Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Mos

Laatst vond ik in een vaas op het terras deze mossen. De vaas met pas aangekochte plant komt waarschijnlijk uit een noordelijk land, want mos zie je hier niet veel. Het mooie is dat ze nu ‘in bloei’ staan. Het zijn bijzondere plantjes omdat ze een stadium in de evolutie vertegenwoordigen. Ik maakte er de volgende foto’s van.

mos

mos

Op internet zijn ook mooie foto’s te vinden zoals deze van Victor Bos:

Mossen waren de eerste landplanten. Het groene plantje, het mos, is haploïde en heeft maar één set cromosomen. In de rijpe gametofyt (de mosplant) vormen zich zaad- en eicellen. Na de bevruchting ontstaat het steeltje met doosje ofwel de sporofyt die de korte maar enige diploïde fase van de plant is, met een dubbele set chromosomen dus. In dit doosje worden de haploïde sporen aangemaakt. Wanneer deze sporen vrijkomen produceren ze een voorkiem die zich vasthecht. Er ontstaat opnieuw een haploïde mosplant en de cirkel is rond.

moss life cycle
Van internet: Levenscyclus van mos.

Mei 2010

15 Reacties op “Mos

  1. Martin mei 19, 2010 om 12:43

    Mooie foto’s en leuke illustratieve tekst, beide
    in je eigen stijl.

  2. Pierra mei 19, 2010 om 12:50

    @Martin, dank je, een combinatie deze keer.

  3. maria-dolores mei 19, 2010 om 13:09

    mooie bijdrage.
    hier zie ik meestal mos op plekken waar langere tijd (paar weken/maanden) nauwelijks zon komt.

  4. antoinette duijsters mei 19, 2010 om 13:27

    Mooi, sommige mossen zijn ze mooi, moet er ook eens een stel fotograferen.

  5. Pierra mei 19, 2010 om 13:27

    @maria-dolores, een heuvellandschap heeft waarschijnlijk meer plekken waar de zon nooit komt. Maar aan de noorkant van ons huis zie ik ook wel mos. Ik had het nog nooit zien bloeien.

  6. Pierra mei 19, 2010 om 13:31

    @Antoinette, als je de foto’s van Victor Bos bekijkt durf je bijna niet meer. Maar de plantjes zelf kunnen ook heel mooi zijn. Ik kijk uit naar je mosfoto’s.

  7. kuifje simon mei 19, 2010 om 14:29

    Prachtige foto’s !!!
    Pierra ik wilde gebruik maken van het door jou opgegeven
    emailadres (over mailing uitgever) maar krijg de mail retour
    weblog1992@gmail.com ??
    groet
    aimon

  8. Pierra mei 19, 2010 om 15:20

    @simon, dank je!! Ik stuur je het nog een keer via jouw site.
    Salut,

  9. Smokey mei 19, 2010 om 16:09

    Alvast een aanbeveling voor de foto`s, ik moet nog lezen. Was vanochtend op `t dak en daar waren ook allerlei mossoorten.
    Eerst naar de tandarts….

  10. Smokey mei 19, 2010 om 18:09

    Bloeiende mossen had ik nog niet eerder gezien.Op het dak hier staan onder andere plantjesachtige mossen, grijsgroenig van kleur en hele tapijten groen zompig mos. Langs de randen zag ik korstmossen http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Rhizocarpon_geographicum_on_quartz.jpg welke eigenlijk, volgens bijgaande wiki tot de schimmels behoren.
    Het anti afstotingsmedicijn Cyclosporine dat wordt gebruikt na orgaantransplantaties, heeft als grondstof o.a. Noorse mossen. Zover mij bekend is er nog geen synthetische variant.

  11. Pierra mei 19, 2010 om 18:18

    @Smokey, hier en daar staat ‘bloeiend’ tussen aanhalingstekens want het zijn geen bloemen, maar sporendozen en inderdaad zijn korstmossen symbionten tussen schimmels en algen, dus geen mossen. Je kunt daarom beter van lichenen spreken.
    Ik had deze ‘bloemen’ zelf ook nog nooit eerder gezien, wel op plaatjes.
    Dat van cyclosporine wist ik niet.
    Alles goed gegaan bij de tandarts dus…

  12. iris kijkt mei 19, 2010 om 20:31

    De eerste landplanten !! Die eerste foto doet me denken aan van die kartonnen doosjes vroeger met zoiets wat er dan in groeide op een of ander kunsstof bodempje, en dat knipte je dan af en strooide je over een gerecht. Nooit geweten dat ik mos heb zitten eten.

  13. iris kijkt mei 19, 2010 om 21:26

    Tuinkers !! Zo heette het volgens mij.

  14. Pierra mei 20, 2010 om 00:42

    @Iris, het lijkt inderdaad wel wat op tuinkershttp://users.skynet.be/Roberts-kookhoekje/tuinkers.jpg
    Ik hoop maar dat je geen mos gegeten hebt. Het kan waarschijnlijk geen kwaad, maar veel smaak zal het niet hebben (gehad).

  15. Jacopone mei 21, 2010 om 12:51

    Heel bijzonder, bedankt :–)

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

