Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Varkens- en mensengriep

In verband met de griep in Mexico, een korte samenvatting over de griep ofwel influenza.

Zoals in de blogbijdrage van Aad Verbaast te lezen is, heeft de wereld al verschillende grieppandemieën gekend. Alle griepvirussen hebben hun oorsprong in vogelgriepvirussen. Deze zijn zo’n honderd jaar geleden dusdanig gemuteerd dat ze ook andere dieren hebben besmet. Het gevolg hiervan is dat we nu vijf hoofdgroepen griepvirussen kennen: de vogelgriep, de paardengriep, zeemeeuwengriep, varkensgriep en de mensengriep.flu virus

De mens heeft te maken met drie griepvirussen: influenza A, B en C. Influenza C is een milde vorm waar praktisch iedereen immuun voor is, omdat hij langzaam muteert. Influenza B is een uitsluitend menselijk virus, maar is verder hetzelfde als influenza A. Alle griepvirussen hebben een genoom dat uit RNA bestaat. De replicatie van dit RNA, vooral bij influenza A, is erg foutgevoelig en het virus muteert dus snel. Daarom hebben we elk jaar te kampen met een virus dat net genoeg verschilt met het virus van vorig jaar om een nieuwe griepgolf te veroorzaken. De opgebouwde immuniteit van de mens tegen influenza A is niet voldoende voor weerstand tegen het virus van volgend jaar.

Onze immuniteit, ofwel ons ‘leger’ antilichamen tegen een virus richt zich op de eiwitten (ofwel proteïnen) aan het oppervlak van het virus. Daar bevinden zich twee soorten eiwitten: hemagglutinine (afgekort H) en neuraminidase (afgekort N). Er zijn 16 verschillende H’s en 9 verschillende N’s. Ieder influenzavirus wordt daarom aangeduid met H1N1 bijvoorbeeld. Op het moment zijn er twee menselijke influenzavirussen in omloop: H1N1 en H3N2. Het vogelgriepvirus H5N1 kan door contact tussen zieke vogels en mensen overgebracht worden op de laatsten, maar schijnt (nog) niet overgebracht te kunnen worden op mensen onderling.
Er bestaat een derde proteïne, die nucleoproteïne genoemd wordt (afgekort NP) en verantwoordelijk is voor de soortspecificiteit. Dit eiwit bepaalt of een influenzavirus bij een vogel, een paard of een mens binnendringt.

Het blijkt dat het huidige varkensgriepvirus uit Mexico van mens op mens kan overspringen. Het wordt eigenlijk ten onrechte varkensgriep genoemd. Zowel mensen als varkens hebben H1N1 virussen specifiek voor elke soort. Het H1N1-virus in Mexico bevat RNA-moleculen (waarop één of meer genen liggen) uit varkens-H1N1 dat tot nu toe in Amerika circuleerde, uit varkensgriepvirus dat in Eurazië rondwaarde, en uit moleculen uit vogelgriep en mensengriep. Het resultaat is een nieuw virus dat nog steeds tot het type H1N1 behoort.

Een verontrustend gegeven is dat er onder de doden ook jonge volwassenen voorkomen, die normaal gesproken niet bezwijken aan griepvirussen. Het risico op een pandemie wordt bepaald door het gemak waarmee het virus zich onder de bevolking verspreidt en uiteindelijk door het aantal doden.

(Een veel completer artikel in het Nrc van 2 Mei.)
Update: Volkskrant 11 juni: Hoogste alarmfase vanwege griepvirus
              Volkskrant 12 juni: Mexicaanse grieppatient op intensive care
                                            Novartis ontwikkelt vaccin tegen Mexicaanse griep
              NRC 10 augustus: Virus Mexico is gewone griep
              NRC 23 oktober: RIVM: Griepepidemie in Nederland


22 Reacties op “Varkens- en mensengriep

  1. Maria-Dolores april 28, 2009 om 17:15

    begrijp ik dan goed dat je alleen bezwijkt als het griepvirus zich veel sneller vermenigvuldigt dan je lichaam zelf antilichamen aan kan maken?? en waar hangt dat dan weer van af?

  2. alettavanleeuwen april 28, 2009 om 18:13

    Complimenten voor je duidelijke uiteenzetting Pierra.Hoe zou het komen dat in Mexico doden zijn gevallen en in andere landen waar het virus inmiddels rondwaart (nog) niet?

  3. antoinette duijsters april 28, 2009 om 18:16

    Goed duidelijk blog.

  4. Du april 28, 2009 om 18:26

    Mss is de weerstand minder in Mexico?

  5. ... april 28, 2009 om 18:27

    Roel was F A N T A S T I S C H !!!!
    Dat stomme wijf van Marjon van Royen met haar carlisten alpino op een oor!

  6. pierra april 28, 2009 om 18:47

    @MD, ik weet eigenlijk niet of er zo een simpele 1 op 1 redenering gemaakt kan worden. Vaak hangt het feit of een patient sterft ook af van zijn algehele conditie. Is hij al zwak (zoals een ouder persoon) dan kan hij makkelijker complicaties oplopen zoals een longontsteking bijvoorbeeld. Dat heeft dan weinig te maken met de hoeveelheid antilichamen tegen het virus die hij produceert. Normaal behoren ook kinderen tot de gevoelige groepen omdat ze nog geen immuniteit hebben ontwikkeld. In dat geval hangt het dus duidelijk wel af van de hoeveelheden antilichamen die aangemaakt worden. Het gekke is dat deze griep geen onderscheid maakt in gevoelige groepen. Het virus is blijkbaar zo nieuw dat nog niemand antilichamen ertegen heeft.
    Om preciezer te zijn gaat het om de hoeveelheid witte bloedlichaampjes die de juiste antilichamen produceren. Hoe meer dat er zijn hoe sneller de reactie tegen het virus.
    Vanavond komt Ab Osterhaus bij Paul&Witteman, de ‘David Beckham’ onder de virologen. Hij heeft zeker nog meer informatie.
    Ciao,
    @Aletta, goeie vraag. Ik ben helaas geen viroloog, die zou het wel weten. Ik hoorde wel ergens dat veel sterfgevallen door bijkomende longontsteking veroorzaakt worden. Slechte lucht? Maar ook daar zal Ab Osterhaus wel iets over vertellen.
    @Antoinette, bedankt, ook al blijven er nog veel vragen.
    Groet,Reactie is geredigeerd

  7. pierra april 28, 2009 om 18:56

    @Dunya, ik heb het gisteren ook gezien. Het gekke was dat Roel de bevolking geenszins probeerde gerust te stellen. Van mij hoeft dat niet zo nodig maar je zou het wel verwachten van het RIVM.
    Ik was steeds bang dat de alpino zou vallen, maar die zat zeker goed vastgespeld.
    Vanavond dus weer naar P&W kijken!!
    Groet,

  8. Zij was top!!!! april 28, 2009 om 19:10

    Hanneloes Pen over Hiv-‘genezers’
    Samen met een collega bezocht Parool-journalist Pen een migrantenkerk in Diemen waar gebedsgenezing mensen ‘geneest’ van zaken zoals Hiv en homoseksualiteit.

  9. Du april 28, 2009 om 19:14

    Roel is een sympathieke vakkundige arts én hoogleraar net als de befaamde Ben Polak,met zeer veel sjoege van zijn vakgebied!
    Ik vond `m geweldig!
    Hoe hij haar van repliek diende.
    Laat ze maar gauw teruggaan naar Mexico!
    Er is geen soelaas,het is gewoon eng!
    Een dreiging van pandemie,net als in de eerste wereldoorlog,mijn moeder kon er heel aangrijpend over vertellen.
    Oma had ook de griep,terwijl ze zwanger was van mijn mam.Reactie is geredigeerd

  10. Maria-Dolores april 28, 2009 om 19:41

    @Pierra,
    bedankt voor je extra info n.a.v. mijn vraag. ik schrik altijd als ik hoor dat iets dodelijk is. en wil dan graag feiten om mezelf gerust te stellen.
    ciao
    (inloggen is me niet gelukt)

  11. Johan Peters april 28, 2009 om 19:51

    Ik blijf het vreemd vinden dat men tot nu toe alleen in Mexico eraan sterft.

  12. Coby april 28, 2009 om 20:42

    Dank voor je heldere uitleg, Pierra. Er is nog veel onbekend en onzeker en misschien is dat ook wel het onrustbarendste voor ons als mensen.
    Hartelijke groet, Coby

  13. pierra april 29, 2009 om 01:07

    @Johan, Coby, ik heb de uitzending met Ab Osterhaus afgewacht, maar hij zei niets over het feit dat er mensen in Mexico sterven en elders niet. Het zou kunnen dat ze elders de anti-virale middelen gebruiken waar hij het over had en in Mexico misschien niet.
    Hij zei ook dat het beter is om dit de ‘Mexicaanse griep’ te noemen omdat het niet een specifieke varkensgriep is.
    Groet,

  14. Rein-John april 29, 2009 om 14:22

    Beste Pierra,
    Zeer interessante uiteenzetting over het `griepgebeuren`. Je schrijft over een derde proteïne, het nucleoproteïne. Moet ik dit proteïne in de kern van het virus situeren, zoals zijn naam reeds aangeeft.
    Is het niet zo dat er eigenlijk drie grote risicogroepen zijn t.w.
    -mensen boven de 70 jaar.
    -kinderen onder de 5 jaar.
    -chronisch zieken met een daardoor verminderde weerstand.
    Ik hoorde dat het werkelijke aantal doden dat bewezen kan worden toegeschreven aan de varkensgriep op 28/4/2009 slechts 7 was.
    Kan immuniteit ook ontstaan doordat witte bloedlichaampjes tijdens het ziekteproces ´leren´ de juiste antilichamen aan te maken. Dus zonder hulp van buitenaf, zeg maar!!
    Groeten.

  15. pierra april 29, 2009 om 16:22

    @Rein-John,
    De NP behoort waarschijnlijk tot een proteine die met het RNA geassocieerd is. Het is lastig om van een kern te spreken als er geen cytoplasma en echte kern zijn.
    Welke jij aangeeft zijn inderdaad de risicogroepen. Tijdens een normale seizoensgriep sterven er van de 80.000 patienten zo’n 1000 tot 2000 aan de directe gevolgen van de griep, zo’n 1,2 tot 2,5% dus. Veel meer dan de 7 sterfgevallen op de 3000 zieken in Mexico (2 promille).
    Het lichaam leert inderdaad van een besmetting. De bloedlichaampjes die de juiste antilichamen produceren worden gestimuleerd zich te delen en vormen daarmee het antwoord op infectie. Dit zou je als leren kunnen zien. Bij vaccinatie (hulp van buitenaf) worden eiwitten van een virus ingespoten waar het lichaam op reageert door de juiste bloedlichaampjes te laten delen. Je bent dan immuun voor dat virus.
    Wat ik verbazend vond was dat er gisteravond bij P&W werd laten zien hoe fretten gevaccineerd kunnen worden tegen mensengriepen. Als de griep zo soortspecifiek is begrijp ik niet hoe je de fretten mensen- of varkensgriep kan laten krijgen. Wie het weet mag het zeggen.
    Groet,Reactie is geredigeerd

  16. Summer april 29, 2009 om 23:43

    Zielig voor de fretten. Zitten in zo`n benauwde box met z`n allen. Die zijn de dupe van iets waar ze niet om vroegen. Alle dierproeven vind ik wreed. Wat voor een dier goed is hoeft nog niet voor de mens goed te zijn. Dat geëxperimenteer lijkt me niet gezond. Er zijn vaak virussen uit labs "ontsnapt". Dat iemand zanikt over een alpinomuts is helemaal van de mutserige.
    Meer wil ik over deze massahysterie niet kwijt.

  17. pierra april 29, 2009 om 23:51

    @Summer, het is inderdaad zielig voor de fretten, maar ze schijnen er zo min mogelijk gebruik van te maken. Eerst worden de vaccins getest op celkweken en in tweede instantie pas op fretten. Daarna kan er pas overgegaan worden op de mens. Dit is het protocol.
    Dat ontsnappen lijkt me eigenlijk ook een reel gevaar.
    Groet,

  18. Summer april 29, 2009 om 23:58

    Pierra, vorenstaande is geenszins persoonlijk bedoeld, niks ad hominem. Met alle respect en chapeau dat je over virussen hebt geschreven. Ik was eens op een symposium waar een arts vroeg hoe een bepaald virus eruit zag. Het antwoord van de arts voor het auditorium was: "Heb jij dan ooit weleens een virus in levende lijve gezien"?…
    Maar mijn gepassioneerdheid komt doordat ik die lieve fretten in die boxen zag. Fretten horen niet in boxen maar in de natuur.
    Deksel ging er weer op en daar zaten ze weer in hun benauwde hok, waarschijnlijk weer binnenkort erg ziek te wezen. Waarmee kan zoiets worden goedgepraat. En welk mens met gevoel kan dit zomaar doen? Zijn dieren dan gebruiksartikelen?
    Ben opgevoed met eerbied voor al wat leeft en kan dit niet rijmen. Als je in je leven meerdere keren met de dood rondom bent geconfronteerd dan ben je geen eisende mens meer maar wordt nederig in hetgeen je overkomt. Moeten we eisen dat tegen elke kwaal en griep een remedie is? Er zijn landen waar mensen helemaal niks te willen of te eisen hebben.
    Fretten die mensengriepvirus krijgen toegediend en mensen die varkensgriep krijgen vind ik op zich verdacht. Artificieel of iatrogeen ziek worden is ook mogelijk.
    De vaccins komen niet van de firma filantropia.
    Er wordt hier amicaal en famiiair over ene Roel en Ab gesproken. Familie ofzo?

  19. pierra april 30, 2009 om 00:16

    Nee Summer, geen familie maar lastige achternamen: Roel Coutinho van het RIVM was eergisteren bij P&W, directeur centrum infectiebestrijding. Ab Osterhaus is een bekend viroloog die al jaren waarschuwt voor een pandemie. De Volkskrant had vorige week een artikel over hem waarin hij (ironisch?) de David Beckham onder de virologen genoemd werd.
    Verder vind ik het ook erg dat de fretten opgesloten zitten in die boxen en griep moeten krijgen, maar het is waarschijnlijk wel de enige manier om zeker te zijn dat een vaccin werkt en geen nare bijwerkingen heeft. Hoe moet het anders getest worden. Helaas vinden er nog veel ergere dierexperimenten plaats dan deze.
    Er zit natuurlijk ook een hele industrie achter. De staat heeft zelf geen laboratoria om vaccins te ontwikkelen.
    Het blijft een lastig probleem.
    Groet,

  20. Gus mei 4, 2009 om 02:16

    pierra, ik had al eerder een reactie gegeven, maar vermoedelijk door overload op internet gewist.
    Ik vind het idioot dat we hier in Ned. geen mondkapjes kunnen krijgen. Zoals in Japan.
    Bij de afgelopen griepgolf ben ik gaan vragen bij de apotheek en werd ik aangekeken of ik niet goed bij mijn hoofd was.
    Heb nu met mijn tandarts een deal, dat ie me een pakket geeft, want hij gebruikt die constant. (Tegen inkoopprijs.)
    Tis te absurd voor woorden dat ik via een bouwmarkt of mijn tandarts zoiets moet aanschaffen.
    En zeker het is een lastig probleem, griep.
    Ik meen dat het zelfs doodsoorzaak nr 1 is.
    Elk jaar sterven er duizenden aan griep, ondanks inenting.
    Hoe voorkom je iets.
    Hygiëne, handen op tijd wassen bijvoorbeeld.
    En wat ik zelf doe, is even mijn adem inhouden bij die warme luchtsluizen bij winkels, niet alleen omdat het me irriteert, maar jaren geleden las ik dat het daar stikt van de virussen.

  21. pierra mei 5, 2009 om 17:39

    Ha Gus, idd griep doodt heel wat mensen. Die zijn vaak al zwak door chronische aandoeningen. Het is daarom een goed idee om mondkapjes te dragen ook al zullen de voorbijgangers je nastaren en denken dat je AIDS hebt of zo…Dus ik weet niet of ik er mee rond zou lopen als ik ze al had.
    Maar als je gewoon je vitaminen binnenkrijgt zou je ertegen moeten kunnen.
    Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel gevallen van mexicaanse griep er vandaag zijn. In Italie zijn er vier gevallen gemeld.
    Groet,

  22. Gus mei 5, 2009 om 18:11

    Tegen joggen werd er indertijd ook nogal raar aangekeken, tis nu bijna volkssport nr. 1
    Een goeie weerstand is natuurlijk heel belangrijk, maar de Mexico "pandemie-griep" staat niet in verhouding tot wat er elk jaar gebeurt ‘all over the world’.
    Daarom lijkt het mij beter om mondkapjes gratis te verstrekken, al loop je dan voor joker, it’s your life.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

