Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Een politie(k) besluit

gelmini brunetta
Van internet: v.l.n.r. minister Gelmini en Brunetta

 

Dit is de eerste keer dat ik een politiek bericht schrijf. Daardoor moet ik mijn recente voorgaande bericht over onderwerpen waar ik veel liever over schrijf even achter me laten. Jammer, maar de situatie in Italië begint namelijk behoorlijk te verslechteren en ik wil graag dat men dat in Nederland weet. Dat er Tv-censuur is weet iedereen allang. Dat is heel ernstig, maar dat nu ook de mond gesnoerd wordt aan hele beroepsgroepen is het begin van het einde van een democratie!

 

Afgelopen zaterdag publiceerde de krant La Repubblica een ongelooflijk nieuwsbericht. Ik heb er verder geen vervolgberichten over kunnen vinden; niet in andere kranten, blogs of op Tv. Zelfs Maarten Veeger laat niets van zich horen. Ik begin dus te twijfelen aan het waarheidsgehalte van dit bericht. Het zou ook kunnen dat men hier afgestompt begint te raken…

 

De krant La Repubblica publiceerde zaterdag 23 oktober dat schooldirecteuren niet publiekelijk het hervormingsbeleid van minister Gelmini van onderwijs mogen bekritiseren. Doen ze dit toch dan wacht hen een onbetaalde schorsing van drie maanden. Minister Gelmini ligt al tijden onder vuur vanwege haar bezuinigingsmaatregelen betreffende het lager en hoger onderwijs met ingrijpende veranderingen binnen de Universiteiten. Deze disciplinaire code, die uitgegaan is van minister Brunetta, is vanaf 21 oktober jl. van kracht geworden.

 

Update 27 oktober 2010, een artikel over dit onderwerp van Massimo Donadi in Il Fatto Quotidiano

 

 

38 Reacties op “Een politie(k) besluit

  1. Glaswerk oktober 25, 2010 om 13:41

    @Pierra: Als het bericht – gepubliceerd op 23 oktober, dat terzijde – waar is, dan heeft Italië (alweer) een zéér bekende weg ingeslagen.
    Aangezien het bericht (nog) niet bevestigd is/wordt door andere bronnen hoop ik dat het niet op waarheid berust.
    PS.
    Het is te overwegen om een andere titel voor deze bijdrage te kiezen die de lading beter dekt.

  2. maria-dolores oktober 25, 2010 om 13:46

    hm… ik vind het zelf ook bedenkelijk.
    aan de andere kant weet ik al lang dat échte democratie nagenoeg overal een illusie is.
    het beleid wordt in de praktijk altijd uitgestippeld door de machthebbers, niet door het volk.

  3. pierra oktober 25, 2010 om 13:59

    @Glaswerk, een oude en duistere weg…
    Ik ben bang dat het bericht wel degelijk klopt omdat er in Juli al gesprekken geweest zijn tussen de verschillende administraties.
    De titel is bedoeld om aan te geven dat er een politie-staat aan staat te komen waarin mensen elkaar verklikken. Ik ben het met je eens dat het erg alarmerend klinkt, maar ik was zaterdagochtend echt diep geschokt. Zou je liever een titel zien die specifieker aangeeft waar het om gaat?
    @maria-dolores, ik vind het al heel wat dat je ervan op de hoogte bent, niet jij persoonlijk, begrijp me goed. Het is namelijk geen hoofdpagina nieuws geweest, dus ik zou het ook gemist hebben als ik niet toevallig die bladzijde bekeken had.
    Als je ziet wat er in Nederland allemaal mogelijk is als het gaat om vrijheid van mening, dan wordt de kloof met Italie wel erg groot.

  4. Eelco oktober 25, 2010 om 14:00

    Dat is droevig nieuws … ik werk veel samen met italianen, en iedere keer lijkt het een beetje erger te worden in Italie.
    Het verbaasd me nog steeds dat de italianen Berlusconi opnieuw gekozen hebben – ze hadden dit toch wel kunnen verwachten.

  5. Glaswerk oktober 25, 2010 om 14:10

    @Pierra:Zou je liever een titel zien die specifieker aangeeft waar het om gaat?
    Nee, met jouw uitleg om 13:59 uur lijkt me dat niet (meer) nodig.

  6. kuifje simon oktober 25, 2010 om 14:13

    Voor een dergelijke soort politiek zijn woorden …… effe denken ;-))

  7. pierra oktober 25, 2010 om 14:13

    @Eelco, dat voel je goed aan. Het gaat langzaam en bijna zeker de verkeerde kant op.
    Het lijkt erop alsof Berlusconi een zeer overijverig apparaat achter zich heeft dat onafhankelijk zijn best doet om de situatie alsmaar grimmiger te maken. Het lijkt bijna buiten hem om en ‘vanzelf” te functioneren.

  8. Eelco oktober 25, 2010 om 14:15

    Dat is interessant: heb je het gevoel dat Berlusconi zelf niet echt macht heeft, maar meer als boegbeeld gebruikt wordt door een apparaat wat de werkelijke macht heeft ?

  9. pierra oktober 25, 2010 om 14:19

    @Glaswerk, nog bedankt voor je correctie van de datum!
    Dan laat ik de titel maar zoals die is🙂
    @kuifje simon, te gek ja….;-)

  10. pierra oktober 25, 2010 om 14:26

    @Eelco, laatst was er het voorstel een wet te maken die zowel de president (Napolitano) als de eerste minister (Berlusconi) zou moeten vrijwaren van vervolging voor daden die begaan waren voorafgaand aan de periode van hun functie. Berlusconi zei dat hij niets wist van dit voorstel en Napolitano, die niets te vrezen heeft, kon het niets schelen.
    Tja, dan heb je te maken met overijverige ambtenaren als ze zoiets zelf! bedenken lijkt mij.

  11. Smokey Robbinson oktober 25, 2010 om 14:36

    @Pierra, Je maakt je terecht zorgen en met jou velen.Dit is geen grap meer.
    Deze tendens in het bewerkstelligen van een nieuw soort democratie is overigens al geruime tijd gaande en begint steeds meer gestalte te krijgen. Toen mensen met scherpe visie al aangaven dat dit eraan zat te komen werden ze met name door nitwits uitgelachen.
    De grimmigheid zal verder onthuld worden en de vraag is of er nog reversibiliteit in zit.
    In Nederland wordt gestreden om de vrijheid van meningsuiting. Na de wraking heeft de president van de rechtbank gepleit voor meer respect voor de beslissing van het Hof, ook als men niet achter hun beslissing kan staan. Met het toegeven aan de rechterlijke macht wordt alle vrijheid als een kind met het badwater weggegooid. de tijden worden alsmaar grimmiger dus is de keuze tussen zich beledigd voelen door een groep versus het vechten voor de verworven vrijheid aan de orde. Waarvoor zou je dan kiezen met in het vooruitzicht de toestanden die eraan zitten te komen.
    Laten we dan maar ons allen wederkerig sterkte toewensen:-)

  12. Smokey Robbinson oktober 25, 2010 om 14:37

    @Aanbeveling, in de hoop dat velen jouw boodschap zullen lezen. Stukje bij beetje worden er meer mensen wakker. De presiednt van de rechtbank pleitte voor "temperantia"- gematigdheid aan het adres van allen. Wel oeilijk in een tijden waar allen de mond steeds meer wordt gesnoerd. het onderling verklikken van elkander, van buren, vrienden en zelfs familie, kwam grootschalig voor in Oost Duitsland voor de val van de muur. Men vindt in de film ‘Das leben der Anderen" een perfecte illustratie van dit soort grimmigheden.

  13. Geroma oktober 25, 2010 om 14:43

    Pierra, goed dat je het hier onder de aandacht brengt en je even afwijkt van de andere, jouw geliefde onderwerpen.
    Het is idd een zorgwekkende situatie.
    Ja, wat Eelco zegt over het herverkiezen van Berlusconi, zoiets begrijp je toch ook gewoon niet?

  14. pierra oktober 25, 2010 om 14:50

    @Smokey, ik vraag me nu juist af hoeveel zich er zorgen maken nu er zo weinig nieuws te vinden is over dit feit.
    Bij een nieuw soort democratie kan ik me eigenlijk niet zoveel voorstellen. Of er is democratie of die is er niet. Als respect moet worden afgedwongen dan zijn we verkeerd bezig.
    Je geeft me het idee dat jullie in Nederland in hetzelfde schuitje zitten. Ik hoop het niet.
    Maar sterkte kunnen we altijd wel gebruiken😉

  15. pierra oktober 25, 2010 om 14:59

    @Geroma, leuk je weer helemaal nieuw! te zien.
    De Tv-censuur is tot op zekere hoogte nog te begrijpen, al zijn er programma’s gecensureerd die al 20 jaar lang kritisch zijn ten aanzien van de regering, dus ook voordat Berlusconi aan de macht kwam. Maar bij deze laatste maatregel begin je gewoon te huiveren.
    Over het kiezen van figuren als Berlusconi en Wilders zitten we denk ik in hetzelfde onbegrijpelijke schuitje.

  16. ing. St Hawk oktober 25, 2010 om 15:13

    Hier staat net in de kranten dat tijdens de formatie onderzocht is of bewindslieden/kamerleden geen justitiele immuniteit dienen te krijgen. Klinkt je dat bekend in de oren ?
    Het is doodeng wat je ons vertelt en het geeft weinig hoop op de toekomst, zeker als er zo lauw of zelfs helemaal niet op gereageerd wordt.
    Verkeren we in shock en weten we niet meer wat leven in vrijheid betekent ?
    Het lijkt er m.i. werkelijk op dat we grondig de kluts kwijt zijn, verlamd door antisociale en antimaatschappelijke krachten die steeds meer terrein winnen.
    terzijde: Zullen we het toeval noemen dat je Naturaliswidget uitgerekend vandaag met de Sluipwesp op de proppen komt (verlam je prooi, laat hem van binnenuit opvreten) ?

  17. antoinette duijsters oktober 25, 2010 om 15:16

    Pierra, triest en in Nederland gaat hetzelfde kant op als mensen als Wilders aan de macht komen. Al draait Smokey, Wilders aanhanger als hij is, natuurlijk de zaak om.

  18. pierra oktober 25, 2010 om 15:30

    @ing. St Hawk, Je zou denken dat Italie model staat….
    Het hele weekend heb ik internet afgespeurd naar meer nieuws, maar nee, misschien komt er vandaag meer.
    Het lijkt er soms op dat politici erg ‘provinciaal’ denken, in tegenstelling tot grensoverschrijdende kunst en wetenschap en gevangen zitten in het afbakenen van de grenzen van hun land (ik dacht even aan Bossi, Wilders en Ahmadinejad om ze nu maar in een adem te noemen).
    De sluipwesp, da’s inderdaad erg toevallig. Ik zet hem erbij want morgen is hij weer foetsie:http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=0AHCYFAUBRZC&q=Diplazon

  19. Glaswerk oktober 25, 2010 om 15:32

    @Ing. St. Hawk: Daar moest ik ook direct aan denken.
    Hierbij de verwijzing naar het betreffende NRC Handelsblad artikel: http://www.nrc.nl/binnenland/article2635106.ece/Immuniteit_politici_in_formatie_bepleit

  20. pierra oktober 25, 2010 om 15:36

    @antoinette, Smokey een Wilders-aanhanger? Dat verbaast me zeer, hij/zij is zo ‘groen’ en betrokken bij het milieu en de dieren. Het zou kunnen wat je zegt…

  21. antoinette duijsters oktober 25, 2010 om 15:43

    Pierra, hij is een vriend van Rikus, lees zijn reacties onder de blogs van Satuka en Peter Louter. lang heeft hij ook zo vriendelijk bij mij gereageerd tot hij er achter kwam dat ik anti Wilders ben. Nu kan ik geen goed meer doen, ik ben volgens hem een leugenaar en nog meer van die aardigheden. dat doet mij pijn en maakt me kwaad. Dat ik jou blog gebruik spijt mij, maar toen ik zijn reactie las werd het gewoon even te veel.

  22. Smokey Robbinson oktober 25, 2010 om 16:04

    @Pierra.Je vraagt je af hoevelen zich zorgen maken, maar aantallen zijn onbekend. Je kunt mensen niet in hun hoofden kijken en weet niet wat ze denken, "Nieuwe democratie" was tekstueel bedoeld als een eufemisme voor schijndemocratie. Het is moeilijk uitleggen bij gebruik maken weinig gangbare term. Maar hoe moet je het anders duidelijk maken. Persoonlijk maak ik me nog geen grote zorgen. Ben wel voorbereid op eventualiteiten. Stel me in feite politiek neutraal. Stemde op de Partij voor Dieren uit lichtelijke recalcitrantie omdat er niets van mijn gading was..
    Ben helemaal geen adept van Wilders en momenteel van geen enkele politieke partij. Bij onrecht wil ik nog weleens reageren. Mensen met scherpe visie, daarmee had ik anderen voor ogen dan Wilders. Mensen van al voor die tijd.Spirituele groeperingen met name. Het gáát dus helemaal niet over Wilders. Insinuaties zijn heel gemeen.

  23. pierra oktober 25, 2010 om 16:11

    @Antoinette en @Smokey, dat moeten jullie maar samen uitzoeken. Ik denk dat ik Smokey heel goed begrepen heb in zijn eerste reactie op dit bericht. Het probleem van de blogs die Antoinette noemt is dat ik die bijna nooit lees.
    Jullie zijn allebei heel fijne bloggers.
    Toch lastig zo’n politiek blog…

  24. Smokey Robbinson oktober 25, 2010 om 16:13

    @Pierra, na verzenden van bericht zag ik jouw reactie om 15.36 Met te stellen: "het zou kunnen" ga je wel ver. Het kan namelijk niet. Toevallig schreef ik het in mijn reactie hierboven. Ik vind dit heel erg dat jij je ogenschijnlijk laat inpalmen. Heb ik zo weinig krediet bij jou? Ik heb je nooit iets in de weg gelegd. Ben totaal niet schuldig aan het mij ten laste gelegde van mevrouw hierboven. Buitengewoon kwalijk, deze kwaadsprekerij. Ik reageer bij wie ik wil en schrijf wat mij goeddunkt. daar heb ik die censuur van mevrouw niet bij nodig. Ben helemaal geen vriend van Rikus, ook niet van Peter Louter, maar ook geen vijand. Het is bloggen en niets anders Snap je? Ik ben neutraal maar mag daarnaast een mening hebben.
    Vreemde reactie en bovendien onwaar! Schandalig!!

  25. pierra oktober 25, 2010 om 16:22

    @Smokey, ‘het zou kunnen’ in de zin van het interesseert me niet al teveel. Dit is een misverstand, ik haalde mijn schouders op. Ik laat me niet inpalmen hoor. Maak je nu niet boos, ik zie je altijd graag in mijn reactieruimte, je hebt veel krediet en ben altijd erg benieuwd naar je mening. Je blijft van harte welkom en Antoinette ook.
    Maar ik vind dit geruzie niks.

  26. Smokey Robbinson oktober 25, 2010 om 16:25

    @Pierra, wederom na verzenden jouw respons hierboven. Godzijdank, gelukkig heb je de verstandige weg gekozen. Ik schreef de waarheid; liegen over wat dan ook vind ik afkeurenswaardig.
    Ik heb geen onenigheid gehad met Antoinette dat fantaseert zij zelf. Omdat ik bij anderen reageerde die haar kennelijk niet welgevallig waren. Ik verbaas me er nog over dat vanmiddag er niets aan de hand was en ik hier on topic op jouw blog wilde reageren en dat dit zomaar kon ontaarden in een tweespalt met inmenging van Antoinette. Ik ben niet van bemoeizucht gecharmeerd.
    Het was prima, niets aan de hand, totdat zij een negatieve duit in het zakje moest doen. Ik kan heel goed voor mezelf praten Antoinette.
    Er was niets gebeurd, maar jij maakt er iets van. Als iemand iets schrijft wat je niet aanstaat ga je met splijtzwammen strooien. Houd daar mee op.
    @Pierra, je vindt geruzie niks. Ik ook niet. Daar kwam ik niet, dat moge duidelijk zijn.
    Bij deze, is wat mij betreft, de kwestie tussen ons opgelost. Maar niet met antoinette. want dergelijke aantijgingen wens ik niet terwille van haar onder het vloerkleed te schuiven. Zij broedt hier al heel lang op en zag haar kans schoon.
    Pierra, mijn excuses, ik had tweemaal genegeerd en toch ging het verder. Politiek blog, terwijl ik niet eens die kant op wilde die ge|ïnsinueerd werd.
    Ja, ik ben groen, als gras:)) en dat wens ik te behouden. Bovendien pacifistisch en heb eerbied voor de natuur.Dat onterechte gejerimieer van antoinette, niet eens constructief bedoeld maar om mij in een kwaad daglicht te stellen. Dit is mij bij niet goed gevallen.

  27. maria-dolores oktober 25, 2010 om 16:51

    @Pierra,
    ik denk dat in Nederland òòk veel mensen het verstandiger vinden om hun werkgever naar de mond te praten, hoor. alleen gaat het daar op een andere manier dan in Italie…
    en in Nederland mag iedereen zeggen wat hij van (onterechte) bezuinigingen vindt, maar bezuinigd wordt er toch ook.

  28. pierra oktober 25, 2010 om 17:14

    @maria-dolores, het is waar dat bijvoorbeeld in Nederland tweets van werknemers die zich negatief uitten naar hun werkgever verwijderd werden en de twitteraar zelfs geschorst werd. De staat is de werkgever van de schoolhoofden, maar het scheelt niet veel of je mag straks als schoolhoofd geen lid meer zijn van een oppositiepartij. Dat komt toch eigenlijk op hetzelfde neer? Een oppositiepartij laat zich over het algemeen erg kritisch uit naar de regering of een bepaalde minister toe.
    Als protestacties het land platleggen dan zal er wel onderhandeld moeten worden.
    De bezuinigingen op het onderwijs brengen de staat erg weinig inkomsten. Zelfs Bossi heeft toegegeven dat het beter is het budget voor bewapening aan te pakken.
    Ook in Engeland worden de Universiteiten aangepakt, terwijl andere uitgaven gewoon blijven bestaan.

  29. Rein-John Scholtens oktober 25, 2010 om 21:56

    Het heeft allemaal niets met democratie te maken. De ontwikkelingen zijn verontrustend. Ik denk dat de progressieve intellectuele elite zich schrap moet gaat zetten. Het worden barre tijden in Europa. De weg naar een harmonieuze, vredelievende en sobere samenleving wordt versperd door hebzuchtige, machtswellustige en keiharde materialisten. Of het allemaal nog goed gaat komen?
    Groet.

  30. pierra oktober 25, 2010 om 22:23

    @Rein-John Scholtens, misschien moeten we achter onze computers vandaan komen en de straat opgaan. Bloggen en twitteren helpt niet.
    Die machtswellust wordt inderdaad steeds meer manifest. Waar zou Wilders ‘het’ allemaal voor doen?
    Laatste bericht uit Italie:http://nos.nl/artikel/193757-rokjesverbod-italie-wekt-beroering.html
    Een soort van Talibans hier die uitmaken wat wel en niet mag.

  31. Zelf Reflectie oktober 25, 2010 om 23:12

    Tja, waarom ben ik niet verbaasd -)

  32. 100_woorden oktober 26, 2010 om 01:45

    De staat hoort er voor de burger te zijn en niet andersom, dat lijkt een helder gegeven, maar als er geen verschil meer waarneembaar is tussen de staat en de maffia, waar blijf je dan?
    We horen hier niet zo gek veel over Italië, maar als we wat horen is het ellende. Vuilnisoorlogen, corruptie in alle lagen van het bestuur, maffia-ellende, en dan heb ik het nog niets een over de paus en zijn trawanten gehad.
    Het is te hopen dat Europa Italië weer in het gareel kan trekken en houden, maar ik vrees het ergste.

  33. alib oktober 26, 2010 om 05:19

    Italie is ons voorland.

  34. pierra oktober 26, 2010 om 10:10

    @Zelf Reflectie, ik verbaas me ook niet meer zo gauw over wat er allemaal fout gaat in Italie, maar dit nieuws is bijzonder verontrustend.
    @100_woorden, vergeet niet dat er ook veel mooie dingen uit Italie komen, al is dat misschien een kwestie van smaak.
    Persoonlijk was ik erg blij toen de Europese Unie gevormd werd, waar Italie deel van werd en waar het trouwens zelf een groot voorvechter van geweest is. Dat gaf altijd een veilig gevoel en nog steeds.
    @alib, ik hoop van niet.

  35. Smokey Robbinson oktober 26, 2010 om 13:31

    @Pierra, misschien intereressant om te lezen hoe de rechterlijke macht in Nederland ook zichzelf wat gaat bijstellen. Een goede zaak om het vertrouwen weer aan te wakkeren. Door alle gebeurtenissen dreigden de poten/ pijlers onder de rechtstaat te worden aangetast. Ik vind het positieve berichtgeving , maar niet om rechters noodzakelijkerwijs te HOEVEN straffen. Ik had je die ontwikkelingen al eerder willen melden. http://www.depers.nl/binnenland/519432/Meer-ruimte-om-rechters-te-straffen.html

  36. pierra oktober 26, 2010 om 13:55

    @Smokey, dank voor je link en interesse. Ik heb de situatie rond Wilders in Nederland niet zo goed gevolgd, maar toevallig gisteren wel P&W gezien, waar Moscowiz en Spong hier samen over discussieerden.
    Het lijkt mij overigens niet dat het vertrouwen in de rechterlijke macht wankelt of aan het wankelen is. Dat zijn meer kreten uit de media, maar ik heb het niet goed gevolgd.
    In Italie probeert Berlusconi (ook) de rechterlijke macht te ondermijnen want die heeft wel heel veel te verliezen. Gelukkig veroorzaakt dat geen verdeling binnen de magistratuur en raakt deze niet aan het wankelen.

  37. Gus oktober 29, 2010 om 02:16

    Het aloude principe "hou jij ze dom, dan hou ik ze arm"
    Gelmini/Mussolini Wilders/Hitler er zit niet zo heel veel verschil in die namen.
    Ze hebben 1 ding gemeen, knechten van het vrije woord.
    Onder het mom van, ‘je mag alles zeggen, maar je moet wel je bek houden’.
    Being right comes from the barrel of a gun.
    Ik hoop dat het een onwaar krantenbericht is.

  38. pierra oktober 29, 2010 om 18:02

    @Gus,
    het is helaas waar: ik vond er een update over in een andere krant. Het schijnt dat de media veel liever aandacht besteden aan het verbod op minirokjes en nu het ‘bunga bunga’ schandaal rond Berlusconi. Ondertussen sluipen dit soort disciplinaire codes de wetgeving binnen.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

