
    @Jos, daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Ik heb deze zin uit haar talk overgenomen. Alle elementen boven atoomnummer 95 zouden syntetisch moeten zijn. Stoffen met dezelfde eigenschappen als PVC’s schijnen ook gemaakt te kunnen worden van koolstofketens bijv.
    Misschien bedoelt ze groep 1,2, en 13 t/m 18?

  24. Arnold Kemp februari 10, 2010 om 10:52

    Pierra, wat een geweldig mooi onderwerp. Hoe mooi gepresenteerd, hoe liefdevol! Dank voor de schoonheid en bewondering die je met dit artikel in mijn leven brengt.
    Hoe mooi en ingenieus kan "de" mens op zijn tijd ook zijn. Jammer genoeg niet altijd en ook niet overal.

  25. Pierra februari 10, 2010 om 11:02

    @Arnold, dank je voor je enthousiasme!
    De mens is heel ingenieus maar kan nog wel veel leren van de natuur. Er zijn nog meer voorbeelden op de drienalaatste link.

  26. Arnold Kemp februari 10, 2010 om 11:30

    @Pierra, de natuur, waarvan de mens slechts een onderdeel is en niet de schepper, is ingenieuzer dan de mens. De mens spiegelt slechts de natuur in zich. Onvolmaakt en onvolkomen, daar hoort deemoed en bescheidenheid bij. Dat is de reden waarom er nog zoveel te leren is voor hem. Vooral op het gebied van deemoed en bescheidenheid.
    Overigens, jij bent het. Daar waardeer ik je ook voor. Als ex Nijmeegse zouden wij elkaar ooit eens ontmoet kunnen hebben. Ik heb ook in Nijmegen gestudeerd.-). Ik heb goed naar je foto gekeken maar kreeg geen aha erlebnis.

  27. Pierra februari 10, 2010 om 11:35

    @Arnold, inmiddels heb ik wel een aha erlebnis bij jouw foto, maar die dateert van pas korte tijd terug 😉
    (Dus jij bent ook een Nimwegenaar).

  28. Arnold Kemp februari 10, 2010 om 11:46

    @Pierra, dat mag je mij dan mailen. Met al die goede vrienden die ik hier maak moet ik voorzichtig zijn.

  29. P.H.M. van de Kletersteeg februari 10, 2010 om 11:49

    Windmlens zijn totaal inefficient.Zo "groene energy nodig zou zijn: de enige effectieve systemen zijn getijden centrales (leveren continue energie) witte steenkool(er zijn er nog een of twee in holland. Daarnaast de "luchttorens" zoals in australie.
    Maar de enige echte serieuze oplossing is kernenrgie (of fusie) Dan is er geen veel te dure groene energie nodig

  30. P.H.M. van de Kletersteeg februari 10, 2010 om 11:51

    Plastic: van een soort onkruid wordt plastic gemaakt voor de verpakkingsindustrie.Dat is na een jaar in de buitenlucht volkomen afgebroken.
    Bestaat al meer dan 20 jaar

  31. P.H.M. van de Kletersteeg februari 10, 2010 om 12:28

    P.s.: alle metalen van staal t/m aluminium zijn afbreekbaar en recyclebaar

  32. -martin- februari 10, 2010 om 16:01

    De neiging komt op met antoinettes ironie (hoop ik) mee te gaan. Mij doet dit alles denken aan de discussies van eind jaren tachtig / begin jaren negentig toen bewoners van de Amazone de ene na de andere bioloog zagen komen voor hun kennis. Deze werd meegenomen en omgezet in verhandelbare en gepatenteerde (bio)technologie ze zagen er niets voor terug. Wel kwam een andere kant van de menselijke design woede: het wegzagen en -branden van dikke bomen.
    Seattle’s aanklacht ‘Hoe kunnen wij de lucht bezitten’ gaat vanbdaag de dag meer op dan toen hij hem uitsprak. Ook de bultrug zijn technologie van stompe richels zal wel gepatenteerd zijn – neem ik voor het gemak maar aan – en in het bezit van een transnationale onderneming – idem.

  33. Pierra februari 10, 2010 om 17:07

    @Martin, niet zo somber, er worden absoluut geen bomen gekapt. Men bestudeert bijv. de manier waarop gecko’s aan de muur blijven plakken of hoe de draden van een spinnenweb toepassingen kunnen vinden in de industrie of hoe de haaienhuid vrij van bacterien kan zijn. Deze laatste techniek wordt dan op de oppervlakten van ziekenhuizen toegepast. De beestjes, en wat ze produceren wordt bestudeerd en eventueel nagemaakt. Vrij onschuldig.
    Asknature maakt gebruik van sponsors http://www.asknature.org/article/view/our_sponsors en biomimicry van donaties en is een non-profit organisatie : http://www.biomimicryinstitute.org/about-us/
    Het zijn toch voornamelijk idealisten die de industrie een helpende hand toesteken.
    Wat die patenten betreft, we zullen zien. Wat mij betreft mag er trouwens best iemand verdienen aan een nuttige uitvinding.

  34. Pierra februari 10, 2010 om 17:11

    @PHM, ook hier hebben we ‘rijstzakjes’ die door de natuur verteerd worden. Daar kun je je keukenafval in doen (wij doen dat op de composthoop). Toch is het vreemd dat de oceaanbodem bezaaid ligt met plastic zakken en de daarin gestikte zeehonden, schildpadden en vissen. Of zijn die zakken al zo oud? Trouwens, zakken zijn niet het enige plastic waar we mee zitten.
    Staal en aluminium zijn recycleerbaar, maar niet afbreekbaar.

  35. P.H.M. van de Kletersteeg februari 10, 2010 om 19:48

    Staal verroest en verdwijnt op den duur helemaal Aluminium oxideert ook, alleen duurt wat langer
    Metalen zijn eindeloos recyclebaar.
    Plastic zijn meestal ook recyclebaar; alleen dan moeten ze wel daarvoor aangeboden worden.
    Composthoop: geen uienof uienloof.Snel composteren: in een gesloten vat; stinkt als de pest, maar is in 4 week klaar
    Maar het regeneratie vermogen van de natuur is schijnbaar bij niemand bekend.
    Over 1000 jaar bestaat de wereld en de natuur nog steeds; maar ik heb zo het idee, dat wij er dan niet meer zijn

  36. P.H.M. van de Kletersteeg februari 10, 2010 om 21:56

    Bij deze en gene" (moet enkelvoud zijn…

  37. Kokopelli februari 11, 2010 om 01:22

    @Pierra: Ziet er weer goed uit. Morgen ga ik de bijdrage nog eens een keer rustig lezen.
    Ik loop enorm achter door een nieuw en fantastisch mooi speeltje 😉
    @PHMvdK: Nee, het is een woordspeling. Misschien moet je even zoeken naar de klepel…
    😛
    Hoe zit het eigenlijk met mijn voorgestelde deal betreffende een door jou uit Polen geïmporteerde partij flessen spuitwater? Mijn ruimhartige bod van €2,50 voor één flesje staat nog steeds open…

  38. Gus februari 11, 2010 om 02:16

    Pierra, Windmolenparken? Dat geluid alleen al, als je er onder staat, horrible! Een raar soort fallus met drie van die domme bladen er aan, nog niet eens vier zoals normaal.
    Ze zijn helemaal niet mooi!

  39. 100_woorden februari 11, 2010 om 03:52

    Een paar jaar geleden was er bij de vpro een prachtige serie docu’s te zien over dit onderwerphttp://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/16463881/

  40. Pierra februari 11, 2010 om 08:57

    @PHM, dezen en genen bestaat wel degelijk en in de betekenis die ik zocht. Lees goed: Het meervoud dezen komt ook voor in dezen en genen, het meervoud van de vaste verbinding deze en gene (‘Ik heb bij dezen en genen informatie gevraagd’). Zie: http://www.onzetaal.nl/advies/dezen.php
    @Kokopelli: een nieuwe lens???…en je bent nog niet eens jarig!
    @Gus, hoogspanningsdraden heeft ook nooit iemand over geklaagd, ze vervoeren alleen maar met kolen opgewekte energie, bah, en zijn eigenlijk nog veel lelijker. (Al vond ik ze vroeger mooi).
    @100W, dank je voor de link. Dat is echt waar dit over gaat. Dat ga ik nog eens goed doorlezen. Nu nog even kijken of ik de film ook kan zien.

  41. P.H.M. van de Kletersteeg februari 11, 2010 om 11:32

    @Pierra: de moderne taal verkrachting staat dit toe; maar het is een lelijk taalgebruik
    Net zoals het fromeel "de" idee is; maar vroeger zeiden wij "het" idee; is mooier taalgebruik.
    Meeste centrales zijn gasgestookt.
    Die in groningen werd gesloopd omdat die geschilderd moest worden; kon gas, olie en kolen stoken
    De hoogspanningsleidingen van 250.000 volt gaan in de toekomst de grond in; maar dan is er nog een probleem met het magnetisch veld.
    @Kok: waar had je dat aanbod gemaakt? Er zijn er nog zat; maar ik kom effe niet in Polen

  42. Kokopelli februari 11, 2010 om 13:31

    @Pierra:een nieuwe lens???…en je bent nog niet eens jarig!
    Niet jarig nee, ik had er al een hele tijd geleden geld voor gereserveerd maar ik heb net zo lang gewacht tot ik zeker wist dat ik echt iets met fotografie wil gaan doen en ook blijven doen.
    Dus, ahum, aan die nieuwe lens zat ook nog niet geheel toevallig een nieuwe body vast… 😉
    Maar weet jij wanneer ik jarig ben?
    @PHMvdK:
    Dat was een paar weken geleden onder dit blog van François: http://www.vkblog.nl/bericht/298212. Je schreef in die reactieruimte dat je ooit een hele partij van zulke flessen in Polen had opgekocht.

  43. Pierra februari 11, 2010 om 13:52

    Kokopelli, gefeliciteerd met je nieuwe camera. Ik ben erg benieuwd naar je komende blogs. Het is zeker aan je besteed.
    Ja, dat weet ik nog van vorig jaar, samen met ons aller Albert, dacht ik 😉

  44. Kokopelli februari 11, 2010 om 14:45

    @Pierra: Jij hebt ook al zo’n ijzeren geheugen.
    Klopt, ik ben jarig op dezelfde dag als Albert Einstein. En de gorilla Bokito is dan ook jarig, een feit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokito_%28gorilla%29) waar 100_Woorden mij toen onder het "Wereld Pi-dag" blog nog even fijntjes op kwam attenderen 😉
    Op dit moment ben ik flink aan het experimenteren en de mogelijkheden van de camera aan het verkennen. Het is uiteindelijk na lang wikken en wegen de Canon Eos 50D (zoals 100W heeft) geworden in plaats van de Nikon D90.
    Misschien dat ik vandaag schoorvoetend een eerste resultaatje op het VKblog laat zien. Maar ik ben er nog behoorlijk stil en diep onder de indruk van. Een DSLR is toch wel heel wat anders dan ik gewend ben. Het is alsof je een soort fotografische oerkracht in je handen hebt. Dat geeft echt een "wow" gevoel… 😉

  45. Pierra februari 11, 2010 om 14:58

    Ik kijk uit naar je komende blog.Veel plezier en stevig vasthouden die camera!

  46. Gus februari 11, 2010 om 19:45

    Hoogspanningsdraden? Dat ziet er prachtig uit! Als een soort van communicatie van de ene mens met de andere. Een telegraaf, dat idee. Romantiek. De ouwerwetse postbode die je met druipsnor een telegram aanbiedt. Niet geheel verwachtend dat je een fooi geeft, maar toch in z’n nopjes is als je hem een gulden toe stopt. Eindelijk lees je het bericht, "Ja, ik wil". Waarna je voorbereidingen kan treffen voor een trouwerij.
    Hoogspanningsdraden, heerlijk!
    Alleen al dat zoemende geluid als je er onder staat tijdens het vissen in de nacht bij een kanaal.
    Zaklantaarn mee en hop je dobbertje uitgooien maar.
    Maaltje verschalken.

  47. Pierra februari 11, 2010 om 22:26

    @Gus, de generatie voor jou vond ze waarschijnlijk lelijk, ineens die metalen skeletten in het landschap. Nu vinden wij (of veel mensen) van onze generatie de windmolens lelijk. De volgende zal er geen moeite meer mee hebben. Ik heb ze nog nooit gehoord, maar die enorme slagen moeten ook prachtig klinken. Of ja dan nog vissen vangt weet ik niet, en je ham vliegt van je broodje af. Nou ja…

  48. Gus februari 12, 2010 om 03:47

    Even heel serieus, buiten Groningen staat een windmolenpark. En ik heb er onder gestaan, ik vond het eigenlijk een beetje beangstigend, dat geluid, die sound. Zo’n power waarmee die dingen ronddraaien.
    Maar ik ben geen Don Quichotte, ik ben blij dat ze er zijn. Tja en die hoogspanningskabels…tis gewoon ouderwets. Vergt heel gevaarlijk werk aan onderhoud en ze zijn eigenlijk zo kwetsbaar als wat.
    En eh, het bederft het landschap. Eigenlijk vind ik ze niet om aan te zien 😉
    1 ding is zeker, we laten ons de ham/kaas niet van het broodje eten/vliegen.♥
    Ik ben eigenlijk meer voor zonne-energie. Kernenergie? Mits het goed geregeld is met de afvalstoffen.
    Er komt op een gegeven moment een eind aan olie en gas.
    Daarbij, op welke plekken wordt er geboord in zee, wat voor fauna wordt er misschien kapot gemaakt.
    Hele onderzoeksgebieden?

  49. Pierra februari 12, 2010 om 08:15

    @Gus, als het met wind kan dan zou dat mooi zijn. Hier in Italie zullen we het van de zon moeten hebben. Ik wik nog altijd zonnepanelen op het dak of achter in het veld. Maar dan wel de nieuwste generatie en als ik nog eens wat geld over heb 🙂
    Vediamo.

  50. fravapa februari 12, 2010 om 15:17

    Interessante bijdrage weer, Pierra.
    Voor designers valt er nog veel te leren (ontdekken).
    En voor mij ook, want bij deze zit het allemaal niet in de genen(!)
    grfrp

  51. Pierra februari 12, 2010 om 23:41

    @fravapa, de non-profit organistaies zorgen vooral voor gesprekken tussen biologen en industriele ontwerpers. Een nieuwe wetenschap.
    Groet

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Footnotes to Plato

because all (Western) philosophy consists of a series of footnotes to Plato

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più - blog personale di Paolo Minucci

Scientia Salon

An archived blog about science & philosophy, by Massimo Pigliucci

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Why Evolution Is True

Why Evolution is True is a blog written by Jerry Coyne, centered on evolution and biology but also dealing with diverse topics like politics, culture, and cats.

Evolution blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

A Public House for Science

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

Glaswerk

Ongepoetst en uit de hand

Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk