Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

De leeuw van Venetië

leeuw

 

Deze leeuw van Venetië staat in Padua, op piazza dei Signori voor het ‘orologio’.

 

orologio

 

Ooit maakte Padua deel uit van de Republiek van Venetie, een welvarende periode.

Het ‘orologio’ liet ik al eerder zien met een uitgebreide beschrijving van de werking van de klok.

 

Hier is de leeuw te zien ten opzichte van de andere gebouwen op de piazza dei Signori.

 

piazza dei signori

 

De foto’s zijn van eergisteren 22 september 2010, de laatste dag van de zomer.

17 Reacties op “De leeuw van Venetië

  1. kuifje simon september 24, 2010 om 10:18

    Ik krijg subiet heimwee naar Venetie
    zeker in de aanloopweek naar carnaval.
    simongroet

  2. smokey september 24, 2010 om 10:23

    Prachtige foto`s in friswarme kleuren. Vooral die van de klok is mooi qua vlakverdeling en harmonie.
    Dat blog over het orologio herinner ik me zelfs zonder link nog goed.

  3. antoinette duijsters september 24, 2010 om 10:39

    Mooie foto’s, leuk uitje geweest?

  4. martin september 24, 2010 om 10:40

    Wat een verschillen, terwijl het hoofdonderwerp steeds hetzelfde is.

  5. IngridvandenBergh september 24, 2010 om 10:49

    mooi, die aardekleuren tegenover het blauw

  6. lebonton september 24, 2010 om 10:54

    ach, padua.
    ik ben er bijna geweest, maar uiteindelijk besloten we andere plekken te bezoeken.
    deze zomer hebben we een rondreis door italië gemaakt, en zo veel prachtplaatsen bezocht.
    en overal de mooie piazza’s met fraaie beelden.

  7. pierra september 24, 2010 om 11:00

    @kuifje simon, als je snel bent heb je nog mooi weer ook, met carnaval is het vaak zo koud.
    @smokey, leuk dat je dat nog weet! Het was voor mezelf ook een ontdekking van de klok.
    @Antoinette, het was een ochtendje wandelen door Padua. Vlakbij.
    @martin, nu heb je alle hoeken wel gezien denk ik.
    @Ingrid, thuis kon ik pas zien dat de kleuren zo licht waren.

  8. pierra september 24, 2010 om 11:06

    @lebonton, we kwamen er vroeger vaak langs, maar nu woon ik er dus kan ik er niet meer omheen🙂

  9. maria-dolores september 24, 2010 om 13:35

    mooi!
    ik was op die dag in Carrara, de marmergroeven bekijken.

  10. pierra september 24, 2010 om 13:55

    @maria-dolores, ook nog steeds met vakantie zo af en toe?
    Benieuwd naar je foto’s.

  11. Glaswerk september 25, 2010 om 01:43

    @Pierra: Mooi, vooral de tweede foto.
    En wat ziet het er daar nog heerlijk zomers uit.

  12. P.H.M..van de Kletersteeg september 25, 2010 om 10:01

    Het "hakwerk" is vakwerk; maar het geheel van het beeld is pure kitch.
    Zou het in deze tijd spelen, zou het een plastic geval zijn met tierlantijntjes.
    Daarnaast: de hoogte van plaatsting suggereert onaantastbaarheid, verhevenheid boven de mensen; dat versterkt het kich idee.

  13. pierra september 25, 2010 om 10:35

    @Glaswerk, thanks! Ook voor je goede raad voor het inloggen. Nog nooit had ik een waarschuwing van FF gehad. Zoals je ziet is het gelukt :-))
    De volgende dag was het al weer minder mooi weer, maar het is hier nog steeds lekker warm.
    @PHM, Het is inderdaad een beeld dat geen kunstwaarde heeft, maar ik vond het gewoon een leuk thema om omheen te fotograferen. Er staan wel tientallen van deze leeuwen door heel Veneto. Het is het symbool van Venetie, meer niet.

  14. maria-dolores september 27, 2010 om 14:53

    @Pierra,
    ja, ik heb me voorgenomen om vaker eens ergens te gaan kijken waar ik niet met de trein kan komen. er is hier in de buurt nog zo veel wat ik nog niet heb gezien… dit was een ‘gita organizzata’. best grappig met zo’n hele groep op stap…

  15. Gus september 28, 2010 om 06:20

    Ik geniet altijd van je blogs, ik kijk de laatste tijd niet meer zo heel veel, dus excuus bij deze voor mijn late reactie.
    Te veel aan mijn kop de laatste tijd.
    Hoe krijg jij die foto’s zo scherp.
    Wat voor camera.
    Gebruik je filmrol of ?
    De Leeuw van Venetië en mijn ascendant is…..Leeuw.
    Voel ik me aangesproken, natuurlijk niet.
    Kom op zeg. :-)))
    Het is hier af en toe frisjes.
    1 keer al de CV aan gedaan.
    Vandaag de meteropnemer op bezoek.
    Stuk chagrijn, viel geen lollig woord mee te behapstukken.
    Ik hoop dat ie zich niet verschreven heeft en dat ik a.k. jaar 30.000 euro moet bijbetalen.
    Tis 6 uur geweest, got to turn in.
    x
    Gus

  16. Gus september 28, 2010 om 06:23

    Nog een keer proberen, ik was ingelogd.
    Maar kennelijk geldt dat voor hooguit 3 minuut.
    Twitterniveau.

  17. Gus september 28, 2010 om 11:56

    PHM Klootzak, ik wilde wel eens een keer dat je oprotte op Pierra’s blog.
    Je hebt niks toe te voegen, flikker op man.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

