Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

De kwakzalver

Dit bericht is geschreven naar aanleiding van een VKblogbericht met een Quiz over kanker (!) waar veel commotie ontstond rond onder andere de bewering dat kanker niet erfelijk zou zijn. Deze bewering werd zonder verdere uitleg gegeven als ‘goed nieuws’.

 

In datzelfde bericht wordt het boek van Andreas Moritz: Cancer is not a disease, it’s a defense mechanism aangeprezen.

 
Moritz beweert dat het niet de beschadigde of defecte genen zijn die iemand dood maken. Kanker doodt volgens hem niet de mens die erdoor getroffen is. Wat de kankerpatiënt zou doden is niet de tumor, maar de vele achterliggende oorzaken die achter celmutatie en tumorgroei liggen. Deze oorzaken zouden volgens hem het middelpunt van elk kankeronderzoek moeten zijn, terwijl de meeste oncologen juist aan dat punt voorbij zouden gaan. Moritz beweert dat deze oorzaken voortkomen uit voortdurende conflicten, schuldgevoelens en schaamte. Deze zouden het lichaam verlammen en leiden tot een kwaadaardige tumor.
Word je door kanker getroffen dan is dat volgens Moritz dus je eigen schuld of die van de mensen uit je omgeving als je daar voortdurend conflicten mee hebt.

Het is algemeen bekend dat kanker veroorzaakt kan worden door milieufactoren zoals roken, straling, overgewicht, vervuild milieu maar ook virussen. Deze factoren kunnen het DNA doen muteren of oncogenen activeren. Oncogenen komen voort uit gemuteerde proto-oncogenen. Dit zijn genen die verantwoordelijk zijn voor de celcyclus en de celdifferentiatie. Ook tumorsuppressorgenen of anti-oncogenen kunnen muteren. Dit gen is normaal verantwoordelijk voor reparatie van het DNA en controleert de celcyclus en celgroei ook door middel van het reguleren van apoptose ofwel geprogrammeerde celdood. Het is duidelijk dat wanneer deze processen verstoord raken er een ongecontroleerde celgroei kan ontstaan.

Kanker kan erfelijk zijn. Er bestaat een aantal genen, waaronder BCRA1, BCRA2 en p53, die, zodra ze gemuteerd zijn, een predispositie vormen voor borst- en eierstokkanker. De gemuteerde genen worden van generatie op generatie doorgegeven. Men heeft dan een verhoogd risico op kanker. Kanker is niet erfelijk in de zin dat een organisme met een tumor deze tumor doorgeeft aan zijn nageslacht.

Moritz denkt helemaal uit zichzelf te weten dat kanker geen ziekte is, terwijl duizenden wetenschappers en medici hun best doen kanker steeds beter te begrijpen en te behandelen. Zouden die allemaal zo ‘goedgelovig’ zijn als hij suggereert. Moritz raadt mensen af chemotherapie te ondergaan. Hij noemt zichzelf een ‘medical intuitive’. Moritz is geen arts; hij is een gevaarlijke kwakzalver.

 

Dit blogbericht kwam tot stand in samenwerking met ing. St Hawk.

 

Alle informatie omtrent de genetische achtergronden van kanker kan teruggevonden worden op Wikipedia.

 

PZ Meyers en M Hawkins over Andreas Moritz.

 

 


32 Reacties op “De kwakzalver

  1. kuifje simon november 8, 2010 om 12:42

    Moritz … nu met gratis Moermandieet ;-P

  2. Peter Louter november 8, 2010 om 12:50

    Zonder direct op de stellingen van Moritz in te willen gaan, denk ik dat het goed is om te overwegen dat bij de gemiddelde mens de weerstand meestal sterk genoeg is om kankercellen op te ruimen.
    Als we het over ‘gezond leven’ hebben zouden we de natuurlijke weerstand als de belangrijkse meetfactor moeten zien.
    Maar voor zover ik weet is daar nog geen bruikbaar model voor.
    Verder wil ik wijzen op stress als weerstandsverlagende factor. Langdurige stress is naar mijn overtuiging een niet te verontachtzamen oorzaak bij het ontstaan van kanker.
    In preventieve zin kan er dus nog veel worden gedaan.
    In curatieve zin lijkt het me vooralsnog niet verstandig om chemo e.d. te mijden.Maar kankerpatienten zou ik zeker aanraden om niet na te laten wat hun weerstand kan verhogen

  3. Paul Nijbakker november 8, 2010 om 13:09

    De blogger die zo enthousiast Moritz aanhangt heeft van de wetenschappelijke zijde geen kaas gegeten. Hij of zij behoord tot de grote schare anti-wetenschappelijke neo-ludisten die denken dat de wereld in een paradijs veranderd als we allemaal ons instinct en onze "gevoelens" maar volgen.

  4. Glaswerk november 8, 2010 om 13:19

    @Pierra: Juist ja, dank je voor deze heldere toelichting.
    Ik dacht vorige week dat het in een daaraan gerelateerde bijdrage van dezelfde auteur ging over de keuze voor chemotherapie en de eventuele gevolgen daarvan voor de kwaliteit van leven. Er blijkt dus iets heel anders achter te zitten.

  5. lebonton november 8, 2010 om 13:28

    ja, een slecht advies, om geen geëigende therapie te volgen. in mijn te directe omgeving heb ik kunnen constateren, dat de ziekte bestrijdbaar is.

  6. ing.St Hawk november 8, 2010 om 13:34

    @Peter Louter,
    Je schrijft: "Langdurige stress is naar mijn overtuiging een niet te verontachtzamen oorzaak bij het ontstaan van kanker."
    Je spreekt natuurlijk van een overtuiging maar heb je daarnaast ook een onderbouwing uit betrouwbare hoek ?

  7. antoinette duijsters november 8, 2010 om 13:43

    Pierra, prima blog, de desbetreffende blogger is vooral bezig mensen een schuldgevoel aan te kweken.
    Zo van ziekten is eigen schuld, zij heeft al veel stof doen opwaaien en anderen aan het twijvelen gebracht.
    Wordt tijd dat deze blogger wat tegen geluiden krijgt. Ziekten en niet vergeten ouderdom zijn niet te voorkomen.

  8. IngridvandenBergh november 8, 2010 om 13:58

    Intressant blog.
    Mij lijken conflicten, schuldgevoelens en gevoelens van schaamte inderdaad geen oorzaken voor het ontstaan van kanker. Wel las ik al vaker over het verband tussen wat zich in je geest afspeelt en je weerstand tegen ziektes. Het lichaam van mensen die veel hebben te lijden onder bovenenoemde gevoelens, zou best wel eens minder resistent kunnen zijn tegen bepaalde ziektes. Het lichaam is immers een fabriek waarin zich allerlei chemische processen afspelen. Denk maar eens aan de afgifte van adrenaline in een spannende situatie. Hier wordt duidelijk een relatie blootgelegd tussen wat zich in je hersenen (geest) afspeelt en lichamelijke processen.

  9. Peter Louter november 8, 2010 om 14:02

    @Hawk, google eens op de woorden kanker en stress; weerstand en stress; immuniteit en kanker,
    Wie zoekt zal vinden🙂

  10. ing.St Hawk november 8, 2010 om 14:16

    @Peter Louter,
    Na het doorlezen van de eerste tien Googlehits op ‘Kanker en Stress’ lijkt het er voorlopig sterk op dat jouw overtuiging inderdaad niet meer is dan een persoonlijke overtuiging. De ‘onderbouwing uit betrouwbare hoek’ waar ik zo nieuwsgierig naar ben heb ik daar niet aangetroffen.

  11. Peter Louter november 8, 2010 om 15:00

    @Hawk, is deze beter (kostte drie seconden)http://www.kennislink.nl/publicaties/tumor-immunologie-je-afweersysteem-vecht-tegen-kanker

  12. Blutch1 november 8, 2010 om 15:06

    ing.St Hawk, misschien toch maar eens verder kijken dan de eerste tien Googlehits.
    Langdurige stress veroorzaakt wel degelijk een vermindering van het afweersysteem en dat heeft vervolgens zijn uitwerking op het afvangen van tumorcellen.
    Is de Lancet goed genoeg voor je?http://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045(04)01597-9/abstract

  13. Blutch1 november 8, 2010 om 15:10

    Ik zie dat de link niet goed werkt.
    Google eens op:stress afweersysteem lancet

  14. pierra november 8, 2010 om 15:18

    @Glaswerk, we praten over dezelfde blogger maar niet over hetzelfde bericht.
    @Antoinette, het is duidelijk dat we het eens zijn.
    @Ingrid, sommigen schijnen precies te weten hoe het zit terwijl de wetenschap er nog niet uit is.
    @Blutch bedoel je dit? http://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045%2804%2901597-9/abstract

  15. Glaswerk november 8, 2010 om 15:30

    @Pierra:we praten over dezelfde blogger maar niet over hetzelfde bericht.
    Klopt, maar de boodschap van enkele bijdragen van de betreffende auteur blijkt wel steeds op ongeveer hetzelfde neer te komen.
    En voor alle duidelijkheid: ik ben het dus eens met het gestelde in jouw bijdrage.

  16. Peter Louter november 8, 2010 om 15:49

    @Hawk, ik geloof niet dat ik in mijn hemd sta, of zie ik dat verkeerd?

  17. ing.St Hawk november 8, 2010 om 15:51

    @Blutch,
    Zeer bedankt ! Daar kom ik inderdaad verder mee.
    Peter Louter, natuurlijk sta je niet in je hemd. Ik wil graag weten hoe het zit en vraag mensen dan graag het hemd van het lijf. (puntmuts ophouden graag)

  18. Peter Louter november 8, 2010 om 16:01

    @Hawk, :)), doe ik

  19. Annelies november 8, 2010 om 16:09

    Helder betoog, aanbeveling voor jullie!

  20. ing.St Hawk november 8, 2010 om 16:13

    Peter Louter,
    Om dan helemaal misverstanden over deze materie te voorkomen: de stress waar kwakzalvers graag over praten en ‘therapieën’ voor verzinnen is de volsmondstress (deadlines, problemen thuis, ingezakte aandelen). Die heeft bij mijn weten niet zoveel te maken, om niet te zeggen niets, met de heat shock stress waarvan sprake is in jouw Kennislinkartikel.

  21. Blutch1 november 8, 2010 om 16:51

    ing.St Hawk, niet zo haastig. Hieronder een gecopieerd stukje uit dat artikel in de Lancet:
    Stressful experiences include physical stressors such as pathogens and toxins, and psychological stressors such as major life events, trauma, abuse, or factors related to the environment in the home, workplace, family, or neighbourhood. The ability to adjust or habituate to repeated stress is also determined by the way a person perceives a situation.(6)
    6= een verwijzing naar weer een ander artikel speciaal hierover.

  22. pierra november 8, 2010 om 17:19

    @Blutch, het is duidelijk welk soort stress bedoeld wordt in deze studie. Bedankt.
    De conclusie blijft erg voorzichtig:
    Evidence mainly from animal models and human studies suggests that stress and depression result in an impairment of the immune response and might promote the initiation and progression of some types of cancer, mainly associated with a DNA tumour virus, retrovirus insertion near a cellular oncogene, and other viruses such as EBV. ….Our growing understanding of immunomodulation and the links between the CNS, and endocrine and immune systems might improve the chances for successful psychoneuroimmunoendocrine interventions.

  23. Peter Louter november 8, 2010 om 17:37

    @Hawk, de alternatievelingen hebben soms ook wel eens een punt, maar zoals in dit geval, met het afraden van standaardtherapieën, zijn ze gevaarlijk bezig. Dat is jouw terechte punt.
    Aan de andere kant mogen we rustig hardop zeggen dat de medische wereld traag is in het verwerken van nieuwe inzichten. Ik blijf een stressbeperkt leven, uit overwegingen van gezondheid, van harte aanbevelen. Dat geldt ook voor het advies om bij ziekte je ook op versterking van het immuunsysteem te richten. Veel bestaande kankertherapieën zijn geen goed nieuws voor het imuunsysteem en verzwakken het

  24. Arne november 8, 2010 om 18:09

    Toch zou het heel aardig zijn een keer wetenschappelijk te onderzoeken hoeveel procent kans op kanker komt uit de genen en hoeveel van roken/drinken/te weinig bewegen/slecht eten/stress kortom de manier hoe iemand leeft. (hoe iemand leeft heeft ook weer met zijn persoonlijkheid te maken)

  25. Blutch1 november 8, 2010 om 18:29

    @Pierra, die voorzichtigheid zul je bij elk wetenschappelijk artikel aantreffen. Dat is geen onwil, maar dat geeft de stand van zaken tot dan toe aan. Net zo goed als de laatste zin meestal is: verder onderzoek is vereist.
    @Arne, dat soort percentages kun je vinden in de lekenpers, maar zelden in een wetenschappelijk artikel. De enigen die zich eraan bezondigen zijn vaal epidemiologen. Het lijkt houvast te geven, maar het is een vals houvast.
    Mensen schijnen moeilijk te kunnen leven met onzekerheden. Maar in de praktijk is alles onzeker en zelfs dat is onzeker.

  26. Gus november 8, 2010 om 20:07

    Allereerst dank voor je artikel en een dikke aanbeveling natuurlijk.
    wat ik er van weet is dat kankeronderzoek in een dermate ver gevorderd stadium zit, dat elke financiële bijdrage welkom is.
    Dat kanker te wijten zou zijn aan schuldgevoel en….kletskoek!
    Gezond leven, ja okay. Maar wie leeft er nou nog 100 % gezond.
    Dus daar komt vermoedelijk dat z.g. schuldgevoel om de hoek waar ene moritz dankbaar gebruik van maakt om mensen op te fokken en zijn boek te verkopen.
    Kassa bingo.
    Ik geef/stop liever m’n geld in een collectebus ter bestrijding van.

  27. Eelco november 8, 2010 om 21:55

    Duidelijk en helder betoog, Pierra. Bedankt dat je de moeite hiervoor neemt !

  28. elsje dijkstra november 8, 2010 om 22:34

    Kanker is een containerbegrip. In de medische wereld heeft niemand kanker, patiënten lijden aan maagkanker, borstkanker, lymfeklierkanker etc. Elke vorm van kanker, ingedeeld in de plek waar de tumor zich manifesteert, kent weer onderverdelingen. Snelheid van ontwikkelen, kans op uitzaaiingen, etc.
    Daarnaast wordt er een onderscheid gemaakt in mogelijke behandelingen. Het zal duidelijk zijn dat huidkanker makkelijker te opereren is dan een tumor in de hersenen. Ook de oorzaken van kanker zijn talrijk en lopen uiteen van onbekend tot hoog kankerverwekkende stoffen.
    De termen weerstand, stress en trauma zijn verwarrend en moeten altijd in hun context worden gelezen.
    Trauma is in de medische wereld een term die kan slaan op een ongeluk (traumahelicopter) of op een niet verwerkt psychisch leed.
    Stress kan heel ordinair overbelasting betekenen of slaan op een langdurige, niet bij de situatie passende, vorm van gespannenheid.
    Weerstand is het vermogen om kwalijke indringers (ziekteverwekkers) te verslaan of geeft aan dat er frisse tegenzin is.
    Een arts zal altijd alle factoren meewegen in de diagnose en bij de mogelijke behandelingen.
    Iedereen die denkt dat het antwoord op kanker altijd en overal hetzelfde zal zijn, heeft niet begrepen dat kanker een containerbegrip is.

  29. knutselsmurf november 9, 2010 om 01:44

    @Peter Louter :
    Je kan niet alle veroorzakers van kanker uit je omgeving verbannen, en al kon je het, dan zou je het nog spontaan kunnen krijgen. Je kan alleen maar dankbaar zijn als het je deur voorbij gaat. Elke dag worden je kansen slechter.

  30. De Stripman november 9, 2010 om 10:46

    Goed verhaal ! Welke factoren er allemaal meespelen bij het ontstaan van ziektes zal nog niet precies bekend zijn, maar dat erfelijkheid een belangrijke factor is staat buiten kijf.
    Ik herinner me een onderzoek onder 100-plussers waarbij gevraagd werd naar leefstijl, traumatische ervaringen, al dan niet sporten, roken enz. Er kwam uit dat zowel mensen met een gezonde leefstijl als niet sportende rokers, drinkers en getraumatiseerden kans hadden om 100 jaar of ouder te worden. Belangrijkste factor: een goed genetische aanleg…;o)
    Een gezonde leefstijl is helaas geen enkele garantie voor een lang en gezond leven…

  31. Gus november 10, 2010 om 01:13

    10 november (vanavond dus) Ned.1 vanaf 20.30 een live TV programma "Sta op tegen kanker".
    Er moet nog erg veel onderzoek gedaan worden en dat kost een hoop poen.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

%d bloggers op de volgende wijze: