Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Priola

Afgelopen weekend was ik in een het tuincentrum/kwekerij Priola in Treviso. Er is daar een uitgebreid assortiment aan planten en bloemen. Via de site kun je de planten bekijken en een lijstje samenstellen. Daarna kun je met je lijst de planten uitzoeken die op alfabetische volgorde staan.

tuincentrum

Deze planten heb ik gekocht:

heuchera
ragebol
Langs de sloot die om het tuincentrum liep waren de wilde bloemen te zien.

gras
klaproos
klaproosdoos

Foto’s 1 mei 2010

19 Reacties op “Priola

  1. antoinette duijsters mei 6, 2010 om 11:39

    Mooie foto’s, hopelijk gaan ze goed aan, ik neem aan dat je de eerste twee gekocht hebt.

  2. Maria-Dolores mei 6, 2010 om 11:44

    leuk idee: eerst een lijstje maken en dan op alfabetische volgorde uitzoeken.
    zou mij benieuwen of de mensen daardoor méér planten gaan kopen dan ze eigenlijk van plan waren.

  3. knutselsmurf mei 6, 2010 om 11:45

    Tja.
    Ik heb een balkon op 5 hoog in Amsterdam-Noord.
    Wat heb ik toch verkeerd gedaan ?
    Ik zaaide elk jaar klimmende winde om tegen het lelijke metalen traliewerk te laten groeien.
    Ik heb een keer een jaar overgeslagen, en toen kreeg ik de meest bizarre planten, er was zelfs een heideplantje bij.

  4. Pierra mei 6, 2010 om 13:00

    @Antoinette, ze doen het goed, al waren er enorme hoosbuien die de bloemen platgeslagen hebben. Ik kocht ook een oranje potentilla, nu zonder bloemen.
    @Maria- Dolores, als je er heengaat om de plantjes van je lijstje te halen, dan kom je toch altijd met meer thuis.
    @knutselsmurf, zaaien is het leukst, maar het gaat niet altijd goed. Ik heb een moestuin waar er zoveel verschillende planten opkomen dat ik ook twijfel waar dat allemaal vandaan komt. Een heideplantje is wel heel mooi natuurlijk.

  5. koen mei 6, 2010 om 19:46

    prachtserie!
    gr.koen

  6. P.H.M. van de Kletersteeg mei 6, 2010 om 20:03

    ken deze niet.meestal is het nittig vaste planten te nemen en zoveel te planten dat je geen zwarte grond meer ziet.Waar plamten staan groeit geen onkruid. Gras is simpeler; als je gras ouder is al een jaar, kan je met mcpa spuiten; heeft geen enkel effect op het gras en vernietigd alle onkruid schoon onderhoudsvrij tuintje is leuk

  7. knutselsmurf mei 6, 2010 om 22:10

    Ja, je tuin asfalteren kan ook.
    Ik ben ook bezig op het balkon.
    Teleurstellend altijd, hoeveel er dood vriest.
    Salie heeft het overleefd.
    Tenminste, er stond op het zakje dat het saliezaad was.
    Maar het lijken wel bloemknoppen van een Hibiscus ???

  8. Pierra mei 6, 2010 om 22:26

    @koen, leuk, dank je!
    @PHM, ik kan de moestuin toch niet volplanten.
    @knutselsmurf, Hibiscus!! dat is wel even heel wat anders, probeer het maar niet te eten dan. Hier is behoorlijk wat naar de knoppen gegaan deze winter. Lang koud dus ook laat ingezaaid. Nu eten de slakken de basilicum. Gelukkig zijn de jonge plantjes de hele zomer te koop.

  9. Antoine Robbesom mei 6, 2010 om 22:52

    Apart, om de planten in alfabetische volgorde geplaatst te zien. Lijkt me enigszins verwarrend, als je ter plekke op zoek bent naar bijvoorbeeld balkonplantjes of vijverplantjes. Mooie foto’s. Ga je dezelfde plantjes fotograferen als ze wat zijn opgegroeid?🙂
    Zonnige groeten.

  10. -martin- mei 6, 2010 om 23:01

    Die ‘klaproos’ alsof hij niet echt is. Even kijken of ik
    je mooie twitter melder voor mijn blog kan vinden.

  11. Pierra mei 6, 2010 om 23:33

    @Antoine, eigenlijk moet je al weten waar de plantjes geschikt voor zijn, want dat wordt er niet bij vermeld.
    Bij jou zonnig, maar hier heel bewolkt,
    Groeten,
    @Martin, de klaproos is iets overbelicht, dat gaf wel een leuk effect. Dat twitterwidget kun je hier krijgen.http://www.widgetbox.com/make/
    Neem wel de flash-versie want javascript werkt niet. Het zou kunnen dat je hem maar voor een maand hebt, daar las ik iets over tenminste. Er staat af en toe wel reclame op. Over reclame gesproken: mijn bericht is trouwens door iemand in de groep reclame gezet. Vreemd want zelfs een bericht over een te bezichtigen tentoonstelling, kerk of boek zou je als reclame kunnen beschouwen aangezien je ervoor moet betalen. De entree voor dit tuincentrum kost helemaal niets.

  12. iris kijkt mei 7, 2010 om 00:15

    Ik heb geen tuin , dus kom nooit in tuincentra , het lijkt me een soort overdekte hemel op aarde als ik het zo zie.Met weglating van iedereen die rondzeult met plantenbakken, grinttegels en gipsen griekse goden e.d.

  13. P.H.M. van de Kletersteeg mei 7, 2010 om 08:47

    Fe plantafstand is simpel; net zoveel, als de plant nodig heeft om te volgroeien.
    met zaaien van baldgroenten: op een rij, daarna uitdunnen.De rijafstand wel voldoende houden;+/-30cm
    Er is nog tijd genoeg zelfs voor kool

  14. Aletta mei 7, 2010 om 09:38

    Prachtig!!!!

  15. 100_woorden mei 7, 2010 om 10:11

    =Deze planten heb ik gekocht:=
    Is dat een foto onderschrift of een foto bovenschrift (dat scheelt nogal ;-))
    Alfabetische volgorde lijkt me een overigens een leuk idee voor een tuinontwerp, alleen vraag ik me dan af welke naam gebruikt wordt voor die volgorde, de Latijnse naam of hoe zo’n purperklokje in de locale volksmond heet.

  16. Pierra mei 7, 2010 om 10:37

    @iris kijkt, het was er heel rustig. Inderdaad een klein paradijsje met ook veel wilde planten eromheen en helder kabbelend water. Heerlijk om er te wandelen.
    @PHM, dat uitdunnen moet ik onthouden.
    @Aletta, dankjewel! (toch nog mooi weer gisteren ;-))
    @100_woorden, :-))) drie vrachtwagens zouden misschien net genoeg zijn.
    Ze gebruiken de Latijnse naam: zie ook lijsten op hun site. (http://www.priola.it/categoria.aspx?tip=1) Vaak is er hier geen populaire naam, of het moet een wilde plant zijn. En dan nog verschilt de naam naar gelang de verschillende dialecten.

  17. Rob Kruzdlo mei 7, 2010 om 11:00

    2de foto: De plant groeit hier in het wild.
    Groet Rob

  18. Gus mei 7, 2010 om 18:45

    Ik kom me even laven bij je. Die klaproos, hmmmmm. maar dat heeft vermoedelijk ook iets te maken met een bepaalde voorkeur…voor de kleur Rood. Hoe heet die 1e plant die je hebt gekocht?
    Tis hier ook grijs bewolkt en behoorlijk fris. ‘k zit met een dikke trui aan.
    Op de grens van, zal ik de CV aandoen, ja of nee.
    7 mei, pot vol koffiebonen/cappuccino/espresso.
    Enfin, een sigaartje en glaasje Armagnac wil ook wel. O solo mio :-))))

  19. Pierra mei 8, 2010 om 22:18

    @Rob Krudzlo, de ‘ragebol’? Ik ken helaas de echte naam niet. Maar het ziet er inderdaad als een wild plantje uit.
    @Gus, hier is het ook behoorlijk koud. En tenminste s’avonds de CV aan. Een borrel helpt eveneens tegen de kilte…

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

