Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Nog meer gefladder

Na de koolwitjes van vorige week, zag ik al enige dagen deze prachtige koninginnenpage in de tuin en kon hem gisteren uiteindelijk fotograferen. Hij komt in heel Europa voor, maar ik had hem nog nooit eerder gezien.

koninginnenpage van opzij
koninginnenpage met rode vlek
koninginnenpage gespreid

Augustus 2010

21 Reacties op “Nog meer gefladder

  1. martin augustus 3, 2010 om 11:55

    De onderste is de beste. Ik zag je aankondiging al op twitter.
    (Vorig jaar zag ik deze vlinder in Portugal op een camping, ook de koningspage.)
    Na het onderhoud ben ik mijn avatar kwijt.

  2. De Stripman augustus 3, 2010 om 11:58

    Mooi werk ! Ik ben even kwijt wat het onderscheid tussen mannetjes en vrouwtjes, bij deze soort, ook alweer was (als dat er is…), maar dat kunnen we altijd opzoeken…;o)
    (Gelukkig doet mijn avatar het nog…!)

  3. ingStHawk augustus 3, 2010 om 11:59

    Dit soort waarnemingen maken je dag goed. Prachtig, zeker in een tijd waarin veel soorten het niet makkelijk hebben. Wees er zuinig op als dat tot de mogelijkheden behoort.
    Tips:http://www.ivn.nl/detail_page.phtml?&username=guest@ivn.nl&password=9999&groups=IVN&banner=8&province=BR&region=veldhoven&relevance=ALL&page=actie_koninginnepage
    Ik hoop dat je de rups ook te zien krijgt en op de foto zet. (die zijn waarschijnlijk ook wel schuw maar fladderen niet zo snel weg).

  4. Aad Verbaast augustus 3, 2010 om 12:13

    Prachtige vlinders. Waar ik mijn blogpauze houdt, zie je ze erg veel. Genieten!

  5. Pierra augustus 3, 2010 om 12:14

    @martin, je avatar staat er weer.
    Op de eerste zie je de tekening op het lijfje goed; op de tweede de rooie vlekken. Maar de laatste vind ik ook de mooiste.
    De koningspage is inderdaad ook prachtig: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Iphiclides_podalirius.jpg
    @De Stripman, daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar en zal ik eens opzoeken.🙂
    @ingStHawk, bedankt voor de tip. Het wordt aangeraden venkel te planten, dat is ook nog eens een mooie plant, dus dat is een goed idee.
    De rups is inderdaad prachtig (zie foto in je link) en minder mobiel, maar wel lastig te vinden waarschijnlijk.

  6. antoinette duijsters augustus 3, 2010 om 12:16

    Mooie waarneming en de onderste foto is goed geluk. Stripman, geen verschil tussen man en vrouw.

  7. Pierra augustus 3, 2010 om 12:23

    @Aad, leuk om te weten dat er nog veel zijn. Ook de link van ingStHawk vertelt dat ze best veel voorkomen maar ook dat er veel gedaan kan worden om dit zo te houden.

  8. Pierra augustus 3, 2010 om 12:27

    @Antoinette, gelukkig kom je even langs, ook om te vertellen dat er geen verschil is. Eigenlijk heb ik de foto’s verkeerd genomen, in de macrostand, dat was niet nodig en daardoor is er teveel scherptediepte.

  9. De Stripman augustus 3, 2010 om 12:33

    @ Pierra en Antoinette: Ik dacht onthouden te hebben dat er verschil was in lengte van de ‘zwaluwstaart’, maar ik heb er ook niets over kunnen vinden. Bedenk nu dat ik waarschijnlijk in de war ben met de ‘echte’ zwaluw…;o)

  10. ingStHawk augustus 3, 2010 om 13:17

    @Pierra, cc:De Stripman, Antoinette Duijsters,
    Als er dan geen verschil is tussen de mannetjes en vrouwtjes waar komen de babyvlindertjes dan vandaan ???
    Dat zou ik dan weleens willen weten !

  11. De Stripman augustus 3, 2010 om 13:25

    @ ingStHawk: Dat verschil is er vast wel, maar dat kun je van een afstandje niet zien…;o)

  12. antoinette duijsters augustus 3, 2010 om 16:01

    Ing StHawk, wij zien geen verschil maar de vlinders wel en peen of andere schermbloemige ruiken de vrouwtjes op grote afstand:-)

  13. Pierra augustus 3, 2010 om 16:40

    @ingStHawk, ik ben bang dat dit een enkel exemplaar is. Ik zie hem/haar alsmaar alleen.
    Maar de venkel wordt in ieder geval aangeplant.

  14. P.H.M. van de Kletersteeg augustus 3, 2010 om 17:45

    hewoon effe schudden, als het rammelt is het een mannetje

  15. Gus augustus 3, 2010 om 19:58

    Beauties van foto’s.

  16. Pierra augustus 3, 2010 om 21:56

    @PHM, ik zou ze niet durven aanraken om ze niet te beschadigen. Waneer moet venkel aangeplant worden? Kan dat nu al?
    @Gus, dank je, het is even schrikken als je ze in het echt ziet, zo mooi.

  17. Geroma augustus 4, 2010 om 00:41

    En al dat moois, zomaar in je eigen tuin, Pierra!!!!
    Ja, dat is dan best even schrikken::–)))
    Dank voor het delen!
    Liefs.

  18. Pierra augustus 4, 2010 om 00:50

    @Geroma, je bent ook je avatar kwijt! Wat een toestand.
    Inmiddels begin ik te wennen aan deze prachtvlinder. Hij lijkt hier te wonen, we zien hem elke dag nu.
    Liefs ook voor jou!

  19. pluribara augustus 4, 2010 om 09:22

    Leg eens uit Pierra,
    rups-pop-koninginnepage…
    hoe zit dat Darwinistisch in elkaar?
    PB

  20. Pierra augustus 4, 2010 om 09:49

    @PB, hier is het echt komkommertijd dus even niet.
    Misschien kun je daar zelf iets over vertellen op je blog, het mag ook op z’n GuTOB’s.
    Ik kom het graag lezen.

  21. Pingback:De rups en de venkel « Bloeiwijze in beeld

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

