Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Biodiversiteit in de oceaan (epiloog)

great barrier reef australia
Van internet: ‘Great Barrier Reef’ Australie

In deel 1 wordt door Sylvia Earle een oproep aan alle bloggers gedaan om over het leven en de biodiversiteit in de oceaan te bloggen. In deel 2 en 3 werd voornamelijk geschreven over een expeditie van Naturalis naar de Duizend Eilanden bij Jakarta om de koraalriffen te onderzoeken. Deze interessante expeditie vond plaats in 2005. Deel 2 behandelt voornamelijk het fenomeen van bleaching of koraalverbleking en deel 3 trekt voorlopige conclusies over de gezondheid van de koraalriffen bij Jakarta.

In deze epiloog worden de laatste wetenschappelijke resultaten nog eens op een rij gezet. De informatie is afkomstig van ScienceDaily. Dit populaire on-line journal publiceerde in Januari en Februari  2010 nog meer over de koraalriffen.

Een aantal feiten over koraalriffen

  • Een korraalrif bestaat uit dunne lagen calciumcarbonaat die gedurende duizenden jaren door miljarden diertjes, de zachte koraalpoliepen, afgezet zijn.
  • Koraalriffen zijn de meest diverse ecosystemen en geven behuizing aan wel 25% van de tot nu toe bekende zeedieren, waaronder 4000 soorten vis, 700 soorten koraal en duizenden planten en andere dieren.
  • Koraal maakt al zo’n 400 miljoen jaar deel uit van het leven op Aarde.
  • Het grootste rif is ‘The Great Barrier Reef’, langs de noordoostkust van Australie en met een lengte van 2.300 km is het het grootste natuurlijke fenomeen dat er bestaat.
  • Koraalriffen beslaan slechts minder dan 0,25% van de zee maar bieden leven aan meer dan 25% van de vissoorten.
  • Ze bieden aan de kusten bescherming tegen stormen en vormen een bron voor grote toeristenindustrieën.
papegaaivis
Van internet: Papegaaivis

In beschermde koraalgebieden kan na hevige koraalverbleking weer herstel plaatsvinden in vergelijking met gebieden die niet beschermd worden. Deze reserves worden beschermd tegen visserij en baggeren. De papegaaivis bijvoorbeeld is erg belangrijk voor het wegeten van bodemplanten, waardoor de koralen weer ruimte krijgen.
Het grootste probleem is hoe dan ook van globale aard. Het kooldioxide (CO2) zorgt voor opwarming van de Aarde en dus ook van de oceanen, waardoor de koralen hun symbiontische algen kunnen verliezen, en afsterven. Ten tweede veroorzaakt een verzuring van het water dat de capaciteit van koralen om hun skelet te vormen vermindert. Ook al zouden we CO2 –emissie nu stilleggen dan zouden voorlopig de gevolgen ervan nog lang doorwerken.

Er wordt nu onderzoek gedaan in de Pacific waar regelematig el Niño huishoudt. Deze

koraalrif
Van internet: koraalrif

bruske opwarming heeft desastreuze gevolgen voor de atmosfeer en de oceanen, maar de koralen die daar leven schijnen toch te kunnen herstellen, terwijl koralen uit andere gebieden dat misschien niet zouden kunnen. Er wordt nu onderzocht of er biologische verschillen zijn tussen deze verschilllende koralen, die zouden kunnen aangeven waarom sommige koralen resitenter zijn.

Professor Peter Mumby zegt: “Koraalriffen zijn de grootste levende structuren op Aarde en herbergen de grootste biodiversiteit op de planeet. De koraalriffen konden voor honderden duizenden jaren gedijen in een bepaalde omgeving, maar de klimaatveranderingen zijn te snel voor de riffen om zich daaraan aan te passen.”

Kennislink: El Niño van 350.000 jaar geleden terug te vinden in koralen.


 

 

Een Youtube over de laatste wetenschappelijke ontdekkingen betreffende de mogelijke aanpassingen van koralen aan warmer water.

 

Update 06.05.2010: Een interessante update over de situatie van de oceanen. Jeremy Jackson: How we wrecked the oceans, op TEDtalks.

28 Reacties op “Biodiversiteit in de oceaan (epiloog)

  1. Eelco februari 26, 2010 om 13:40

    Pierra, ben jij nu zelf nog wel optimistisch over het op lange termijn voortbestaan van de koraalriffen ? Je zegt dat de gevolgen van de vroegere en huidige CO2 emissie nog lang door zullen werken …

  2. Pierra februari 26, 2010 om 14:10

    @Eelco, dat de gevolgen door zullen werken heb ik overgenomen uit deze artikelen. Ik ben zelf zodanig sceptisch dat ik de data verzamel en bekend maak. Dus of deze echt waar zijn zal moeten blijken. Er zijn veel natuurlijke mechanismen die CO2 weer kunnen opnemen, dus het kan ook gunstig uitpakken.
    Gisteren hoorde ik (op de radio) weer datover 100 jaar alle koraalriffen verdwenen zullen zijn, terwijl het filmpje in deel 1 al over 2050 spreekt. Zelf denk ik dat, met de enorme aandacht die ervoor is (men is zich blijkbaar wel bewust van het belang van de koraalriffen voor de gezondheid van de oceaan), er veel gedaan zal worden om ze te beschermen.
    Het is volgens Naturalis trouwens vooral de tijdelijke opwarmingen zoals die door el nino veroorzaakt worden die koraalsterfte veroorzaken. Zij spreken helemaal niet van verzuring van het zeewater. Dus ik hoop dat daar nog meer informatie over vrijkomt.
    Ik ben niet echt pessimistisch na alle sites die ik gezien heb die de zaak serieus nemen.

  3. maria-dolores februari 26, 2010 om 14:41

    oh, dus het gevaar is NIET zozeer de toeristenindustrie, maar alleen de klimaatverandering?

  4. Pierra februari 26, 2010 om 14:57

    @maria-dolores, ook de toeristenindustrie als je bedenkt dat er veel gebouwd moet worden en dat er daarvoor eilenden afgegraven worden voor zandwinning. Maar de toeristen zelf schijnen niet veel schade aan te brengen. Alleen!!! klimaatverandering, dat lijkt me wel erg genoeg.
    Ik ben er trouwens zelf nog lang niet uit waar de problemen nu precies zitten. Maar er wordt gelukkig wel veel aandacht aan besteedt.

  5. antoinette duijsters februari 26, 2010 om 16:44

    De mens is schuldig, rechtsom, linksom, van boven, van beneden, maakt niet uit de mens is schuldig.
    En in een artikel dat ik gelezen heb, staat dat toeristen wel degelijk schade aanbrengen oa op wikipedia wordt dit vermeld. Bij het artikel over de Rode zee.

  6. Pierra februari 26, 2010 om 17:39

    @Antoinette, 100 jaar geleden was de mens nergens schuldig aan. Als je in zo korte tijd alle fossiele brandstoffen opstookt die zich in miljoenen jaren vormden, tja dan ben je toch wel schuldig. Kun je misschien die link sturen? Hier (artikel over de Rode Zee op Wikipedia) vind ik niets over toeristen die schade aanbrengen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_Zee al sluit ik dus helemaal niets uit.

  7. antoinette duijsters februari 26, 2010 om 17:46

    Pierra, hier is een link naar een artikel over de rode zee http://www.allievanaltena.nl/preznt.nl/rodezee/bescherm.html
    100 jaar geleden had de mens al heel wat schade aangericht. Teveel om op te noemen, begin maar bij de ontbossing van Europa, ook waren er toen al veel mijnen die hun vuiligheid zomaar loosde. Nee de mens heeft nooit eerbied gehad voor zijn omgeving.

  8. Pierra februari 26, 2010 om 17:57

    @Antoinette, een interessante link. Inderdaad is de ontbossing iets waar je bijna om moet lachen als wij de inheemsen in de amazone en andere regenwouden verbieden om bomen te kappen voor hun akkertjes, iets dat wij ook al lang geleden gedaan hebben. Misschien heeft de poldermens minder last van dat nare gevoel, hij won immers aarde op de zee. Soms hebben we zelfs de ‘guts’ om ze te vertellen een deksel op hun pan te doen om minder energie te verbruiken.
    Het interessantste stukje uit je link lijkt me het volgende:De invloed van het massa-toerisme op het milieu is vaak rampzalig. Explosieve toename langs de kusten van strandhotels, golfbanen, vakantiedorpen vernietigen kustbiotopen. Veel hotels hebben geen goede rioolwaterzuivering zodat het nabij gelegen rif vervuild raakt. Hetzelfde doen duikersboten die geen sceptic-tank aan boord hebben en hun afvalwater direct bovenop het rif lozen. Deze boten veroorzaken ook veel ankerschade.
    Een andere bedreiging voor de koraalriffen is de temperatuursstijging.
    Met de opkomst van het toerisme groeit ook de vraag naar zeecuriositeiten zoals schelpen, koraal en vooral gedroogde kogelvissen. Gelukkig is de invoer hiervan in Nederland verboden.
    Een simpele aanraking van het koraal kan jaren groei ongedaan maken. Elke aanraking doodt de levende koraalpoliepen. Door de massaliteit van die ene hand of die ene voet, raakt het rif dus aanzienlijk beschadigd.

    Wie loopt er nu op een koraal? op een dier?
    Allemaal ‘colpa nostra’.

  9. ing.St Hawk februari 26, 2010 om 22:03

    Pierra,
    Bij de factoren die van invloed (kunnen) zijn op de achteruitgang van dit soort complexe ecosystemen is het waarschijnlijk nooit een kwestie van of/of/of maar waarschijnlijk van en/en/en.
    Het lijkt op het sterfgeval van de man die te veel, te zout en te vet at, niet zoveel bewoog, ooit iets te veel gerookt had, nooit die steile berg op had moeten lopen in dat rare verre land met die fles wijn achter zijn kiezen en de pech had dat de cardioloog in dat gammele ziekenhuis net had gehoord dat zijn vrouw ervandoor was met zijn collega.
    Doodsoorzaak ?
    Wie het weet mag het zeggen.

  10. Pierra februari 26, 2010 om 22:44

    @Ing. St Hawk, waarschijnljk heb je gelijk. Teveel risico-factoren bij elkaar kan alleen maar slecht utipakken. Je voorbeeld duidt op een doemscenario, want zoveel pech…maar ja wie loopt er nu een berg op met een fles wijn achter z’n kiezen, dan doe je toch gewoon een siesta net als de bevolking uit dat verre land, en die cardiologen, die gaan soms zomaar op vakantie, heb ik weleens meegemaakt met een dierbare hartpatient, die overleed terwijl de cardioloog op vakantie was, misschien wel aan het sportduiken.
    Als je leest hoeveel er over geschreven wordt zou je denken dat het de eerste gedachte bij de mens is: hoe moet het nu met de koraalriffen. Op mijn bericht bij Nujij dacht iemand dat koralen dode kalkformaties waren!! Niet de moeite waard om te beschermen dus. Tjee…

  11. Smokey februari 27, 2010 om 11:22

    @ Pierra, driedubbele aanbeveling! Tot ik je verhaal had gelezen wist ik eerlijk gezegd weinig tot niets van de FUNCTIE van koralen. En (helaas)hoevelen met mij… Goed om zich ook hiervan bewust te zijn, maar vraag me vervolgens af in hoeverre en waarmee de individuele mens( wereldwijd) kan bijdragen om de negatieve ontwikkeling te kunnen afremmen. DE MENS IS SCHULDIG. De mens die zich bewust, maar niet van goede wil is..volgens mij. Helaas weten van toeten nog blazen. Bewustmaking en bewustwording is een must. Daarmee is men wereldwijd bezig. Maar voordat iederéén dit beseft moet er nog veel water naar de zee. Als daar nog tijd voor is tenminste. Als de verzuring van de zee mede te maken heeft met het dumpen van afval, lozing van gifstoffen via de rivieren etc.etc. dan is daarin kentering te bewerkstelligen, tenminste als chemische industrieën daarvoor te porren zijn.
    Wat de opwarmings- en klimaatfactoren betreft staat de mens misschien grotendeels machteloos.
    Het is een kwestie van wie er gaat winnen: de natuur of de mens. In het geval de mens zal "winnen"betekent dit geen winnen maar VERLIEZEN!I
    k hoop dat mensen dat massaal gaan beseffen.
    Toen ik deze regel uit jouw verhaal alleen al las:
    "Koraalriffen beslaan slechts minder dan 0,25% van de zee maar bieden leven aan meer dan 25% van de vissoorten".
    Werd ik me ten volle bewust hoe belangrijk alleen al de koralen zijn.
    Voorlichting wereldwijd op een pakkende manier, dat is hard nodig.

  12. Pierra februari 27, 2010 om 11:42

    @Smokey, mooi betoog en helemaal mee eens! Het grootste probleem is waarschijnlijk dat veel koraalriffen in delen van de wereld liggen waar de beschaving nog ‘achterloopt’. Koraaltoerisme wordt daar de grootste bron van inkomsten wat de aanleg van hele toeristenressorts veroorzaakt, met weer extra vervuiling.
    Wij (jij en ik) kunnen er waarschijnlijk bijzonder weinig aan doen, behalve erover schrijven. Als je wilt kun je ook de voorgaande delen bekijken, daar staat nog wat meer over het leven van de koralen en de vervuiling bij Jakarta.
    Ik las bij jou ook al over het eerste deel van de BBC serie life en dat Attenborough roept dat er teveel mensen op Aarde rondlopen. Toch zullen we het ermee moeten redden. De mens moet (weer) leren in symbiose met de natuur te leven. Wat je plukt, moet je weer teruggeven.

  13. Jim Hasenaar februari 27, 2010 om 13:03

    Hmm, ik dacht al gereageerd te hebben, maar blijkbaar niet.
    Het is een mooie opsomming feiten geworden in een mooie beschrijving verpakt.
    Veel kennis heb ik er niet van, maar die doe ik op door je blog goed te lezen.

  14. Pierra februari 27, 2010 om 13:08

    @Jim, leuk dat je er was. Het is een wereldprobleem en nu is het het jaar van de biodiversiteit, vandaar. Wil je je er nog meer in verdiepen bekijk dan ook de voorgaande delen (ze zijn niet al te lang).

  15. Smokey februari 27, 2010 om 13:53

    Pierra, net wat je schrijft. Mensen zitten nu in een bewustwordingsfase en de een is daarin verder dan de ander. Vraag is of die bewustwording op tijd zal zijn. De aarde zelf heeft het voordien ( slechts de laatste millenia) wel overleefd en natuurrampen op grote schaal zijn ook telkens door de natuur zwelf weer overwonnen. Mensen, massa`s mensen zijn telkens weggevaagd en ook die zijn in groten getale teruggekomen. Het vergt een holistische kijk en overzicht om alles in elkaar te kunnen passen. Een groot deel van de mensen wil verantwoordelijkheid dragen en er ook zelf aan bijdragen. De overigen die de bui niet zien hangen denken wellicht"na ons de zondvloed". Tegenwoordig is het al vaak "met ons de zondvloed". Het blijft, ook voor degenen met het meeste inzicht en overzicht nog te weinig overzichtelijk.
    De vraag die beklijft is of de mens van de natuur "wint"of de natuur van de mens.
    Al beschik ik niet over voldoende wetenschap over de natuur( tenminste niet zo in de finesses) ons werd vroeger als kind al bijgebracht eerbied te hebben voor de natuur en al wat leeft. Heb door die "palepelkennis" de natuur nooit vervuild of geweld aangedaan. Denk dat in de opvoeding en via de media en vooral de educatie op scholen het accent op deze materie mag komen te liggen. Zonder die leefwijze en kennis heeft men aan alle andere kennis in de toekomst ook helemaal niets.

  16. Pierra februari 27, 2010 om 15:58

    @Smokey, het filmpje over de Filippijnen laat zien dat de jongeren daar behoorlijk bewust zijn van globale problemen. Dus de nieuwe generatie is daar misschien verder in dan wij, ook al zijn ze ermee opgegroeid en er dus ook aan ‘gewend’.
    Ik denk niet dat het of de natuur of de mens is die winnen zal. Als de mens met vervuilend gedrag doorgaat zal de natuur uit evenwicht raken en daarmee ook de mens die er toch van afhankelijk blijft. Ze kunnen alleen maar samen winnen denk ik.

  17. Kokopelli februari 27, 2010 om 16:36

    @Pierra: Zo, eindelijk na alle drukte van de afgelopen week jouw "Biodiversiteit" reeks met terugwerkende kracht gelezen. Een mooie typische "Pierra-serie" met een waardige epiloog.
    Waarvoor mijn dank.

  18. Pierra februari 28, 2010 om 02:02

    @Kokopelli, ik kon het niet nalaten een bericht te schrijven na de oproep van Sylvia Earle. Het zijn er uiteindelijk drie geworden, met heel veel hulp van een medeblogger. Een bijdrage aan het jaar van de biodiversiteit. Ik heb zelfs gedacht om een VKblogdag voor te stellen: van alles over de zee, er zijn zoveel mensen die mooie foto’s plaatsen van dieren op of dichtbij zee. Toch was er misschien weinig animo voor geweest, al heeft iedereen wel een persoonlijke ervaring met de zee.
    Gefeliciteerd nog met je fraaie satellietblog, een hele aanwinst!
    Leuk dat je bent komen lezen.

  19. koen februari 28, 2010 om 15:09

    zonde als dit moois zou verdwijnen!
    groet,
    koen

  20. Pierra februari 28, 2010 om 17:10

    @Koen, zo is het. Ik hoop dat er meer bekendheid aan gegeven wordt.
    Groet,

  21. koen februari 28, 2010 om 18:52

    zker heel belangrijk..katja philippart is een kennis van me en ze reist mee op de beagle , ze is zee biologe. Dat soort prgramma’s helpen wel.
    de oceaan is zo ontzettend belangrijk voor alle mensen , denk alleen maar aan de zuurstofvoorziening, de enorme omzetting van co2 naar O2 waar de oceaan zorg voor draagt!
    groet,koen

  22. Martin Broek maart 2, 2010 om 12:44

    De schoonheid blijft makkelijker in mijn hoofd hangen
    dan het gegeven dat we het ook kapot kunnen maken.
    Zo mooi is het.

  23. Pierra maart 2, 2010 om 13:00

    @Martin dat is heel fijn. Toch is de boodschap dat we voorzichtig om moeten gaan met de oceanen, dus afvaldumpen, CO2-emissie zullen aan banden moeten worden gelegd. Ik heb zelf ook wel genoten van alle mooie foto’s en films die voorbijkwamen met het maken van de berichten. Zolang dat nog kan….doen.

  24. coby maart 5, 2010 om 17:29

    Een hele goede serie heb je van alle informatie en filmpjes en linken gemaakt, ik heb enig idee nu gekregen van informatie àchter het koraal. Het is een wonderlijk fenomeen, en het is goed dat over de hele wereld mensen zich hier mee bezig houden. Onderzoek, bescherming, nadenken en oproepen. En niet te vergeten: kennis delen. Dat heb jij hier ook gedaan.
    Hartelijke (weekend)groet, Coby

  25. Pierra maart 5, 2010 om 18:45

    @Coby, dank je ook namens de mensen van Naturalis. Ik vond het erg te vernemen dat het zo slecht kan gaan met het koraal, maar ik ben ook erg blij dat er zich zoveel mensen mee bezig houden. De oproep van Sylvia Earle sprak me erg aan.
    Fijn weekend,

  26. Piet van Noort april 26, 2010 om 11:26

    L.s.,
    In de kop van Noord-Holland worden gesprekken gehouden om de zwakke
    schakels in te vullen. In het kader van het internationale jaar van de
    BIODIVERSITEIT, wil ik dit nog eens extra onder uw aandacht brengen.
    De CO2 uitstoot die, in opdracht van het rijk, met dit werk gaat gebeuren
    is beangstigend. In 1995 5.4 miljoen m3. In 2003 10.5 miljoen m3. Men denkt aan 20 miljoen m3 in 2020. Hoeveel CO2 is dit? En al dit zand is slechts voor de instandhuoding van de BKL. Een poging om iets vast te houden is er niet bij.
    Hoe kijkt Pierra tegen dit probleem?
    Met bezorgde kustgroet.
    Piet van Noort.
    Petten aan Zee
    Meedenken met mijn visie op onze kustverdediging?
    Ga naar: http://hardekustverdediging.blogspot.com/

  27. Pierra april 26, 2010 om 23:54

    @Piet van Noort, uw blog is erg interessant en u bent zeker een kenner van het probleem. Zelf ben ik nauwelijks op de hoogte van wat er zich in Nederland afspeelt, aangezien ik al jaren in het buitenland woon.
    Zoals in het filmpje dat de Deltacommisssie ondersteunt http://www.deltacommissie.com/film wordt belicht, is de verhoging van de zeespiegel een enorm probleem. Het lijkt me redelijk dat men er zo snel mogelijk wat aan wil doen. De kosten die daarmee gepaard gaan, zowel op economisch als ecologisch terrein, moeten gemaakt worden als men Nederland zoals het nu is wil bewaren. Het land is namelijk nooit ‘natuurlijk’ land geweest en zal zich dus ook moeilijk op natuurlijke wijze herstellen van overstromingen.
    Het is wel interessant hoe in het fimpje de wadden genoemd worden, waar zich door de jaren heen steeds meer vasteland gevormd heeft. Het kan blijkbaar wel, maar het is dan ook een nauwelijks bewoond gebied, waar men het zich kan veroorloven te experimenteren.

  28. Pingback:Biodiversiteit in de oceaan « Tsjok's blog

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Footnotes to Plato

because all (Western) philosophy consists of a series of footnotes to Plato

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più - blog personale di Paolo Minucci

Scientia Salon

An archived blog about science & philosophy, by Massimo Pigliucci

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Why Evolution Is True

Why Evolution is True is a blog written by Jerry Coyne, centered on evolution and biology but also dealing with diverse topics like politics, culture, and cats.

Evolution blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

A Public House for Science

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

Glaswerk

Ongepoetst en uit de hand

%d bloggers liken dit: