Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Hitte

In Italië is het snikheet.

screenshot

 Screenshot van ilmeteo.it De voorspellingen van vandaag liggen nog hoger

De straten zijn uitgestorven en alle ‘Padovani’ zitten in het zwembad.

parasols

16 juli 2010

24 Reacties op “Hitte

  1. marijke juli 16, 2010 om 11:24

    Ja, Afa!
    Hier (in provincie Lucca) kun je alleen ’s ochtends vroeg (tussen 6 en 10 uur) lekker buiten lopen.
    En ik hoor veel mensen klagen, veel meer dan anders…
    ciao

  2. assyke juli 16, 2010 om 11:24

    het is vooral die humidité die het zo erg maakt
    dacht dat de hitte in italie altijd droger was

  3. Pierra juli 16, 2010 om 11:41

    @Marijke, bij jou ook dus. Ja de afa!! Daar hebben we hier veel last van. Veel mensen hebben tegenwoordig airco, misschien is de straathitte daarna nog erger.
    Bij jou zou de lucht wat droger moeten zijn (?) (Bij Lucca is inderdaad iets beter te doen: http://www.ilmeteo.it/meteo/provincia-LU)
    Ciao,
    @assyke, vooral in de Po-vlakte is er een hoge vochtigheidsgraad, al was het laatst in Nederland ook niet mis hoorde ik, daarom ligt de gevoelstemperatuur hier zo hoog.
    Tis afzien…

  4. Aad Verbaast juli 16, 2010 om 12:02

    Jee, da’s wel erg hoog die temperatuur.
    Hele dag met de deuren en ramen dicht binnen blijven zitten. Bad vol met ijsklonten en daar met de voeten in.
    Of als je een grote koelkast hebt: daar in gaan zitten. Wel even er voor zorgen dat het lampje aan blijft als de deur aanblijft. Dan kan je gewoon door blijven laptobben (mits je draadloos internet hebt natuurlijk).
    Met deze tips gaat het helemaal goed komen! ;-))

  5. vuurjuffer juli 16, 2010 om 12:09

    bij grote hitte
    wil ik alleen
    de vroege ochtend
    en de late avond
    de rest sla ik over
    warm groetje

  6. Pierra juli 16, 2010 om 12:13

    @Aad, fantastische tips. De ventilator van de computer staat te loeien en daar staat ook weer een ventilator op te blazen. Jullie kunnen er inmiddels ook over meepraten over die hitte die er geweest is.
    Dat ijsklontenvoetenbad ga ik nu proberen.
    @vuurjuffer, de mooiste momenten van de dag.

  7. Marjelle juli 16, 2010 om 12:21

    Die Padovani zijn verstandig, Pierra, zwembadweer, en verder zo min mogelijk doen. Hopelijk helpen de ijsklontjes van Aad.🙂

  8. antoinette duijsters juli 16, 2010 om 12:38

    Nu die 37 graden hebben we nog niet gehaald, de 35 wel:-)

  9. Ingrid van den Bergh juli 16, 2010 om 13:01

    Luieren? Niks doen? Niente? Nada?
    Maar toch wel lopen zeker? Je loopt gewoon het vuur uit je sloffen;-))
    Was je al in Piemonte, Pierra? Mijn broer gaat er in september heen, zijn de truffels er dan al?

  10. Pierra juli 16, 2010 om 13:19

    @Marjelle. de ijsklontjes smolten meteen, maar het helpt toch wel. Heerlijk al deze goed raad🙂
    @Antoinette, we maken er een wedstijdje van🙂
    Maar het kan in Augustus nog wel erger worden.
    @Ingrid, heerlijk nietsdoen. Het kan nu even niet anders.
    Ik was eind juni in Piemonte, prachtige en goeie keus van je broer. Zie mijn berichtje daarover: http://www.vkblog.nl/bericht/322690/Langhe
    In september zouden er al truffels moeten zijn. Dé periode om er heen te gaan. Ze beginnen dan ook met de druivenpluk.
    Wens hem veel plezier!

  11. Gus juli 16, 2010 om 13:36

    Nou, nou, nou, nou. Wat zullen we nu krijgen, klagen?
    Kom op jongus, " I ‘v been in the desert ".
    En daar bedoel ik niet een toetje of nagerecht mee.
    Maar ik kan me voorstellen dat je nu juist alleen nog maar dessert wil in de vorm van ijsjes eten.
    Een lekkere Pêche Melba of een overheerlijke vruchtensorbet met zo’n rietje, onderin koele champagne uiteraard. Hm🙂
    Nee maar zorg er voor dat je zoutgehalte op peil blijft, even een beetje in het kuiltje van je hand en puur oplikken. Water er achter aan. Dat een paar keer per dag.
    En denk aan, dat het over een tijdje weer sneeuwt en bar en boos is.

  12. ingStHawk juli 16, 2010 om 13:40

    Het is hier gelukkig niet zo erg als bij jou maar deze zomer komt wel in de boeken. Om ’s nachts voldoende af te koelen zijn we maar in de tuin gaan slapen.http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gvl/2008/12/04/387066/fonduen-in-een-iglo-met-uitzicht-op-zwitserse-alpen_1_512x0.jpg

  13. Pierra juli 16, 2010 om 14:06

    @Gus, zag laatst op het weerbericht van BVN dat het in Koeweit 50 graden was. Wist niet eens dat het kon. Eten? Inderdaad alleen nog maar ijs met vruchten (perziken!!).
    Maar klagen doe ik niet. Het is alleen onvoorstelbaar zo heet als het deze zomer is. Een berichtje waard.
    Wederom een goede raad tegen zoutverlies. Ook ansjovis en olijven helpen goed. Die komen nu in de keuken goed van pas.
    @ingStHawk,
    Dat is een mooie oplossing, maar de vogels waken je dan vroeg. Ik wist niet dat het bij jullie nog steeds zo warm is.
    Een heerlijk verfrissende plaat. En dan te bedenken dat de iglo gebouwd is om warm te blijven.

  14. Eelco juli 16, 2010 om 14:13

    Ik moest op mijn werk deze week verhuizen, van een kamer mét airconditioning naar een kamer zónder airconditioning …. $*&!%&^$%&^@%$ … kon dat niet in September of zo ?

  15. Pierra juli 16, 2010 om 14:23

    @Eelco, heel Europa lijkt ‘getroffen’.
    Gelukkig kijk je vaak dwars door het absolute nulpunt. Dat scheelt, psychologisch!

  16. Eelco juli 16, 2010 om 14:42

    Ik kijk naar dingen met een temperatuur van enkele tientallen Kelvin, met instrumenten die gekoeld zijn tot minder dan een Kelvin, maar ik zelf ? Pffffff ….

  17. Pierra juli 16, 2010 om 14:58

    @Eelco, je wordt blijkbaar niet als een instrument gezien. Misschien is dat maar beter…

  18. Eelco juli 16, 2010 om 15:43

    Da’s ook wel weer waar !
    Maar ze hadden toch wel tot september kunnen wachten met die verhuizing van kamer … zeker omdat m’n oude kamer (die mét airconditioning) leeg blijft staan tot september …
    Het zwembad is wel een goed idee.

  19. Pierra juli 16, 2010 om 18:59

    @Eelco,
    Onbegrijpelijk. Zet er anders een draagbare airco in met een pijp naar het raam. Moet kunnen.
    Het zwembad is er alleen voor wie een dagje vakantie heeft.
    Sterkte.

  20. Mike Bing juli 16, 2010 om 23:12

    Net terug van een weekje werk in Milaan en ik weet niet hoe jullie dit redden, week in, week uit. Ik voel(de) be in boter gesmoord, kon géén adem krijgen. Zelfs ś avonds laat als de metro na station Gorla vervangen wordt door een bus, is het nog boven de 30 graden en zijn de roltrappen kapot – shit!
    Stromend zweet over mijn gezicht, arme Noord-Hollandse lijf plakkerig aan alle kanten, kom ik boven en kruip bijna naar mijn B&B waar gelukkig de airco iets harder aan kan dan in de meeste Milanese kantoren/restaurants/winkels gebruikelijk is.
    Ik ben toch heel wat gewend (dacht ik) na 14 jaar in Israel gewoond te hebben, waarvan een paar in de Negev woestijn, maar zo’n intense, uitputtende, slopende, verzengende hitte en vochtigheid ken ik eigenlijk alleen van de sauna.
    De Midden-Oosterse Hamsien (een warme wind) waait zoals zijn naam in het arabisch en hebreeuws doet vermoeden, maar 50 uur. In Milaan woei hij deze hele week.
    Ik wens jullie veel sterkte en ijsklontjes toe!

  21. Glaswerk juli 17, 2010 om 00:55

    @Pierra: Je zou ervan in een ouderwets koelhuis willen gaan wonen.

  22. Pierra juli 17, 2010 om 11:45

    @Mike Bing, dank voor je verhaal. Inmiddels lees ik dat het hier komende nacht gaat onweren met hagel; dat geeft even soelaas. Ik hoor inderdaad vaker dat de droge warmte, zelfs met veel hogere temperaturen, beter te verdragen is al moet je erg oppassen met uitdroging.
    De ijsklontjes doen hun werk.
    @Glaswerk, zeg dat wel. Ik lees net dat er komende week weer een hittegolf in Nederland komt. Sterkte alvast.

  23. Gus juli 19, 2010 om 18:34

    Is het nog zo heet bij jullie? Hier valt het mee, alleen s’middags, maar eigenlijk gewoon okay.
    Ik begin in ieder geval een redelijk kleurtje te krijgen.

  24. Pierra juli 20, 2010 om 22:58

    @Gus, het is hier inmiddels heerlijk afgekoeld naar zo’n dertig graden. Ik krijg onderhand ook steeds meer kleur vooral nu de lucht zo helder is.
    Hopelijk blijft het even zo’n fijn weer. Hoor dat het bij jullie zo heet is en dat er tijdens de vierdaagse heel wat mensen uitgevallen zijn. Hoe heet het nu werkelijk bij jullie is weet ik niet, maar probeer ervan te genieten, het is zo weer voorbij…

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

