Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

De granaatappel (2)

De granaatappel groeit overal in het Middelands zeegebied, maar komt oorspronkelijk uit Perzië. De vrucht staat symbool voor vruchtbaarheid, maar ook voor de dood vanwege de donkerrode kleur van het vruchtvlees. De Egyptenaren kenden onsterfelijkheid toe aan het drinken van het vruchtsap. Er wordt ook wel beweerd dat de granaatappelboom de boom des levens was in het paradijs van Adam en Eva. De prachtige stad Granada in Andalusië is naar deze vrucht genoemd.

In mijn vorige bijdrage over de granaatappel waren de prachtige bloemen te zien. Op het moment zijn de granaatappels rijp. De vruchten hebben een heerlijk zoetzuur vruchtvlees dat om de zachte pitjes zit die je kunt eten.

 

De foto’s zijn van afgelopen week. De muziek is van Domenico Scarlatti Sonate K140 voor clavecimbel, uitgevoerd door Pieter-Jan Belder.

36 Reacties op “De granaatappel (2)

  1. Kokopelli november 15, 2009 om 02:11

    @Pierra: Leuk!
    Ik heb overigens wel een voorkeur voor "stilstaande" foto’s omdat dan het filmpje niet de kijkduur bepaalt. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. En wat oudere – dus tragere – ogen…
    Mooi servies heb jij ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  2. Kokopelli november 15, 2009 om 02:16

    Ik kreeg geen redigeermogelijkheid, de server was even helemaal weg. Ik bedoelde:
    "Ik heb overigens een voorkeur voor "stilstaande" foto’s omdat dan niet een filmpje maar ik de kijkduur mag bepalen."
    Ach, een kleinigheidje.

  3. flipwillemsen november 15, 2009 om 06:53

    Mooi, Pierra

  4. coby november 15, 2009 om 09:16

    Van de bloem tot de vrucht, van binnen is de granaatappel ook erg mooi, vind ik.
    Hartelijke groet, Coby

  5. Aad Verbaast november 15, 2009 om 09:19

    Ik heb ze nog nooit gegeten. Pitjes? Gewoon mee op eten?

  6. antoinette duijsters november 15, 2009 om 09:23

    Mooie foto van lekker fruit. maar het is een heel karwei om dat lekker er uit te peuteren. Hier zijn de granaatappels nooit zo mooi rood, maar eerder geel. Eerder geplukt denk ik. Zou wel eens een rode willen proeven.

  7. Rene Scheffer november 15, 2009 om 09:26

    Mooi kort filmpje met stemmig einde. En passant ook filmpje van Turijn meegepikt.

  8. ron rozen november 15, 2009 om 09:59

    kunstig en vaardig gemaakt blog

  9. Zwollywood november 15, 2009 om 10:55

    Wij kennen de granaatappels en eten ze ook. De pitjes kun je wel opeten, maar ze werken wel op je darmen Aad. Eet bijvoorbeeld de helft en spuug de andere helft uit.

  10. Maria-Dolores november 15, 2009 om 11:56

    mooie afbeeldingen, ook in de vorige bijdrage.
    moet eerlijk zeggen dat ik granaatappels eerder mooi om te zien dan lekker vind…

  11. martin november 15, 2009 om 12:35

    Lekker, maar het sap vind ik nog lekkerder
    dan het lepelen en peuteren. Al heeft dat dan ook wel weer iets.
    Gisteren kwam ik door op explore te klikken in Picasa
    de volgende foto tegen. http://lh6.ggpht.com/_jFdVPjTEswk/SvjAabOoR3I/AAAAAAAAKhE/R_nL5orI9MY/s640/DSC_2071.jpg
    Van binnen vind ik ze ook mooi, las ik hierboven.
    Deze foto onderbouwt dat.

  12. Gus november 15, 2009 om 17:12

    Inderdaad Koko, een mooi servies.
    Oh, nou ben ik er achter, (bezig met een drankje aan het bedenken) 1 shot Pisang Ambon, 1 Cointreau, 1 witte Bacardi rum, granaatappelsap!!! de rest aanvullen met ijskoude Champagne.
    Wat dacht je (of misschien bestaat ie al?) Vanochtend om 6 uur uit de kroeg en het drankje zonder Champ en granaatsap gedronken, maar wel gelijk vernoemd naar m’n favoriete barkeepster, ze moest er wel om lachen. Ik zat eerst n.l. te denken aan jus d’orange, maar dat is hem niet.
    Het sap van de rode granaatappel! Donkerder kleurtje, maar dat wordt weer opgefrist door de Champagne. En het te zoete wordt weer genivelleert door het zurige van de granaat!!! Yes!
    Une "BellaPierra" ? lijkt me wel een mooie naam.
    Morgen naar de winkel, ff checken of dat sap wordt verkocht, maar ja lang zo lekker niet als vers natuurlijk.
    En geen roze champ. maar een brut/blanc.

  13. Pierra november 15, 2009 om 17:48

    @Kokopelli, het zijn niet zo’n kunstige foto’s, gewoon wat plaatjes en daarom is het leuk om er een filmpje met een muziekje bij te maken…een beetje sfeer. Maar als het echt om mooie afbeeldingen gaat (zoals jij en bijv. 100W maken (en nog heel wat anderen)) dan zie ik ze ook liever één tegelijk. Ik zet de foto’s dan wel in mijn widget ‘foto’s. Wie dat wil kan daar nog rustig kijken.
    @Flip, jij bent vroeg uit de veren zeg! bedankt voor je reactie.
    @Coby, zoals Maria-Dolores zegt, niet alleen van binnen maar ook van buiten. Ze staan dus ook prachtig op een schaal met wat takken van de granaatappelboom erbij.
    @Aad, de pitjes zijn best zacht en door het overvloedige sap van het vruchtvlees eromheen, spoel je ze zo weg.
    @Antoinette, komen die bij jou van plaatselijke kwekerijen? Als ze in de winkel liggen zijn ze misschien geimporteerd en te vroeg geplukt.
    @Rene, misschien is dat filmpje over Turijn wel interessanter. Er komt één keer het woord ‘melograno’ in voor, vandaar waarschijnlijk dat het erbij staat.
    @Ron, dank je (het was Geroma die mij ooit wees op de mogelijkheden van Picasa-filmpjes). Ik hoop dat je ook het andere blog met de bloemen gezien hebt.
    @Zwolly, dat kan ook. Maar als het goed is zit er genoeg sap in om ze te eten.
    @Maria-Dolores, vind ik ook, ik heb er dan ook veel op een schaal liggen. Ze zijn lekker maar je moet er niet te veel van eten
    @Martin, het beste is dan ook om alle pitjes met hun vruchtvlees te verzamelen in een schaaltje en ze daarna met een lepeltje te eten. Mooie foto heb je gevonden. Die fijne schilfertjes zie je inderdaad in mijn foto niet, maar zijn wel typisch voor de vrucht.
    @Gus, Ha,ha, BellaPierra. Ik heb het kant en klare sap nog nooit gedronken. Toch eens op letten. Een heerlijke cocktail voor de zondagmorgen heb je bedacht. Ik moet het meestal doen met een gekookt eitje en koffie.
    Dank voor jullie reacties!!

  14. ramirezi november 15, 2009 om 19:38

    Nu smaakt mijn Coolbest nóg beter…😀

  15. Pierra november 15, 2009 om 21:44

    @ramirezi, hier hebben we geen Coolbest. Jammer, maar ik zag wel een filmpje hoe je er zelf sap van kunt maken (in het italiaans, maar toch wel te begrijpen: http://www.youtube.com/watch?v=4R6srebzB9c&feature=player_embedded)

  16. iris kijkt november 15, 2009 om 22:43

    de ‘granaatappel’ , is een aparte naam, komt daar de naam vandaan voor de ‘granaat’ ?

  17. Pierra november 15, 2009 om 23:38

    @Iris, heb wat zitten zoeken op wiki. Het zou wat het nederlands betreft heel goed kunnen, maar het italiaanse ‘melograno’ heeft niets met dit woord te maken. Ook het engels ‘shell’ en ‘pomegranate’ niet. Toch is het een logisch verband, ook de granaat spat in kleine stukjes uit elkaar. Maar waarschijnlijk is het woord granaatappel ouder dan het woord granaat.
    Ik ken trouwens een hele reeks woorden in het Italiaans die direct van het nederlands komen (volgens mij), voorbeeld: ‘amaca’ is italiaans voor ‘hangmat’ (een scheepsterm). en zo zijn er vele andere. (Bacalà, kabeljauw enz….)

  18. jeg_synes november 16, 2009 om 01:20

    ai dat ik dit moet aantreffen bij jou!!!…
    ik zweer je, ik ben heel erg dol op granaatappels….en dat is zachtjes uitgedrukt!
    wij eten ze ieder jaar weer vlak n de oogst en we kopen ze op de markt of bij de buitenlandse groentenboer, beide de beste plaatsen om ze te kopen…..
    zo uit de hand eten is helemaal niet zo’n gedoe als de meeste mensen denken..
    in vieren snijden, de schil met vrucht en al omklappen en met een lepel met kartelrandje de vruchtjes er uit scheppen …de witte vliezen weghalen……
    en alles opeten, juist die zogenaamde pitten maken de smaak fantastisch en wat noterig…bovendien, als je dat niet mee opeet dan gooi je het meest gezonde van deze vrucht weg…..
    ik heb ook granaatsiroop in de koelkast staan…daarmee maak ik de meest heerlijke dingen….
    wij durven wel een beetje (!) te experimenteren in de keuken en dat kan hele verrassende gerechten opleveren…….
    ik zie uit naar de nieuwe oogst……
    mooi muziekje onder je foto’s en verlekkerd heb ik naar je filmpje gekeken…
    jeggroet

  19. Gus november 16, 2009 om 04:30

    Perfect filmpje Pierra. Dat met de lepel er uit kloppen. In de blender. Right!

  20. Pierra november 16, 2009 om 15:10

    @Jeg, leuk dat je zo veel van deze vrucht houdt. Er zitten enorm veel antioxidanten in en is inderdaad heel goed voor de gezondheid. Ik wist niet dat er ook siroop van bestaat, dat zal beslist heel lekker zijn. Sommige gerechten worden met een sausje van het sap opgediend en de losse pitjes met vruchtvlees erbij als versiering.
    @Gus, zo’n filmpje (in de link bij ramirezi) zou je zelf ook eens kunnen maken van hoe je een van je vele gerechten bereidt. De jongen in het filmpje heeft gewoon een camera op statief, die hij een aantal keren verplaatst. Leuk gedaan.
    Ik ga deze methode ook maar eens proberen.
    Saluti,

  21. ing. St Hawk november 16, 2009 om 16:09

    Pierra,
    Lees ik zomaar dat je Jeg probeert wijs te maken dat veel antioxidanten heel goed voor de gezondheid zijn.
    Of is dat misschien ook echt zo ?
    Of ligt de waarheid in het midden ?http://www.kennislink.nl/publicaties/anti-oxidanten-hypothese-kan-in-de-prullenbak

  22. Smokey november 16, 2009 om 21:52

    Heerlijk blog Pierra, in meedere opzichten. Die you tube van jouw hand vind ik schitterend met daaronder de klavecimbelmuziek. Serene sfeer. Ik vind het een schilderachtig mooie vrucht, zoals je ook vaak op oude stillevens ziet.
    Wat een luxe om verse vruchten uit eigen boomgaard te kunnen plukken en eten.
    Mijn eerste associatie was met grenadinesiroop en de stad Granada, maar toen ik ging lezen had jij dat al genoemd. Ik haal wekelijks een pak "vers" sap. En ja, dat sap bevat anti oxydanten, heel gezond, behalve voor mensen die medicijnen gebruiken want het sap werkt dermate reinigend in het lichaam,dat het de werking van de medicatie deels "wegspoelt". Dus, is het een verboden vrucht geworden voor medicijngebruikende mensen. Dat is ook met grapfruit het geval. Deze vrucht zou afbrekende enzymen produceren. Idem met ananas. Echter deze breekt geen medicijnen af maar dierlijke eiwitten, bijvoorbeeld bij vleesconsumptie. Dus, tegenwoordig moet er bij sommig fruit dan ook maar een bijsluitertje bij:)
    Ik ga eens wat googelen, want je hebt mijn nieuwsgierigheid aangewakkerd.
    Heb je deze video met de Nikon gemaakt?
    Groetjes,

  23. Pierra november 16, 2009 om 22:44

    @ing. St Hawk, het lijkt erop dat het inderdaad in het midden ligt. Het artikel is trouwens al behoorlijk oud (2004). Het beste schijnt te zijn zo min mogelijk te eten (moeilijk in dit land van melk en honing).
    Ik hoop dat Jeg het ook leest. Maar af en toe wat granaatappels in de herfst kan vast geen kwaad.
    Goed dat ik dat nog eens lees: ook vitamenensupplementen blijken niet geheel onschuldig te zijn, die neem ik trouwens al jaren niet meer. Bedankt voor je link.
    @Smokey, diezelfde associatie had je bij mijn vorige bijdrage erover ook!! Toen bracht je de volgende link mee.http://www.youtube.com/watch?v=b-t29cCgzz0
    Dat wist ik niet van al die sappen. Wel dat ananas cholesterol afbreekt.
    De foto’s zijn inderdaad met de Nikon gemaakt, maar ze zijn in het filmpje minder dan de echte foto’s. Zo’n filmpje kun je maken met Picasa 3. Het duurt even en je moet wat experimenteren. Je kunt ook het geluidsspoor er aan toe voegen. Het geluid haal ik dan met de vrij verkrijgbare software ‘audacity’ van een CD af. Misschien wel heel erg illegaal :-$.
    Je kunt in principe elk geluid dat op je computer hoorbaar is, opnemen met audacity en dan in stukjes knippen, wat je maar wilt.
    Groetjes,

  24. Smokey november 17, 2009 om 00:26

    Jij bent al ver met je Nikon. Het experimentstadium voorbij. Ee.e.a .is bij mij nog blijven liggen. Picasa heb ik nog nooit gebruikt. Bedankt voor jouw tips in deze.
    Wat betreft de voedingsstoffen en supplementen ben ik van mening dat overmaat totaal onnodig is en soms schaadt. Toxische grenzen liggen erg hoog. Er is geen enkele vitamine dodelijk als deze langs normale weg wordt ingenomen. Het lichaam absorbeert tot persoonlijk verzadigingspunt. Vol=vol. Een juiste balans in de voeding kan geen kwaad. Vitaminensupplementen zijn niet schadelijk, maar wie medicijnen gebruikt moet wel uitkijken net als bij de sappen. Teveel aan wateroplosbare vitamines verlaten het lichaam, maar zo snel kun je daarvan niet teveel binnenkrijgen en welke domr zou een pot ineens leegeten? Gedoseerd, net als bij medicijnen. Vetoplosbare vitamines A, D, E en K cumuleren in het lichaam, als er tenminste teveel van binnenkomt. Maar wie neemt daar nu teveel van? Kostbaar ook nog bovendien. Extra vitaminen zijn niet nodig voor wie ze niet nodig heeft.
    Indianenverhalen over vitamines. In de jaren vijftig is er al zeer uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Amerikaanse wetenschapper en arts Garfield G. Duncan M.D. schreef een foto-geïllustreerd boek, een pil van ruim 1500 bladzijden, waarin hij beproefde cases en remedies bundelde. Een combinatie van reguliere (symptoombehandelende) medicatie gecombineerd met (opbouwende) voedingstoffen als o.a. aminozurenpreparaten, vitaminen etc. Het boek is getiteld "Diseases of the metabolism" ( 1964). Ik weet niet of het boek, waarvan ik een exemplaar heb, nog verkrijgbaar is.Ik heb ze geërfd.
    Een ander boek, ik pak het er even bij… heeft de titel "The metabolic basis of inherited disease" ( 1960)door Stanbury, Wyngaarden en Fredrickson, biochemici, Canadese onderzoekers ( 1477 blz.).
    Ik ben benieuwd nog naar mijn link bij jouw eerdere bijdrage.
    Heb de you tube gezien. Nu herinner ik me `t weer:))

  25. Smokey november 17, 2009 om 00:43

    Heb zojuist de link van St. Hawk bekeken via kennislink. Dat boek heb ik toevallig ook en ik heb de schrijver persoonlijk heel goed gekend. Hij is overleden.
    Het is een misvatting dat men van vit. A. eerder longkanker krijgt bij het roken. Heus waar! De vitamine A in die vorm is sinds jaren door de overheid in Nederland verboden voor te schrijven. Al knapten mensen m.n. met huidklachten als eczeem, ichtyosis en psoriasis er geweldig van op. Daarvoor in de plaats mag provitamine A als bètacaroteen wel worden voorgeschreven. Werkt minder goed, maar helpt uitstekend bij aandoeningen van alle slijmvliezen. Vitamine A kregen we als kinderen dagelijks in de wintermaanden( met R) via een lepel levertraan, die 7500 I.E. per eetlepel bevatte. Een jaar of vijftien geleden werd dit opeens toxisch bevonden en de grens kwam ver onder de 7500 I.E. d.d. te liggen. Een quantum dat geen zoden aan de dijk zet. Je vraagt je af hoe de kinderen uit de "babyboomperiode"dit hebben kunnen overleven;-). Veel probate stoffen zijn helaas door andere belangen weggepromoveerd en daar zullen we het mee (moeten) doen.
    Bovenstaandegegevnes zijn allesbehalve nonsens.
    Je mèn vais dormir Pierra.
    Notte….

  26. Pierra november 17, 2009 om 00:48

    @Smokey, ik ben juist wat huiverig voor die niet oplosbare vitamines. Als je vitamines uit een potje inneemt kun je wel teveel nemen, want misschien is de aangeraadde dosis wel te hoog? (dan eet je er meer van en koop je het vaker). Soms heb ik het idee dat je iets met geneeskunde te maken hebt (?!, Ben je misschien arts?). Je weet er altijd veel van.
    Ik wist niet dat grenadine van granaatappelsap gemaakt is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Grenadine
    Het is een leuk filmpje en zet het waarschijnlijk onder aan het bericht.
    Groet,
    Zie nu pas je tweede reactie. Heel interessante gegevens. Ik ga nu ook (rustig) slapen en neem voorlopig geen vitamines meer…
    …notte…

  27. Annet november 17, 2009 om 15:03

    granaatappel, klinkt zo leuk
    je zou niet denken aan een granaat
    Granada: leuk weetje
    ik heb heel lang zo’n plantje
    in huis gehad……..pas nu
    begrijp ik hem…….

  28. Pierra november 17, 2009 om 15:57

    @Annet, hij heeft het begeven? Ze houden inderdaad van heet weer. Het is een stekelige droge plant. Dus niet echt geschikt voor de vochtige humusrijke nederlandse grond. En hij moet denk ik wel zo’n twee meter hoog zijn om vruchten te maken.
    Groet,

  29. Gus november 19, 2009 om 06:00

    Je hebt daar wel een punt, teveel Vit D is niet echt gezond en voor C geldt hetzelfde (nieren en zo) als tegenhanger helpt dan weer gewone appelsap.
    De ouwe stelregel "alles met mate".
    Maar dat klint weer zo saai zo…net zoals doe maar gewoon dan doe je al…..
    Ach en wee, wie zouden wij zijn zonder appel, Newton had er in ieder geval baat bij.
    Ik zit te denken aan een filmpje met een drumsolo, met dat cameraatje moet dat kunnen, (geluid en zo) gebruik het af en toe nu voor als ik een tune in mijn kop heb, even inzingen/neuriën/opnemen.
    FF over denken. heb een statief…de 5 kwarts….

  30. Smokey november 21, 2009 om 10:46

    Pierra, Na herhaalde pogingen een mailtje te versturen via de mailoptie, hetgeen niet wilde lukken, nu maar zo. Ik wil allesbehalve nalatig zijn. Indien gewenst mag je `m ook weer wissen. Ik krijg ook al geen reactiemeldingen meer.
    De inhoud komt next.
    Dag Pierra,
    Attent dat je ondanks het intense verdriet schreef. Begrijp het volkomen. Zo ingrijpend. Vroeger veel honden gehad en de laatste lieve asielhond, Astra, is enkele jaren na het overlijden van mijn partner op haar vijftiende gestorven. Al die jaren meerdere honden en poezen gehad. En toen was het huis leeg…
    Ik heb nu alleen nog ouwe Smokey.
    Pierra, take care en
    hart onder de riemgroeten,
    Smokey

  31. Smokey november 21, 2009 om 10:55

    Zag hierboven nog een reactie aan mij. Jouw indruk is niet geheel bezijden de feiten.
    Wateroplosbare vitamines kunnen beslist neit schaden. vetoplosbare daarentegen cumuleren. Denk aan het verhaal van de Noordpoolontdekkers WillemBarentz en… hoe heette die andere ook weer. Ze aten ijsberenlever, die veel vitamine A en D bevatte en werden daar een poosje doodziek van, maar ze gingen er niet dood aan. De natuurlijke reactie op een teveel van genoemde vitaminesoorten. Het gezegde luidt: " Teveel is nooit goed" zo is het immers met alles? Het is dom om teveel van wat dan ook naar binnen te werken of naar binnen te krijgen. Zelfs teveel water, zonder inhoudsstoffen kan heel slecht zijn. De nieren kunnen dat niet bolwerken.
    N.B. Zou het als zodanig overkomen, dat is niet de bedoeling. Ik wil het allesbehalve beter weten, maar als dingen niet kloppen moet het rechtgezet worden en feiten zijn feiten. Die worden nogal eens omver geworpen. Vaak door bloggers, waaronder jij o.a. NIET, die alleen maar de klok hebben horen luiden.
    Groet,

  32. jeg_synes november 21, 2009 om 22:23

    eventjes kom ik nog terug…..ik eet weinig ( 2 maal daags) maar wel altijd vers, en veel groenten en fruit…
    ik eet natuurlijk niet iedere dag een granaatappel, maar wissel af met een combinatie van fruit..
    als je fruit in gerechten gebruikt (zoals bijv de granaatsiroop in een warme saus echt super lekker is) dan verdwijnen de anti stoffen als sneeuw voor de zon, en een heleboel vitamines ook…
    er is niets op tegen om iedere dag een granaatappel te eten, als je er maar voor zorgt dan je nooit te veen van iets krijgt…..dat geldt überhaupt voor eten en drinken….
    het is niet gezond om vitaminepillen te slikken als je gezond bent, dat kán averechts werken…je kunt beter gewoon weinig en gezond eten en inderdaad veel fruit en groente….
    en niets lekkerder bijv. dan quark met vers fruit en wat muesli…..poosje laten staan en dan maar smullen… of wat dacht je van een heerlijk gegrild stuk vis, op smaak gemaakt met alleen wat verse gemengde gemalen peperkorrels en dan even met boter in de koekenpan met vers gesneden fruit laten sudderen, waarin een banaan niet mag ontbreken om van de boter een soort sausje te krijgen….
    laat mij maar scharrelen…..het is hier elke dag hautecuisine in eigen keuken…. :))
    jeggroet

  33. Pierra november 22, 2009 om 14:19

    @Gus, die 5 kwarts ken ik!! Daar maken we ooit nog een filmpje mee, maar dat moet dan wel heel iets bijzonders worden.
    @Smokey, lastig het volkskrantsysteem…ik ontving inderdaad geen mail van je. Nog heel veel dank voor je reactie bij mijn bericht over mijn hondje.
    En met het rechtzetten, je hebt helemaal gelijk, zeker als het om zulke belangrijke dingen gaat!!
    @Jeg, ik hoor het al, een ‘mager’ dieet, dat zou iedereen van een zekere leeftijd (zoals de meeste bloggers) goed doen. Hier in Italie is het wel oppassen geblazen met al die pasta, pizza, polenta en rijst, dat zet behoorlijk aan. Gelukkig hebben ze hier ook veel verschillende groenten dus je kunt oneindig varieren met pasta mét groenten, zodat je met weinig pasta en een saus met veel groenten geen honger hoeft te hebben.
    Vis doen we ook vaak in de oven met rozemarijn en zout. Nadat hij gaar is wordt hij schoongemaakt en de filetjes overgoten met een olijfolie/citroen-suasje. Lekker en gezond.
    Leuk dat je ook zo van koken houdt.
    Groeten,

  34. ron november 23, 2009 om 22:38

    Mooi, En lekker? Heb ze nog nooit geprobeerd. Zijn het trouwens neefjes (of nichtjes) van de cachi?

  35. Geroma december 3, 2009 om 19:40

    Het water liep me bijna naar de mond, Pierra, toen ik je filmpje bekeek.
    Heel verfrissend die muziek van Scarlatti erbij! Granaat-pittige klanken……
    Trouwens, dat drankje wat Gus wil brouwen en de kookkunsten van Jeg wekken ook mijn eet-en dranklust op!
    Lieve groetjes van hier.

  36. Pierra december 4, 2009 om 01:03

    @ron, ik dacht het niet. Graatappel is iets van ‘Punica’ en kaki zijn geloof ik van de magnoliacei. Van die laatste hebben we trouwens twee bomen volhangen. Hopelijk zijn we de vogels net voor.
    Het seizoen is inmiddels voorbij van de granaatappel maar je moet ze zeker eens proeven. (In Trento is het misschien al te koud).
    @Geroma, leuk je weer eens te zien!! Je kunt blijkbaar veel doen met de granaatappel. Ik denk alleen wel dat de vrucht seizoensgebonden is, dus is hij niet altijd te krijgen. Misschien volgend jaar voor jou een drankje alla Gus.
    Lieve groet ook aan jou.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

