Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Alledaagse schoonheid

paardebloem met bij

pluisje

detail

19 April 2010

41 Reacties op “Alledaagse schoonheid

  1. Smokey april 19, 2010 om 14:36

    Erg mooie foto`s Pierra! Die pluizenbollenfoto vind ik helemaal een plaatje.
    Hoe zou het toch komen dat de paardbloem alleen op siliciumrijke (scherp zand) grond wil groeien…dat heb ik me vaak afgevraagd en nog nooit is het er van gekomen dat ik het heb opgezocht.
    Ik ben weer de gtuin in. Het valt me op dat er nu veel hommels zijn..

  2. Pierra april 19, 2010 om 14:45

    @Smokey, het staat hier vol met van die pluizenbollen, een gek gezicht. Wij hebben hier leemachtige grond, iets met klei erin. Het is door de rivier afgezet en wordt dan ‘fluvatiel’ genoemd. Of er silicium in zit, ik weet het niet, maar de bloemen doen het goed.

  3. Vivaz april 19, 2010 om 14:54

    @Smokey: Is dat zo? Ik dacht dat paardebloemen overal wel wilde groeien. Bij ons vroeger op veen/klei grond deden ze het in iedergeval prima. Geen idee of daar silicium in zit.

  4. Pierra april 19, 2010 om 15:01

    Goh, krijg ik zomaar reclame op mijn blog. Daar zou wat tegenover moeten staan.

  5. Heyta (Ivy) april 19, 2010 om 15:04

    Nu al uitgebloeide pluizenbollen? Ik zag net gisteren mijn eerste bloeiende paardebloemen.

  6. Pierra april 19, 2010 om 15:07

    @Heyta, het loopt helemaal door elkaar, bloemen en pluizenbollen, de velden staan vol.

  7. martin april 19, 2010 om 15:51

    Reclame voor paardebloemen? Verder zie ik niets.

  8. antoinette duijsters april 19, 2010 om 16:14

    Hier beginnen de eerste pluizenbollen te verschijnen. Verder is de bloei volop.
    Silicium maakt niet veel uit, dat zit in elke grond. naast de gewone paardenbloem bestaan er soorten oa voor schrale bodem, duinzand, veenmoeras en nog wat variaties op aparte grondsoorten.

  9. maria-dolores april 19, 2010 om 17:05

    mooie foto’s!
    ik vroeg me ineens af of je die hebt gemaakt met de nieuwe camera van vorig jaar. je zou bijna zeggen dat je toch nog een betere hebt gekocht.
    hier staan ook al veel pluizenbollen. lijkt wel méér dan andere jaren.

  10. Aad Verbaast april 19, 2010 om 17:13

    Die derde en vierde zijn wel mijn absolute favoriet.
    De derde vanwrge de ‘vrije val’.
    De vierde vanwege ‘de compositie’
    Hoe iets gewoons doodgewoon mooi kan zijn!

  11. De Stripman april 19, 2010 om 17:33

    Ja, mooi ! Maar bij ons bloeien ze nog niet…;o)

  12. vuurjuffer april 19, 2010 om 17:52

    ik heb zo uit mijn gras geschept
    eigenlijk zonde
    met een groet

  13. Mae april 19, 2010 om 17:54

    Drie keer blazen dan moeten echt alle pluisjes weg zijn anders wacht je hetzelfde noodlot als het gevolg van met je voet buiten de stoeptegel stappen.

  14. dianne april 19, 2010 om 17:55

    je heb de schoonheid wel hier naartoe kunnen blazen…
    erg mooi

  15. Pierra april 19, 2010 om 18:54

    @Martin, klik (wel of niet) op @Vivaz, het zal wel een grapje zijn.
    @Antoinette, je modem doet het! Fijn dat je even langskomt want dat silicium, tja dat had ik je anders gevraagd. Het is hier de laatste dagen erg mooi weer geweest, vandaar dat het al helemaal verpluist is.
    @Maria-Dolores, het is hetzelfde camaraa(d)tje van vorig jaar. Het zijn erg veel pixels dus uitsnijden levert mooie plaatjes op. (Echte fotografen schijnen daar trouwens niet aan te doen).
    Het lijkt mij ook dat er veel meer zijn dan andere jaren, terwijl ze hier in Maart geplukt worden als groente.

  16. Pierra april 19, 2010 om 19:03

    @Aad, die vind ik zelf ook wel geslaagd, al zijn het ‘crops’. Veel details zie je pas later,thuis. Dat is altijd een verrassing.
    @De Stripman, zo is het blijkbaar over Nederland ook nog eens verschillend, bij Antoinette bloeien ze al en beginnen zelfs te pluizen.
    @Vuurjuffer, als je er veel hebt kun je ze in Maart (voordat ze knoppen maken) met een mesje uit de grond snijden, zo diep mogelijk en neem het harde deel van de wortel mee. Dan goed wassen en met olie en knoflook zachtjes laten sudderen,een heerlijke groente en je bent van al dat ‘onkruid’ af.

  17. Pierra april 19, 2010 om 19:06

    @Mae, oh jee welk noodlot is dat. Moet je dan gewoon niet overnieuw beginnen? Gelukkig blies hier alleen de wind.
    @Dianne, dank je, tegen de aswolk in nota bene.

  18. De Stripman april 19, 2010 om 19:26

    @ Pierra: Antoinette zit in het zonnige zuiden…;o)

  19. Smokey april 19, 2010 om 21:06

    @Pierra, Vergissing van mij., excuses. Ik verwarde de paardenbloem met de paardenstaart (equisetum) die groeit op siliciumrijke bodem.http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenstaart_(geslacht)
    Een doorverwijspagina, naar uiteraard de eerste betekenis, de equisetum , waarover o.a. staat vermeld:.
    = Een andere eigenschap van de soorten binnen de paardenstaartenfamilie is dat ze kiezelzuur gebruiken voor hun stevigheid. Dit heeft als gevolg dat de soort moet groeien op een bodem waar het element silicium in voorkomt, zoals op zand en kleibodems. Door het kiezelzuur zijn de soorten ook giftig voor veel dieren= .

  20. Geroma april 19, 2010 om 21:09

    Soms lijken dingen zo alledaags, Pierra, dat we er de schoonheid niet meer van inzien……
    Ik bedoel: Jouw foto’s zijn zeker niet alledaags en de schoonheid ervan en wat er op te zien is, ook niet!
    Lieve groetjes aan jou!

  21. Joostx april 19, 2010 om 21:19

    noem dat maar alledaags;
    prachtige foto’s.

  22. Pierra april 19, 2010 om 21:29

    @Smokey, ook een mooi plantje, al zie ik die hier nooit (geen of weinig silicium? ;-))
    @Geroma, dank je! Ik kon er niet omheen, het staat hier werkelijk vol. Spectaculair. De richels liggen vol met pluisjes en weet niet of het de paardenbloemen of reeds de populieren zijn.
    Lieve groet!

  23. Pierra april 19, 2010 om 22:05

    @Joostx, dank je. Alledaags, gewoon, ordinair het was moeilijk om te kiezen.

  24. iris kijkt april 19, 2010 om 22:27

    Die bliezen we weg vroeger, en niemand van ons kinderen dacht aan evolutie of aan God, dus dat maakt niet eens veel uit, lijkt het.Je zag ze wegzweven met de wind.

  25. Pierra april 19, 2010 om 22:55

    @Iris, lekker blazen met bolle wangen. Zoals jij het vertelt, doet me denken aan vliegeren, ook zoiets moois en simpels.

  26. Glaswerk april 19, 2010 om 23:08

    @Pierra: Alledaagse schoonheid op onalledaagse wijze vastgelegd.
    Foto’s drie en vier vind ik de mooiste.

  27. zilver april 19, 2010 om 23:10

    Heerlijk, wat is de natuur toch mooi. Die pluisbruiden vind ik zo mooi, zo scherp.

  28. eva april 19, 2010 om 23:41

    Maar bepaald geen alledaagse foto’s.
    Prachtig "geschoten"
    gr eva

  29. Gus april 20, 2010 om 03:08

    Ik vraag me af, zou je verliefd kunnen worden op foto’s…? Ik denk van wel.
    Alle vier, beauties, waarbij de eerste…favoriet wou ik zeggen, maar alle vier!
    En…weer wat geleerd, eetbaar dus. Voordat ze knoppen maken.
    Lieve groet.

  30. laila april 20, 2010 om 07:27

    Eén van mijn favoriete bloemen.
    Prachtig.

  31. Ingrid van den Bergh april 20, 2010 om 09:12

    Prachtige prenten, Pierra.
    Schoonheid
    Zo alledaags
    dat ze bijna vanzelfsprekend is
    laat ons de verwondering koesteren, Pierra.

  32. Zelf Reflectie april 20, 2010 om 09:43

    Mooi! Maar niet vanzelfsprekend. Het getuigt van levenskunst om dit daadwerkelijk "alledaag" te kunnen ervaren. Hoevelen zien dit niet?

  33. Pierra april 20, 2010 om 10:10

    @Glaswerk, het is ook niet van alle dag😉 Bedankt. Zelf vind ik 3 en 4 ook de mooiste.
    @Zilver, ja pluisbruiden zijn het. Dank je.
    @Eva, ik heb me laten inspireren door dit onderwerp ‘geschoten’ door een echte fotograaf.

  34. Pierra april 20, 2010 om 10:20

    @Gus, ik las dat de jonge plantjes ook al ‘molsla’ verkocht worden in het voorjaar. Ze namen de door molshopne bedekte witte blaadjes. Leuk dat jij de eerste mooi vindt, de meest gekleurde inderdaad.
    @laila, ook een van de weinige bloemen die je niet zomaar plukt, net als een klaproos, dus iedereen laat ze mooi staan.
    @Ingrid, dat heb je mooi gezegd, de verwondering over wat bijna vanzelfsprekend is.
    @Zelf Reflectie, dank je. Er bloeit veel in de tuin, maar daarbuiten valt het oog op de details.

  35. 100_woorden april 21, 2010 om 03:32

    Het is zo gewoon en toch blijft het mooi om te zien, zeker ook van dichtbij omdat de wereld er op micro-niveau toch vaak weer anders is dan je vermoedt,

  36. Cees Groninger april 21, 2010 om 20:13

    Ja, de paardenbloem ….prachtig in haar eenvoud en wonderschoon op haar oude dag.
    Ik heb wat met die pluisjes, met die zaadparapluutjes.
    De header van mijn weblogje is ermee versierd..en ik voel me er innig mee verbonden…

  37. Pierra april 22, 2010 om 00:48

    @100_woorden, het leuke is thuiskomen en de foto’s bekijken want dan zie je de details pas goed.
    @Cees Groninger, je hebt een prachtige en persoonlijke header, ik heb hem zojuist gezien.

  38. coby april 30, 2010 om 10:24

    Dat oh zo gewone maar echt goed kijkend word je stil van de schoonheid en het vernuft.
    Hartelijke groet, Coby

  39. Pierra april 30, 2010 om 10:55

    @Coby, inderdaad het vernuft. Dat blijft verbazen en wordt nooit gewoon.

  40. ing.St Hawk mei 18, 2010 om 14:00

    Die hele ‘gewone’ paardenbloemen zorgen er wel voor dat we nu een Goudvinkenpaartje in de tuin hebben. De zaadjes krijgen de kans niet meer om te verwaaien.http://www.eckev.nl/vogelinformatie/europesecultuur/goudvink.jpg
    in het echt zijn ze nog veel mooier.

  41. Pierra mei 18, 2010 om 16:04

    @ing. St Hawk, Een prachtig paartje. Ach, ze zijn geringd.
    Wie kon vermoeden dat deze vogeltjes van dit zaad snoepen, of werken ze aan een nestje?

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

