Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Il Mio Paese Piatto (Mon Plat Pays)

Een indruk van de omgeving rond mijn huis en wat daar op deze winterdagen te zien is. Ik vond slechts een bloemenstruik.

calycanthus
Calycanthus praecox
faraona faraonino
Parelhoenders  
terramossa
Omgewoelde aarde
kapelletje
kapelletje in wijngaard
zonhuis
 Huis met knotwilg
landschap
Landschap met ceders

Een bijna Nederlands landschap behalve dat bij heldere dagen de bergen zichtbaar zijn.
Groetjes uit de Pianura Padana

33 Reacties op “Il Mio Paese Piatto (Mon Plat Pays)

  1. antoinette duijsters februari 14, 2010 om 20:47

    Dat ziet er toch heel wat beter uit dan hier.

  2. Gus februari 14, 2010 om 21:02

    Hmmmmmm, die Parelhoenders.😉

  3. Ivy (Heyta) februari 14, 2010 om 21:05

    Prachtig, het is bij jou al bijna lente.
    Ja, lekker, parelhoen! ;-))

  4. Pierra februari 14, 2010 om 21:09

    @Antoinette, bij jullie ligt er sneeuw en is het misschien koud, maar de bossen daar moet je 2 uur rijden voor naar de bergen toe.
    @Gus, ja die zijn heerlijk. Veel minder vet dan kippen ook al zijn ze wat duurder.Ik denk ook niet dat er echte grote industrien voor zijn. Wel mis ik op deze beestjes de pareltjes. (Moet het hoenders zijn?)

  5. Pierra februari 14, 2010 om 21:11

    @Ivy, ik zag alleen die bloemetjes hoor en het was best koud. Parelhoen is heerlijk en ze waren ook nieuwsgierig. Ik liep daar met m’n hond, ze waren absoluut niet bang.

  6. maria-dolores februari 14, 2010 om 21:12

    jee, slechts een bloemenstruik.
    maar wel een heel mooie.
    had ik nog nooit gezien.
    de bloemen zijn tamelijk groot, toch?

  7. Smokey februari 14, 2010 om 21:13

    O, die praecox bloeiende bloemen. Ze zijn er vroeg bij. Wat een beauty`s! Hier is de toverhazelaar net aan `t uitbloeien.
    Serene sfeer dat landschap in jouw omgeving Pierra. Die parelhoendels lijken wel clownsgezichtjes te hebben :))

  8. martin februari 14, 2010 om 21:17

    Daar wordt dus het gnoom uit elkaar gepeuterd en het ontstaan
    van leven bestudeerd. Hoort de wijgaard en de parelhoenders
    bij jullie huis?

  9. ing. St Hawk februari 14, 2010 om 21:18

    Mijn hemel wat plat !
    En dan dat huis…. Daar wonen vast ook hele platte mensen.

  10. Pierra februari 14, 2010 om 21:19

    @Maria- Dolores, het is een macro-foto. Het lijkt iets op een toverhazelaar al is dat weer een heel andere familie. Ik zie nu dat Smokey hieronder het ook al over de toverhazelaar heeft, zo groot zijn ze ongeveer.
    @Smokey, De toverhazelaar aan het uitbloeien?, bedoel je dat hij al bijna uitgebloeid is of dat hij juist gaat bloeien. Het is hier inderdaad erg rustig. De hoenders maken ook een grappig geluid.

  11. Pierra februari 14, 2010 om 21:25

    @Martin, nee mijn huis blijft mooi buiten schot! Het is allemaal op zo’n 500 meter afstand. Was het maar waar, zo’n wijngaard en parelhoenders te bezitten. Nee, dan kwam ik toch niet meer aan bloggen toe!
    @ing. St Hawk, deze aarde is gewoon echt plat met heel platte mensen, maar wel heel vriendelijk. Zo maak je gauw een aardig praatje met een (wijn)boer (wat ook z’n voordelen kan hebben), en ik kan hem nog verstaan ook.

  12. antoinette duijsters februari 14, 2010 om 21:36

    Pierra, je hebt verschillende soorten parelhoenders, die met de witte vlekken zie hier het meest. maar deze soort doet het misschien beter daar.

  13. Pierra februari 14, 2010 om 21:48

    @Antoinette, ze heten hier ‘faraona’, vandaaruit vond ik de nederlandse naam, maar zag inderdaad dat er meer soorten zijn een ‘helmparelhoen’ (??).

  14. ing. St Hawk februari 14, 2010 om 21:55

    Het lijken mij overduidelijk blijdatwedekerstweeroverleefdhebbenparelhoenders.

  15. Pierra februari 14, 2010 om 22:02

    @ing. St Hawk, toch kreeg ik de indruk dat deze goeddoorvoede parelhoenders erg geliefd waren bij de boer. Hij praatte over dat ze broertjes en zusjes ooms en tantes waren (tenzij ik hem niet verstaan heb), de namen gaf hij niet, maar of ze bij hem de pan ingaan, ik weet het niet. Maar ja, nu staat Pasen alweer voor de deur, met alle bijbehorende feestmaaltijden. Ik koop ze heel af en toe in de supermarkt, een delicatesse.

  16. Geroma februari 14, 2010 om 22:48

    Prachtige sfeerbeelden toch, Pierra, zo van de omgeving waar jij vertoeft?
    "Huis met Knotwilg" springt er uit voor mij.
    Ontzettend leuk dat je ons zo een kijkje in jouw omgevingskeuken geeft.
    Lief groetje!

  17. Pierra februari 14, 2010 om 23:21

    @Geroma, leuk je weer hier te treffen, ja de knotwilg is hier ook typisch. Het is best een mooie omgeving en er zijn ook kleine plaatsjes met juweeltjes aan villa’s en piazze. Dat komt misschien een andere keer.
    Lieve groet ook aan jou.

  18. Aad Verbaast februari 15, 2010 om 10:32

    Mooi licht op die bovenste foto’s. Echt lentelicht.

  19. Maria Trepp februari 15, 2010 om 11:31

    Moooi
    Heet die niet "chimonantus"? ik weet het ook niet zeker, hoor:http://www.vkblog.nl/bericht/246623/Winterbloeiers_in_de_Leidse_Hortus"

  20. coby februari 15, 2010 om 13:01

    Leuk om even in je omgeving te kijken, ik geloof dat ik wel eens parelhoen gegeten heb, in een restaurant dan want zelf koop ik het niet. Hoewel je zei en ik ook wel zie dat het koud was, is het wachten op de lente….
    Hartelijke groet, Coby

  21. cor3306 februari 15, 2010 om 16:10

    mooie indruk zo, ziet het er hier in Amersfoort niet uit en cipressen kennen we ook niet

  22. Pierra februari 15, 2010 om 16:49

    @Aad, het was een zonnige dag.🙂
    @Maria Trepp
    klopt, maar in het italiaans heet hij weer calycanthus praecox of gewoon calicanto. Hij stond zomaar bij iemand in de tuin, langs de weg. http://it.wikipedia.org/wiki/Chimonanthus
    Jullie hebben hem dus ook!! Grappig, onze berichten kruisten elkaar. Kom straks beter kijken.
    @Coby, de omgeving is hier wat ‘gewoontjes’, maar wat dorpjes verder is veel leuks te zien. Daar komt nog wel eens een bericht over….en parelhoen kun je net als een kip gewoon in de oven doen met aardappetjes eromheen.
    @cor3306, er staan hier wel veel populieren hoor, heel nederlands. Maar er wordt veel geimporteerd, palmbomen maar ook de zogeheten eeuwenoude olijfbomen, die zijn nu in de mode. Het staat nergens naar in dit landschap en ondertussen worden de prachtige olijfgaarden uit Zuid-Italie geplunderd.

  23. Ingrid van den Bergh februari 15, 2010 om 17:17

    Heb vandaag wat last van leesblindheid. Zag de woorden "Calycanthus praecox" staan en dacht toen even dat je de roodgelelde dieren eronder bedoelde (le coc-de haan).
    En bij "Pianura Padana" wilde ik bijna wegrennen omdat ik daar "piranja" zag staan.
    Maar verder niks mis met dit blog, integendeel. Die takken met gele bloemen, heten die op zijn Hollands een winterjasmijn?

  24. Pierra februari 15, 2010 om 17:54

    @Ingrid, zie ook reactie bij Maria Trepp. In Italie heten ze in de volksmond ‘calicanto’. Bij jullie ‘chimonantus’.
    Ik maak toch meestal niet zo’n enge blogs hoor. (De tekst staat onder de foto’s).
    Winterjasmijn is weer wat anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:2006-12-01Jasminum_nudiflorum13.jpg. Die begint hier voorzichtig ook al.
    Pianura Padana is eigenlijk Po-vlakte, maar de Po loopt hier wel erg ver vandaan.😉

  25. assyke februari 15, 2010 om 18:59

    Mon plat pays is toch echt holland hoor;-)))
    romantisch die oprijlaan, straks in de lente/zomer als alles in bloei is, zal het wel helemaal adembenemend zijn.

  26. Pierra februari 15, 2010 om 19:07

    @assyke, toch, zelfs in Limburg heb je ‘bergen’😉
    Tegen die tijd laat ik wel weer wat zien. Leuk dat jet er was!
    (Mijn huis staat er niet op hoor.)

  27. fravapa februari 15, 2010 om 19:16

    …dat doorzichtig rood van de parelhoenders is ook heel mooi…..

  28. Pierra februari 15, 2010 om 19:27

    @fravapa, ciao, ja die rode ‘onderkin’ lijkt alleen het mannetje te hebben. Hij was ook duidelijk de aanvoerder…

  29. Kokopelli februari 16, 2010 om 02:41

    @Pierra: Wat woon jij in een schitterende omgeving.
    En je laat er een paar leuke platen van zien.

  30. Gus februari 16, 2010 om 02:54

    Nou, laten we ze liefkozend Parelhoentjes noemen. Het zijn schatjes vooral zo rond deze tijd van het jaar….
    Maar dat kan je die boer niet aan doen en hij is wijnboer?
    FF vriendjes mee blijven, voor als er in het najaar de nieuwe wijnoogst is.
    Want ladies & gentlemen, die wijn is niet lekker, die is fanfabeltastisch lekker!
    Daar kan de primeur uit Frankrijk absoluut niet tegenop.
    Een volle, frisse, sprankelende wijn.
    Pierra, kan je daar misschien eens (een keer) iets over schrijven, hoe en of er feesten zijn en….hoe het er dan toe gaat?
    Wat me wel opviel is dat juist veel Italiaanse mensen op het terras (in de buurt van Cavalino) water drinken.
    Ik bedoel, ik viel een beetje op, toen ik een 2de fles liet aanrukken. En dat kwam beslist niet door mijn uitbundig vrolijke gedrag. Dat, dat wel even duidelijk is natuurlijk.
    Good memories aan Italy, de eerste keer dat ik er was, Mal Waldron gezien in Turijn, stikdonkere Jazzclub. Ik was 16 ongeveer.
    Oh, ik dwaal af, op jouw weblog! Pierra.🙂
    Just dreaming away.

  31. Pierra februari 16, 2010 om 08:28

    @Kokopelli. het zal voorlopig ook zo blijven, er zijn geen bouwvergunningen. Wel loopt er een tamelijk drukke weg (die je hier niet ziet)
    @Gus, Hier wordt wijn alleen tijdens de maaltijden gedronken. Je kunt wel zeggen, dat allles met de maaltijden genoen wordt, de wijn, de grappa en meteen daarna koffie Terwijl wij in Nederland vaak s’middags thee en dan een borrel nemen. Vaak s’avonds voor het naar bed gaan ook nog eens wijn. Nu heeft men in Nederland ook de gewoonte wijn bij het eten te nemen, dus dan ga je vanaf 6 uur alsmaar door. Wel gezellig maar misschien iets te veel. Ga je weer eens naar een terras in Italie neem dan rond 5 uur een spritz! Heerlijk.

  32. Ingrid van den Bergh februari 16, 2010 om 09:58

    Dank voor je toelicjhting, Pierra. Ben op wiki gaan kijken en heb het verschil gezien.

  33. Pierra februari 16, 2010 om 10:08

    @Ingrid, zo blijven we aan het leren😉

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

