Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Een zonnige herfstdag

De sierappel in de zon

sierappeltje

 

…en met de maan

 

 

herfsttooi met maan

 

 

Rood, groen en blauw in de amberboom.

 

 

Oktober 2010

30 Reacties op “Een zonnige herfstdag

  1. ing. St Hawk oktober 29, 2010 om 13:34

    Pierra,
    Was elke herfstige zondag maar zo’n mooie zonnige herfstdag. Zo mooi duurt meestal maar kort dus zorg dat je geniet met volle teugen.

  2. pierra oktober 29, 2010 om 13:40

    @ing. St Hawk, de komende zondag wordt bijzonder herfstig, dus deze zonnige vrij(e)dag is het vast vooruit genieten.

  3. Glaswerk oktober 29, 2010 om 13:43

    @Pierra: Wauw, wat veel blauw.

  4. smokey oktober 29, 2010 om 13:59

    En de maan scheen door de bomen….
    Ragfijne foto van de amberboom.
    Wat een kleurenpracht.

  5. pierra oktober 29, 2010 om 14:13

    @Glaswerk, ja ja dat eeuwige blauw, ik kan er niets aan doen😉
    @smokey, de kleuren zijn bijzonder deze dagen en dan met de zon erop. Minder vanzelfsprekend dan je zou denken…

  6. maria-dolores oktober 29, 2010 om 14:44

    prachtig!
    als het tot de kerst zo zou blijven…

  7. pierra oktober 29, 2010 om 14:51

    @maria-dolores, dat zou heerlijk zijn…al zullen we het zonder herfstblad moeten stellen.

  8. martin oktober 29, 2010 om 15:03

    Mooi kan de herfst zijn als je de druppels van bril of lens poetst.
    Leuk dat je kan zien dat hij bij jou nu zonnig is.

  9. antoinette duijsters oktober 29, 2010 om 15:09

    Fraai, zeer fraai, maar wat wil je met zulke prachtige kleuren, de amberboom is een schoonheid in de herfst.

  10. pierra oktober 29, 2010 om 15:12

    @martin, :-)) ik weet absoluut niet wat voor weer er bij jullie is, mistig, regen? Dat laatste krijgen we hier dit weekend.
    Wanneer komt er weer een nieuwe serie ‘mobielfotografie’ van jouw hand?
    (Je blogs over be- en ontwapening zijn voor mij erg moeilijk.)

  11. pierra oktober 29, 2010 om 15:17

    @Antoinette, de boom heb ik ook in z’n geheel gefotografeerd, toch komt dat niet tot z’n recht op de foto.
    Ik ga het van de week nog eens proberen…als het weer een beetje weer is.

  12. Glaswerk oktober 29, 2010 om 15:35

    @Pierra:ik kan er niets aan doen😉
    Jawel.
    Door te ruilen van woonplaats.😉

  13. pierra oktober 29, 2010 om 15:42

    @Glaswerk, een goed idee. Huizenruil! Ik moet dan wel even mooi weer bestellen.
    Ik ga alvast voor een heerlijk Nederlands afwisselend-bewolkt-met-hier-en-daar-een-bui-weer, dat geeft ook prachtige plaatjes toch.

  14. kuifje simon oktober 29, 2010 om 16:53

    Tja … zo kom je de herfst wel door ;-))
    Zo kan ik het ook !!!

  15. pierra oktober 29, 2010 om 17:58

    @kuifje simon, uit Frankrijk komen veel mooie verhalen over terrasjesweer en strandwandelingen, ook lang niet gek.

  16. Aad Verbaast oktober 29, 2010 om 18:07

    Heerlijke luchtige foto’s.
    Geeft een fris en fruitig gevoel!

  17. pierra oktober 29, 2010 om 18:14

    @Aad Verbaast, de lucht is al behoorlijk fris en tintelend dus dat zie je goed.

  18. martin oktober 29, 2010 om 21:13

    Pierra er is een nieuw blog, maar ik kom er niet toe het te vullen.
    Ik probeer niet moeilijk te schrijven, maar zo dat iemand die de
    Volkskrant kan lezen ook mijn tekst kan lezen. Waarom vind jij
    het moeilijk.

  19. pierra oktober 30, 2010 om 00:35

    @martin, ik ben benieuwd naar je nieuwe blog.
    Het is allemaal heel goed leesbaar, maar ik heb over het algemeen te weinig achtergrondkennis om er over mee te kunnen praten…

  20. ing. Sh. Holmes oktober 30, 2010 om 13:21

    Pierra,
    Uitgaande van het feit dat de omloopcirkel van de maan kleiner is dan de diameter van de zon, en er dus sprake is van paralelliteit als het gaat om de richting van de lichtdeeltjes die jouw oog (camera) bereikten via de maan en die via het sierappeltje, kom ik tot de slotsom dat je bij het maken van foto 1 (melo) zo’n 30 graden naar rechts gedraaid stond t.o.v. de richting waarin je stond toen je de foto’s van de maan maakte waarbij ik ervan uitgegaan ben dat je alle genoemde foto’s binnen een tijdsbestek van 30 minuten gemaakt hebt.
    Klopt dat ?

  21. Gus oktober 30, 2010 om 15:15

    ♫ Leuke foto’s.
    Ik durf het bijna haast niet te vragen, maar heb je die appel geplukt…? En zo ja, hoe smaakte die.
    Heb je een trapje gebruikt? In de boom geklommen? Kreeg je daarna woedende buren achter je aan…een waakhond misschien? Zo’n goedzakkige Bello, die opeens helemaal niet zo aardig blijkt? Vertel!
    Enfin, in het volste vertrouwen dat je er zonder kleerscheuren vanaf bent gekomen, een fijn en zonnig week-end toegewenst.

  22. pierra oktober 30, 2010 om 16:12

    @ing. Sh. Holmes/St Hawk/Dr. Tyson😉,
    De conclusie van de berekening klopt als een bus. Deze wandeling duurt ongeveer een half uur! Alleen ik stond niet naar rechts gedraaid maar heb 30 minuten gelopen om de ‘melo’ te fotograferen na de ‘luna’. Mijn kijkrichting t.o.v. van Noordpool was hetzelfde, maar 30 minuten later. Het gebruik van de term ‘gedraaid’ verbaast mij dus enigszins; het lijkt erop dat je uitgangspositie die van de maan is. Maar dat klopt hoogstwaarschijnlijk niet…

  23. pierra oktober 30, 2010 om 16:22

    @Gus, het is onze sierappelboom dus ik kan erin en eruit klimmen wanneer ik maar wil.
    Ze zijn erg lekker, alleen heel klein.
    Het weer belooft niet veel goeds. We hebben hier maandag een vrije dag en ook dan zal het continu regenen. Waarschijnlijk hebben jullie dan mooi weer, want zo gaat dat wel vaker.
    Dan gaan we hier uitgebreid al de hazelnootjes en sierappeltjes opeten.
    Smullen dus.
    Fijn weekend.

  24. ing. Sh. Holmes oktober 30, 2010 om 16:49

    Ja, nee, ho, dan zou ik je toch willen vragen de plaats delict nog eens te bezoeken en nauwkeurig de hoek te schatten tussen richting A (Padua-Luna) en richting B (Pierra-Melo) voorzover dat nog mogelijk is natuurlijk want die verdraaide maan hangt natuurlijk niet stil dus waar hing ie nou toen je foto 2 en 3 maakte ?
    En zat er echt een heel half uur tussen de maanfoto’s en de appelkiek ?

  25. pierra oktober 30, 2010 om 17:10

    @ing. Sh. Holmes, ik kan alleen maar zeggen dat de maan in het westen hing (waar de zon zo ongeveer ondergaat op solstice). Gaat het je om foto 2 en 3, dat is een heel ander verhaal. Foto 2 is minstens weer een half uur later dus een uur later dan foto 3. Ik ben opnieuw naar buiten gegaan want was niet tevreden over het resultaat. Dus eerst foto 3, een half uur later foto 1 en weer een half uur later (circa) foto 2.
    Ik hoop echt dat je vannacht rustig kunt slapen. Maar mocht je nog vragen hebben…
    Is het overigens goed Nederlands om de maan te laten hangen en de zon te laten staan?

  26. ing. Sh. Holmes oktober 30, 2010 om 17:23

    @Pierra,
    Ach, hangen,staan, lopen of gaan, het is een komen en gaan met die hemelzwevers. Wat goed Nederlands is weet ik al helemaal niet al valt me dan wel weer op dat er aan je eerste zin hierboven een stukje mist. Wat de begrijpelijkheid van die zin niet bevordert.

  27. pierra oktober 30, 2010 om 17:30

    @ing. Sh. Holmes, ik heb het verbeterd. Ik hoop dat de feiten nu overeenkomen met je zeer scherpe waarnemingen.

  28. ing. Sh. Holmes oktober 30, 2010 om 17:48

    @Pierra,
    Alles is me helemaal duidelijk. Dank.
    Hier een cadeautje voor de donkere dagen die er aankomen.http://www.avertedimagination.com/img_pages/not_the_great_pumpkin.html
    Komt hier vandaan:http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2010/10/28/the-boiling-erupting-sun/#comments
    groet,

  29. pierra oktober 30, 2010 om 18:11

    @ing. Sh. Holmes, erg mooi….daar kom ik deze dagen wel mee door.
    Dank en groet,

  30. Pingback:De Sierappel « Bloeiwijze in beeld

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

