Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Nieuwe zoektocht naar genen

De evolutietheorie leert ons dat homologie tussen organen in verschillende diersoorten gebaseerd is op een gemeenschappelijke voorouder. Er zijn talrijke voorbeelden van: de vleugels van de vleermuis en de hand van de mens hebben vijf vingers omdat wij een gemeenschappelijke voorouder delen met de vleermuis. Dit geldt ook voor de spuitgaten van walvissen en dolfijnen die homoloog zijn met onze neusgaten. Het fossielebestand

blaasgat walvis
Van internet: spuitgat van walvis

laat zien dat in de voorouders van de walvissen de neusgaten zich op de punt van de neus bevonden en dat dit gat zich verplaatste naar de bovenkant van de kop.

Met de ontwikkeling van de moleculaire biologie werden dergelijke homologen ook gevonden voor proteïnen zoals hemoglobine bijvoorbeeld. Dit eiwit varieert in de verschillende diersoorten naar gelang de leefstijl van het dier, maar elk soort hemoglobine stamt van een gemeenschappelijk voorouderlijk eiwit af. Ditzelfde geldt ook voor DNA. Gedurende de evolutie worden genen doorgegeven, met kleine mutaties, waardoor er variatie optreedt. Genen zullen daarom verschillen tonen tussen de verschillende soorten, maar hun overeenkomsten laten zien dat ze homologen van elkaar zijn en afstammen van een gemeenschappelijk voorouderlijk gen.

Een eigenschap wordt vaak bepaald door een groep genen die samenwerken. De groei van een arm of andere ledematen bijvoorbeeld, wordt bepaald door vele genen die samenwerken. Genen moeten bijvoorbeeld aan- en uitgezet worden waarbij transcriptiefactoren een rol spelen. Deze groepen genen, ook wel modulen genoemd, blijken nu sinds miljoenen jaren samen te werken waarbij ze vaak wel nieuwe onderlinge verhoudingen krijgen. Ze reageren dan op andere signalen en maken daarbij nieuwe eigenschappen. Deze homologie wordt ook wel diepe homologie genoemd. Een voorbeeld: de lichtgevoelige organen van kwallen zijn heel anders dan onze ogen maar ook zij gebruiken dezelfde genmodulen om lichtgevoelige moleculen te maken.

Dr. Marcotte, die onderzoek doet op tumors, was op zoek naar genen die de groei van

upside down tomato
Van internet: onderstebovengroeiende tomatenplant

bloedvaten regelen. Bloedvaten geven een tumor de kans te groeien door deze van zuurstof en voedsel te voorzien. Op zijn zoektocht kwam hij heel wat diepe homologen tegen: hij ontdekte dat een cluster van vijf genen dat de groei van bloedvaten regelt, sterk verwant is aan een cluster in gist, waar deze genen de celwand repareren. Ze gingen op zoek naar homologe modulen tussen mensen en planten en vonden een cluster dat bij de mens verantwoordelijk is voor het Waardenburg syndroom, waarbij tijdens de embryonale groei van de neurale top een abnormale verspreiding van de zenuwcellen plaatsvindt. Ditzelfde module is bij planten verantwoordelijk voor gevoeligheid voor zwaartekracht. Muteren deze genen dan kan de plant niet rechtop groeien.

Behalve dat het interessante informatie verschaft over waar onze genenclusters vandaan komen en wat hun rollen zijn in zulke uiteenlopende soorten, versnelt het onderzoek naar diepe homologie in genmodulen het onderzoek naar genen die verantwoordelijk zijn voor ziekten bij de mens enorm. Welicht een nieuwe tak van wetenschappelijk onderzoek?

Dit bericht is een samenvatting van een artikel van Carl Zimmer in The New York Times.

37 Reacties op “Nieuwe zoektocht naar genen

  1. antoinette duijsters april 29, 2010 om 13:05

    Een manier om kanker meteen in de kiem te smoren, dat zou wat zijn.

  2. ing. St Hawk april 29, 2010 om 13:07

    Pierra,
    Genen zijn blijkbaar dozen van Pandora waar telkens weer meer in blijkt te zitten dan we durfden te vermoeden. De manier om te ontdekken wat ze eigenlijk doen lijkt nu voornamelijk te gebeuren door te ontdekken wat ze niet meer doen als er iets kapot gaat. Genen ontlenen zelfs vaak hun naam aan het functieverlies dat optreedt als gevolg van een mutatie.
    Zo vraag ik me al tijden af of de "hang naar bovennatuurlijke verklaringen" te maken heeft met een gen dat het nu juist wel of juist niet meer doet. Want ook al is evolutie niet gestuurd, bij toeval de goede weg inslaan behoort natuurlijk altijd tot de mogelijkheden.

  3. Eelco april 29, 2010 om 13:23

    Pierra, zijn er nou eigenlijk ook voorbeelden bekend van genen die echt helemaal in hun uppie een bepaalde eigenschap bepalen, zonder invloed van andere genen of groepen genen (modulen) ? Of zijn dat er zelfs nog vrij veel ?

  4. Pierra april 29, 2010 om 13:37

    @Antoinette, tot nu leverde het onderzoek veel interessants op. Hopelijk heeft het ook een praktische toepassing.
    @ing. St Hawk
    eigenlijk vertelt Carl Zimmer nog veel meer interessants, maar het paste er niet meer bij. Bijv. als hetzelfde cluster dat gevoeligheid in planten voor zwaartekracht bepaalt in amfibien uitgeschakeld wordt, dan ontstaan er misvormingen. Het directe verband is misschien nog niet duidelijk maar dat wordt vast uitgezocht.
    Curieus dat je het over een ‘bovennatuurlijkheids’-gen hebt. Gus, maakt mij ooit attent op het ‘god-gene’ http://en.wikipedia.org/wiki/Vesicular_monoamine_transporter_2#.22God_gene.22 of vamt-2-gen. Het bleek achteraf niet serieus genomen te worden te zijn en je hoort er ook niemand meer over.
    (Het toeval achtervolgt me.) Dat zou trouwens ook gelden voor de Big Bang. De eerste materie en de krachten waren precies zo verdeeld dat er ons universum uit kon ontstaan, maar of dat toeval is?

  5. Pierra april 29, 2010 om 13:43

    @Eelco, ik weet het eerlijk gezegd niet. De modulen zijn voor mij zo’n logisch begrip. Neem alleen de transcriptiefactoren, die komen van gen A af en regelen gen B. Maar een gen voor een zekere eigenschap is allang geaccepteerd en dat zal ook nog wel even zo blijven. Ook al is het gencluster of -module waarschijnlijk een meer reeele weergave van de werkelijkheid.

  6. Eelco april 29, 2010 om 13:43

    @pierra: het heelal hoeft niet ontstaan te zijn (een begin te hebben) … dat is nog helemaal niet duidelijk. En als het wel ontstaan is (er is een t=0), dan was er eerst het heelal (de ruimtetijd), en toen pas de materie en krachten.
    Heb je trouwens het boek van Carl Zimmer (‘Evolution: the triumpf of an idea’) ook gelezen ? Erg goed !

  7. Pierra april 29, 2010 om 13:59

    @Eelco, Dat heb ik nog niet gelezen. De man schrijft trouwens ontzettend goed (=leesbaar), dus dat boek ga ik vast lezen. Goeie tip. Bedankt!

  8. Eelco april 29, 2010 om 14:00

    @Pierra: het is misschien wel allemaal al bekende kost voor je …

  9. mae april 29, 2010 om 14:23

    Dat wil dus zeggen dat als wij een beetje gaan samenwerken met de kwallen dat we dan bijvoorbeeld ons blikveld wat kunnen verruimen na verloop van eeuwen.

  10. Pluripotent Baranoom april 29, 2010 om 15:15

    Jammer, dat er geen alternatieve evolutie-ideeen worden geduld. Eerst werden mijn bijdragen systematisch verwijderd en nu is mijn icoontje maar helemaal van de wetenschapsgroep ge-elimineerd.
    Dissonante geluiden zijn niet gewenst, blijkbaar.
    Groet,
    PB

  11. Thera april 29, 2010 om 15:39

    Dank voor de samenvatting over een onderwerp waar ik veel te weinig naar mijn zin over weet.
    Fijn leesbaar en helder uitgelegd. Dat smaakt naar meer.

  12. Pierra april 29, 2010 om 17:23

    @mae, nou daar zit wat in. Door al deze dieren goed te bestuderen, ook de meest simpele, komt er heel wat informatie aan het licht.
    @PB, alternatieve ideeen worden hier wel geduld. Maar je moet ze dan ook wel naar voren brengen i.p.v. te klagen over de verwijdering van je bijdragen uit de wetenschapsgroep. Ik kan je er niet bij helpen.
    On-topic please.
    @Thera, het is voor mij ook aardig nieuw. Carl Zimmer schrijft er vast weer over zodra er meer nieuws is.

  13. Pierra april 29, 2010 om 18:31

    @Eelco, het zou best eens kunnen van niet. Het is uit 2001 en bovendien schrijft hij werkelijk goed. Ik ben benieuwd.

  14. Martin april 29, 2010 om 19:23

    Prachtig onderwerp, maar ik ben opeens benieuwd naar iets
    wat miljarden jaren later gebeurde en veel groter en tastbaarder is.
    Voor sommige mensen zelfs lief. Wat? Verrassing. Er komt nog
    een blog over. Niet helemaal on-topic, maar toch wel een beetje.

  15. Eelco april 29, 2010 om 20:56

    @pierra: het aardige van dit boek van ZImmer is dat ook de geschiedenis van de evolutietheorie, inclusief Darwin natuurlijk, voorbij komt. Maar bv. hoofdstuk 8 zal je erg interesseren.
    Hoofdstuk 7 is speciaal voor ing St. Hawk.

  16. Pierra april 29, 2010 om 22:26

    @Martin, je maakt ons wel erg nieuwsgierig.
    @Eelco, ik heb het net besteld. In spanning afwachten dus…

  17. P.H.M. van de Kletersteeg april 30, 2010 om 10:04

    ah……nou begrijp ik het! Ik heb dus de genen van de goden van weleer!Geen wonder dat mijn beeltenis al in de antieke tijd voorkwam!
    maar wat zegt van bakelende en kwallen? Arme kwallen! (zucht)
    De genen die de de werking van chemotherapie bij kanker tegenwerken zijn bekend sinds een jaar.
    —————————
    alle theprietjes ten spijt, heb ik als techneut de volgende opmerkingen
    –er is geen gelijkluidende theorie mbt onstaan
    –idem voor ontwikkeling in het verleden
    –voor toekomstige ontwikkeling, of de gewenstheid ervan is helemaal niets.
    Stel dat de dodelijke ziektes beheerst zouden worden, dan nog zorgt de natuur in ruimere zin ervoor dat de overbevolking beperkt blijft; ziekten of menselijk gedrag 9oorlogjes e.d.)
    Daarnaast: een lichaam is een constructie met beperkte levensduur.
    Worden veel mensen heel oud moeten anderen bereid zijn daar voor te betalen.
    Die bereidheid is afwezig

  18. P.H.M. van de Kletersteeg april 30, 2010 om 10:08

    Ben benieuwd wat martin bedoelt.Er staan grote oorlogen aan te komen; alles wijst eropm dat is relatief zeker
    USA failliet, europa staat op het punt economisch in elkaar te klappen; expansiedrang china, resorectiedrang ussr, midden oosten borrelt..Denk niet dat het langer dan 7 jaar duurt
    Dan is waar we vandaan komen niet van belang meer; hooguit wat er overleeft.

  19. coby april 30, 2010 om 10:46

    Hersenen en genen, daar valt volgens mij nog heel veel te ontdekken op gebied van ziekten, volgens mij staan we nog maar aan het begin van wat "we" weten van die twee. Mooi blog weer, Pierra, je was heel productief maar ik ben nu weer helemaal bijgelezen. En heb er van genoten.
    Hartelijke groet, Coby

  20. Pierra april 30, 2010 om 11:08

    @PHM, onderzoek naar ziekten en therapien daarvoor worden niet gedaan om de wereldbevolking op peil te houden.
    @Coby, Ik denk dat je gelijk hebt. De genen en vooral hoe ze onderling samenwerken, daar valt nog veel te ontdekken.
    Lieve groet,

  21. ing. St Hawk april 30, 2010 om 14:21

    Eelco,
    Hoofdstuk 7, het uitsterven in alle soorten en maten, wat wil een Dodo nog meer.
    Sinds mijn verscheiden vraag ik me trouwens al af wat erger is. Opgegeten worden of een meteorietinslag.
    Wat denk je, zou Pierra eigenlijk wel weten dat, zoals we in hoofdstuk 7 kunnen lezen, in het mooie Scaglia rossa van de Bottaccionekloof even ten noorden van Gubbio de K-T-grens zo goed zichtbaar is ? Als ik er in de buurt woonde ging ik kijken.

  22. Pierra april 30, 2010 om 19:00

    @ing. St Hawk, Gubbio is een prachtige stad. Destijds werd ik afgeleid door allerlei monumenten. Een volgende keer zal ik er zeker gaan kijken.

  23. Smokey april 30, 2010 om 20:12

    Blog wat diep gaat tot in de genen Pierra.
    Wat meer samenwerken met de kwallen:)) zoals Mae schrijft. Daar zit inderdaad wat in.
    De kokerworm, waarover jij schreef deed dit al, ondanks de (vermoedelijke|) aanwezigheid van slechts weinig hersencellen. En er was ook nog een slimme kreeft in het spel. Met die drie-eenheidssamenwerking creëerden zij de Zeelamp. Een wonderlijke symbiose, maar wel handig.
    Je schrijft dat er nog veel valt te ontdekken. Nooit is men daar klaar mee. Het gaat maar door. Ad infinitum.
    Maar ontstaat bijvoorbeeld kanker dan vanuit de genen? Het leek altijd eerder dat kanker causaal door externe factoren kwam. Ze kunnen immers ook artificieel kanker bij o.a. muizen opwekken?
    Zag toevallig gisteren de Nederlandse speelfilm "Komt een vrouw bij de dokter", naar het gelijknamige boek van Kluun. Minder aangrijpend dan de publicaties deden vermoeden. Met name de behandelmethoden bij deze vorm van (borst)kanker deden mij gruwen. Nimmer enige verbetering, eerder verslechtering. En dat de vrouw van de behandelingen zo ziek en verminkt wordt dat zij smeekt om dood te mogen, hetgeen ook wordt gearrangeerd. Er zit m.i. veel iatrogeens bij…
    Na ruim zestig jaar kankeronderzoek is er nog steeds geen opzienbarende vernieuwing, behalve dure apparatuur en geldverslindende behandelingen. Niets filantropisch bij. Integendeel.

  24. P.H.M. van de Kletersteeg april 30, 2010 om 22:44

    @Pierra:Dat is waar; maar het is een van de bijwerkingen–het langer leven.
    Tenminste in de rijke landen.
    En de landen die niet Italiaans eten.
    Dat er niet veel actieve hersencellen odig zijn om te overleven is duidelijk; kijk naar Bakelende.
    Einstein was een beetje speling van de natuur; maar misschien wordt het hersengebruik op niet al te lange termijn via onderzoek naar genen en hun functie wat makkelijker manipuleerbaar, zodat we als gevolg van een domino effect als een raket omhoog schieten in ontwikkeling.
    Jopenlijk met bijbehorende moraal….
    Maar onderzoek heeft wel de genen geisoleerd die chemotherapie tegenwerken; zodat de dosering met een factor 5 omlaag kan, en het resultaat beter en sneller is.
    Maar daarnaast: wij worden verteld dat roken longkanker veroorzaakt.
    Is niet waar.
    In japan: degenen die roken roken meer per dag en zonder filter.
    Longkanker komt er nagenoeg niet voor.

  25. Pierra april 30, 2010 om 23:52

    @Smokey, borstkanker is erfelijk en is dus genetisch bepaald. Het kan ook ontstaan door externe factoren. Vaak hangt het af van beide.
    Er zijn wel veel mensen die van kanker genezen, iets wat 100 jaar geleden ondenkbaar was. Dus er is wel degelijk vooruitgang in onderzoek en therapie, al blijft het vaak een hel voor degene die therapie moet ondergaan. Een tumor wordt gekenmerkt door een sterke groei van bloedvaten. Dit soort onderzoek zou juist alleen de tumor kunnen bestrijden, zonder bijwerkingen, door zich specifiek op de groei van bloedvaten te richten. Het zou mooi zijn als ze dat voor elkaar kunnen krijgen.
    @PHM, dat Japanners minder tumors ontwikkelen is bekend. Ik dacht dat ze gezonder leefden o.a. door voornamelijk vis te eten en groene thee te drinken.

  26. P.H.M. van de Kletersteeg mei 1, 2010 om 07:31

    Heb eens gelezen dat het door sojabonen komt.Die schijnen iets te bevatten dat beginnende kankercellen inkapselt en buiten werking stelt
    Zwarte thee en groene thee is hetzelfde struikje; alleen zwarte wordt gefermenteerd voor het drogen
    In vis zitb ook alle afval die je kan bedenken
    En hun hebben sushi, wij hollandse nieuwen; groente en fruit zijn aldaar vreselijk duur…

  27. Smokey mei 1, 2010 om 11:49

    @Pierra,Je schreef:
    = Er zijn wel veel mensen die van kanker genezen, iets wat 100 jaar geleden ondenkbaar was=
    Men weet natuurlijk nooit wat er gebeurd zou zijn als er niet behandeld werd…
    Honderd jaar geleden werden mensen niet intensief gescreend op kanker en meer ziekten. Dus gegevens over minder aantallen genezen ten opzichte van nu zullen en kunnen er niet zijn.
    Door vele evidenties kan ik persoonlijk nauwelijks meer geloven in de filantropische motieven van de wetenschap. Daarvoor staan zij tever van de mens af om empatisch of menslievend te zijn.
    Onderzoeken ( let wel ik heb het niet over de hele linie, want er zijn ook vele goede en bruikbare onderzoeken) kosten heel veel geld dat door de gemeenschap moet worden opgehoest. Daar mag resultaat worden verwacht en als dit povertjes is of uitblijft na zóveel tijd dan vergelijk ik het met iemand die al duizend keer rij examen heeft gedaan en dan eindelijk een keer slaagt..
    Als men onderzoek op basis van veronderstellingen doet en die veronderstellingen blijken telkens weer niet te kloppen, dan heb ik m`n bedenkingen.
    Borstkanker is (deels) genetisch bepaald. Hoe weet men dat dan zo zeker? Genonderzoek is er, relatief gezien, nog niet zolang.Vergeleken met de voorgaande ellenlange doodlopende wegen is die uitkomst dan wel een snel resultaat.
    Het enige dat het publiek te zien krijgt zijn conclusies en rapporten. We hebben er niet met de neus bovenop gestaan.
    Ik zeg sceptisch: Eerst zien dan geloven.

  28. ing. St Hawk mei 1, 2010 om 13:01

    @Smokey,
    "Eerst zien dan geloven."
    Daar ben ik het nou hartgrondig mee eens. Maar dan moet je wel willen rondkijken natuurlijk.
    Als het gaat om de erfelijke component bij een aantal levensbedreigende aandoeningen is er de laatste twintig jaar enorm veel onderzoek gedaan. Daarmee zijn een flink aantal, soms verrassende, resultaten geboekt die inzicht verschaft hebben betreffende de oorzaken van die aandoeningen.
    Daarmee staat het medicijn natuurlijk nog niet meteen klaar bij de apotheek.
    Genetica is een jong vakgebied en de resultaten geven zeker geen aanleiding om teleurgesteld te zijn. De medische toepassingen zijn altijd het gevolg van fundamenteel onderzoek, (denk bijvoorbeeld aan anatomie,radiologie, de ontdekking van antibiotica) en geen vooropgezet doel.
    Zo werkt het nu eenmaal: eerst weten hoe het zit, dan kijken wat je er mee kunt.
    Wetenschappelijk onderzoek lijkt veel op het zoeken naar je fietssleuteltje op het strand. Meestal wordt het sleuteltje niet gevonden maar niet gaan zoeken betekent altijd dat je lopend naar huis moet.

  29. P.H.M. van de Kletersteeg mei 1, 2010 om 13:39

    Onderzoek is altijd van nut; is het nut niet vandaag, dan morgen.
    onderzoek naar ziekten gebeurt ook vaak in particuliere instituten.
    De kennis over genen en hun functie is pas beginnend.
    Maar over 5 jaar als jet terugkijkt zul je verbaasd zijn.
    Sommige ontwikkelingen gaan langszaam en de beginfases zijn traag.
    2000 jaar geleden was er een roemeinse chirurg die al wc’s met spoeling had in zijn ziekenhuis, kleine zalen, veel licht in operatiekamer, en zijn instrumenten steriliseerde.
    het duurde 1900 (zonder ontwikkeling) totfat de draad weer werd opgepikt.
    Electromagnetisme is ook zoiets voor wetenschap.
    Wonen onder of dichtbij hoogspanningskabels is levebnsgevaarlijk; genereert verschillende vormen van kanker
    de conserven industrie onderzoekt het behandelen van ingepotte of ingeblijkte groente met electromagnetisme om de houdsbaarheid "eeuwig" te maken; ideeal; het verandert de smaak niet
    maar wat betreft gezondhheid en risico’s wordt er geen aandacht aan besteed

  30. Pierra mei 1, 2010 om 16:33

    @Smokey, borstkanker is erfelijk in de betekenis dat de kans voor eertsegraads familie vergroot wordt. Een verhoogd risico. Zie ook Wikipedia:Als borstkanker in de familie voorkomt, is de kans op het krijgen van borstkanker eveneens verhoogd. Wanneer borstkanker bij één eerstegraads verwant voorkomt (dus bij de moeder, een zus of een dochter), heeft een vrouw tweemaal zoveel kans dat zij ook borstkanker zal krijgen (dus circa 20% kans in plaats van de normale 10% kans).
    BRCA1 en BRCA2 zijn twee borst- en eierstokkanker genen. Zij veroorzaken (slechts) 5 procent van de borstkankers. Een vrouw met een mutatie in het gen heeft een kans van 40-85 procent op het krijgen van de aandoening. Wanneer in een familie meerdere vrouwen op jongere leeftijd borstkanker krijgen, kan men onderzoek doen naar mutaties in deze genen. Hiervoor verwijst de huisarts familieleden door naar de polikliniek van de afdeling Klinische Genetica (in België een Centrum voor Menselijke Erfelijkheid) van een ziekenhuis. In geval van een mutatie in BRCA1 of BRCA2 is het preventief verwijderen van de borsten een optie.

    Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Borstkanker#Erfelijke_invloed
    Verder ben ik het helemaal eens met ing. St Hawk. Fundamenteel onderzoek is vaak het begin van ontdekkingen die daarna praktische klinische toepassingen kunnen krijgen.
    @PHM, Heel belangrijk is op het moment hoe duurzame landbouw en veeteelt opgezet kunnen worden, vooral in Nederland: http://bit.ly/atxzTp.

  31. P.H.M. van de Kletersteeg mei 1, 2010 om 22:43

    Duurzame landbouw/veeteelt geloof ik niet in
    Als je een meergranen scharrelei analiseert in een labaratorium, krijg je een lijst , bijna een A4 lang, in 12p grootte.
    Wat opvalt is dat er absoluut geen verschil is met een batterij ei; totaal niets verschillend.
    Enige wat zinloos is is bladgroente in kassen bouwen; nitraat/nitriet verhouding.
    Dan gen voedsel–ook als diervoer- moest wel voor mij verboden worden.
    heeft geen nut; is alleen maar risico dragend.
    mais bv; gen mais is resistent tegen een bepaalde slak; alleen die komt NIET voor in europa……
    We hebben 6 millioen armen in nederland; en die moeten af en toe ook eens goedkope groente of melkproducten eten.
    "duurzaam" betekent 60% minder produktie, maar een oogst per jaar en meestal rotzooi en te duur
    de groenen hebben altijd gezeurd om groene energie-maar zij zijn ook degene die het weigeren te kopen; motief; te duur

  32. P.H.M. van de Kletersteeg mei 1, 2010 om 22:46

    P.s.: het gen, dat verantwoordelijk is voor de regulatie van de productie van een bepaald soort eiwit, welke het mogelijk of onmogelijk maakt voor kankercellen om te leven is geisoleerd.
    nog eenthe; overdadig vitamine C bevorderd de celdeling van kankercellen

  33. Gus mei 2, 2010 om 00:36

    Ontzettend interessant artikel weer.
    Ik wou verdomme wel dat ik wetenschapper was, maaar…daar hebben we jou voor!
    :-)))
    Eigenlijk (denk ik) is al dat onderzoek gericht op, een manier vinden naar onsterfelijkheid.
    Dat zou machtig mooi zijn.
    Over 500 jaar FF bij elkaar langs voor een kopje koffie.
    Er nog als een jonge god uitzien en elkaar de nieuwste Salsa danspassen bijbrengen.
    Okay, zonder dollen nu, het is uitstekend onderzoek wat er gedaan wordt vooral omdat ik denk dat iemand die blind geboren is, misschien via gen therapie ziende zou kunnen worden.
    Tis even een gedachtensprongetje, maar, stel….
    Weet jij daar iets over.

  34. koen mei 2, 2010 om 01:30

    Zeer interessant onderwerp! Zeker een nieuwe uitdaging voor de wetenschap!
    Ik vind zelf de interactie tussen omgeving en neurofysiologie bijzonder interessant. Ook de snelheid waaronder mutaties kunnen plaatsvinden brengt het begrip evolutie in een andere dimensie.
    dat homologie tussen verschillende organen van verschillende diersoorten op een gemeenschappelijke genetische voorouders gebaseerd kan zijn, is buitengewoon interessant en met die kennis zullen er zeker nieuwe inzichten ontstaan!
    Een prachtbijdrage Pierra!
    hartelijke groet,
    koen

  35. Pierra mei 2, 2010 om 10:27

    @PHM, nou dan gaan we maar gewoon op deze voet verder…
    @Gus, het artikel is van Carl Zimmer, die dat uit het nieuws filterde.
    Als we zo oud konden worden, dat zou heerlijk zijn, dan hadden we waarschijnlijk ook minder haast en zouden we wat zorgvuldiger met de planeet omgaan. En zou ook ik de salsa leren dansen🙂
    Ik zou niet weten of aangeboren blindheid met gentherapie te behandelen is, het hangt ervan af of het een genetsiche oorzaak heeft en in welk orgaan de oorzaak ligt (oog, hersenen?).
    @koen, neurofysiologie is een boeiend onderzoeksterrein. Daar zou ik ook wel wat meer over willen weten.
    De homologie tussen de verschillende organen is een feit net zoals het een feit is dat dit gebaseerd is op een gemeenschappelijke voorouder (al is misschien niet iedereen het daarmee eens). Het nieuwe aan dit soort onderzoek is de homologie tussen genenclusters. Ik ben erg benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt, want het onderzoek is nog maar net begonnen.
    Groet,

  36. P.H.M. van de Kletersteeg mei 2, 2010 om 22:35

    Onderzoek is nuttig zou meer en gestruktureerder moeten gebeuren.Maar allez; het gaat vooruit.
    Maar veel ouder worden; stel dat de mensen gemiddeld 10 jaar oider worden, krijg je 5 non actieven op een actieve; gaat de staat beslissen over pilletje van drijon
    Is ook niet alles.
    Bovendien; de medische wetenschap klopte zich op de bosrts voor het stijgen van de gemiddelde leeftijd in vooroorlogs NL, maar onterecht.
    Reden van ouder worden was : meer hygiene toegepast; wat betreft voeding, wat betreft toiletten en lichamelijke verzorging
    Met die homologie data begin ik toch heel anders naar bakelende te kijken…..

  37. ron mei 3, 2010 om 15:49

    Fascinerend hoe al het leven iedere keer weer een stukje blijkt te zijn van dezelfde enorme legpuzzel.

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

%d bloggers op de volgende wijze: