Op zoek naar de klepel

bij dezen en genen

Op slakkenjacht voor onderzoek naar evolutie

Een onderzoek dat begonnen is aan de Open University en University College te Londen, lanceert een Europese telling van tuinslakken waar iedereen aan mee kan doen. De gegevens moeten volgens bepaalde instructies verzameld en via internet opgestuurd worden aan de organisatoren. Het onderzoek is 30 maart gestart en duurt zes maanden. De slakken die geteld moeten worden, zijn van twee veel voorkomende soorten: Cepaea Hortensis waarvan de uitgang van het huisje een lichte rand heeft en Cepaea Nemoralis met een zwarte rand om de uitgang. Je kunt er alles over lezen op Evolution Megalab. Zie ook het onderstaande filmpje.

tuinslak 
 Tuinslak. Foto Natura/ Jef Meul

De slakken kunnen geteld en beschreven worden in eigen tuin, in het park of in bossen. Misschien een leuke reden voor een zondagmiddagwandeling met de kinderen. Wij hebben heel veel slakken in de tuin dus dat is een kleine moeite. Alleen de volwassen slakken moeten geteld worden want die hebben een volledig gekleurde rand. De slakken moeten dus eerst naar soort ingedeeld worden (C. Hortensis, lichte rand of C. Nemoralis, donkere rand). Dan moeten ze naar kleur ingedeeld worden: een geel, roze of bruin huisje. Uiteindelijk moeten ze verdeeld worden in de hoofdgroepen ongestreept, met één streep en met meerdere strepen.

Vaak zijn bosslakken donkerder van kleur dan veldslakken. Dit heeft te maken met schutkleuren die de slakkenetende vogels moeten misleiden. Zijn de verzamelde gegevens anders, dan kan dit betekenen dat bepaalde vogels niet meer voorkomen en dat schutkleuren niet meer nodig zijn. De kleuren kunnen ook veranderen met veranderingen in het klimaat, waarbij noordelijke slakken donkerder zijn en zich makkelijker door de zon laten opwarmen dan lichte slakken. De gegevens worden dan vergeleken met reeds bestaande gegevens, die ons kunnen vertellen dat er misschien klimaatveranderingen hebben plaatsgehad.

Nadat je je gegevens verzameld hebt, kun je ze opsturen naar Evolution Megalab waarna je informatie ontvangt over veranderingen die zich voorgedaan hebben tussen dertig jaar geleden en nu. Veel plezier!

20 Reacties op “Op slakkenjacht voor onderzoek naar evolutie

  1. coby april 2, 2009 om 21:36

    Leuk idee voor een zondagmiddag inderdaad, helemaal als het net geregend heeft.
    Ik moet zeggen dat ik de eetbare slak trouwens erg lekker vind, vooral met veel knoflook. Maar dat is natuurlijk een heel ander soort dan die waarom gevraagd wordt bij het tellen en ‘the hunt’. Aardige meneer op het filmpje trouwens, een echte natuurliefhebber volgens mij.
    Hartelijke groet, Coby

  2. pierra april 2, 2009 om 22:17

    @Ha Coby!, wij hebben zo veel slakken hier dat ik er een receptje voor heb gezocht. Deze slakken kunnen wel gegeten worden heb ik net gelezen. De Nederlandse recepten gebruiken ingeblikte slakken en kon dus alleen recepten voor verse slakken in het Italiaans vinden. http://www.buonissimo.org/ricette/474_secondi_lumacheumido.asp staat er zo een. Als je wilt vertaal ik hem voor je.
    Groet,Reactie is geredigeerd

  3. coby april 2, 2009 om 22:31

    Het water loopt me in de mond, maar ik ken te weinig Italiaans om alles goed te kunnen snappen en thuis te brengen. Ik vermoed dat dit heel erg een vertaling waard is, dus als het niet teveel moeite is, grààg!

  4. pierra april 2, 2009 om 23:19

    @Coby, hier de vertaling. Het recept combineert dit ook met gekookte spinazie.
    Lumache in umido
    Voor 4 personen:
    1 kg levende slakken
    1 ui
    1 teentje knoflook
    1 fijngehakt bosje peterselie
    3 gepelde tomaten (uit blik dus)
    (mais) bloem
    azijn
    boter
    vetspek
    olijfolie
    zout
    1. Dompel de slakken onder in kokend water en kook ze voor 10 minuten. Giet ze af en haal ze uit hun huisje. Maak ze schoon door de ingewanden eruit te halen (zwart) en was ze meerdere keren met water en azijn (30%) en smeer ze stevig in met de bloem, het zout en de azijn. Was ze opnieuw met water en azijn en droog ze een voor een af met een droogdoek of laat ze uitlekken in een vergiet.
    2. Snij de ui fijn en laat die sudderen in veel boter en olie en voeg ook de vetspek toe. Bak de slakken daarin en voeg de fijngeknepen knoflook, de peterselie en de gepelde tomaten toe.
    3. Voeg een paar soeplepels warm water (bouillon?) toe en laat alles zo’n 1,5 uur koken en voeg nog wat zout toe voordat je het opdient.
    (Wat je met de huisjes moet doen staat er niet bij maar die kun je als versiering door de saus strooien misschien).
    Er hoort polenta bij maar een lekkere aardappelpurée kan waarschijnlijk ook.
    Buon appetito!
    Groet,

  5. Gus april 3, 2009 om 00:05

    Hmmmmmmm, lekker!!!!!!!!
    (wel roomboter hè)
    Aardappelpurée? Perfect.
    De startdatum van het onderzoek, van zo rond 1 april vind ik een beetje verdacht. Een beetje heel erg verdacht eigenlijk. Ik begin het steeds verdachter te vinden. Sjonge, wat ….
    Enfin, ik heb geen tuin, maar een balkon.
    Liefs GusReactie is geredigeerd

  6. pierra april 3, 2009 om 00:25

    @Gus, in dit land van melk en honing moet je zoeken naar margarine, moeilijk te vinden, dus roomboter yes!
    Ik heb het zelf nog nooit gemaakt. Het is een experiment.
    Je kunt misschien ook slakken vinden in het park, maar ja het ging natuurlijk om de evolutie van slakken. De meneer in het filmpje zegt dan ook om ze terug te zetten nadat je ze geteld hebt. Maar dat doe ik niet, wij hebben er echt teveel.
    Je brengt me aan het twijfelen, want het krantenartikel is inderdaad van 1 april, maar de site staat er de komende tijd nog wel (hoop ik.)
    Ciao,

  7. coby april 3, 2009 om 09:32

    Dank je voor de vertaling, pierra! Ik snap nu ook wel waarom ze ze in Nederland ingeblikte slakken gebruiken in recepten :-))
    Volgens mij is het erg lekker, ook met die puree en spinazie samen. Ik sla het recept op voor het juiste moment, dat smakelijk eten zal zeker lukken.
    Hartelijke groet, Coby

  8. Gus april 3, 2009 om 14:27

    Even over dat recept, een 2e keer afwassen is niet nodig, want je wast de bloem er af. En dat heb je nou juist weer nodig voor smakkelijker maken van het gerecht.
    Die slakkehuisjes? gewoon weggooien, stel dat je harde schilfers door de saus krijgt, hm?

  9. Pi i Pi april 3, 2009 om 15:12

    Hier in Catalunya eet ik kleine slakken. Ze worden maar half zo groot als de Hollandse of?…
    groet

  10. Aad Verbaast april 3, 2009 om 15:50

    Boeiend initiatief.. Ik ga meteen even kijken in de tuin of ik ze kan vinden! En zo ja: meedoen natuurlijk.Reactie is geredigeerd

  11. lebonton april 3, 2009 om 17:20

    het is niet dat ik niet tel,
    maar ze gaan zo verdomde snel..

  12. pierra april 3, 2009 om 18:54

    @Gus, ik heb het idee dat de bloem dient om het vuil en slijm eraf te krijgen, na de tweede keer wassen kun je er misschien weer wat bloem op strooien? En die schelpen…
    Als je googelt in het nederlands vindt je goeie recepten voor ingeblikte slakken met de woorden: recept slakken. Dat zijn vaak recepten met kruidenboter. Klinkt ook heel lekker.
    @Pi i Pi, ik zou ook zeggen, hoe kleiner hoe beter want wie weet hoe taai ze zijn.
    @Aad, ik ben vanmiddag de tuin ingegegaan met de wetenschap dat het vol zit met slakken. Ik wil zo graag meedoen. Maar helaas vond alleen Arianta Arbustorum (heesterslak) en die doet niet mee aan het onderzoek. Misschien als het weer eens geregend heeft, dan ga ik nog eens kijken. Ben benieuwd of je er een aantal vindt. Op de site staan drie down te loaden Pdf’s om precies te weten welke de juiste slakken zijn.
    @Lebonton, haha, dat zal het zijn. Misschien zijn ze ook te klein?
    Groet aan allen,Reactie is geredigeerd

  13. Geroma april 3, 2009 om 20:31

    Een boeiend blog, Pierra…
    Maar slakken eten, neee…bedankt!
    Lieve groet.

  14. Gus april 8, 2009 om 01:09

    pierra, ik las vandaag iets in de VK(dinsdag,pag.8)
    een Nederlander heeft een bepaalde stof gevonden/ontwikkelt wat bot aanmaakt/hersteld, het heeft iets met eiwitten te maken…?
    i.p.v. transplantatie uit het bekken om ruggewervelbot aan te maken, wat soms helemaal fout schijnt te gaan (te groot doorgroeiend botweefsel) werkt dit "spul" als een soort van stopverf.
    Past zich aan, aan het bot en wordt hard. Weet jij daar wat meer van?
    Uit dood materiaal wordt levend materiaal gemaakt.
    ???Reactie is geredigeerd

  15. pierra april 9, 2009 om 18:36

    @Geroma, Sorry voor de late reactie, (zie ook antwoord Gus.) Eerlijk gezegd klinkt de saus lekker maar de slakken zelf…?
    Heb ook net de film Louise en Michel gezien waar arme sloebers uit noodzaak rauwe slakken eten. Verschrikkelijk.
    Ciao,
    Ha Gus, Dat klinkt interessant. Ik zal eens wat gaan neuzen. Ik loop wat achter met het blog want heb werk gekregen, dus weinig tijd meer voor rondsnuffelen op het www.
    Vanavond misschien.
    Ciao,

  16. Ron april 11, 2009 om 18:22

    Ik ben aan het twijfelen gebracht door de 1 april verdenking van Gus. Maar stel, ik ga ze tellen, hoe voorkom ik dat ik ze dubbel tel. Ook wij hebben er heel wat in de tuin.

  17. pierra april 13, 2009 om 18:23

    @Ron, je kunt ze natuurlijk in een doosje doen nadat je ze geclassificeerd en geteld hebt.
    (Ik heb trouwens inmiddels ook de film ‘empties’ gezien. Erg leuk Ron, ik was extra benieuwd omdat ik je boeiende http://www.volkskrantblog.nl/bericht/246805 erover gelezen had.)
    Groet,Reactie is geredigeerd

  18. Coby april 16, 2009 om 16:44

    Ik lees net (9-04, 18.36 u) dat je werk hebt gekregen, en dus minder tijd hebt. Ik miste de regelmaat van je bijdragen al. Maar ook herkenbaar, zodra het drukker wordt of is, kom ik ook veel minder aan bijdragen maken toe. Ik hoop dat het werk naar je zin is en ik lees je wel weer….
    Hartelijke groet, Coby

  19. Daniel Adams juni 6, 2009 om 07:57

    Evolutie van de slak….weet je er zijn heel wat honden variaties binnen de hondengroep gekweekt…bij mijn weten heeft dat niets met evolutie te maken. Dit slakken evolutie gedoe is gewoon een manier om de menigte met het evolutie woordgebruik te indoctrineren. Evolutie, het toverwoord van de moderne mens. Het woord evolutie vind zijn ingang de laatste 150 jaar in alle takken van de wetenschap. Maar evolutietheorie gelooft in een zichzelf overstijgende evolutie en kent evolutie het wetenschappelijk onmogelijke toe. Evolutiegeloof is een geloof tegen beter weten in.
    Met vriendelijke groet Daniëlhttp://www.revolutietheorie.be/biogenesis.html

  20. jack juni 16, 2010 om 16:21

    ik wil dus ook de huisjes slak gaan eten ……
    maar het is moeilijk om er achter te komen hoe ik ze moet voorberijden. voor ik ze kan klaar maken .bv de darmen moeten leeg zijn .het ontgiften
    en als ik het dus goed begrijp is de Cepaea nemoralis dus goed eetbaar ????
    recept graag …hahaha

Praat mee en laat hier uw reactie achter

Zwervende gedachten

Een filosoof over argumentatie, biologie, handelingstheorie en wat hem verder invalt

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

mjusicamanti.wordpress.com/

per amanti della vera musica

SangueVivo

Ancora solo un battito in più

Microplastics

INTERREG MICRO PROJECT

Scientia Salon

Philosophy, Science, and all interesting things in between

Infinite forme bellissime e meravigliose

si sono evolute e continuano a evolversi

Vita da simbionte

perché collaborare è talvolta meglio che combattere

Meneer Opinie

Altijd een mening, maar niet altijd gehinderd door kennis van zaken

The Cambrian Mammal

An evo-devo geek's scientific meanderings

Evolutie blog

bij dezen en genen

The Finch and Pea

The Public House for Science...

voelsprieten

* wonder van het alledaagse *

the aphid room

All about aphids... not simply bugs|

kuifjesimon

Just another WordPress.com site

The Amazing Comics Men

Comics by Dutch cartoonists Jan the Stripman & Wim the Mysterious Helpman

Barbara Jansma

Prenten, spotprenten en schilderijen

