Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Muziek maakt mensen aardiger

muzieknijntjes
Van internet: muziekmobiel

We wisten het eigenlijk al, maar recent werd er een studie gedaan naar het effect van gezamelijk musiceren op het gedrag van kinderen. Vogels zingen en bijen dansen, maar onder de primaten danst en musiceert alleen de mens. Een studie in Evolution and Human Behaviour toont aan dat kleine kinderen aardiger worden als ze muziek maken. Misschien evolueerde deze eigenschap om ons meer coöperatief en dus succesvoller te maken.

Er werden 96 kinderen van 4 jaar oud in kleuterklassen in Duitsland bij elkaar gebracht om samen spelletjes te spelen. Sommigen zongen en speelden een instrument met de onderzoeker en anderen speelden eenzelfde spel maar dan zonder daarbij muziek te maken. Daarna werd er een ander spel gespeeld waarbij ieder kind de hulp van een ander kind nodig had. Daarbij moest het kind kiezen of het de ander zou helpen of gewoon alleen door zou spelen. De kinderen die samen muziek gemaakt hadden waren duidelijk meer bereid de ander te helpen. De onderzoekers schrijven dat muziek maken wellicht de attentie focust op collectieve doelen en voldoening geeft aan de aangeboren wens om gesynchroniseerd te functioneren.

Uit: Bigthink.com
Met dank aan ingStHawk

Dit bericht is eigenlijk ook een reactie op dit VKblogbericht.


51 Reacties op “Muziek maakt mensen aardiger

  1. antoinette duijsters augustus 14, 2010 om 09:32

    Maar dan wel zeer zeker samen muziek maken, niet zomaar een cd opzetten en loeihard afdraaien:-)

  2. BarbaraJansma augustus 14, 2010 om 09:34

    Het schijnt dat musiceren bij jonge kinderen ook hun abstraherend vermogen vergroot.
    Misschien ligt daar wel een verband.
    Interessant blog!

  3. ing. St Hawk augustus 14, 2010 om 09:36

    Je schijnt er ook razend intelligent van te worden !

  4. Pierra augustus 14, 2010 om 09:50

    @Antoinette, zelfs muziek luisteren heeft bepaalde goeie effecten. Een voetnoot in het artikel beschreef hoe in restauranten met mooie achtergrondmuziek hogere tips gegeven werden. Dit werd wetenschappelijk vastgesteld.
    @Barbara, zie ook de reactie van ing. St Hawk hieronder. Abstraherend vermogen heeft natuurlijk alles met intelligentie te maken.
    @ing. St Hawk
    dat geloof ik graag !

  5. Aad Verbaast augustus 14, 2010 om 09:51

    Verbaast niemand lijkt me. Maar toch wel weer aardig om het bevestigd te zien.
    Zou ook wel leuk zijn om te weten of de soort van muziek een onderscheidenlijk effect heeft.
    Die muziekjes in de koopcentra (ach, waar eigenlijk niet) zijn er ook om een hoger feel-good gevoel op te wekken en daarmee de kooplust. Ik kan er helemaal gestoord van worden af en toe.

  6. marijke augustus 14, 2010 om 10:12

    Hm… in het Duits zeg men: Boese Leute haben keine Lieder.
    Samen muziek maken verbindt wel.
    Ik heb ooit vrijwilligerswerk gedaan in een psychiatrisch ziekenhuis (in Florence).
    Daar zongen de vrijwilligers met de kerst voor de patienten. Oude, bekende liedjes (die ik allemaal niet kende…). Herinner me de repetities als een geweldige tijd: ik leerde de teksten, kreeg ook uitleg over uitdrukkingen die ik niet kende. Ben de liedjes al weer vergeten, maar herken ze nu wel als ik ze hoor…

  7. lebonton augustus 14, 2010 om 10:29

    muziek kan in ieder geval op emoties werken. alleen daar word je al aardiger van.

  8. Pierra augustus 14, 2010 om 10:40

    @Aad, dit berichtje is eigenlijk ook een reactie op een ander VKblogbericht (zie link onderaan). Het is inderdaad niet verbazend, maar wel leuk dat het experimenteel uitgezocht is.
    De muziek in de supermarkt zorgt er vaak voor dat ik zo snel mogelijk naar de kassa loop en naar buiten. Vaak ben ik dan wat vergeten.
    @marijke, ja ik zong ook wel eens in een koor en speelde met orkesten. Erg leuk.
    Geweldig dat je dat werk deed. Ook een mooie manier om te ‘integreren’. Eigenlijk ken ik weinig Italiaanse liedjes. Maar soms krijg ik er wat van mijn leerlingetjes te horen.
    @lebonton, helemaal mee eens en dat geldt ook voor het luisteren van muziek.

  9. martin augustus 14, 2010 om 11:43

    Ligt toch ook wel aan de soort muziek lijkt me. Er zijn geheelonthouders die
    alleen muziek gebruiken om zich op te laden voor een beukpartij. Extreem rechts
    heeft een heel aantal cult bands die de stoottroepen moed moeten geven.
    Kijk dit eens van de tegenstanders van dit extreem rechts: http://www.youtube.com/watch?v=40zmGDzh_oI
    Eigenlijk niets nieuws onder de zon. Jan Klaassen is trompetter in het leger
    van de prins, zong Rob de Nijs.
    Overigens gebruik ik muziek om te relaxen voor het naar bed gaan, of gewoon om
    van te genieten of om me af te reageren (al dan niet met dansen).

  10. Zaaikort augustus 14, 2010 om 11:44

    Natuurlijk geloof ik het helemaal, vooral over dat synchroniseren*.
    Maar of dit onderzoek veel bewijst vraag ik me af, er wordt geen kontrolegroep genoemd die iets te doen krijgt in plaats van muziekmaken.
    Dan nog hou je een probleem bij al dit soort vergelijkende statistiek: de vervangende aktiviteit moet gelijkwaardig zijn (aan muziekmaken in dit geval) maar toch essentieel verschillend.
    Wat zou dat moeten zijn? Ook iets gezelligs? Ook iets met geluid? Maar dan uit de maat? Individueel muziek maken inplaats van samen? Knutselen? Schilderen? Sporten? Ouwehoeren?
    Misschien heeft het onderzoek in deze vorm alleen maar aannemelijk gemaakt dat ‘samen iets doen’ de samenwerking bevordert, en helemaal niets bewezen over de essentie van muziek.
    Voorlopig neem ik de uitkomst van het genoemde onderzoek alleen maar aan omdat die bevestigt wat ik toch al meende te weten.
    Het konstrueren van experimenten is een zwaar onderschatte kunstvorm. Maar ik wens ze er veel plezier mee hoor! Gelukkig worden de kinderen na afloop niet in naam van de wetenschap in plakjes gesneden.
    (* Volgens mij gaat muziek over synchronisatie, ook van allerlei processen binnen een enkel organisme, en is dus vrijwel elke levensvorm muzikaal. In principe.)

  11. Tsjok45 augustus 14, 2010 om 12:05

    Je schijnt er ook razend intelligent van te worden !
    Mensen krijgen er alleszins veel meer hersencellen bij in de Hippocampus (= ook op oudere leeftijd en wanneer je blijft "nieuwe " muziek spelen )
    —; een (potenieel) beter , effectiever geheugen en een grotere materieele basis
    ervoor ….
    Natuurlijk spelen ook nog steeds een aangroei van nieuwe axonen verbindingen
    een rol in de geheugen vorming ….
    Maar de aangroei in de hippocampus is vastgesteld
    Ook bij volwassenen die slechts dan beginnen met musiceren ….
    In feite is dat niet verwonderlijk
    Zo is het makkelijk herkennen van de betekenis vd zang(een lange afstand communicatie-middel tussen soortgenoten , een capaciteit die gedeeltelijk wordt aangeleerd en nogal eens kan varieeren al naargelang de omgeving , bij vogels ), niet mogelijk zonder een geheugen dat ook buiten de instinctieve programma kan
    , maar ook wel degelijk afhankelijk is van de uitbreidbare hardwire die dat geheugen uitbreid
    * de goede werking en de aangroei van de capaciteiten van de hippocampus blijken een beslissende rol te spelen in het lange termijn "geheugen "

  12. Pierra augustus 14, 2010 om 12:09

    @Martin, Sommige geluiden beschouw ik niet als muziek, maar goed…
    Ik hoorde overigens wel eens van mensen die de oorlog meemaakten dat de Duitsers zo’n mooie (mars) liederen hadden.
    Heerlijk om te relaxen bij muziek, maar het is ook prachtig om met een publiek naar een concert te luisteren. Dat pept de mensen altijd enorm op.
    @Zaaikort, kon je de PDF bekijken? Ik niet, dus wat de controlegroep precies deed weet ik niet. Maar het samen ‘iets doen’, is eigenlijk toch het samen spelen in beide groepen.
    Het artikel is erg positief over hoe het experiment opgezet is, al kan ik zelf dus niet lezen hoe precies.
    De kinderen hebben naar alle waarschijnlijkheid alleen maar plezier gehad.
    Het is ook een kritiek op het fitness-denken van een zekere Borger, die kijkt naar het aantal nakomelingen die een man met amusia krijgt om te concluderen dat muziek evolutionair geen rol speelt. Deze redenering is wel heel erg kortzichtig.
    @Tsjok, ik geloof het meteen, maar mis wel je gewoontegetrouwe linkje 😉

  13. vuurjuffer augustus 14, 2010 om 12:53

    interessant
    iets bewezen van wat ik lang vermoedde

  14. Pierra augustus 14, 2010 om 13:06

    @vuurjuffer, het geldt waarschijnlijk voor vele kunstvormen, waaronder ook poezie. Het is nu alleen voor muziek bewezen.

  15. Tsjok45 augustus 14, 2010 om 13:14

    @Tsjok, ik geloof het meteen, maar mis wel je gewoontegetrouwe linkje 😉
    -Het "geloof" is wel langzaam naar de verdoemenis aan het afglijden ….ahahaha
    -Maar goed
    Tsja t’is zo’n beetje wat er mij te binnen schoot ; wat er in mijn "geheugen "is blijven hangen , hé …
    Ik moest de links nog eens opzoeken
    Hier zijn er een paarhttp://www.kennislink.nl/publicaties/creatief-met-muziekhttp://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044124033
    In een breder verband en uit =mijn eigen documentatie als ik me goed herinner …
    ( ja ik heb een goed publiek toegankelijk extern geheugen / en ik speel ook dagelijks
    muziek ,vandaar dus … )
    Over Hersencellen aangroeihttp://evodisku.multiply.com/journal/item/529/HERSENCELLEN_AANGROEI
    over het menselijke Geheugen en hersenwetenschapper/geheugenonderzoeker Gary Lynchhttp://evodisku.multiply.com/journal/item/528/Menselijk_Geheugenhttp://evodisku.multiply.com/journal/item/725/Meesterbrein_1_Gary_Lynch
    Ook nog een interessante insteek die ik zojuist heb gevonden :http://www.zielenknijper.nl/muziek-in-het-lijf-geschreven.html
    En dat kinderen er zachtaardiger door worden ?
    Tsja tenslotte is een bepaald dialect van de muziek een sociaal communicatie bij uitstek , spreektaal is dat ook ( althans binnen de plaatselijke dialectische groep)
    De zang van stadsmerels is beduidend "anders" dan van die op het platteland
    vandaar dus de noodzaak om het "plaatselijke" zingen aan te leren …
    de "moeder"-zang is eigenlijk de moeder-taal van die merels ….
    En
    "baby-talk" is goed vergelijkbaar met de nonsens -taal die prille geliefden onder elkaar gebruiken
    (uit " De naakte aap " van : Desmond Morris )

  16. ing. St Hawk augustus 14, 2010 om 13:17

    Of ik het om 9:36 nou zo serieus bedoelde weet ik eigenlijk niet maar er zit vast wel wat in. Het vereist natuurlijk heel wat van je bovenkamer om (zeer) complexe motoriek te kunnen combineren met auditieve waarneming van harmonische, ritmische, metrische en vormtechnische structuren. Dat je Hippocampus daar van groeit kan ik me dan ook zeker voorstellen.
    Aangenomen natuurlijk dat we het hebben over muziek waarin deze elementen in terug te vinden zijn. Van bijvoorbeeld, om maar een dwarstraat te noemen, free-jazz is natuurlijk nog nooit één axon warm of koud geworden. Het enige dat daar waarschijnlijk van groeit is het ego van de beoefenaar.
    Zo was ik laatst op een festival in Gent waar…… sorry ik dwaal af.
    Andere keer verder.
    "Ik zou wel eens willen weten hoe grootorige apen zouden reageren op sitarmuziek." lees ik nu in het onderste artikel dat Tsjok zojuist plaatste. Ik moet zeggen dat ik me dat ook al heel lang loop af te vragen.
    En Darwin wordt er bij gehaald. Hij schijnt proeven te hebben gedaan met slakken en een fagottist om te zien of die beestjes reageerden op het geluid van een fagot.
    Ze reageerden geloof ik niet maar dat kan natuurlijk ook aan de fagottist hebben gelegen.

  17. Tsjok45 augustus 14, 2010 om 13:56

    Eventjes een tussendoortje en kompleet off topic ______
    "Zo was ik laatst op een festival in Gent waar…… "
    Gentjazz 2010 allicht ? …..Ik ook
    Spijtig dat ik dat niet wist ….volgende keer mij eens Kontakteren wanneer je weer eens in mijn stad langskomt ?
    "Sorry ik dwaal af.
    Andere keer verder."
    Hier kan je verder afdwalen … het is meer dan welkomhttp://www.bloggen.be/tsjoksax/
    P.S
    Ik weet dat er niet valt te discusieeren over smaken en kleuren ;
    Maar ze bestaan wel
    " ….Van bijvoorbeeld, om maar een dwarstraat te noemen, free-jazz is natuurlijk nog nooit één axon warm of koud geworden. "
    (Eventjes toch verder : ) .
    "Free jazz" moet je tegenwoordig ook aanleren hoor …
    Het noemt trouwens allang anders = vrije improvistie
    en verenigd zowel jazzmusici als europese avant gardisten ( dodecafonisten, serieelen , minimal music ) als derde wereld en roots music
    (Ja ik weet allang dat voor veel mensen de "echte"muziek stopt na Beethoven ….en soms ook nog een beetje Strawinsky ,met mondjesmaat dan)
    "Het enige dat daar waarschijnlijk van groeit is het ego van de beoefenaar…."
    Gelukkig schreef ing st Hawk : ….waarschijnlijk …..
    Het is dus een vermoeden …. maar dat sommigen deze discipline gebruik(t)en als een gemakkelijke vermomming is juist : Het is net zoiets als dat er fake wetenschappers bestaan met een verborgen agenda , ….
    -Van een goed geheugen groeit je "ego" automatisch ( je kweekt persoonlijkheid … trouwens
    vernieuwende en creatieve kunstenaars ZIJN eigenzinnige denkers die zich bezig houden met andere vormen van communicatie dan de geijkte : het zijn meestal grote (extraverte )ego’s maar het kunnen ook bedeesde(introverte )" burger"mannetjes zijn )
    -Het is niet omdat je veel overboord gooit ,wat je als afgezaagd en vermold beschouwd … dat je geen nieuwe concepten kunt , (ja zelf moet) , ontwikkelen ….en dat is erg veel arbeid
    -Vergeet het fabeltje dat (huidige ) free musici geen noten kunnen lezen, geen harmonie kennen , geen noties van ritmiek hebben en geen virtuozen zijn op hun instrumenten. . . .
    Het is een basis vereiste
    en
    het (was ) van oorsprong een reactie op vroegere concepten in die kunsten
    En neen het moet niet altijd "free jazz " zijn ……Maar Ik haat wel puristen en muzikale monomaniakken … dat zijn trouwens mensen die je kan vergelijken met "eentaligen", dat zijn ook meestal
    ook chauvinisten
    Oh ja dat van die sitar -muziek …
    Het zou me niet verwonderen dat er in de indische muziek sitar- raga’s bestaan die speciaal zijn uitgedacht ter ere van Haruman ( =de god der apen )
    Eigenlijk is voor een traditionele indische muzikant de invloed (en de bedoeling van)zijn spel op een aap of een ander dier , de normaalste zaak ter wereld . . . Daar zijn de goden ook dieren …. ahahaha
    en
    ook de mens een (mens)aap hé ….

  18. Mephisto augustus 14, 2010 om 14:18

    Muziek wordt niet voor niets gezien als de moeder aller kunsten.

  19. Tsjok45 augustus 14, 2010 om 14:22

    "de moeder aller kunsten"
    ja , en ook moeder van de wetenschappelijke kennis ( kijk maar naar pythagoras en zovele anderen )
    Er is een continuum "Ars,Labor, scientia": met vooral veel "labor"
    groet
    P.S. en toevoegsel
    …..raga’s bestaan die speciaal zijn uitgedacht ter ere van Haruman ( =de god der apen ) ….
    Ach ja , laat ik dat maar eens gaan navragen bij de indische muzikanten in mijn kenniskring
    Want weet je : Absolute solisten -muziek ( of eenzame componisten arbeid ) in je eentje( hoe goed en geniaal de "vernieuwer" ook is ) is eigenlijk slechts een klein stukje van het verhaal ….
    Er is vooral het samenspelen met anderen : dat is een uitgesproken sociale aangelegenheid =
    De grote kracht en de mogelijke voordelen van die training en het verwerven van deze kundigheden is dat ze ook buiten de muzikale contexten kunnen worden gebruikt om duurzame sociale relaties te smeden die van die ervaring kunnen profiteren …

  20. ing. St Hawk augustus 14, 2010 om 14:58

    @Tsjok,
    Op de meeste fronten ben ik het volledig met je eens en als het al te off-topic wordt moet PierraMoederOverste maar ingrijpen.
    Als het over goede smaak gaat valt er echter nog heel wat te discussiëren natuurlijk. Want zeg nou eens heel eerlijk: Na Perotinus is er op muziekgebied toch eigenlijk niets interessants meer gebeurd ?

  21. bassza mec augustus 14, 2010 om 15:08

    De marsliederen en zo werden met verschillende doelen gebruikt; marcheren met volle bepakking is relatief zwaar. het leid de gedachten wat af; geeft een saamhorigheidsgevoel.Dat is in combat ook van belang; je moet op je collega (met je leven) kunnen vertrouwen, je overschreeuwd je eigen angsten, je geeft de vijand een illusie van kracht.
    De schotse doedelzakspelers liepen al teterent op dij vijand in; terwijl ze w erden afgeschoten….
    Zo ging dat.
    daar had de muziek de zelfde functie als schreeuwen op het moment dat je fysiek aanvalt:

  22. Pierra augustus 14, 2010 om 15:39

    @Mephisto, juist.
    @Tsjok45
    dank voor de links, ik ga ze straks doorlezen. En leuk om te horen dat je ook musiceert. Zelf houd ik me pas sinds enkele jaren met jazz bezig, moeilijk voor iemand die uit de klassieke muziek komt.
    @ing. St Hawk, meestal discussieert men over smaak i.p.v. ‘goede smaak’ 🙂
    @bassza mec, Bedankt voor de info.

  23. tsjok45 augustus 14, 2010 om 16:32

    @bassza mec
    bedankt voor deze aanvullingen , waardoor we met zijn allen kunnen terugkeren "on topic "
    Inderdaad ;
    muziek( in een bredere betekenis dan alleen maar een menselijke uitvinding/talent/capaciteit ) is dus niet alleen maar een een handvat voor sexuele selectie
    Het heeft ook nog een aantal andere voordelen =
    lange afstand communicatie
    pepmiddel en zelfs trance middel
    sociaal cement
    imponeergedrag
    psychologische oorlogsvoering
    Wie zei alweer dat muziek een vrijblijvende redundante bezigheid zonder (mogelijk) evolutionair voordeel is/ was ?

  24. Zaaikort augustus 14, 2010 om 17:49

    Als je zzte…zzte…zstottert zeggen ze zuh…zuh…zing het dan maar.

  25. P.H.M. van de Kletersteeg augustus 14, 2010 om 18:00

    "muziek maakt mensen aardiger"
    Seks ook.
    Lekker eten ook
    lekker drinken ook
    een stevige joint ook

  26. Pierra augustus 14, 2010 om 19:25

    @Tsjok45Wie zei alweer dat muziek een vrijblijvende redundante bezigheid zonder (mogelijk) evolutionair voordeel is/ was ?
    Daarom heb ik dit berichtje ook geplaatst.
    De eerste en laatste links zijn erg interessant en geven duidelijk aan dat muziek wel degelijk voordeel biedt. Het probleem is dat PB altijd het individu in beschouwing neemt.
    @PHM, je vorige reactie onder de naam ‘bassza mec’ was velen malen beter. Dit bericht is een reactie op een ander bericht over amusia. Zie link onderaan

  27. P.H.M. van de Kletersteeg augustus 14, 2010 om 20:23

    Dat was mijn alter ego; geboren terwijl ik piano studeerde.Ging niet goed.heb de piano maar uit het raam gedaan.acht hoog.
    Maar allez : Ik vergelijk IP nummers dus ik leef
    Maar in mijn omgeing is nooit zo gedacht over muziek; dat was te duur, dus uitgesloten.De muziekles op school was van nivo.
    Maar dat muziek hersens doet ontwikkelen is onzinnig–ten dele.
    Iedere ontwikkeling waarvoor met moeite geleerd wordt-leren in een ruime betekenis– geeft uitbreiding van actieve hersencellen.
    Dan; mens is van nature een sociaal dier; wordt daar terecht of niet terecht op gerefereerd, zal daar een positieve respons op komen.
    mens is een kuddedier en wil graag ergens bij horen.
    er wordt veel (sociaal) onderzocht; maar als er voorbij wordt gegaan aan basispunten, of vanuit verkeerde premissen wordt onderzoocht is het resultaat niet zo wetenschappelijk.
    Wat ik ervan geloof is bijna hetzelfde, maar niet helemaal.
    Dat als in een groep mensen op sociaal gevoel refereert, je een sociale respons krijgt; en dat heeft te maken met het gegeven dat mensen sociale beesten zijn en graag ergens bijhoren.
    En natuurlijk zijn ze dan onder elkaar aardiger; ze hebben iets sociaals onder elkaar gedaan en dus neemt het vertrouwen toe; zowel in zichzelf als in de groep.
    Maar of die muziek daarmee te maken heeft?Marginaal maximaum
    ——————
    Wetenschap zit er vaak naast.
    "Roken veroorzaakt longkanker"
    Is niet wetenschappelijk
    In Japan roken de rokers meer, en zonder filter; maar longkanker komt er nagenoeg niet voor
    Moet dus zijn" Roken kan in onze leefstijl longkanker veroorzaken" en dat is heel iets anders.
    zorry; socialogie was mijn stekkie

  28. tsjok45 augustus 14, 2010 om 22:10

    Iedere ontwikkeling waarvoor met moeite geleerd wordt-leren in een ruime betekenis– geeft uitbreiding van actieve hersencellen.
    Ja….
    Het gaat natuurlijk over leerprocessen
    Nieuwe taxichauffeurs vertonen een aangroei van nieuwe hersencellen …. dat er daarnaast reeds bestaande cellen door het leerproces kunnen worden geactiveerd staat buiten kijf … maar het gaat hier specifiek om het onstaan van " nieuwe " hardware
    Het is een vergroting van de geheugencapaciteit ( net zoals je een nieuwe harde schijf installeert met meer ruimte )
    en dat is geen onzin maar een feit dat (tot nu toe ) is vastgesteld bij praktiserende musici en taxichauffeurs die voor de uitoefening van hun kunde voornamelijk afhangen van hun geheugen (eventjes het aangeboren talent voor absolute toonherkenning daargelaten) …
    Ik beweer niet dat men een musicus moet zijn om een goed geheugen te bezitten .
    Ik beweer ook niet dat musici daarom "slimmer"zijn dan anderen
    en ik beweer ook niet dat andere vakmensen waarbij ook veel moet worden gememoriseerd (juristen bijvoorbeeld) geen goed geheugen ontwikkelen en/of geen nieuxwe hersencellen ontwikkelen , alleen is dat laatste nog niet bij die mensen vastgesteld ….
    Dat is alles
    "Roken veroorzaakt longkanker"
    Is niet wetenschappelijk
    Ach ja , vertel dat maar aan een oncoloog of pneumoloog
    die weten wél dat roken een zeer groot risico is
    ( sommigen zijn zelf rokers )
    en als er erfelijke factoren meespelen is het beslist een te mijden risico
    Bovendien krijg je er niet alleen maar "misschien" wat longkanker van
    Zelf roker zeker ?
    ( welja waarom niet ?, Het is echter niets anders dan een roekeloze spielerei met langzame zelfmoord : het is een keuze …. en nee we hebben sowieso het eeuwige leven niet )
    Over kanker , Japanners en roken –;http://www.allesoverdna.nl/mens/kanker/kanker-krijgen-domme-pech.html
    Groet

  29. tsjok45 augustus 14, 2010 om 22:43

    Tsja ‘ t’ is dus pneumatoloog hé __( grinnik)
    Tenslotte
    (natuur)wetenschap( zeker de levenswetenschappen ) gaat niet over onwrikbare voorspellingen die in alle individuele gevallen moeten uitkomen … het gaat om de meest waarschijnlijke scenario’s volgens de huidige stand van de beschikbare kennis ( (en dan nog eens over de reeds "parate " kennis van diegeneen die anticiperen/ een scenario opstellenof een uitdraai voorspellen ) …..

  30. P.H.M. van de Kletersteeg augustus 14, 2010 om 22:44

    een oncoloog met verstand zal toegeven dat ik gelijk heb; de uitspraak "roken veroorzaakt longkanker" is niet wetenschappelijk,omdat bv de jappen geen longkanker krijgen van meer roken dan wij, en ook nog zonder filter.
    De wetenschappelijke versie van de uitspraak dient te zijn: Roken veroorzaakt in onze leefstijl een verhoogde kans op longkanker.
    Rokers zijn socioaler dan niet-rokers; zij hebben het fatsoen niet ten eeuwige dage van pensioen te blijven genieten maar gaan gewoon op tijd dood.
    Maar sorry; de assumptie dat muziek mensen aardiger of socialer zou maken is onzinnig.
    Alweer een fout
    zoals ik zei: als je eerst refereert aan sociaal gevoel en je schept een veilige omgeving voor een groep, zal die groep socialer en en aardiger gedrag vertonen.
    De oorzaak ligt daarbij in de afgeschermde wens die eenieder heeft om sociaal te functioneren NIET in muziek.
    Maar allez er zijn veel onzin "onderzoekingen" gedaan.
    Ik zal je er nog een geven.
    mensen die ongestoord slapen leren beter en nemen meer in geheugen op.
    ’s Nachts gebeurt dat; dan wordt een en ander in je geheugen opgeslagen–of niet.

  31. P.H.M. van de Kletersteeg augustus 14, 2010 om 22:46

    Zal je er nog eente geven
    Taalgebruik.
    De IQ testen zijn gebasseerd op middenklasse taalgebruik.
    Dat is een van de redenen dat koters uit lagere klassen lager scoren.
    De fout die het verschil veroorzaakt zit NIET in de categorie, maar in de methodiek en methodelogie.
    Hierdoor gaat veel potentioneel verloren.

  32. Geroma augustus 14, 2010 om 23:51

    Pierra, de helende kracht van muziek is al eeuwenlang bekend en nu in dit onderzoek wetenschappelijk bewezen. Ik heb in 2008 eens een VKBlog muziekdag georganiseerd.
    Wellicht leuk om eens na te lezen…http://www.vkblog.nl/bericht/192775
    (helaas wordt het bericht geopend onder VKreizen – ik baal er ontzettend van dat het niet in de originele VKblog-opmaak wordt weer gegeven)
    Muzikale groetjes van hier!

  33. tsjok45 augustus 15, 2010 om 00:13

    "….Rokers zijn socioaler dan niet-rokers; zij hebben het fatsoen niet ten eeuwige dage van pensioen te blijven genieten maar gaan gewoon op tijd dood…"
    Maar niet in japan dus : die krassen niet op tijd op
    Zelf zwaar rokende japanners zijn a-sociale, oude profiteurs die alles opmaken ….en /of hun kinderen tot last zijn… ze willen maar niet dood gaan …..
    Het is in die zin dan ook nonsens te beweren dat rokers socialer zijn, door" op tijd" te sterven ….
    of zelfs dat ze gezelliger zouden zijn in de omgang (beweert men ook dikwijls)
    Is dat het , wat je eigenlijk bedoelde ?
    Je kan natuurlijk niet wachten tot je zelf oud en dood bent …. weet ik
    Dus in Japan gaan wonen zit er zeker niet in …
    .

  34. tsjok45 augustus 15, 2010 om 00:38

    de " gezellige " roker wordt bepaald ongezellig wanneer hij zonder rookgerei zit ….
    Net als andere verslaafden
    En nee , een niet -roker of een ex -roker leeft bepaald niet tegen zijn zin
    Een ex roker wordt natuurlijk wel wat dikker ,en in het begin weet hij geen weg met de vrije tijd die hij plots krijgt en vroeger moest besteden aan zijn rookverslaving …..
    Maar goed …. we zitten nu wel op een nog ander zijspoor ….

  35. tsjok45 augustus 15, 2010 om 00:51

    "Vogels zingen en bijen dansen, maar onder de primaten danst en musiceert alleen de mens"
    Niet menselijke zingende primaten :http://il.youtube.com/watch?v=Wxe09wAtjr4

  36. pierra augustus 15, 2010 om 08:24

    @Tsjok45, zingende primaten, het lijkt wat op dat van vogels.
    @Geroma, ik kom gauw bij je lezen. Jij bent blijkbaar ook getroffen door de vreemde grillen van het VKblog.
    Dank voor je reactie.
    Groet,
    Heb het blog gelezen. Mooi, maar wat een verschrikkelijke layout nu. Hopelijk wordt dat zo snel mogelijk teruggedraaid.

  37. P.H.M. van de Kletersteeg augustus 15, 2010 om 09:36

    @Pierra: bestaat het, iemand nog aardiger dan ikke?

  38. PiratePete augustus 15, 2010 om 09:51

    Interessant onderzoek!
    En de conclusie dat muziek maken wellicht de attentie focust op collectieve doelen en voldoening geeft aan de aangeboren wens om gesynchroniseerd te functioneren, lijkt mij juist.
    Natuurlijk is dit onderzoek een basis voor verder onderzoek. . . En wellicht kunnen we na verder onderzoek wel concluderen dat muziek aardiger maakt.
    Vooralsnog kan het ook aan het gedrag van de wetenschappers hebben gelegen! Of wellicht is de keuze van het spel de oorzaak. (Ik kan mij voorstellen dat er spelen zijn waarbij muziek als hinderend wordt ervaren, met als gevolg dat kinderen juist aggresiever worden en geen interesse tonen in andere kinderen. . .)
    Maar het uitsluiten dat muziek de reden is voor verschillend gedrag tussen de groepen is voorbarig, en wordt zeker niet door bestaand onderzoek ondersteund!

  39. Mu-tsjok45 augustus 15, 2010 om 17:13

    Deze wilde ik nog delen
    Het gaat om een "morgenlied " duet door twee koppels van de
    "withand gibbon " ook bekend als de " lar"
    De wijfjes (witte pels ) zingen lange tonen , de mannetjes ( zwarte pels ) doen rythmische figuurtjes
    Er is ook veel variatie in de phraseringen ….http://il.youtube.com/watch?v=1HO3-99m7FY&feature=related
    Het is misschien wel geen"echt" zingen ….maar het is alleszins auditieve non-talige communicatie
    en daar gaat het veelal ook over bij de mens ( denk maar aan de vele liefdesliedjes ) …
    Zingen is trouwens oorspronkelijk " een verdragend geluid produceren " zonder te vervallen
    in schreeuwen ( een alarm of noodkreet )
    Maar hier gaat waarschijnlijk om = samen zingen om elkaar te begroeten en/of samen wat te spelen?
    ( zonder dat ik daarom meteen wil vervalen in antropomorfiseren van dierlijk gedrag )
    De overtreffende trap van zingen is brullen
    ( een liedje brullen )
    en daar zijn dan weer(mannelijke ) brulapen goed in : mannetjes solisten dus, en wel omdat brullen een imponerende en intimiderende waarschuwing-boodschap is voor rivalen(= psychologische oorlogsvoering ) , een territoriumclaim (= voor zover de stem draagt is alles van de brulaap ) en een lokroep voor "onzichtbare" wijfjes( kom wonen bij het sterke mannetje met het eigen territorium ) of dat eventueel ook een sexy "brul" is ,kan je niet weten als je geen brulaap wijfje bent … ahahaha

  40. ing. St Hawk augustus 15, 2010 om 17:30

    Tsjok, dit zijn fascinerende filmpjes. Het is overduidelijk dat deze dieren hier iets mee uitdrukken vanuit een bewustzijn dat gericht is op hun omgeving, met name hun soortgenoten. Ik zou er heel wat voor over hebben om te weten wat ze er mee bedoelen. Ik bedoel dan niet zozeer de verklaring zoals je die geeft maar het ‘gevoel’ dat zo’n dier beweegt dit gedrag te gaan vertonen.

  41. Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel augustus 15, 2010 om 20:58

    Hou zou house muziek werken, of metal?
    Of geldt dat niet als muziek
    En vliegtuig lawaai, al of niet met slaapverstoring

  42. pierra augustus 16, 2010 om 08:43

    @PiratePete, helaas had ik geen toegang tot het complete artikel dus ken de details niet.
    Dankvoor je reactie
    @Tsjok, sommige vrouwen voelen zich aangesproken door de brulaap:http://www.youtube.com/watch?v=UdnwLX5m3G8
    @Henk, een soort primitieve muziek wellicht.

  43. Zaaikort augustus 16, 2010 om 14:55

    Mooi onderwerp weer, Pierra!
    Iedereen is het er vrolijk over eens dat samen muziek maken de samenwerking bevordert, het ligt er dik bovenop, het is gewoon overduidelijk waar. Niks op af te dingen. Dus iedereen is blij als het ‘wetenschappelijk bewezen’ wordt.
    Ik wil geen spelbreker zijn, maar toch blijf ik erbij dat dit onderzoek weinig bewijst, ondanks dat het ongelooflijk vernuftig en zorgvuldig opgezet is. Het effekt wordt heel nauwkeurig gemeten. Maar het effekt van wat precies? Daar zit’em de kneep.
    De ene groep doet het spel en de andere het spel PLUS muziek, wat alvast intensiever of meer spelen inhoudt. Of alleen maar meer vrolijkheid, zoals de onderzoekers zelf ook zeggen als slag om de arm. Dat kan gemakkelijk de toegenomen samenwerking verklaren zonder dat het specifiek met muziek te maken heeft.
    Bovendien wordt muziek hier al vantevoren min-of-meer gedefinieerd als een synchronisatie-oefening.
    Er hoort -vind ik- dan ook een kontrolegroep te zijn die het spel PLUS IETS ANDERS dan muziek doet. Liefst zelfs meerdere varianten, maar dat schijnt al helemaal geen gebruik te zijn in de onderzoekswereld, voorzover ik daar enig zicht op heb. Het is ook niet makkelijk, het vraagt enorm veel proefpersonen en andere middelen.
    Dus de uitsmijter is weer: Er moet nog meer onderzoek gedaan worden.
    En iets uitgebreidere beschrijving van het experiment:http://www.miller-mccune.com/culture/do-re-mi-promotes-a-feeling-of-we-19058
    Het komplete artikel (Aha! Dus toch te lezen! Met dank aan Google):http://www.eva.mpg.de/psycho/staff/kirschner/pdf/Kirschner+Tomasello-2010-Music+ProsocialBehavior.pdf

  44. pierra augustus 16, 2010 om 16:34

    @Zaaikort, hartelijk dank voor je links. Goed gevonden!
    Ik ben het ermee eens dat de ‘tweede’ groep die niet zingt en danst een alternatieve handeling zou moeten utvoeren en inderdaad een derde groep die helemaal niets doet zou nog beter zijn.
    Toch lijkt het erop dat de tweede groep een alterntieve handeling uitvoert:
    Half of the young participants (24 seats of youngsters) sang an easy-to-learn song as they walked around the frogs’ “pond” (an oval blanket), synchronizing their steps to the pulse of the music. The other half walked or crawled around the pretend pond without musical accompaniment, having their frogs periodically jump in a nonsynchronized pattern.
    Ze lieten de kikkers springen (?!)
    Maar het staat wellicht beter beschreven in de tweede link, die bekijk ik later wat beter.
    Veel dank

  45. Gus augustus 22, 2010 om 00:42

    Tja, ik praat nu natuurlijk van uit eigen ervaring.
    Muzikanten; wat voor instrument je ook bespeelt, er is altijd die klik.
    Waardering/respect.
    Als er een groep samen zou gaan potten bakken/tekenen…of er dan diezelfde klik is als tussen kinderen die gemusiceerd hebben samen? Ik denk het niet. Want dan is er veelal sprake van competitiedrang.
    Met muziek maken stel je jezelf open naar diegene waar je muziek mee maakt.
    En dat schept een band.
    Vraag ik me wel af in hoeverre kids van 4 jaar oud ehm muziek maken, vermoedelijk een pokkeherrie :-)))

  46. pierra augustus 22, 2010 om 12:39

    @Gus, helemaal mee eens, het klikt ook bijna altijd tussen musici 😉
    Je ziet het vaak ook gebeuren bij kinderen tijdens de muzieklessen, als ze samen muziek spelen dan worden dat de beste vriendjes.

  47. Ingrid van den Bergh augustus 22, 2010 om 20:00

    Interessant onderwerp.
    Als simpele ziel denk ik dat kinderen die zo-even nog hebben gemusiceerd in een betere stemming verkeren dan kinderen die dat niet hebben gedaan.
    Had je onze kleindochter van 1 jr. gisteren eens moeten zien toen ze op mijn schoot voor de piano zat en we samen muziekmaakten.
    En daarvoor hadden we, zittend aan tafel voor haar drinken en koekje, ookal op tafel zitten trommelen en hupsen op de muziek.
    Het kind was gewoon één voortdurende zonnenstraal.
    Maar dat is ze altijd al;-))

  48. Annet augustus 23, 2010 om 18:21

    We wisten het al…maar het kan niet genoeg
    benadrukt worden……in het begin van onze middelbare
    schooltijd kregen we muziekles, toen dat wegviel miste
    ik de saamhorigheid erg, gelukkig was er ook nog tekenles……

  49. pierra augustus 23, 2010 om 18:46

    @Ingrid, ik zie het voor me vooral omdat je zo’n mooie foto in je widgets hebt staan. Vaak, en als ze wat ouder zijn gaan ze ook spontaan dansen. Geniet ervan.
    @Annet, heerlijk tekenles, mijn favoriete vak. Je hebt vast een fijne leraar gehad (zo te zien). Muziek kreeg ik niet op school, maar ging dus naar de muziekschool. Daar hebben we de kindersinfonie (http://www.youtube.com/watch?v=hCuTOLoyPVY) uitgevoerd met alle leerlingen van de muziekschool. Leuk!!

  50. Ingrid van den Bergh augustus 24, 2010 om 19:39

    Dank je, Pierra, wat lief.

Geef een reactie op Ingrid van den Bergh Reactie annuleren

Footnotes to Plato

because all (Western) philosophy consists of a series of footnotes to Plato

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più - blog personale di Paolo Minucci

Scientia Salon

An archived blog about science & philosophy, by Massimo Pigliucci

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Why Evolution Is True

Why Evolution is True is a blog written by Jerry Coyne, centered on evolution and biology but also dealing with diverse topics like politics, culture, and cats.

Evolution blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

A Public House for Science

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

Glaswerk

Ongepoetst en uit de hand

Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk