Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Kunnen we niet wat soorten missen?

Dat is de vraag die Bas Haring zich stelt in zijn laatste boek plastic Panda’s. Soorten sterven uit en dat vinden we een ramp. Naar aanleiding van de publicatie van zijn boek kwam er een krantenbericht in Trouw waarin Bas Haring geïnterviewd werd. Er is veel commotie ontstaan onder de lezers getuige de felle en vele reacties onder het artikel. Bas Haring is bijzonder hoogleraar ‘publiek begrip van de wetenschap.’ Hij is geen bioloog.

Bas Haring

Bas Haring

Voor Hoe?Zo! Radio werd hij geïnterviewd. Hij gaat in het boek op zoek naar de waarde van de natuur. Dit deed hij uit nieuwsgierigheid maar hij heeft er duidelijk een vooringenomen mening over. De manier waarop we over soorten denken zou volgens hem te overdreven zijn. Een soort kan immers niet lijden maar een dier wel. En het idee over de biodiversiteit als een radarwerk waarin elk radartje onmisbaar is gaat volgens hem mank. Hij krijgt helaas de tijd niet om uit te leggen waarom dat niet zou kloppen.

Hij haast zich om te zeggen dat soorten er wel toe doen, maar vervolgt dan dat we met minder ook wel afkunnen. Hij wil dat er gekeken wordt naar de gehele natuur. (Ik weet niet wat in dit geval de gehele natuur is en ook niet hoe je die moet bestuderen.) De soorten zijn niet altijd even handig en nodig. Kortom ze hebben niet altijd evenveel waarde.

Vervolgens zegt hij dat wij hechten aan de waarde van soorten, maar dat ze door onszelf ingedeeld zijn. (Tja, hoe wil je er anders met elkaar over kunnen praten)

Dan komt Rob Buiter aan de telefoon, een wetenschapsjournalist en zegt dat Bas het begrip biodiversiteit niet kent en versimpelt. Hoeveel en welke soorten kunnen we dan missen? Biodiversiteit is immers gebaat bij een brede genetische basis. Hoe kun je waarde toekennen aan een diersoort?

Bas Haring zegt dan dat je afstand kunt nemen van het soortbegrip door te discussiëren over de functionele biodiversiteit*. In dat geval zou de redenering inderdaad wat genuanceerder liggen, maar ondertussen is de ongenuanceerde boodschap van Haring allang verspreid. Rob Buiter zegt vervolgens dat wij de plicht hebben om voor de dieren en planten te zorgen. Daar is Bas Haring het niet mee eens. De journaliste van de radio zegt dat niet iedereen dezelfde waarde als Bas Haring aan soorten zal toekennen. Dit idee van waarde is natuurlijk subjectief. En dat snapt hij ook wel.

Bas Haring zou hier op zoek gaan naar de waarde van de natuur maar hij lijkt het allemaal al te weten. De ophef betekent natuurlijk veel reclame voor zijn boek. Maar hij is zo vooringenomen dat ik het boek al niet meer hoef te lezen.

*Bij functionele biodiversiteit kijk je naar de rol die de verschillende soorten spelen in een ecosysteem. Het is inmiddels wel duidelijk dat wij misschien nog maar 50% van alle diersoorten kennen. Het is daarom onmogelijk te pretenderen enig oordeel te geven over de rol van iedere soort.

Het interview is hier te beluisteren vanf minuut 22.

Update 18/11 2011: Interview in De Standaard.

43 Reacties op “Kunnen we niet wat soorten missen?

  1. antoinetteduijsters november 17, 2011 om 17:03

    Er zijn soorten die evolutionair op een doodlopend spoor zitten, de grote panda is daar een voorbeeld van.
    Maar dat wil niet zeggen dat je zomaar planten en diersoorten kunt missen. De meesten zitten stevig in een van de vele ecostystemen, haal het eruit en de natuur wordt steeds armer. In Nederland al goed te merken en snel zullen we de nadelen ondervinden. Ziekten en gebrekkige doorgekweekte gewassen.

  2. Marleen november 17, 2011 om 17:15

    @Antoinette, Wij kunnen inderdaad geen soorten missen omdat wij helemaal niet weten welke alle organismen zijn die aan een ecologische ‘niche’ bijdragen of je moet je beperken tot een weiland of een enkel bos (nederlands formaat). Maar dan nog.
    Bas Haring heeft volgens mij geen idee waar hij het over heeft,
    De panda is overigens als gevolg van ontbossing en ander menselijk ingrijpen aan het verdwijnen. Hoort dat bij evolutie?

  3. Aad Verbaast november 17, 2011 om 17:26

    Er is één uitzondering: soorten als Bas Haring kunnen we wel missen. Voegt helemaal niets toe met zijn nutteloze gedachten.

  4. Marleen november 17, 2011 om 17:48

    @Aad, je bent niet de enige die er zo over denkt. Toch zou de wereld zonder Haring wat saaier zijn.
    Ik heb het artikel in Trouw met verbijstering gelezen. In het interview voor de radio beweert hij dat veel biologen ten aanzien van dit onderwerp veel discussieren. Ik geloof dat niet.
    Zijn website beweert dat het een optimistisch boek is:
    http://www.basharing.com/

  5. Rob november 17, 2011 om 18:44

    Als je iets niet goed uitgelegd krijgt begrijp je het meestal zelf niet.
    Ik ken de ideeën van Bas Haring en ik moet zeggen: ik begrijp er niks van. Heeft hij het over het werkelijke belang van soorten in hun omgeving, de samenhang met die omgeving ? Of heeft hij het over de emotionele waarde die mensen op vaak vage gronden toekennen aan soorten ?
    Ik weet het niet.
    Maar als hij het niet goed uitgelegd krijgt is het de vraag of hij in de functie van hoogleraar ‘publiek begrip van de wetenschap’ wel op de juiste plek zit. Vooral als hij het, zoals in dit geval, over onderwerpen heeft waar hij weinig kaas van gegeten heeft.

    • Marleen november 17, 2011 om 19:05

      @Rob, het lijkt erop dat hij verbaasd is (maar het eigenlijk maar raar vindt) dat biologen zo aan soorten gehecht zijn en dat als ze door de natuur lopen overal soorten zien. Soorten zijn immers bedenksels van de mens.
      Hij hecht blijkbaar niet zo veel belang aan soorten en zeker niet op emotionele wijze. Hij vindt die emotie ten aanzien van soorten niet kloppen. Ook gelooft hij dat de samenhang niet zo belangrijk is als die meestal wordt voorgesteld. Maar wat hij bedoelt als hij zegt dat hij wel om het grote geheel geeft, dan is hij zeker niet meer te volgen. Het grote geheel bestaat toch uit al die kleine ‘niches’.

  6. Simen Vrederat november 17, 2011 om 18:49

    Ook de soort “filosoof” is een soort die moeilijk gedijt in een wereld waar men slechts geïnteresseerd is in hoe mannen honden bijten. We zien Haring al heel lang spartelen op de uitgedroogde media.
    Aan de andere kant kan ik me inleven in een gedachte dat beroemd worden na je dood ook weinig zekerheid biedt. Maar ja, dat is nu juist wat hij ontkent begrijp ik.
    Een mooi blog met een mooi onderwerp. Jammer dat er uit die link geen geluid komt. Of ligt dat aan mij ?

    Vriendelijke groet,
    Simen Vrederat

    • Marleen november 17, 2011 om 19:11

      @Simen, ik begrijp dat Bas Haring al vaker onder vuur heeft gelegen. Je vraagt je dan inderdaad af wat hij op zo’n plek als hoogleraar doet.
      De link naar het radioprogramma brengt je naar de pagina van Hoe?Zo! radio waar je het interview vanaf minuut 22 kunt beluisteren. Je moet wel op het > knopje klikken onder de bewuste poscast om het te starten.
      Bedankt voor je reactie,

  7. Jacopone Sr november 17, 2011 om 19:15

    Er zijn in de loop der tijd veel soorten uitgestorven: de sabeltandtijger en de dodo bijvoorbeeld. Ik lig er niet wakker van, en Haring kennelijk ook niet. Als ik lees hoeveel misbaar wordt gemaakt als er gebouwd dreigt te worden op een terrein waar de grijze gorzel overwintert, dan kan ik alleen maar lachen.

    Niet aardig hè.😈

  8. Marleen november 17, 2011 om 19:31

    @Jacopone Sr, het is niet zo erg dat u daar niet wakker van ligt. De meeste mensen liggen er helaas niet wakker van. Maar een filosoof en hoogleraar die de verantwoordelijkheid heeft jonge mensen op te leiden kan niet zomaar afgaan op de wind en beweren wat hem wel een aardig discussieargumentje lijkt. Hij speelt precies in op dat gevoel wat u ten aanzien van ‘de grijze gorzel’ hebt en probeert zo populair te worden bij het simpele publiek. Het probleem beperkt zich bovendien niet tot Nederland, het is een wereldwijd probleem.
    Wat vind u ervan als de olifant of de walvis uitsterft? Of dichter bij huis, de mus of de merel? Want welke soort bedoelt Haring nu eigenlijk als hij zegt dat we die wel kunnen missen.
    En wat als uw kleinkinderen nooit de kans zullen krijgen deze dieren te zien, behalve op oude filmpjes.

    • Jacopone Sr november 19, 2011 om 13:23

      In de Volkskrant van 19 november staat een interview met Haring.
      En natuurlijk vind ik het, net als Haring, erg als de walvis of de olifant uitsterft. Ik twijfel al bij de een of andere vogelsoort, waarvan ik zeker weet dat mijn kleinkinderen hem niet zal missen.
      En ik hoop van harte dat mijn kleinkinderen geen weet meer zullen hebben van dierentuinen.

    • Marleen november 19, 2011 om 15:28

      Jammer dat ik het niet kan lezen, want ik heb geen abonnement op de VK. Mijn schoonzusje is dol op vogels en is een gedreven vogelaar. Als je het haar zou vragen zou zij elke vogelsoort missen en ik vind haar mening net zo, of zelfs meer belangrijk dan die van Haring.
      De dierentuin is niet zo erg als het lijkt, vooral tegenwoordig worden de verblijven zo ingericht dat de dieren een comfortabel leven hebben. Zelf ben ik altijd met plezier (in Nederland) naar de dierentuin gegaan. (In Italie zijn er nagenoeg geen dierentuinen.)

  9. Simen vrederat november 17, 2011 om 20:31

    Op mijn laptop komt er wel wat uit.

    @jacopone Sr
    Het schijnt dat als je alleen maar lachen kan je de soort verzwakt en jezelf blootstelt aan de gevolgen van natuurlijke selectie. Voor individuele exemplaren zonder direct gevolg. Dat is ook de reden dat de mens ondanks het bezit van een bewustzijn niet in staat is aan zijn eigen welzijn buiten de grenzen van zijn eigen plaats en tijd bij te dragen. D.w.z de tijd en plaats die wordt afgegrensd door wat zijn stofwisseling hem aangeeft.

    Wie de zaak versimpelt tot de nederlanse strijd van de bouwfraudeur tegen de grijze gorzel heeft ook niet echt in de gaten waar het onderwerp over gaat.
    Het gaat om het mechanisme van het ontbreken van enige rem op de vernietiging van de natuur. Zoals bijensterfte die wordt veroorzaakt door insecticide genetisch in planten in te telen in plaats van er overheen te spuiten zoals men vroeger deed.
    Die Haringtheorie is een zeepbel. Soorten doen er wel toe maar zijn niet allemaal handig. Maar daar ligt nu precies het probleem. Dat hij het best vind om bijvoorbeeld de bijen omwille van de petrocratie tot onhandig te kwalificeren en ze dan maar aan de kant te doen.

    • Jacopone Sr november 19, 2011 om 13:43

      Wat schijnt is schijn.

      Met het voorbeeld van de grijze gorzel geef ik aan hoe ver men doorschiet bij het beschermen van de natuur.

      Als op een verantwoorde manier met genetische manipulatie planten worden beschermd dan heeft dat bij mij de voorkeur boven het bespuiten met DDT.

  10. Stefania november 17, 2011 om 21:28

    Een aantal jaren geleden het geluk gehad op Boreno in de jungle met een zeer bevlogen bioloog te spreken. Hij beweerde dat er zon’n 10% surplus of reserve zou zijn. We zouden dus met wat minder kunnen.

    Maar de oerwouden worden in zeer snel tempo vernietigd, waarbij complete ecosystemen plaats maken voor palmboomplantages. De klok tikt: tick toc. We zitten met z’n allen op een groot Paaseiland. Deze site geeft een goed beeld van het tempo van vernietiging: http://www.mongabay.com/borneo.html

  11. Simon Korving november 18, 2011 om 01:25

    Ik weet er één !!!
    Van de zomer doodziek (Lyme) geweest na ‘bezoek’ van een
    (regen)daas !
    Dussuh ……..

    • Marleen november 18, 2011 om 10:49

      @Simon, kijk dat is nu een soort die ook wat mij betreft eruit mag. Wel eigenaardig dat je Lyme opliep van een daas i.p.v. een teek. Ik zie nu ook een plaatje van de goudoogdaas, een vlieg die ik deze zomer in de tuin had !
      Zo kun je ook denken aan de malariamug…

    • Simon Korving november 18, 2011 om 23:17

      Tja, twas zelden vertoond zei de arts na allerlei bloedonderzoeken, dat zei ook het RIVM en de Lymeclub.
      Enneh toen zei ik zal ik dan effe komen prikken met zo’n daas😉 Vonden ze mij weer dazen ….
      Trouwens wat ook hele enge beesten zijn … tandartsen !!!

    • Marleen november 20, 2011 om 22:56

      @Blewbird, je reactie stond in moderatie, sorry zag het net pas.
      Je reactie heeft misschien te maken met de overbevolking in Nederland.

  12. klaas vaak november 19, 2011 om 09:55

    Natuurlijk kunnen wij soorten missen, ik vermoed dat er gedurende de geschiedenis van de aarde meer soorten zijn verdwenen dan er nu zijn, denk maar eens aan de dinosaurussen.
    Het probleem is dat dat uitsterven nu door de overbevolking door de diersoort mens wordt veroorzaakt, en dat loopt uit op ook het uitsterven van die diersoort.
    Maar er is hoop, MRSA is in opmars, en daar kunnen we niets tegen doen.

    • Marleen november 19, 2011 om 15:31

      @Klaas Vaak, Er zijn wel vijf massaextincties geweest voor de huidige zesde die door de mens veroorzaakt wordt. Ik hoop dat we MRSA verslaan.

  13. Jacopone Sr november 19, 2011 om 18:00

    Marleen, het criterium moet niet zijn of wij plezier aan een dierentuin hebben, of de dieren daar een comfortabel leven hebben. Bovendien grijp je in in het natuurlijke leven van het dier door het in een dierentuin te zetten.

  14. Annet Lemaire november 20, 2011 om 19:05

    Hi Marleen,

    Dacht dat ik hierop gereageerd had maar in ieder geval reageerde ik op het stuk van Koos Dijksterhuis in Trouw dat hierover ging. Koos werd voor sentimenteel uitgemaakt. Maar hij is een dichter en bioloog die nauwkeurig observeert. Ik nam het voor Koos op omdat mensen die ‘voelen’ hoger scoren in hun menszijn in hun beleving dan anderen, over het algemeen.

    Alles is met elkaar verbonden.
    Hoewel ik denk dat kleine schakeltjes kunnen worden ingewisseld door verlengingen……maar toch iedere verstoring is er één teveel. De natuur/de kosmos streeft naar heling, naar perfectie, alleen dan kan zij optimaal functioneren……Haal je iets weg dan valt er ergens anders iets om…..De aarde werkt zich rot om te kunnen blijven functioneren heb ik het idee, is mijn gevoel….

    Groet van Annet

    • Marleen november 20, 2011 om 22:31

      @Annet, helemaal met je eens. Ik kende Koos Dijksterhuis niet, maar zal zijn columns gaan volgen. Een ding is duidelijk, Bas Haring is gevoelloos.

  15. Jan november 21, 2011 om 09:50

    Op 6 oktober vierde de VVM (vereniging voor milieuprofessionals) feest vanwege het vijfentwintigjarig bestaan.
    Er waren twee gastsprekers
    Eerst vertelde Marijke Vos dat de bescherming, het beheer en de ontwikkeling van biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen cruciaal zijn voor onze toekomst.
    Vervolgens vertelde Bas Haring over zijn boek Plastic Panda’s…
    Wat een contrast
    Jan

    • Marleen november 21, 2011 om 10:29

      @Jan, je was daar bij ? Waren er geen kritische vragen n.a.v. de lezing van Bas Haring ? Hoe werd zijn speech ontvangen? Daar ben ik erg benieuwd naar.

    • Jan november 21, 2011 om 18:09

      Marleen, ik zat met enkele honderden medemilieumensen in de zaal, toen Bas vertelde over ‘Plastic Panda’s’. Er werden geen kritische vragen gesteld – het programma was niet ingericht op interactie met het publike, het was immers een jubileumfeest.
      Ik heb geloof ik wel gemerkt dat de heer Haring minder applaus kreeg dan mevrouw Vos.
      En aan de tafeltjes hoorde ik kritische geluiden over de lezing van de heer Haring. Er werden wat schouders opgehaald.
      groet van jan

    • Marleen november 21, 2011 om 21:05

      Het is te makkelijk om je schouders op te halen. Bas Haring is een hoogleraar en wordt door veel mensen ‘geloofd’. Zijn verhaal moet tegengesproken worden.

    • Jan november 23, 2011 om 09:02

      Ik ga vragen bij de organisatie, de vereniging voor milieuprofessionals, of er nog wat wordt gedaan aan dit onderwerp

  16. Jan november 24, 2011 om 10:04

    Ik heb aan de VVM gevraagd:
    Tijdens het jubileumfeest waren twee lezingen te beluisteren over biodiversiteit Eerst Marijke Vos en daarna Bas Haring.
    De lezing van Bas Haring heeft me een wat ongemakkelijk gevoel gegeven. Is er bij de vvm iemand die daarover van gedachten wil wisselen met mij? Een werkgroep waarin daarover is / wordt nagepraat? is er al een evaluatie geweest en zijn de bevindingen ter inzage voor mij?
    groet van jan

    De VVM antwoordde:
    Beste Jan,
    Graag breng ik je in contact met de voorzitters van onze sectie biodiversiteit. Wellicht organiseren zij binnenkort een activiteit rondom het onderwerp waar gelegenheid is om met elkaar van gedachten te wisselen, of is er op andere manier een mogelijkheid om met de sectie of enkele leden van gedachten te wisselen.
    Van het feest hebben we geen officiële evaluatie uitgevoerd. Ik krijg natuurlijk wel reacties, ook op de lezing van Bas Haring. Een enkeling kan zijn benadering niet waarderen. De meesten zijn het weliswaar niet met Bas eens, maar waarderen wel de manier hoe hij mensen aan het denken zet en laat reflecteren op hun standpunten en argumenten en zien het als mogelijkheid de eigen standpunten en argumenten kritisch te bezien en evt aan te scherpen.
    Met vriendelijke groeten,

  17. Jan november 24, 2011 om 11:55

    Marleen, in aanvulling op mijn vorige bericht:
    van de sectie biodiversiteit van de vvm kreeg ik deze reactie:
    “Dag Jan,
    Bas Haring brengt inderdaad veel los bij de leden van de sectie biodiversiteit. Ik geloof niet dat er veel leden met hem eens zijn, maar voelen ons wel geprikkeld eigen vertrekpunten tegen het licht te houden waarom we vinden dat biodiversiteit en/of soorten behouden moeten worden. Dat zien we als waarde van zijn inbreng in de biodiversiteit discussie, zoals rachel dat ook stelt.
    We zoeken nog een manier om die discussie verder vorm te geven en naar buiten te brengen. Hetzij door middel van organiseren van een bijeenkomst en bas haring daarbij uit te nodigen, hetzij door een stuk in Milieu, of allebei. We hebben in een secite overleg afgesproken eerst zijn boek af te wachten en dan te reageren. Het boek is nu uit, maar ik althans heb het nog niet gelezen. Wordt zeker vervolgd en we zullen je op de hoogte houden”
    Vriendelijke groet,

  18. Jan november 25, 2011 om 11:42

    Marleen, in aanvulling op mijn vorige bericht:
    van de sectie biodiversiteit van de vvm kreeg ik deze reactie:
    :
    “…van plan komende tijd het boek eens goed te lezen, en zijn argumenten op een rij te zetten en tegen het licht te houden. Over die argumenten kunnen we dan met een aantal mensen uit de sectie onze mening vormen en in een artikel aan de VVM melden. Die mening hoeft helemaal niet eenduidig te zijn, want tijdens een eerdere discussie bleek al dat we hier en daar verschillend over zijn argumenten denken. Wetenschap (wat is bewezen – hoe functioneel is biodiversiteit), ethiek (het rentmeesterschap van de mens over de natuur) en persoonlijke voorkeur (mooi en waardevol) lopen hier dan nogal snel door elkaar. De argumentatie en tegen-argumentatie duidelijk opschrijven en structureren lijkt me heel nuttig voor het debat.”

    • Marleen november 25, 2011 om 14:33

      @jan, wat boeiend allemaal. Als ik het goed begrijp ben je lid van de VVM. Ik durf niet deel te nemen aan deze discussie (als dat al mogelijk is) zolang ik zijn boek niet gelezen heb. Maar wat ik wel weet is dat wij nog lang niet alle soorten kennen en dat is al reden genoeg om er heel zuinig op te zijn. Vaak wordt een zeldzame soort ontdekt en staat dan meteen op de rode lijst. We hebben dus niet eens de kans om het dier of de plant goed te bestuderen. Want het is niet alleen maar ‘leuk’ om veel soorten te bewaren en een grote biodiversiteit te hebben, maar het is ook vanuit het biologisch onderzoek heel belangrijk om soorten te kunnen bestuderen.
      Dankje wel en ik hoop dat je me op de hoogte houd van eventuele ontwikkelingen.

  19. Marleen december 7, 2011 om 14:41

    @Rob, dankjewel,
    Dit is nu precies het probleem:
    ‘Als híj iets mooi vindt, heeft het waarde, als híj het verschil niet ziet tussen primair en secundair regenwoud, bestaat het niet …’

    Conclusie:
    ‘Het leven op aarde is een uiterst complex web van interacties en soorten. Als mens zijn we de enige soort op aarde die over de mogelijkheid beschikt om een groot deel van de andere soorten uit te roeien. Bovendien zijn we ons daar ook als enige soort van bewust. Dat geeft ons mensen én individuen een uitermate hoge verantwoordelijkheid, want elk van ons kan hier in zijn dagelijkse gedrag rekening mee houden. Mensen simplistische argumenten aanreiken om deze verantwoordelijkheid van zich af te schuiven, is niet alleen dom, het is ook heel gevaarlijk.’

    • Rob december 7, 2011 om 16:21

      En die laatste zin verwoordt precies waarom ik me afvraag of professor Haring wel de juiste man op de juiste plaats is.

  20. Meneer Opinie januari 4, 2012 om 20:22

    Dat er af en toe een soort uitsterft, jammer maar vooruit. Maar het tempo waarin dat nu gebeurd, is zo hoog dat er van massaal uitsterven gesproken mag worden. En de geschiedenis laat zien dat dat altijd een buitengewoon ingrijpend effect heeft op alle soorten op aarde. En nu zal ook de mens dus de effecten van massale uitsterven van andere soorten aan den lijve ondervinden. Dat de noordelijke witte neushoorn in het wild is uitgestorven, daar zullen we niet veel van merken. maar mocht de honingbij uitsterven, zoals sommigen voorspellen, dan liggen de zaken anders, dat zou een enorm effect hebben op de voedselproduktie.

    Maar dit is natuurlijk wel een prachtige gelegenheid om zo’n massaal uitsterven eens direct en van dichtbij de bestuderen, in plaats van indirect via fossielen. Ik hoop dat de biologen en andere wetenschappers goed opletten, de komende eeuwen.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

