Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Nikon S560 vs D70 (epiloog)

Na vele pogingen (zie voorgaande blogs) om met de Nikon coolpix S560, met hoge iso-waarde en flits, de vleugelslag van bijen stil te leggen, zijn hier ter vergelijking twee foto’s te zien van Janneke Roelofs, een ver familielid waar ik veel contact mee heb. Zij is bijna afgestudeerd als beroepsfotografe. De twee foto’s hieronder zijn gemaakt met een spiegelreflex Nikon D70, macro-objectief 105 mm en flits.

zweefbij

© 2009 Janneke Roelofs

zoomhommel

© 2009 Janneke Roelofs

De kwaliteit van deze foto’s is natuurlijk veel beter dan die van het compactcameraatje coolpix van Nikon. Waarvan ik ter afsluiting nog twee foto’s laat zien: met iso-waarde 2000, autofocus op het dichtstbijzijnde object en met flits. De vleugels staan stil, maar de foto heeft wel heel veel ruis.

hommel

 hommeltwee
De laatste foto is van een tropische hibiscus (met de coolpix en zonder macro want het is een enorme bloem).

tropische hibiscus

Het is duidelijk dat je met een betere en duurdere Nikon veel mooiere foto’s kunt maken, al moet je dan vaak heel veel apparatuur meenemen. Het beste is misschien om er twee te hebben, dus ga ik maar sparen voor een betere Nikon.

33 Reacties op “Nikon S560 vs D70 (epiloog)

  1. meneer_opinie juli 29, 2009 om 13:15

    Tja, ik schat zo dat de apparatuur die Janneke gebruikte voor de twee bovenste (prachtige) fotos minimaal 10 X zo veel kostte als de coolpix. Dan mag daar natuurlijk wel wat tegenover staan. En dan hebben we het nog niet eens over de opleiding, die waarschijnlijk nog belangrijker is.
    De Coolpix is onworpen om fotos te maken zoals de onderste en dat doet hij toch heel goed. Twee camera’s is inderdaad de beste optie, maar ook een tamelijk dure. Spaar ze.

  2. Pierra juli 29, 2009 om 13:27

    @Meneer Opinie, Janneke heeft inderdaad dure apparatuur èn een heuse opleiding, en sparen ga ik zeker doen, want het verschil is wel erg groot.
    Ik moet er wel bijzeggen dat mijn foto’s digitaal ver ingezoomd zijn (het zijn praktisch de werkelijke pixels) om de hinderlijke overbelichtte bloemen weg te kunnen knippen. Ik heb trouwens je tip om de helderheid van foto naderhand in PS te verminderen gebruikt. Het helpt wel iets.
    Voorlopig voldoet de coolpix voor de vakantiefoto’s.
    Groet,

  3. Maria-Dolores Schwarz juli 29, 2009 om 14:10

    tja, macro-objectief…
    als je nog even wacht, komt er beslist òòk weer een nieuwere, compactere en niet zo dure camera met een speciaal macro-objectief. ondertussen gewoon verder proberen met deze…
    nu ga ik écht op het net kijken wat dat er voor een is, die van jou.
    had het ergens opgeschreven, maar vergeten om ernaar te kijken…
    ciao,
    Maria-Dolores

  4. Pierra juli 29, 2009 om 14:17

    @Maria-Dolores, meestal kun je idd wachten op betere versies.
    Hier vond ik de volgende informatie, http://www.europe-nikon.com/product/it_IT/products/broad/1646/overview.html
    maar het is echt een heel simpel cameraatje. Met de plannen die jij hebt zou ik toch in de betere klasse gaan kijken, want er is wel heel veel verschil, ik denk ook kleur…
    Groet,

  5. meneer_opinie juli 29, 2009 om 15:12

    Als je de termen als consumer review professional review, test en digital camera of merk en type van de camera die je in gedachten hebt in een zoekmachine stopt, dan kom je een enorme berg websites tegen met testen, evaluaties en prijzen van alle digitale camera’s die in de handel zijn (www.digitalcamerainfo.com is een van de vele). Sommige tests graven heel diep en laten bijvoorbeeld testfotos zien die met verschillende iso-instellingen gemaakt zijn. Je kunt uren zoet zijn met kijken en vergelijken. (Ik kon zo gauw geen Nikon D70 vinden, wel een Nikon D700. Volgens de website een camera voor de professional die nu ruim 2000 Euro moet kosten).
    Volgens digitalcamerainfo.com zijn de volgende camera’s de beste modellen van 2009:
    1) Canon EOS 5D Mark II Die is bedoeld voor de ‘prosumer’ en de goedkoopste prijs die die website kon vinden was 2.649 US dollar.
    2)Nikon D5000, bedoeld voor de consumer en die moet 745 dollar kosten.
    3) Canon EOS Rebel T1i, bedoeld voor de consumer, kost minimaal 795 dollar
    4) Nikon D3X. Bedoeld voor de professional; Een koopje voor slechts 7.499 dollar (5000 Euri)
    Ik geloof dat ik het voorlopig maar bij mijn (niet zo) compacte Canon Powershot S1-IS houdt. Ook al niet goedkoop (400-500 Euri) maar daar zit dan meteen een niet onaardige lens aan vast.) Maar die haalt het ook echt niet bij de fotos van Janneke.

  6. Pierra juli 29, 2009 om 15:21

    @Meneer Opinie, goeie informatie. Misschien is het een D700, dat is wel heel veel geld want dan heb je de goeie lenzen nog niet eens. De camera van Janneke is al wat ouder dus misschien toch een D70.
    Leuk dat ze er testfoto’s bijzetten. Ik ga eens kijken.
    Bedankt en groet,

  7. Maria-Dolores Schwarz juli 29, 2009 om 15:35

    @Pierra,
    ik ben nu eindelijk even gaan kijken. lijkt op de Nikon die ik eerder had als ‘tweede toestel’. ik heb één camera voor als ik op stap ga om te fotograferen en één die altijd in mijn tas past. verder niet eens zo erg veel verschil in prijs. alleen houdt een groter toestel volgens mij ook veel prettiger vast. alleen is je rugzak dus al bijna vol met het grote toestel, terwijl je zo’n kleintje ook letterlijk in het voorvak kunt stoppen… ik merk ook vaak dat mensen het interessanter vinden om met de ‘grote’ camera gefotografeerd te worden dan met het kleintje… ik koop pas een andere als er iets aan kapot gaat, eerder niet🙂.
    ciao

  8. Antoinette Duijsters juli 29, 2009 om 15:36

    Je kunt natuurlijk ook eerst op een rijtje zetten wat je wilt met een camera. En dan hoeveel kan ik maximaal uitgeven.
    En dan bij die combinatie de beste camera uitzoeken.
    Want wat heb je aan een camera van 2000 euro als je hem zelden gebruikt.

  9. Pierra juli 29, 2009 om 15:48

    @Maria-D, deze coolpix is idd eigenlijk een tweede camera, nu moet ik de eerste nog zien aan te schaffen.🙂
    @Antoinette, ja ik denk dat de info van Meneer Opinie wat dat betreft interessant is. Ik ben zelf niet zo’n fanatieke fotograaf en de vele foto’s van de laatste blogs komen alleen doordat ik een nieuw cameraatje had. Maar 2000 euro zou ik sowieso nooit betalen. Dan heb ik nog wel andere hobby’s waar ik ook wel eens nieuw materiaal voor zou willen hebben.
    Antoinette, ik dacht dat jij een nieuwe digitale camera wilde, maar las later dat je die al hebt. Veel van je foto’s op het blog zijn scans van dia’s. Of zijn dat alleen oude dia’s?
    Groet,

  10. Antoinette Duijsters juli 29, 2009 om 16:24

    Pierrs, de meeste foto’s zijn gescande dia’s, sommigen zijn al meer dan 25 jaar oud. Verder heb ik een tweede hands cameraat, een canon ixus van negen jaar oud. Er kunnen maar 24 foto’s op het kaartje, de batterij is slecht, dus ik ben op zoek naar een goede compact camera, maar ik kan er niet meer dan op zijn hoogst 400 euro aan uitgeven.

  11. Aad Verbaast juli 29, 2009 om 17:30

    Miischien is juist een beetje beweging die zichtbaar is door bewegingsonscherpte, wel zo levensecht.
    Bespaart je een hoop geld😉

  12. 100_woorden juli 29, 2009 om 21:10

    De D70 is uit 2004 en kostte toen met kitlens rond de duizend euro. Ze worden nog wel tweedehands aangeboden en dan betaal je voor een kit (body plus lens) ongeveer hetzelfde als voor een nieuwe Nikon coolpix S560 (200 tot 250 euro) Hier een voorbeeldje: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=19181
    Wie weinig geld heeft en toch een DSLR wil, kan voor de prijs van een goede compactcamera tweedehands heel aardige spullen kopen. Je hebt dat niet het nieuwste van het nieuwste, dus iets minder megapixels, maar zoals het voorbeeld in je blog laat zien kun je met een DSLR van 6 megapixel (meer heeft de D70 niet) in situaties als deze toch veel betere foto’s maken.
    Zeker bij hoge ISO gaat de ruis bij een compactcamera een grote rol spelen, dat komt omdat alle compactcamera’s kleine sensoren hebben (3 tot 5 keer kleiner dan een spiegelreflex) waardoor je met zeer korte lenzen kan werken. Een lensje van een compactcamera is hooguit een paar centimeter lang. Om dezelfde vergroting op een DSLR te krijgen heb je veel langere lenzen nodig. Zo spreekt men bij megazoom compactcamera’s wel over brandpuntsafstanden van meer dan 500 mm (omgerekend naar kleinbeeld). Op een fullframe DSLR is 500 mm echt 500 mm (een lens van een halve meter dus). Dat verschil zie je dus terug in de kwaliteit van de foto, zeker als je inzoomt.

  13. Pierra juli 29, 2009 om 23:50

    @Antoinette, misschien bieden de links van Meneer Opinie en 100W uitkomst. 400 euro is al een mooi bedrag, dus je vindt vast wel iets waardevols.
    @Aad, heel waar, maar ik ga toch even kijken bij de links, ook van 100W.
    @100W, Interessante link. Daar is vast heel veel te vinden. Dank voor de extra informatie.
    (ik wacht nog op commentaar van Janneke).
    Groet,

  14. coby juli 30, 2009 om 11:09

    Je bent volgens mij veel verder gekomen door deze serie bijdragen, niet alleen over je camera van nu maar ook wat je eventueel kan en wil in de toekomst. Met dank aan medebloggers ook, dat is wel erg leuk om te lezen.
    Hartelijke groet, Coby

  15. Pierra juli 30, 2009 om 16:59

    @Coby, ja dankzij de groep – leren van elkaar – kom je een heel eind. Het valt mij wel op dat veel fotograferende bloggers best geheimzinnig doen over hun camera, met enkele uitzonderingen.
    Jij hebt waarschijnlijk ook degelijk materiaal om je schilderijen met zoveel kleuren op het net te kunnen krijgen. Niet dat je dat allemaal ‘uit de doeken’ hoeft te doen. Het resultaat is altijd erg mooi.
    Groetjes,

  16. Smokey Robbinson juli 30, 2009 om 22:25

    Pierra, na wat intensiever kijken kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat ik alle foto`s op hun eigen manier mooi vind. Zie wel dat de foto`s van Janneke heel duidelijk zijn. Maar er zullen altijd weer foto`s zijn die nóg scherper zijn. Je hebt in elk geval leerzame experimenten met de Coolpix gedaan.
    Groets,
    smokey

  17. Pierra juli 30, 2009 om 22:36

    @Smokey, ik heb het apparaatje wel zo’n beetje leren kennen. En eigenlijk vind ik dat je er best veel mee kunt doen. Het was leuk om al die informatie te krijgen over de verschillende camera’s. Misschien hebben anderen er ook wat aan.
    Nu ga ik weer over tot de orde van de dag/nacht, en laat deze fotointermezzo voor wat hij is.
    Ik kom gauw weer bij je luisteren.
    Groet,

  18. Gus juli 31, 2009 om 03:23

    Kom op Pierra, die met de coolpix?
    Is een prima foto.
    Cum up joe.
    Scherp.
    Je moet gewoon door blijven gaan met foto’s nemen.
    Is het een hij of een zij? misschien moet ze jou wel leren kennen.
    Mijn Fuji is duidelijk van het vrouwlijk geslacht, want ze wil veroverd worden.
    Hm, vrouwen.
    Het is een hele scherpe mooie foto die laatste.
    Blijf experimenteren, want ik zie aan de foto’s die je nu maakt dat er veel meer mogelijkheden zijn.
    Niet over gaan tot aanschaffing van een veel duurdere camera.
    Gewoon mee aan de gang gaan.
    Je hebt hem nog maar net!!!
    Alles uitproberen, want ik denk dat er heel veel meer mee kan.
    Echt, ontzettend veel meer mee.
    De vleugeltjes van de bij zijn bijna net zo scherp als die van Janneke.
    Dus misschien een kortere sluitertijd instellen.? Ik weet het niet.
    Ik moet ook nog 156 pagina’s handleiding doorworstelen.
    Zo saai.
    Blijf er mee bezig, want je maakt hele mooie foto’s.
    X
    Gus

  19. Annet juli 31, 2009 om 09:14

    I like it……

  20. Eelco juli 31, 2009 om 09:37

    Twee camera’s is wel handig, omdat je de juiste voor het juiste doel kan kiezen. M’n eerste is een eenvoudige Canon, van zo’n 200 euro. M’n tweede is een beetje duurder, maar gelukkig hoefde ik die niet zelf te betalen: hij kostte zo’n 10 miljard dollar bij elkaar, en bevind zich in een baan om de aarde🙂
    Maar de vergroting en scherpte zijn zeer indrukwekkend, en de telelens die we gratis en voor niets in het heelal gevonden hebben (zo’n gravitatielens, niet van glas, maar van donkere materie) helpt ook enorm.
    Helaas kun je er geen bloemen mee fotograferen, en moet je altijd eerst netjes vragen of je wat foto’s mag maken … lukt soms wel, soms niet.

  21. Pierra juli 31, 2009 om 12:34

    @Gus, in het italiaans is het ‘la fotocamera’ of ‘la macchina fotografica’, dus een vrouwtje, maar daar kan ik het ook heel goed mee vinden hoor.
    …en ik ga zeker door met fotograferen, ook van zulke kleine beestjes…
    bedankt voor je aanmoedigingen.
    Ciao,
    @Annet, me too…
    @Eelco, heel wat voer voor geinteresseerden. Mag jij met dat dure toestel soms foto’s maken? Heb je misschien een link naar zo’n fotosite? Ik wist niet dat donkere materie een lens kon vormen, dan zien wij het heelal dus eigenlijk wat vertekend? Daar zou je mooi een blog over kunnen schrijven, want het is al weer een poosje geleden dat je wat schreef.
    Groetjes,

  22. Eelco juli 31, 2009 om 13:35

    @Pierra:
    Ik weet het … een eigen blog schrijven ben ik wel van plan, maar ik heb nog niet de juiste stijl gevonden. Gewoon wat bekende informatie neerzetten lijkt me niets toevoegen aan wat al op het internet te vinden is … maar na de vakantie maar eens proberen iets bij te dragen.
    Onze eigen "foto’s" met de camera die een ietsje duur is staan hier: http://www.nottingham.ac.uk/astronomy/stages/public_pics.html
    De totale ‘sluitertijd’ voor onze kiekjes was 80 rondjes om de aarde … ook een leuke tijdseenheid🙂
    Vergeet niet op ‘Skywalker’ te klikken voor een wandelingetje door de fotomontage !
    Maar de écht mooie foto’s staan natuurlijk hier: http://hubblesite.org/gallery/

  23. Pierra juli 31, 2009 om 14:00

    @Eelco, fantastische sites, al die sterrenstelsel op een schijf zo groot als de maan. Je kunt ook nog behoorlijk wat inzoomen zonder dat het onscherp wordt.
    Wat moet je je nu voorstellen bij een sluitertijd van 80 rondjes om de aarde. De telescoop verplaatst zich dus ook nog eens terwijl hij fotografeert, maar dat zal dan wel weer gecorrigeerd worden.
    Geweldig dat je dat gevaarte af en toe mag gebruiken.
    Kun je zwarte materie als lenzen, gelijkstellen aan ‘gravitational lenses’?
    De tweede link is idd ook erg mooi maar geeft minder gevoel van de afstanden.
    Heel leuk werk doe je,
    Groet,

  24. Eelco juli 31, 2009 om 14:15

    "Wat moet je je nu voorstellen bij een sluitertijd van 80 rondjes om de aarde."
    De totale sluitertijd is 80 rondjes (de telescoop blijft dan dezelfde kant op kijken, van de aarde af), maar per kiekje is de sluitertijd natuurlijk veel korter, 10 minuten geloof ik. Alles wordt dan bij elkaar opgeteld (digitale kiekjes, nietwaar), en de verschillende velden (ook 80) aan elkaar geplakt.
    "Je kunt ook nog behoorlijk wat inzoomen zonder dat het onscherp wordt."
    Daarom was de camera dan ook zo duur !

  25. Martin Broek augustus 1, 2009 om 23:48

    Handig blog is dit gewqorden met al die tips voor
    goede en niet te dure toestellen. Ik zou er hebberig
    van worden.

  26. Pierra augustus 2, 2009 om 00:39

    @Martin, ik zou ook best een nieuwe computer willen, en dan moet je kiezen. Die keuze schuif ik dan nog maar even voor me uit tot na de vakantie. Jij bent al op vakantie geweest merkte ik, en ook al weer terug gevlogen. Ik ga pas over zo’n twee weken, waarschijnlijk als iedereen weer thuis is.
    Groet,

  27. jacopone augustus 3, 2009 om 12:45

    Ongelofelijk wat je met die kostbare Nikon kunt. Maar aanschaf is alleen het geld waard als je hem zo gebruikt. Je kan toch ook heel gelukkig zijn met een camera die wat minder kan.
    Groet, Jaco

  28. Pierra augustus 3, 2009 om 21:15

    @Jacopone, precies, ik ben niet veel met fotografie bezig, alleen de laatste dagen omdat ik dat nieuwe cameraatje heb. We gaan binnenkort op vakantie, dus dan is de coolpix meer dan voldoende.
    Groetjes,

  29. Gus augustus 6, 2009 om 02:41

    Die Nikon coolpix? daar kan heel wat meer mee.
    Alvast een fijne vakantie toegewenst.

  30. Pierra augustus 6, 2009 om 17:09

    Gus, ja ik heb veel foto’s gemaakt met handmatige instellingen. Misschien als ik het eens probeerde met de automatische, wie weet gaat het dan wel beter?
    We zijn nog wel een weekje hier en ik plaats misschien nog wel een nieuw bericht, dus voorlopig horen we nog van elkaar.
    Groet,

  31. eva augustus 7, 2009 om 11:53

    Prachtig, vooral die bovenste.
    Het is altijd een gedoe met camera’s.
    De goeie zijn inderdaad moeilijk overal mee naar toe te slepen en
    op het juiste moment heb je vaak niet alles goed ingesteld!
    Het blifjt tobben.
    Heb in elk geval altijd een compactcamera (canon powershot A630) op zak.
    gr eva

  32. landheha augustus 7, 2009 om 20:25

    Ai, het verschil tussen digitale spiegelreflex en ‘kleiner’.
    Voor technisch goede foto’s de kleinere camera’s nooit boven de 200 iso gebruiken, al kosten ze 500 euro of meer.
    Spiegelreflex reageert meteen, de kleinere hebben een vertraging.
    Nikon voor kleinere camera’s is ‘niet zo goed’.
    Macro
    Het probleem bij macro is scherpte/diepte. Bij spiegelreflex heb je maar een heeeel klein stukje scherp. De kleine camera’s zijn hier veel beter in. Bijna het hele onderwerp kan scherp zijn. Dit heeft te maken met de ‘lensgrootte’. Hie groter hoe kleiner de scherptediepte. Bij een groothoeklens van 20mm is bijna alles scherp. Een kleine digitale camera heeft een lens van 5mm…
    Macro-werkafstand
    hoe kleiner de lens, hoe kleiner de werkafstand. Op een gegeven moment moet je de lens fysiek bijna in het onderwerp duwen. Beestjes fotograferen lukt dan niet meer en je hebt een flits (niet op de camera) nodig om nog wat licht op het onderwerp te krijgen…
    Ik heb nu een D90 en heb mijn D70 met zoom aan mijn zoon gegeven.
    Ik heb drie goedkope tweedehands vaste brandpunt lenzen die zo op een D3x kunnen qua kwaliteit.
    Het nadeel is wisselen wisselen, foto’s missen. Zoom’s zijn veel praktischer🙂
    Ik heb een ‘omkeerring’ gekocht om goedkoop (30 euro) wat met 1-op-1 macro te proberen.
    Doe het niet, ongelukkige, is mijn conclusie.
    Geen lichtmeting, geen scherpstelling, geen diafragma, noppie nada…
    Voor macro en spiegelreflex moet je dus 100mm of langer hebben. dat gaat geld kosten.
    Let op bij 2ehands, want niet alle nikon camera’s kunnen alle lenzen gebruiken.
    Voor een goedkope flits moet je ook 2ehands…
    D700 of 5D is natuurlijk top, maar over-the-top voor een amateur🙂

  33. Pierra augustus 8, 2009 om 02:22

    @Landheha, dank voor je uitgebreide advies. Ik blijf voorlopig toch nog maar een amateur en kijk wat ik ermee kan bereiken.
    Ik had hier laatst iemand die wel 50 foto’s in de wilde weg schoot met een prachtcamera. Maar wat je dan krijgt met dat digitale: er waren er maar 10 redelijk gelukt. Slechte fotograaf met een heel duur stuk speelgoed.
    Ik vind dat wel mooi als bij macro’s een kleine scherptediepte is, dus doet een kleine camera het in mijn ogen niet ‘beter’. Dat fotograferen van de insecten ging best goed. Ik hoefde niet zo dicht op het onderwerp te zitten, dat viel wel mee.
    Ik ga voorlopig maar eens ‘normale’ foto’s maken.
    Groet,

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

