Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Nikon (2)

Met mijn nieuwe Nikon compact coolpix S560 met wel 10 megapixels, 5x zoom en 3200 iso (op de lens staat 6.3-31.5 mm en 1:3.5 -5.6) heb ik vandaag geprobeerd te zien hoe scherp de foto’s kunnen worden. Dat valt nogal tegen.

Eerst een vlindermotje (naam?), in de eerste foto met macrofunctie, wat kleur toegevoegd, een klein beetje helderder en contrastrijker gemaakt met adobe photoshop.
In de tweede foto macrofunctie en overbelicht. Dat laatste kun je instellen voor wanneer je een donker onderwerp wilt fotograferen tegen een lichte achtergrond. De camera ‘slaat dicht’ bij een lichte achtergrond en het donkere onderwerp zou zwart worden. Ook wat opgekrikt met Adobe PS.

vlindermotje

vlindermotje2

Hierna twee foto’s van vliegende hommels met iso 800. Ik hoopte de vleugelslag stil te kunnen leggen, helaas dat ging dus helemaal niet, hoewel dat in het eerste geval misschien in de buurt komt. De tweede foto heb ikzelf waarschijnlijk teveel bewogen om toch maar vooral die bij al vliegende vast te leggen; ze vliegen nu eenmaal niet zomaar je beeld binnen. Met 1600 iso wordt alles wit. Kortom, het is een beetje behelpen.

bij

hommelLangzamerhand wordt het duidelijk waar al de verschillende functie voor dienen. Nu ga ik weer verder met uitproberen…

26 Reacties op “Nikon (2)

  1. Kokopelli juli 22, 2009 om 16:35

    @Pierra: Je zet er stevig de vaart in. Leuk om te zien.
    En zie je wel dat je een véél luxere Nikon hebt. Ik kom vandaag niet verder dan wat vuil onder de veranda ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  2. Maria-Dolores juli 22, 2009 om 16:46

    tja, het blijft natuurlijk schieten op een bewegend doel…
    ik ben geen insectenexpert, maar kun je niet een reeks (serie) maken, zodat er waarschijnlijk ook een bij zit waar het beestje toevallig even stil zit?? ik zal eens in mijn gebruiksaanwijzing nalezen hoe het precies zit. meestal kijk ik gewoon naar insecten en vogels i.p.v. ze te fotograferen.
    ciao,
    M.-D.

  3. pierra juli 22, 2009 om 16:48

    @Kokopelli, nou, ik weet het nog niet zo wat die luxe betreft. Sommige dingen lijken het gewoon niet te doen. Gebruik je macro èn zoom dan kan hij het scherpstellen niet aan, dus het heeft blijkbaar geen zin om zowel macro als inzoomen te gebruiken, terwijl in de handleiding staat dat dat wel kan. Misschien werkt het met het fotograferen van dingen waar je niet dichtbij kunt komen. 10 cm afstand is het maximum. Daarna moet je het ‘beestje’ uitknippen en met ‘werkelijke pixels’. bewaren. Dus de foto’s die je ziet zijn allemaal werkelijke pixels.
    Je maakt me nieuwsgierig over dat vuil…
    Groet,

  4. pierra juli 22, 2009 om 16:54

    @MD, je kunt idd een reeks schieten, waarbij de tussentijd tussen elke shots 1,2 seconden is. Een hommel is binnen 1 seconde weg. Maar je hebt gelijk, ik ga het eens proberen.
    Het ging me om die vleugels die op de foto bijna stilstaan terwijl de bij aan het vliegen is. Een bij die stilzit op een bloem, daar heb ik er al zoveel van.
    Ik houd ook erg van landschappen, maar het gaat in dit geval om te zien wat de camera kan, vandaar al die beestjes.
    Ciao,

  5. Gus juli 22, 2009 om 16:57

    Pierra, ik vind je zo, oh, dat ga ik maar niet opschrijven.
    Maar als we dichter bij elkaar in de buurt zouden wonen, dan nam ik je toch mee uit naar goeie restaurants oeh!!!.
    Met welke camera nam je trouwens die foto’s in Venezia.

  6. pierra juli 22, 2009 om 17:08

    @Gus, dat was met een oude digitale Olympus uit de vorige eeuw, zonder inzoom-functie, die deed het niet meer. Vandaar dan eindelijk deze nieuwe…
    Dankzij je recepten zitten we soms toch aan dezelfde dis.
    Ciao,

  7. Antoinette Duijsters juli 22, 2009 om 17:50

    Ja, gewoon uitproberen is vaak de enige manier:-)

  8. Maria-Dolores juli 22, 2009 om 17:55

    @pierra,
    ja, inderdaad gaat het om te zien wat de camera kan… waarschijnlijk kan hij niet goed scherpstellen op die vleugels. omdat die niet goed reflecteren. staat tenminste bij die van mij: niet geschikt om scherp op te stellen: haar of bont (Haar oder Pelz), en voorwerpen die snel bewegen… kan me nog herinneren dat ik zelf in het begin ook erg gefrustreerd was van de macrofunctie, omdat het vaak net even anders werkte dan ik verwachtte…
    ciao,
    Maria-Dolores

  9. Gus juli 22, 2009 om 18:14

    De Olympus? Die ken ik niet.
    Oh, die Fuji, er zit een nogal dik boekje bij (handleiding) diepe zucht.
    Terwijl het cameraatje is sigarettenpakjes formaat.
    Stevige behuizing, metaal.
    Als je hem aan doet schiet er opeens een zoomlens uit, met een heel gezellig toontje trouwens.
    Maar die handleiding is zo’n 156 pagina’s.

  10. pierra juli 22, 2009 om 18:38

    @Antoinette, laat je inspireren door al de informatie van allerlei kanten. Misschien koop je er dan ook wel eentje. Het is echt leuk speelgoed. Ik kan je verzekeren dat een cameraatje als de mijne, maar ook van een ander merk, het heel goed zou doen om orchideen te fotograferen. (Zie de oleanders van gisteren.) Het piepkleine vlindertje hierboven bijv. is in het echt 1,5 cm breed.
    @MD, nou had ik bij de eerste vliegende bij een iso van 800 dus waarschijnlijk een hele korte sluitertijd. Er viel daar geen zon, anders was die sluitertijd misschien nog wel korter geweest. Het scherpstellen is volgens mij wel goed gegaan, de bloemen en de antenne zijn scherp, maar het beestje beweegt zo verdomd snel…(ik zou wel eens willen zien of 100W zoiets kan scherp- en stilzetten, als hij dat niet al gedaan heeft).
    @Gus, ik heb ook een handleiding van 150 pagina’s doorgeworsteld. Dat cameraatje van mij is net zo groot, en van metaal, heb ook zo’n muziekje als hij aangaat en de lens uitschuift. Je zou zeggen dat ze allemaal hetzelfde zijn. Maar een half uur muziek opnemen dat kan-ie niet en ook geen halfuur video. Ik geloof maar een kwartier.
    Groetjes,

  11. jeetjemina juli 22, 2009 om 19:09

    Die zoom en pixels zeggen niet zoveel.
    Heb je ‘m op spot gezet?
    En wat voor diafragma gebruik je?
    Inzoomen bij de macrofunctie lukt meestal niet.
    Die eerste twee vallen best mee!
    gr eva

  12. pierra juli 22, 2009 om 19:20

    @Eva, ja de scherpte, het is een heel klein vlindertje, kan er mee door.
    Maar spot… nu vraag je me wat. Is dat een scherpstellingsmethode? Die stond op ‘centraal’. Op het middelste, met een vierkant aangegeven vlakje, daar stelt hij (automatisch) op scherp, dus daar richt ik mee.
    Diafragma…het is een compact-dingetje, ik kan het niet instellen. Ik kan alleen:
    1. over- of onderbelichten.
    2. de isowaarde instellen tot van 64 tot 3200, met evt. een auto-functie.
    Misschien zijn de diafragma waarden die ik bovenaan aangeef?
    Het kan er (voorlopig) mee door.
    Groet,

  13. coby juli 22, 2009 om 21:02

    Ik kan je geen tips geven, maar dat doen anderen al wel, zie ik.
    Ik blijf gewoon lekker je foto’s bekijken en je leerproces met je nieuwe camera.
    Hartelijke groet, Coby

  14. Zwollywood juli 22, 2009 om 21:10

    Pierra: volgens mij moet je in dit soort gevallen de camera iets verder van het onderwerp af houden.

  15. Ate juli 22, 2009 om 22:30

    Leuk, die vlinder met de doorkijkjurk.🙂
    Gewoon blijven proberen, ziet er voor een eerste poging al heel aardig uit.

  16. pierra juli 22, 2009 om 23:09

    @Coby, ik weet niet hoe lang deze rage gaat duren, we zien wel….
    @Zwolly, waarschijnlijk heb je gelijk. Ik heb geen kijkglaasje; het schermpje wordt teveel verlicht en dan zie je niet goed wat je doet. Maar de eerste twee zouden goed moeten zijn, daar kon ik zien dat hij goed scherp stelde.
    @Ate, om dat van jou te mogen horen…heel bemoedigend :-))
    Toch zou ik graag zien hoe de professionelere camera’s zo’n vliegende bij vastleggen, om te vergelijken.
    Groetjes,

  17. jeg_synes juli 23, 2009 om 01:00

    gewoon uitproberen en oefenen en oefenen….
    al doende leer je en begrijp je je camera ook steeds beter.
    ik kan je geen advies geven, want ik heb een gewone spigelreflex canon en ook nog een digi canon….
    maar met de gewone camera worden dit soort opnamen meestal beter dan met de digi..vooral door
    de toeter die je er op kunt zetten en tot op een paar centimeter kunt inzomen….
    ja je kunt de auto functie aanzetten van de digi, maar dat vind ik niets aan….
    ik moet het ook nog uitproberen vliegende en bewegende objecten…
    succes en het gaat vast en zeker lukken.
    jeggroet

  18. Ina Dijstelberge juli 23, 2009 om 01:14

    Pierra : Ik heb een andere camera , maar gebruik nooit de macro en zoom gelijktijdig. Ik heb twee macrostanden op mijn camera…bij de eerste kan ik ook flitsen, bij de tweede niet en moet ik voor de scherpste foto’s optimaal gebruikmaken van het beschikbare licht.
    Bij automatisch scherpstellen helpt het soms als je je hand even voor de lens houdt…

  19. Gus juli 23, 2009 om 04:23

    Ik denk dat Jeg gelijk heeft.
    Oefenen en oefenen.
    Ik wil eigenlijk een zelfdenkende camera, die alles fotografeert daar waar ik op dat moment aan denk of zie.
    Maar dan beweeg je je op het gebied van Coby.
    Want dat is wat zij doet
    Making pictures in the mind en het verwoorden in een schilderij.

  20. Zich van Verre juli 23, 2009 om 06:41

    Ik zag op internet dat hij 5 maal optische zoom heeft. Ik vraag me af of dat wel waar is. Vaak gaat het over in digitale zoom (dat alleen de rand wordt weg gehaald en je dus een lagere DPI krijgt) maar ik vraag het me af als leek.

  21. Sand juli 23, 2009 om 10:17

    Zomen en macro, ja dat gaat vaak niet samen. Scherp stellen bij macro is soms lastig. Als je je camera iets verkeerd richt is hij al onscherp. Wat Jeetjemina zegt is belangrijk. Hoe meet je fototoestel de scherpte.
    Leuk hoor om te volgen waar mensen tegenaan lopen bij fotograferen. Heel herkenbaar.

  22. pierra juli 23, 2009 om 11:45

    @Jeg, ik heb zo’n eenvoudige camera, dat je alleen autofocus kunt gebruiken, je kunt dus niet aan de lens draaien om scherp te stellen. In auto heb je wel weer 4 mogelijkheden om scherp te stellen, zoals het dichtsbijzijnde punt in de foto, of het middelste gedeelte van het beeld om er twee te noemen. Maar ik ga zeker door met uitproberen…
    @Ina, goeie tip, dat zal ik gaan doen.
    Bij inzoomen en macro kan ik wel flitsen, maar dan is het resultaat vaak niet mooi, veel te licht.
    @Gus, de camera die ik heb is, als je alles op auto zet, zelfdenkend, zelfs heel eigenwijs!
    @Zich, de 5x zoom is optische zoom, daarna is er ook nog 4x digitale zoom, maar dat is hetzelfde als een (5x) foto maken en er dan in Adobe PS een stuk uitsnijden, zoals jij ook al zegt.
    @Sand, hoe hij scherpte meet en scherp stelt, dat weet ik niet. (grootste contrasten tussen de pixels?)
    Ja, het lijkt hier wel een spontane VKfotografie-week.
    Groetjes,

  23. Zich van Verre juli 23, 2009 om 11:59

    Niet gek dan, 5 maal!

  24. Smokey Robbinson juli 23, 2009 om 12:03

    Je bent lekker bezig Pierra. Handige tips. Nog even en ik hoef zelf de gebruiksaanwijzing niet meer te lezen, wat me overigens maar al te goed uitkomt:))
    Op je vorige reactie: helemaal mee eens. Stilleven of culinaire foto. Zelfde verhaal.Ik had de kat op de video gekregen. Zelfs het geluid, dat ie spint, staat erbij. Kun je nagaan: ik heb het cameraatje alweer bijna een jaar…

  25. pierra juli 23, 2009 om 12:24

    @Zich, ach 5x, het mag geen naam hebben (tegenwoordig is het niet zoveel geloof ik).
    @Smokey, zet dat filmpje op youtube joh; kunnen we Smokey eens écht leren kennen.
    (Las je bericht gisteren, maar m’n ogen vielen dicht, ik kom later langs.)
    Groet,

  26. Zwollywood juli 23, 2009 om 21:10

    ga maar sparen voor de canon S 10

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

