Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Wateroverlast

Het weer zit hier niet mee. Het regent of onweert elke dag wel een keer. Vorige week heeft het wel zo’n 4 dagen achter elkaar geregend.

Wij wonen sinds een aantal jaren langs de Brenta, een rivier die ontspringt uit twee meren in de provincie Trento en die langs Padova stroomt om uit te monden in de Adriatische zee. Deze 174 kilometerlange rivier was ooit verantwoordelijk voor het ontstaan van de lagune van Venetie.

Nog nooit hebben we de rivier zo hoog zien staan, en we dachten al zandzakken aan te moeten slepen. Op de foto zie je de uiterwaarden die direct aan ons land grenzen. Ze zijn beplant met populieren (op de voorgrond). Op de achtergrond zie je een rij bomen en struiken die normaal langs de oever van de rivier staan. Daar waar ik sta, aan de uiterste grens van ons terrein, ligt het zo’n 2 meter hoger dan de ondergelopen grond. Inmiddels is het water wel wat gedaald en zien we hoofdzakelijk grote plassen.

Hier en daar hadden we een zonnige dag en heb ik een paar foto’s kunnen nemen van de bloemen in onze tuin. De bloesems in April heb ik nauwelijks gezien want door de regen zat ik binnen; bovendien regenden en waaiden de bloesemblaadjes meteen weg.

bougainvillea  bougainvillea
 Bougainvillea  


Gelukkig gaat de hele soap van Berlusconi aan me voorbij; ik heb wel wat beters te doen. Ik hoorde dat er zelfs in een serieus programma als Nova aandacht aan is besteed. Blijkbaar wordt er in het nuchtere Nederland ook van die lachwekkende ‘italiaanse toestanden’ gesmuld.

19 Reacties op “Wateroverlast

  1. alettavanleeuwen mei 5, 2009 om 18:18

    Mooie foto’s Pierra. De foto met de populieren in het water doet heel Hollands aan.
    Al die regen trouwens ook ,^)

  2. Gus mei 5, 2009 om 19:04

    Well, to be honest, het interesseert me geen moer. Wie wat doet met wie.
    Vond je vorige bijdrage een stuk interessanter, ik lees net iets van een genetisch verrijkte maïssoort.
    Weet jij daar iets meer over?

  3. Coby mei 5, 2009 om 20:07

    Gelukkig heeft Berlusconi geen zeggenschap over programma’s in Nederland, maar ik zou ook willen dat Nova zich ergens anders mee bezig houdt dan met het huwelijksleven van die flapdrol ;-(
    Meestal als het hier goed weer is, is het in de landen aan de Middellandse Zee slecht(er). We hebben even stuivertje gewisseld met depressies.
    Hartelijke groet, Coby

  4. pierra mei 5, 2009 om 23:16

    Ha Aletta, de foto is een panorama-foto bestaand uit drie aan elkaar geplakte foto’s. Ik zeg het omdat hij scheef is; gek genoeg zijn alle foto’s even scheef! Morgen trouwens weer bewolkt.
    @Gus, leven de eerlijkheid. Deze blogbijdrage is eigenlijk bedoeld om niet over Berlusconi te praten. Hij heeft zijn eigen tv-zenders en zit op het moment op de nationale tv alles uit te leggen aan het volk dat hem aanbidt. Onze tv staat dus uit!
    Volgende keer kom ik met wat beters hoor.
    @Coby, Een flapdrol, dat is-ie. Wat je zegt over het weer dat klopt inderdaad wel. Maar ik hoop nooit dat het bij jullie slechter wordt.
    Bedankt voor jullie reacties,
    Groet,Reactie is geredigeerd

  5. jeg synes mei 6, 2009 om 00:16

    geen tv kijk ik en ik lees er ook niets over…zou hij zijn verstand verloren hebben? of niet meer toerekeningsvatbaar…hoe is het in vredesnaam mogelijk dat die man aan het hoofd staan van een westers land…..dat de italianen niet het schaamrood op de kaken hebben…over rood gesproken dan maar weer: die Bougainvillea, die zou ik graag in m’n tuin willen hebben, maar het is hier zo hoog in het noorden veel te koud…
    prachtig vind ik ze….
    de foto met het vele water vind ik ook erg mooi…je zou er een heel prachtig schilderij van kunnen maken…tenminste ik zou dat wel kunnen….inspirerend!
    jeggroet

  6. pierra mei 6, 2009 om 01:42

    Jeg, Zijn populariteit ligt rond de 75%, en stijgt de laatste tijd alleen maar. Heel zorgwekkend, want dan zijn we voorlopig nog niet van hem af.
    Als je wilt kan ik de foto’s op Picasa oploaden in hun originele bestand. Dan kun je ze makkelijker schilderen. Zodra ik dat gedaan heb laat ik je het in jouw reactieruimte weten.
    Bedankt voor je reactie.
    Groet,

  7. paco mei 6, 2009 om 08:27

    Dat komt omdat Berlusconi een bron van vermaak blijft. net als Louis van Gaal

  8. pierra mei 6, 2009 om 18:09

    @Paco, Ken Louis van Gaal niet zo goed, maar hij komt wel erg dom over.
    Ook vandaag heeft Berlusconi weer grappen en grollen gemaakt, de mensen in de zalen lachen en applaudiseren. Hij is tegelijk zijn eigen hofnar.
    Groet,

  9. Annet mei 7, 2009 om 11:00

    Hè de computer is hier niet goed
    of het is wat anders…maar goed….
    De foto is vol sfeer maar het is niet de
    bedoeling lees ik, soms denk je wat dan de
    bedoeling is als er zoveel schoonheid is…
    prachtige bloemen en de naam Brenta is beeldschoon, ik woon in de buurt van de rivier de Hunze….
    Dat gedoe om Berlusconi ontgaat mij ook, althans de zin ervan ontgaat me….waar het wezenlijk om gaat lijkt me belangrijker…maar ja:)
    groet’n oet Drenthe….:)

  10. Smook mei 7, 2009 om 14:19

    Berlus… wie? Is mij ook ontgaan. Niks gemist dus:))
    Groeten!

  11. pierra mei 7, 2009 om 17:11

    @Annet, haha, de computer hier of daar? Het was wel de bedoeling te laten zien hoe hoog het water hier stond, want dat was echt indrukwekkend.
    De heisa rond Berlusconi is idd van geen belang, hoe vervelend het ook is hem elke dag weer op de voorpagina’s te zien staan, net als Kim Jong.
    (ik woonde 10 jaar in Twente: groet’n t’rug)
    @Idd Summer, hij zou gewoon doodgezwegen moeten worden.
    Groet,

  12. Summer mei 7, 2009 om 20:25

    Pierra, Vreemde snuiter. Maar hoe kan men hem doodzwijgen als ie voortdurend prominent aanwezig is? Ik zag een tijdje geleden een filmpje waarin zijn dubbelganger een vrouw op een parkeerplaats letterlijk te pakken nam. Heel schandelijk. Maar zo`n filmpje schijnt in Italië toch te kunnen want het zou ook op tv zijn vertoond. De man lijkt als twee druppels water op `m.

  13. jeg synes mei 7, 2009 om 21:50

    Pierra, je bent een engel!!!, echt schitterend…ik ga er iets mee doen en laat het je weten…héél inspirerend!
    ik zie al meteen allerlei beelden voor me dus daar ga ik nog even op broeden…
    jeggroet aan pierraengel.

  14. pierra mei 8, 2009 om 18:06

    @Summer, klopt, dat filmpje kreeg ik jaren geleden van mijn zwager toegestuurd. Ik stond paf! Het is veel later pas ook in Italie vertoond en het schijnt toch gewoon een man te zijn die op hem lijkt, al wordt deze man met limousines opgehaald (???).
    Er is vandaag weer een schandaal over uitspraken die hij deed over een ‘zielig’ oud kerkje van hout uit de zeventiende eeuw dat hij in Finland officieel bezocht zou hebben en waar hij schamper over deed, want in Italie zijn er natuurlijk meer en oudere kunstschatten. De Finse regering heeft officieel medegedeeld dat Berlusconi nooit op officieel bezoek was in Finland. Ik denk dat hij daar ook nooit meer welkom is en zijn ‘geval’ begint dus wat op dat van Wilders te lijken, al liggen de motieven wat anders. Ik zou wel graag zien dat hij overal geweerd werd, dan kan hij nl. niet meer als eerste minister fungeren.
    Nou wilde ik hem zo graag doodzwijgen…
    Ciao,

  15. pierra mei 8, 2009 om 18:11

    @Jeg, ik ben heel benieuwd in het geval je er iets mee zou willen doen. De bougainvillea heeft wel jouw kleuren.
    Geen moeite trouwens en graag gedaan,
    Succes met je geweldige werk,
    Groet,

  16. Summer mei 9, 2009 om 10:34

    Ongelooflijk dat Berlusconi`s populariteit stijgt…terwijl het peil wellicht zakt.
    Nee, daardoor helaas niet het peil van het water op de foto. Dan zal het vanzelf droog moeten worden. De natuur laat zich niet dwingen, in tegenstelling tot veel mensen die vrijwillig en waarschijnlijk onbezonnen achter zo`n man aanlopen.Goeden moeten onder kwaden lijden. Als daar eens een oplossing voor zou komen.

  17. Gus mei 9, 2009 om 19:42

    pierra, vind je een lieve schat en je blogstukje was helemaaaaaaaal niet bedoeld om over B. te praten, toch als ik me niet zo heel erg vergis, ??? gaat het alleen maar over B.
    Hier in Ned. adviseerde de gezondheidsraad om 2 prikken tegen dat virus te nemen, op z’n vroegst kan dat in augustus.
    Als alles (hopelijk) weer voor bij is.
    Wordt dat mosterd na de (niet zo leuke) maaltijd?
    Het virus kan muteren in een meer pathogene variant.
    Als jij er iets meer over weet? Please tell me.
    Ik heb helemaal geen zin in shots nemen, de 1ste keer dat ik dat deed werd ik behoorlijk ziek. Kreeg griep.
    Tja en nu komt eigenlijk een klein beetje mijn vraag, jaren geleden las ik dat mensen die roken, minder snel last hebben van griep omdat de nicotine in de neus/mond holte een soort van beschermend laagje legt.
    Nicotine kills virussen.
    Weet jij daar iets over?

  18. pierra mei 9, 2009 om 20:23

    Caro Gus, Ik las nu net alle laatste berichten over het vaccin in Nederland. Ze maken er meteen werk van. Heel goed! en de adjuvant, die ze gaan bestellen, waarmee het eigenlijke vaccin geinjecteerd wordt, kan ook dienen voor andere vaccins mocht het varkensgriepvaccin overbodig blijken. Het is met vorige pandemieen weleens gebleken dat het oorspronkelijke virus geen doden veroorzaakte in een eerste golf, maar later in een tweede golf vreselijke gevolgen had. Dat moeten ze dus in de gaten houden. Het virus kan idd muteren en dus niet opgemerkt worden door het immuunsysteem van de mens.
    Zelf heb ik als roker de ervaring bijna nooit griep te hebben, maar ik weet er eigenlijk niets over.
    Ik las trouwens ook over die transgene mais, waar je het eerder over had. Daar zitten meer dan één extra vitamine in, wat bijzonder schijnt te zijn. Jammer genoeg eet de wereldbevolking voornamelijk rijst, terwijl mais vooral door veedieren gegeten wordt (dacht ik). Dus dat heeft niet al te veel nut.
    (Eigenlijk hoort dit commentaar onder het vorige blog)
    Ciao,

  19. Gus mei 10, 2009 om 15:17

    Hi,
    Bedankt voor je uitleg, ik lees het liever van jou dan uit de krant.
    Dus toch die 2 shots nemen.
    Die B. schijnt een behoorlijke klootzak te zijn, schijt overal links en rechts.
    Een cartoonist wordt maar even verwijderd.
    Slechte zaak.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Footnotes to Plato

because all (Western) philosophy consists of a series of footnotes to Plato

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più - blog personale di Paolo Minucci

Scientia Salon

An archived blog about science & philosophy, by Massimo Pigliucci

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Why Evolution Is True

Why Evolution is True is a blog written by Jerry Coyne, centered on evolution and biology but also dealing with diverse topics like politics, culture, and cats.

Evolution blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

A Public House for Science

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

Glaswerk

Ongepoetst en uit de hand

Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk