Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Zonnebloem of artisjok

Van internet: fossiel van een composiet

 

 

Deze foto lijkt wel wat op een schilderij van van Gogh, maar zou ook zo een gedroogde bloem tussen twee pagina’s kunnen zijn die dan wel 47,5 miljoen jaar geleden geplukt is. Het is een fossiel dat deel uitmaakt van een grote familie van de Asteraceae of Composieten, die, na de orchideeën, de grootste plantenfamilie vormt. De Composietenfamilie bestaat uit veel uiteenlopende soorten als zonnebloemen, madeliefjes, chrysanten, sla en artisjokken.

 

De bloem werd gevonden in het Noordwesten van Patagonië en is één van de zeldzame fossielen van bloemen die er zijn. Vaak moeten de paleobotanici zich baseren op vondsten van stuifmeel. De vindplaats bevestigt de hypothese dat de familie haar oorsprong had in deze regio. Het fossiel toont ook aan dat deze familie zich eerder ontwikkelde dan men tot nu toe dacht. De voorouders ontwikkelden zich in Gondwana reeds voordat er zich natuurlijke barrières vormden waardoor de plant zich over alle continenten (behalve Antarctica) kon verspreiden.

 

Deze vondst werd in Science gepubliceerd en van commentaar voorzien. Ook Scientific American besteedde er aandacht aan.

 


26 Reacties op “Zonnebloem of artisjok

  1. maria-dolores november 1, 2010 om 17:39

    Heb er geboeid naar gekeken en gelezen.
    Vroeg me even af waarom er wel fossielen van varens enzo bestaan, maar nauwelijks van bloemen.

  2. pierra november 1, 2010 om 17:43

    @maria-dolores, de foto is inderdaad erg mooi en daar ging het eigenlijk om.
    Goeie vraag, die is voor Antoinette! Misschien heeft het iets te maken met het feit dat varens dichtbij water staan, terwijl deze bloemen vaak in droge gebieden groeiden en verpulverden??

  3. zolder november 1, 2010 om 18:06

    Prachtig. Ik zou ook wel meer willen weten over wie hem vindt en hoe.

  4. zolder november 1, 2010 om 18:08

    Dat had ik ook willen schrijven.

  5. antoinette duijsters november 1, 2010 om 18:10

    Pierra en maria-dolores, bloemen leven maar kort, daarom zijn er weinig fossielen. Want het is de plant te doen om zaad achter te laten. Er bloeien ook bloemen in het, of liever op het water. Varens worden veel gevonden omdat er veel zijn. Vooral in het carboon, was een wel zeer algemene plant.

  6. pierra november 1, 2010 om 18:23

    @zolder, ik vond de foto al zo mooi dat ik niet al teveel uitgezocht heb hoe het zit. Maar de auteurs van de artikel (zie links onderaan) zijn ook de vinders van het fossiel.
    Mooie avatar, ik kom gauw kijken!
    @antoinette, dat is duidelijk, dankjewel. Ik heb ook de fout die je opspoorde verbeterd.

  7. meneer_opinie november 1, 2010 om 18:48

    Schitterende foto en een prachtig fossiel. Alweer een ‘gap’ verdwenen.

  8. Ingrid van den Bergh november 1, 2010 om 19:27

    Compositen kunnen hier zomaar een schilderij met zonnenbloemen van componeren;-))

  9. pierra november 1, 2010 om 20:46

    @meneer_opinie, met wat geduld wordt het een fossielenboom.
    @Ingrid, je laat je duidelijk door het fossiel inspireren🙂

  10. BarbaraJansma november 1, 2010 om 21:11

    Van een wonderbaarlijke schoonheid

  11. ing.St Hawk november 1, 2010 om 22:30

    Na mijn eerste reactie, (wow wat een mooie !) , komt bij mij, net als bij meneer opinie waarschijnlijk, de gedachte op: hier zullen de evolutieontkenners wel weer een wenbrauwtje bij optrekken.
    Jammer eigenlijk. Dit soort vondsten zijn, met de geschiedenis die er aan verbonden is, veel te mooi om onzinverhaaltjes bij te gaan verzinnen. De werkelijkheid is zoveel malen fascinerender.
    er zijn ook voorbeelden van een goede mix van geloof en wetenschap.http://news.discovery.com/dinosaurs/dinosaur-skull-found-in-church.html

  12. pierra november 1, 2010 om 22:43

    @Barbara, ik was ook verrast door deze prachtige foto.
    @ing. St Hawk, het leek mij ook een prachtfossiel. Jammer dat ik geen toegang heb tot het ‘commentaar’. Dan wisten we nog meer over de hele vondst en wat deze precies betekent.
    Langzaamaan verlies ik interesse in deze evolutieontkenners, al vind ik het wel erg voor ze dat ze dit moois moeten missen.
    Prachtig fossiel. Zou het al gepubliceerd zijn binnen de wetenschap? Volgens het onderschrift zijn er tanden te zien, volgens de deskundige Sereno zijn er geen tanden. Een dubieus geval?

  13. ing.St Hawk november 1, 2010 om 23:02

    Ik weet niet of "I do not definitively see teeth." hetzelfde is als "I definitively do not see teeth."
    Ik zie ze zelf ook niet maar ik kom dan ook niet zo vaak in een kerk.

  14. pierra november 1, 2010 om 23:12

    @ing. St Hawk, ik zie nu wel wat ze bedoelen met de tanden, maar dat komt misschien omdat ik vaak in een kerk kom😉
    Recht onder de lettertjes ‘svp’ waarschijnlijk.

  15. 100_woorden november 2, 2010 om 03:05

    @Pierra
    =47,5 miljoen jaar geleden=
    Als ik het lees kan ik het wel plaatsen in de aardse geschiedenis, maar zodra ik over dat soort getallen na ga denken wordt het te abstract om te bevatten. Een eeuw, desnoods een millennium, daar kan ik mijn begrip nog wel omheen krullen, maar bij een tijdsduur met zes of meer nullen kan ik me niets meer voorstellen. Het grappige is dat het fossiel er zo gewoon uitziet, alsof het een paar jaar geleden gedroogd is tussen de bladzijden van een vergeeld boek.

  16. pierra november 2, 2010 om 08:49

    @100_woorden
    Het zijn enorme getallen en blijven moeilijk te bevatten, vooral als je bedenkt dat de mens pas sinds 200.000 jaar op Aarde rondloopt en wijzelf pas zo’n 50 jaar (?).
    Het is inderdaad verbazend hoe goed de pigmenten bewaard zijn gebleven.
    De bloem ziet er daardoor best fris uit.

  17. antoinette duijsters november 2, 2010 om 09:28

    Pierra, met grote getallen omgaan kun je of niet. Het blijkt moeilijk te leren en ook uit te leggen. Maar ik heb er geen enkele moeite niet. Kan me de hele lange evolutie tijd goed voorstellen:-)
    Zelf heb ik er 59 jaar opzitten:-)

  18. pierra november 2, 2010 om 11:26

    @Antoinette, ah, dat zal het zijn, je bent zelf ook al een stukje ouder😉 en je interesseert je al sinds je jeugd voor fossielen. Dat maakt het natuurlijk makkelijker…
    Ik ben pas kort geleden aan het rekenen geslagen. Het is net als het bevatten van de ruimte, het universum, dat valt niet mee.

  19. Aad Verbaast november 2, 2010 om 14:09

    Prachtig.
    Ik begrijp alleen niet die discussie hierboven dat er niet zoveel fossielen van planten zouden zijn. Je ziet ze toch regelmatig? Zelfs in de standaard winkeltjes..
    Maar ja, ik ben helemaal geen kenner natuurlijk.

  20. pierra november 2, 2010 om 14:25

    @Aad, het ging om bloemen, daar zijn erg weinig fossielen van en varens bijv. weer wel. Welke fossielen bedoel je?

  21. Annet november 2, 2010 om 14:33

    van een tijdloze schoonheid…..

  22. Jeetjemina november 2, 2010 om 15:10

    Lijkt wel een pre-historische muurschildering!
    Mooi en heel bijzonder!
    gr eva

  23. smokey november 2, 2010 om 16:06

    Natural art! Van onschatbare en vooral immateriële waarde. Een unicum dat z`n weerga niet kent. Tot nu toe…
    Heel bijzonder dat men de oorspronkelijke bloemsoorten zelfs nog kon herleiden.
    Prachtig Pierra.

  24. pierra november 2, 2010 om 16:10

    @Annet en @Jeetjemina, bijzonder en schoon is het inderdaad.
    @smokey, we mogen hopen dat er meer van zulke pracht’schilderingen’ gevonden worden.

  25. ron november 2, 2010 om 22:52

    Pracht bijdrage, pracht foto. Nooit geweten dat de zonnebloem en de artisjok familie van elkaar waren.
    Is er een kans dat er ooit iets of iemand deze bloem heeft zien bloeien?

  26. pierra november 3, 2010 om 21:48

    @ron, ik wist het ook niet tot ik dit ‘familiepotret’ zag.
    Onze verre primatenneefjes zagen hem misschien wel bloeien.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

